הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Voyage 34 - The complete Trip
עומר קטלן
| שלישי | 20.09.11 |
Voyage 34 - The complete Trip
חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של עומר קטלן על 34 VOYAGE של PORCUPINE TREE
בשני הפוסטים הבאים ננתח את האלבום voyage 34 על מאפייניו המוסיקליים השונים, נצלול אל עומק היצירה וניקח חלק במסע פסיכדלי אמיתי.

 

הדיסק החל את דרכו בשני חלקיו הראשונים שהוקלטו בשנים 1992, והיו אמורים להיכנס כטרק אחד באלבום שיצא באותה תקופה שנקרא Up the downstair, ובאותה נשימה גם להיכנס לשיא בתור הסינגל הארוך ביותר בבריטניה,הסינגל שאורכו 31 דקות ואכן החזיק תקופה קצרה בתואר זה עד שיצא סינגל אחר ארוך יותר ממנו.[8]
הקטע voyage34 לא נכלל לבסוף באלבום אך יצא כסינגל.
בשנת 1993 הפיק סטיבן ומיקסס בעזרת swordfish for astralasia את הטרק השלישי,ובאותה שנה יצר והפיק את הטרק הרביעי.
בשנת 2000 ולאחר עבודה ממושכת באולפן יצא האלבום שבו אנו עוסקים כחבילה שלמה של חוויה מוסיקלית רבת עוצמה.
סטיבן יצר את האלבום הזה כמעט לבדו, הפיק, ניגן, ערבל את המיקסים, מלבד נגינת הסינטיסייזר שעליה הופקד קלידן פוקיופיין טרי, ריצ'רד ברביירי.
כיאה לאלבום קונספט לכותרת של האלבום יש משמעות רבת עוצמה ובאלבום זה היא אף נסתרת אם לא צוללים עמוק לתוך הסיפור, הפירוש העברי לvoyage הוא מסע, בתרגום מלא "המסע ה - 34", למה דווקא 34?
ובכן זוהי הפעם ה - 34 שבריאן (הדמות הראשית בסיפור) נוטל LSD, עד כה כל "טריפ" היה מושלם, מהנה ובריאן יכל לצאת ממנו כל אימת שרצה, אך הפעם במסע ה - 34 הוא חווה בפעם הראשונה "דאון" ואיננו יכול להשתחרר מהמצב הנורא אליו נקלע.
ועתה נכנס בצורה פרטנית וחודרנית אל ארבעת הקטעים שיוצרים את האלבום ואל הסיפור של גיבור האלבום בריאן:


Phase I-12:54


00:00-1:55
הקטע הראשון ובעצם האלבום כולו נפתח בקריינות שבהמשך תלווה אותנו כדמות "המספר" , אשר נוכח בחדר, אך אינו חלק מהדמויות הפועלות,אנו מבינים זאת רק בהמשך כאשר הוא מזכיר רק את שמו של בריאן,כאשר לסובבים אותו הוא קורא "חבריו של בריאן למסע".
לאחר הintro של הקריינות מגיע בעצם הintro המוסיקלי , קטע שמורכב מכמה שכבות של צלילים שחוזרים זה אחר זה בphasing,בעיקר חליל שעובר דרך מערבלי סאונד של דיליי כבד ואותו נשמע הרבה במהלך כל האלבום החליל הזה הוא סימפול[12] משיר רוק מתקדם של להקת Van der graaf generator
להקת רוק מתקדם שהוקמה בשנת 1967 באנגליה ופועלת גם כיום[13] ,הסימפול לקוח מתוך הטרק הארוך A Plague of Lighthouse Keepers
הוא מופיע בחלק השני של הטרק,קטע אינסטרומנטלי שנקרא "Pictures/Lighthouse" בדקות (2:34-2:50) ,הטרק הזה הופיע באלבום Pawn hearts שיצא בשנת 1971.[12]
אני מוצא פרט זה חשוב גם כן לטענה שהעלתי,כיוון שכאן סטיבן ווילסון מעביר סאונד תקופתי,סוף שנות השישים עד אמצע שנות השבעים היו השנים ה"פוריות" ביותר של תרבות צריכת ה - LSD ולדעתי לא במקרה בחר בקטע זה דווקא לדגימת סאונד לאלבום.


לאחר מכן אנו חוזרים אל הקריין אשר מציין את השעה ואת מה שהתרחש כשעה קודם לכן, נטילת ה - LSD על ידי בריאן וחבריו.


1:55-6:05
לפתע אנו בעולם אחר לגמרי, הקצב הוא של מוסיקת טראנס שנדמה שהאיטו אותה מעט והיא "נמרחת" קלות.
תפקיד הגיטרות מעתיק כמעט במדוייק את התפקיד שמבצע דייויד גילמור גיטריסט pink floyd בשירים:
Another brick in the wall ו run like hell מאלבום הקונספט The wall אפרט על כך עוד בהמשך.
לאחר מספר שניות מצטרף גם ליין גיטרת הבס שהוא במבנה של 4 תיבות שחוזרות על עצמן בקביעות ועקשנות.
ושוב אנו מתוודעים לאותו חליל מהפתיח,שיוצרים תרכובת רפיטטיבית ועיקשת של 4 הכלים הללו.מדי פעם מופיע קטע ווקאל קצר שחוזר מספר פעמים.

עד חלק זה בטרק חווינו עם בריאן את עליית ה"טריפ" הצד החיובי,השמח וה - "high" של השפעת הסם עליו, המוזיקה אינה מטלטלת אלא קלילה ומקפיצה.


7:14 - 6:05
בקטע הזה של הטרק הקצב נעלם ואנו נשארים עם מוזיקת הרקע,הקריין מספר על כך שמצב רוחו של בריאן משתנה בהדרגה והוא עוזב את הנוכחים בחדר על מנת להיות קצת לבד ולסדר את מחשבותיו, הוא מדבר לעצמו.בשלב זה ההרגשה שלי היא שאנו עוברים עם בריאן לחדר הסגור,המוזיקה מתחלפת במה שנשמע כמו נגינת גיטרה שהתעוותה (reverse) מה שנשמע כהזיה ,שריטה במוחו של בריאן, ואנו נשאבים איתו. בריאן מתעשת (כך נראה), אך עדיין אינו יכול להשתחרר מה"טריפ".

7:14-8:20
הקצב חוזר הפעם מלווה בסינטיסייזר שחוזר בעקשנות על רצף צלילים,מלווה בקול הבחורה ששמענו בחלק הקודם.
העלייה הזו אינה מחזיקה מעמד והקריין מספר שבריאן מתייפח כאשר האושר העצום מתחלף בפחד...

8:20-10:54
כניסה חזקה ובועטת של גיטרה בדיסטורשיין שלדעתי מעבירה את התסכול שמתחולל בגופו ובמוחו של בריאן, מן כעס מתפרץ,חוזר אונים,פיצוץ פנימי.
ברקע עדיין הסינטיסייזר העקשן עם אותו ה"ריף" אך הוא נבלע בעוצמת הגיטרה החשמלית.


10:54-12:54
הקצב והגיטרות שוב נעלמים והסינטיסייזר שנבלע מאחורי רובד הצלילים תופס את קדמת הבמה,אנו חשים שמשהו לא טוב עובר על בריאן (וגם עלינו)
הקריין מספר על הנפילה של בריאן במסע ה34 ועל 33 המסעות הקודמים שמעולם לא נגמרו ככה,הם היו תענוג רצוף ותמיד בשליטתו של בריאן.


Phase II-17:24


00:00-4:49
החלק הפותח את הטרק הזה הוא קטע של מוסיקת אמביינט, הרגשה של מקום סגור,מפחיד,הרגשה שכאילו כל שניה משהו רע הולך לקרות,היא מתעצמת ונחלשת לפרקים ולעתים מלווה על ידי הקריין שהפעם נותן לנו מעט רקע היסטורי ונתונים על תרבות הLSD בארצות הברית.
ובחלק זה לראשונה אנו מתוודעים לחבריו של בריאן, שמדברים על הפחד שלהם דווקא מהעולם, ולא מהסמים.
I'm just scared you know?
משפט זה ועוד כמה חוזרים לא מעט פעמים במהלך האלבום,ואין דווקא לשייך אותם לפחד מסמים או מה"טריפ" הנוכחי, שאולי גורם לה לחזור על המשפט כמה וכמה פעמים בלי להיות מודעת לכך.

4:49-5:37
הקצב חוזר מלווה בצלילים "חלליים" שיוצר הסינטיסייזר כמו גם הגיטרה החשמלית בתפקיד "פינק פלויידי",
הדמות מספרת על חזיונות שווא,תמונות ש"נוזלות מהקיר".
עוד משפט שיחזור כמה וכמה פעמים יותר נכון מילה בכל מיני הטיות,המילה Groovy שהייתה סלנג נפוץ מאוד בשנות השישים והשבעים,עוד סממן לאותנטיות.


5:37-10:00
חזרה אל הגיטרות המעוותות,מסע פנימי אל תוך הדמות,להתבוננות הפנימית שלה ורגשותיה דרך גיטרה מעוותת ונגינת תווים מתארכת ו"נמרחת" של גיטרה חשמלית "מדוסטרשת". אט אט הקצב חוזר ומתאחד עם שאר הצלילים, מה שיהיה מסע ארוך שמלווה בצלילים "עקביים" ויחד עם זאת צלילים ששמענו כבר עד כה שיופיעו ויעלמו כלא היו,עוד סממן ל"טריפ" אמיתי, פלאשבקים.
אפשר להגיד בלב שלם שהחלק הזה בטרק הוא הכי פינק פלוידי שאפשר,מושפע כמעט בטוטאליות ממספר חלקים באלבום The Wall
תפקיד הסולו של הגיטרה החשמלית דומה מאוד לסולו של Another brick in the wall pt.2
וכך גם פה ישנו סולו קלידים שמזכיר את הסולו באותו השיר,גם הסדר שלהם,קודם כל סולו גיטרה ואח"כ סולו קלידים מזכיר את השיר המקביל.
מצידו סטיבן ווילסון אומר שאף פעם אינו מושפע ממוסיקה אחרת במהלך היצירה שלו,הוא אינו מכוון להישמע כמו מישהו אחר והרי ציטוט:


"I still discover and enjoy new music, but a lot of the influences that formed Porcupine Tree are from music I don’t really listen to anymore. It was music that I listened to a lot when I was a teenager. Obviously,
Pink Floyd is a band that is mentioned all the time when talking about Porcupine Tree. I haven’t listened to that band in over fifteen years, but it’s true that I listened to them so much when I was young that I think it became part of my DNA. Those influences from when I was a teenager will always be there, but it’s the other things that have happened since then. The interest in metal, literature, movies, and experiences I’ve had traveling and touring… those are the things that intuitively help you to sound different. At least I hope so. Maybe we don’t… maybe people think we sound like some kind of tribute band."[14]
 


10:10-12:10
אנו שבים אל מוסיקת האמביינט המלחיצה שפתחה את הטרק הזה, מלווה בדיבורים של שתי נשים שונות שמספרות על התעצמות החושים בעת "טריפ" של אל אס די, על הגירוי שהוא מעביר למוח ויוצר רעיונות והתרוממות של רגשות.
אחת מהן טוענת שאם במהלך מהומות יפזרו על המפגינים טיפות זעירות של אל אס די ממסוק, המהומות יסתיימו והאנשים המפגינים ישתתקו, סוג של פיתרון...

12:10-15:40
נכנסים לעוד סשן ארוך של סולואי גיטרה על רקע בס ותופים כשלאט לאט מתווסף,הסינטיסייזר המוכר על צורותיו השונות,עד מסתיים בפייד אל החלק הבא בטרק.
 

מסע לא פשוט שלא ברור לאן הוא הולך... בפוסט הבא האחרון בסדרה, נגיע לסוף המסע או שאולי נבין שהמסע הזה בכלל לא היה רעיון כל כך טוב...

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט 

 


 

[1] Steven Wilson value on Wikipedia 

[2] Porcupine tree interview free williamsburg website,September 2002

[3] Porcupine tree value on mooma (Israeli music website)

[4] Psychedelic rock value on Wikipedia (Hebrew)

[5] Minimalist music value on Wikipedia (English)

[6] Brian eno quotes by the site "Brainy quote"

[7] Bill Laswell interview by Jason Gross (April 2000),Perfect sound forever,online music magazine.

[11] LSD value on Wikipedia (Hebrew)

[12] Pawn hearts value on Wikipedia (English)

[13] Van der graff generatot value on Wikipedia (English)

[14] Steven Wilson interview on reax magazine October 2007

 

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות