הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab
תמי ישק
| שלישי | 24.05.11 |
: קטשופ בתנאי מעבדה – על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab

חלק ראשון מתוך עבודת המחקר  של תמי מילגרום-ישק על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab

את טים גיין, מייסדה של Stereolab , עניין הרבה יותר לבדוק ולהציג רעיונות מוסיקליים חדשניים מאשר להקים עוד להקה פופולארית. בתחילת שנות התשעים גיין כינס סביבו חבורת מוסיקאים שותפים למחקר, ויחד , תוך שימוש ברעיונות משנות ה 50, 60 ו -70 והתאמתם לרוח התקופה, יצרו חברי Stereolab סאונד חדש ורלוונטי לתקופה שבה פעלו. על ידי העלאת רעיונות/יצירות/ גרובים/ סאונדים ישנים חזרה אל פני השטח, 20 שנה ויותר אחרי שדעכו, הצליחה הלהקה לעורר את תשומת הלב של מוסיקאים אחרים לנושאים כמו טכניקות נגינה, שימוש בכלים וסאונדים שונים.

בשבועות הקרובים, בכל יום שלישי, נעשה זום אין על הביוגרפיה של סטריאו לאב, נחקור את טכניקות היצירה השונות שלהם בלייב ובאולפן, נראה מי האמנים שהושפעו מהם ונבחן מקרוב את אלבומם (etk) Emperor Tomato Ketchup

 

להקת Stereolab נוסדה בשנת 1990 בלונדון על ידי טים גיין (נולד ב – 1964, אנגלי) נגן גיטרה וקלידים[i],  ולטישיה סדיאר (נולדה ב – 1968, צרפתייה), זמרת ומנגנת קלידים.

חוד החנית, הראשון בין השווים מבחינת ההחלטות המוסיקליות, ההפקתיות והמסחריות של הלהקה, הוא טים, שהשאיר את הלהקה עם הראש מעל המים במשך שנים, בהן היתה תחלופה משמעותית של נגנים, מות חברת להקה ואף פרידת בני הזוג טים ולטישיה לפני מספר שנים. כפי שלטישיה ניסחה זאת[ii] :

  I wouldn’t say he’s the dominant personality, because he’s not a boss type of person, he can’t be, he can’t give orders or anything. Stereolab is very much the product of his ideas and we serve these ideas, we nourish these ideas and perform these ideas. We make these ideas ours as well.

 קצת רקע היסטורי 

בעשור שקדם להיווצרות הלהקה השמרנות פרחה ברחבי העולם דובר האנגלית: מרגרט תאצ'ר שכיהנה כראש ממשלת בריטניה ומנהיגת המפלגה השמרנית מ - 1979 ועד 1990 חלקה השקפות פילוסופיות רבות עם רונלד רייגן נשיא ארצות הברית (81' – 88') ובמידה פחותה גם עם בריאן מלרוני (ראש ממשלת קנדה ממפלגת השמרנים – פרוגרסיבי מ -84' ועד 92'). ב – 86' השמרנות חדרה גם לצרפת כאשר הימין עלה לשלטון, נחקקים חוקים שמרניים ותאגידים רבים שהולאמו חזרו לידיים פרטיות[iii].

בשנים הללו אחוזי האבטלה בבריטניה עלו מאוד והדה-תיעוש גרם לפגיעה ברוב תעשיות הייצור של המדינה. את הקשיים האלה חש על בשרו טים גיין אשר גדל בבארקינג , אסקס. למשל במאמר  לBBC סיפר שמשפחתו כולה גרה בדירת חדר אחד כולל המטבח (ולכן לא היה מקום לרקוד בילדותו לצלילי מוסיקה)[iv] .

 המקרתיזם של טים

בתקופה זו, ב – 1985, יצר טים עם חברי ילדותו מהבית ספר, כולם שמאלנים מבחינת הדעות הפוליטיות שלהם, להקה שנקראה "McCarthy". זאת על שם הסנטור האמריקאי הידוע לשמצה אשר הוביל את המהלך נגד קומוניסטים וקומוניזם בשנות החמישים בארה"ב. מעניין לציין כי בשנות החמישים  עלה מרד בני העשרה בארה"ב דרך מוסיקת הרוק'נרול. והנה, דור לאחר מכן, באנגליה, להקת "McCarthy"  השתמשו בצורה בריטית במוסיקה בניסיון לעורר מרד. מצד אחד המוסיקה שיצרו הייתה פופית ועשירה מלודית והרמונית ומצד שני המוסיקה הייתה עשירה בטקסטים פוליטיים וציניים לגרות את השומע לחשוב על המצב הקיים: קפיטליזם, אבטלה, כלכלה לא בטוחה וכניסת תאגידים אמריקאים גדולים לכלכלת בריטניה ואירופה בכלל[v].

 Stereolove – זוג, להקה ולייבל

טים ולטישיה הכירו בסוף שנות השמונים באחד מהקונצרטים ש - "McCarthy" ערכה בפאריז. הם התאהבו ולטישיה אשר מאסה בסצנת הרוק הצרפתית החליטה לעבור ללונדון עם טים ושם לעבוד על הקריירה שלה כמוסיקאית. לטישיה אף שרה באלבום האחרון של להקת "McCarthy". כאשר הלהקה התפרקה ב -1990, החליט גיין להקים להקה עם סדיאר וכך בעצם נוצרה סטריאולאב כאשר הזוג מהווה את הפרונט של הלהקה.  הזוג החל לשחרר סינגלים בהזמנות בדואר תחת השם "Stereolab", שם של מחלקת הקלטות "Vanguard" אשר הראתה צורת הקלטות מיוחדת למאסטרינג שנות החמישים.

  באותו הזמן גיין וסדיאר עבדו עם המתופף של Faith healers ג'ו דיל דילוורס והבסיסט מרטין קין שהיה בעברו בסיסט בלהקת Chills. ג'ינה מוריס שרה בשבילם לפעמים וכך החלו להוציא את הסינגלס הראשונים. הסינגל הראשון שלהם נקרא: Super 45 והוא נמכר רק בהזמנות בדואר ובחנות אחת בלונדון. לאחר מספר סינגלים יצא אוסף של הסינגלים ב - 1992 ונקרא "switched on". השם לקוח מהאלבום: "Switched on Bach"[vi] משנת 1968 אשר השתמש פעם הראשונה בכלים אלקטרונים לנגינת מוסיקה קלאסית ובמיוחד במוג (אשר הינו כלי אהוב על לטישיה[vii]) והוא יצא בלייבל Too Pure. במקביל הוציאו סטריאולאב אלבום בשם Peng! וזאת בלייבל אשר טים, לטישיה ומרטין פייק (אשר לימים ינהל את הלהקה) הקימו וכיום מוכר כ -  "Duophonic".

בראיון מספר טים גין כי מרטין פייק היה מוכר חולצות בשביל להקתו הקודמת, McCarthy, והם הכירו אותו משנת 86' כשערך מגזין למעריצי הלהקה. כשהלהקה התפרקה לטישיה וטים רצו ליצור להקה, מרטין רצה לעזור אז הם החליטו ליצור להקה ולייבל בו בזמן. הלייבל ליווה אותם מתחילת הדרך ולכן לא היה צורך לשלוח דמואים ללילבלים ולחכות לתשובה.  הם פשוט לוו את הכסף מהאב של מרטין ואיתו הם הוציאו את ה "7 הראשון[viii].

 בתקופה זו הלהקה החלה להתייצב מבחינת נגנים וחוץ מטים ולטישיה ניגנו בה המתופף אנדרו רמזי, הבסיסט דנקן בראון, הקלידן קטרין גיפורד, הגיטריסט שין או'הנגן וזמרת נוספת בשם מרי הנסן (אשר ניגנה גם בגיטרה וקלידים). מרי ולטישיה פיתחו סטייל של שירה קונטראפונקטית שזוהתה עם הסאונד של הלהקה וזאת עד למותה בטרם עת של מרי בשנת 2002 בהיותה בת 36 בלבד.

או'הנגן עזב את הלהקה כדי ליצור להקה חדשה בשם The High Llamas אבל שיתף פעולה בהרבה מהאלבומים של סטריאולאב. בתקופה בה החל לעבוד עם הלהקה או'הנגן כבר פיתח צורת סאונד רטרו ייחודית מבוססת על arrangements של כלי קשת וכלי נשיפה (מושפע ישירות מבראין וולסון משנות השישים[ix] וההרמוניות של ה – Beach boys).

בשדה הקרב של הביקורת

סטריאולאב זכתה גם לביקורות שליליות. ברני הוסקינס העמיד בסימן שאלה את משך החיים הצפוי של המוזיקה שלהם בראיון ל Mojo ב 1996 כשאמר שהאלבומים שלהם 'נשמעים יותר כמו ניסוי יבש במוזיקה מאשר משהו הנולד מצורך רגשי'.

בגארדיאן, דייב סימפסון אמר ש"עם ההשאלות שלהם ממקורות עלומים ועמומים, הם נשמעים כמו להקה של מבקרי רוק יותר מאשר להקה של מוזיקאים". קולה של לטישיה הוכתר על ידי הכתב סטיוארט שיאה כ"בלתי ניתן לפענוח" לעתים קרובות.

 אבל באופן כללי המבקרים אהדו את החומרים של סטריאולאב. במהלך 4 שנים רצופות אלבומים שלהם זכו להיכלל ב 50 האלבומים הטובים ביותר לאותה השנה בעיתון The wire:

 ב -1944  Mars Audiac Quintet.

ב - 1995 Music For Amorphous Body Study Centre .

ב - 1996 Emperor Tomato ketchup. אלבום זה אף הוכרז בעיתון Pitchfork כמספר 53 מ – 100 האלבומים הטובים שיצאו בשנות ה – 90.[x]

ב -1997 – Dots and Loops

 

למרות מותה של מרי הנסון ולמרות שטים ולטישיה נפרדו לפני מספר שנים הלהקה קיימת עד היום וממשיכה להוציא סינגלים אלבומים ואוספים מיוחדים רבים שונים ומגוונים. חוץ מטים, לטישיה ואנדרו המתופף חברים בלהקה חברים חדשים ושונים מהזמן שהוקלט האלבום  ETK. את הדיסקוגרפיה המלאה ניתן למצוא באתרים רבים ובין היתר באתר הרשמי של סטריאולאב: http://www.stereolab.co.uk.

 

סטריאולאב הייתה אחת מהלהקות הראשונות שזכתה להיקרא במושג – פוסט רוק (ז'אנר של רוק אלטרנטיבי בו משתמשים בכלים אינסטרומנטאליים של רוק, קרי גיטרה בס תופים, אבל אז לוקחים הרמוניות, מלודיות, גוון וגרוב שלא שייכים למסורת הרוקית).

במגזין 'The Wire' העריך פיטר שפירו את הלהקה מעבר ללהקות הפופ הבריטיות אואזיס ו Blur והגן על עבודתם ותקף את הטענה שאינה "יותר מאשר סכום של נקודות ייחוס ארכאיות".

 בפוסט הבא נעסוק בפטיש לסאונד אנלוגי של טים גיין, ובחיבור שעשתה הלהקה בין מקורות ההשפעה שלהם (ביניהם מוסיקת טין פאן אלי המתקתקה) לבין אלקטרוניקה ליצירת סאונד חדש ומקורי.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 

[i] http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&searchlink=STEREOLAB&sql=11:fxftxql5ldde~T1
[ii] Highwire daze interview with stereolab,  , http://members.tripod.com/~bretthehitman/stereolab.html
[iii] http://www.froggyfiles.com/timelinef1900to2000.htm, וויקיפדיה על רונלד רייגן ומרגרט תאצ'ר.
[iv] http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/music/3182156.stm
[v] http://sances.info/mccarthy/about.htm
[vi] http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-On_Bach
[vii] לטישיה אמרה במהלך ראיון כי המוג והפרפיסה פשוט נשמעים טוב. לא מנסים לחקות צלילים אחרים כמו סקציית כלי מיתר והסאונד חזק:   http://cincinnati.citysearch.com/feature/20234/
[viii] ראיון ל-  H2O בעיתון Chunklet, http://www.chunklet.com/index.cfm?section=article&IssueID=8&ID=53&mode=comments
[ix]http://en.wikipedia.org/wiki/Stereolabhttp://books.google.com/books?id=KPOsu8JOHO8C&pg=PA244&lpg=PA244&dq=sean+o'hagan+emperor+tomato&source=web&ots=CqV1sLEed5&sig=LwbO-mDLvPHnZqxdyyUQ4F9ltaI#PPA244,M1
[x] http://www.thewire.co.uk/articles/365, http://www.pitchforkmedia.com/article/feature/36737-staff-list-top-100-albums-of-the-1990s/page_5

 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab

חלק שני: Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינטיסייזרים

חלק שלישי:  על הלייב ועל הלייבל

חלק רביעי: Stereolab - השפעות על אמנים אחרים

חלק חמישי: על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב

חלק שישי: Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 1 תגובות
Mika Maoz אומר/ת :
תמי זה היה מרתק. מצפה לפרק הבא ונכנסת להקשיב ל - McCarthy וסטריאולאב:)