הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Raging Souls - ניתוח האלבום חלק ב'
שרי דרמון
| חמישי | 22.09.11 |
 Raging Souls - ניתוח האלבום חלק ב'
חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת הסמינריון של שרי דרמון על מינימל קומפקט.
בפוסט האחרון בסדרה נמשיך בניתוח ארבעת השירים הסוגרים את raging souls, ונסכם את סיפורה של מינימל קומפקט אותו הבאנו בסידרה זו.

 

 

 6. “Raging Souls” : השיר מתחיל בגיטרה שאופיינית לברי ולקישוטים המזרחיים שלו. אולי זה בגלל הנגינה שמזכירה נגינה על כלים ים תיכונים כמו בוזוקי[1] למשל. נגינה שמאופיינת במקצבים מהירים וחזרה על כל צליל כמה פעמים. השיר הזה פחות קליט ובעל מבנה לא ברור ולא שגרתי. הייתי אומרת שבשיר הזה אפשר להרגיש את הצבע המזרחי אך הוא משולב היטב בסגנון המוזיקאלי שאופייני ללהקות פוסט פאנק רק בצרה קלילה.

7. “Returning Wheel” : את השיר שרה מלכה. זה שיר פופ לכל דבר, די קליט ובעל מבנה פשוט ושגרתי. השירה של מלכה רצינית מעט אך המוזיקה והתופים בעיקר, עושים את השיר לקליל יחסית. יש מלודיות שבאות והולכות ברקע. הן מנוגנות כנראה בסינתיסייזרים. אין מלודיה שאני יכולה להצביע עליה כמושפעת מהמוזיקה הישראלית. השיר לטעמי יכול היה להיות של להקה שלא הגיעה מישראל בהכרח, אפילו יש דמיון בשירה של מלכה לבין השירה של הזמרת הגרמנית "Nico" שנהגה לשיר באנגלית עם מבטא גרמני חריף. אך בכל זאת, יש לשיר את האופי שמשויך ללהקה, אולי האווירה הכללית היא שעושה את זה.
8. “Sananat” : זה שיר שאת הטקסט כתב פורטיס בג'יבריש. מה שמעניין זה שיש מילים רבות שנשמעות כמו רמיזות למילים קיימות באנגלית, בערבית ומילה אחת בעברית –tora" ".
הנה מילות השיר כאשר הדגשתי באדום את המילים שמזכירות לי מילים באנגלית ובכחול את אלו שנשמעות כערבית:
Sananat
Kirosaye ifiknewa yo care lisem in oorhide
yokam waysam yokam lisem yokam whyo sellecomight
passe lienee kare mi seel
pasterby likaweed siood dieyen
git aweed lokain teaoll

Hasalim salam sanoa
ya farid ya sanant
tali
oniya bezona
anna zrerie funanut

Kaydosaye yo waile yod im'sa faroulait
yokam funin a lied wideit atraihi
losea losei yosea losei
yoset newsaay
lok in thine hol itzala
itzala od mitla soda od

Hasalim salam sanoa...

Kidise yora mill sidi sa yoma mill
mikita tora mill lisem ba tola mill
yokam waysem loket me yokam madeem loket me
yokam sethem loket me yokam readem loket me
yokam waysem loket me
itzala, itzala od mitla soda od

Hasalim salam sanoa
 
בשיר זה, גם סמי וגם פורטיס שרים בצורה מאוד לא אופיינית לסגנון שירה במוזיקה שברוק האלטרנטיבי באירופה. סמי שר עם אותו פאתוס שקלדרון הגדיר כ"פאתוס נבואי". השירה של פורטיס מלווה בסלסולים. יש מילים מסוימות שהוא מבטא ממש באותו מטעם שבשפה הערבית. אין ספק שזה שיר "חריג" במוזיקה האירופית האופיינית. כאן התופים "ישרים", שוב הסנייר מכה על פעמה השנייה והרביעית. זה אולי המאפיין המערבי היחיד בשיר. גם הגיטרות מוסיפות לו לאווירה המזרחית.
 
9 “Shouts & Kisses” :זה השיר שסוגר את האלבום. הוא הכי מופשט מכל השירים האחרים. הוא מתחיל בצלילים אלקטרוניים שנשמעים מזייפים (כמו צלילים לא מכוונים). זה קטע אווירתי יותר מאשר שיר. המילים נכנסות ממש בסוף השיר אותן מדקלם סמי. עד אז, יש כל מיני קולות ורעשי רקע. קשה לשייך את השיר הזה לשורשים ישראלים, זה שיר שדומה לסגנון המוזיקה של אמנים ברוק האלטרנטיבי שעשו מוזיקה אקספרימנטאלית/אמנותית
(Tuxedomoon"" הם דוגמה טובה לסגנון מופשט כזה). גם כאן התופים קבועים, שוב הסנייר מנגן על הפעמה השנייה והרביעית ומדי פעם יש מעברים קטנים. הסאונד בשיר הזה, מאוד משויך לסאונד של שנות ה-80. להבדיל מהשירים הקודמים יש פה יותר שימוש בכלים אלקטרוניים מאשר גיטרות וזה סאונד שמאוד משויך לתקופה ההיא.
 
 
  
 
סיכום
 
כותרת הסדרה מגדירה את מינימל קומפקט כלהקה עם זהות ישראלית. לא סתם בחרתי להגדיר אותה כך ולא כלהקה ישראלית והסיבה לכך נהייתה לי ברורה יותר עם ניתוח האלבום- "Raging Souls". השירים באלבום בעלי זהות אחת (ולא שתיים) , זהות שהיא שילוב של הזהות הישראלית עם הזהות האוניברסאלית שנוצרה עם הזמן אך הייתה קיימת גם בכל אחד ואחד מחברי הלהקה או לפחות בגישה או החזון המוזיקאלי שהניע את יצירתם.
 
מינימל קומפקט יצרה שפה אוניברסאלית, שפה שלא הוגבלה בגלל מאפיינים מקומיים, עממיים. כותבי הספר "מוזיקה כשליחות ובשורה" מגדירים מוזיקה אמנותית כמוזיקה אוניברסאלית מכיוון שהיא מתעלמת מהמקורות האתניים שלה בכדי להיות כלל עולמית ולא תלוית מקום.
אני חושבת שמינימל הייתה להקה בינלאומית, אך לא מכיוון שהתעלמה מהמקורות האתניים/עממיים שלה אלא מכיוון שהיא לא הגבילה את עצמה ולא ראתה וחיפשה להגדיר את עצמה ואת זהותה.
אני לא חושבת שהיא התעלמה מהמקורות שלה כי אחרת הם לא היו באים לידי ביטוי במוזיקה ואולי זו הבעיה של מוזיקאים ישראלים שרוצים לברוח מהצליל הישראלי על ידי כך שהם דווקא מתעלמים ממנו, ומנסים להיות משהו שהם לא.
 
אני יכולה למצוא דמיון בין מינימל קומפקט לבין המאפיינים של מוזיקה אמנותית-אוניברסאלית. זוהי מוזיקה תלוית זמן, וככזו והיא משתנה ומתאימה עצמה לסגנון ולתקופה שבה היא נעשית.
 
בסרט "נשמות גועשות" , סמי אומר שכל אלבום שיצא למינימל היה חותם של התקופה שבה הוא נעשה. "Raging Souls" למשל נחשב לאלבום פופ יחסית.
מלכה אומרת בסרט שמינימל יכלו להצליח בחו"ל בגלל שהם הלכו מעבר להשפעה הישראלית וכי הם ראו את עצמם עושים מוזיקה לכל העולם, מוזיקה אוניברסאלית.
 
מאוד קשה להסיק מסקנות שמעידות על איכות כזו או אחרת מכיוון שאי אפשר למדוד איכות. הייתי רוצה אבל להאמין שהאיכות של מינימל קומפקט היא בכך שהיא הלכה עם האמת האמנותית שלה ושמרה לאורך כל הדרך.
 
 

העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית ב-Muzik בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוסיקה בהנחיית ד"ר אורי לשמן

 
 
 
ביבליוגרפיה:
 
1. "נשמות גועשות" סרטו של נתן מנדלבאום, יצא ב - 2002.
2. "יום שני" ספרו של ניסים קלדרון נדפס בישראל 2009.
3. "המוזיקה כשליחות ובשורה- אבני בנייה לאסתטיקה של המוזיקה" ספרם של מיכל זמורה כהן והרצל שמואלי, נדפס בישראל 2007.
4. ,אנושי, אנושי מדי", פרידריך ניטשה.
 

[1] כלי מיתר המשמש במוזיקה היוונית וים תיכונית.

 

לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: מינימל קומפקט | זהות ישראלית ואופי בינלאומי

חלק שני: מינימל קומפקט-שורשים ארצישראליים בניחוח ארופאי

חלק שלישי: מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה 

חלק רביעי: Raging Souls - ניתוח האלבום חלק א'

חלק חמישי: Raging Souls - ניתוח האלבום חלק ב'

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות