הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
The Who – Who’s Next – חלק אחרון
אסף פישקין
| שלישי | 01.11.11 |
The Who – Who’s Next – חלק אחרון
חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת המחקר של אסף פישקין על Who's Next של The Who.
בפוסט האחרון, נסגור את המסע המרתק של ניתוח האלבום, כאשר אנחנו הרבה יותר חכמים ומודעים לתרומתה של להקת The Who להתפתחות הרוק והמוזיקה בכלל.

אישית, תמיד אהבתי את The Who. אהבתי את השירים (למרות שמעולם לא הבנתי את משמעותם), אבל הם תמיד היו מבחינתי צעד אחורה מלהקות אגדיות כמו Led Zeppelin, Pink Floyd, Beatles, Rolling Stones ולהקות רבות וטובות שנולדו לאוויר העולם באנגליה של שנות ה-60 וה-70. בבורותי, מעולם לא בחנתי את הלהקה מבחינה היסטורית. ישנם דברים בעולם שבלתי אפשרי להעריך או להבין לפני שחוקרים אותם לעומק. לומר ש-The Who הם פחות חשובים ופחות מהפכניים מלהקות אחרות באותה תקופה, זה כמו לומר שלא צריך מנוע בשביל להניע רכב. אני, בבורותי, מעולם לא ניסיתי להרים את מכסה המנוע בכדי לראות את כל הדברים אותם הוא מניע ואיך הם גורמים לתנועה.
The Who הם להקה מהסוג המניע. מהסוג שכל להקה אחרת מנסה לחקות. מעין סוג של פרוטו-טייפ ללהקת רוק. מהפכנותם מבחינת תפיסת סאונד עוד קיימת בתחילת דרכם ועוד לפני צאת אלבומם הראשון. שבירת ציוד על הבמה הייתה תוצאה של תאונה בחיפוש וניסוי של סאונד... שבירת הכלים אומנם הביעה גם מרדנות וזעם, אך בהחלט לא הייתה שונה מלקחת סאונד ולפרק אותו לגורמים (כדוגמת שטוקהאוזן). הסיטואציה הייתה שונה לחלוטין מהופעה אלקטרונית, אבל אפשר לומר בבטחה ש-The Who הכניסו לעולם הרוק את הניסוי בסאוונד בזמן אמת והיו פורצי דרך בכל הנושא של Noise”" בתוך עולם הרוק. גם באולפן היו ניסיונת של Townshend  להקליט שירים עם פידבק (1965) כדי להעביר למאזין תחושה של הופעה. אחריהם, הגיעו להקות רבות שלקחו את הניסויים האלו צעד אחד קדימה (לדוגמא: Pink Floyd, King Crimson ובמקומות מסויימים גם Led Zeppelin).
השירים בהופעות של The Who לא נוגנו מתוך מבנה קבוע (מלבד השירים המאוחרים יותר שהשתמשו בהקלטות של סינטיסייזר) והיו נתונים לשינוי מתמיד. הם ניפצו את תדמית "הלהקה המצוחצחת" של אותה תקופה והביאו לבמה כעס, אלימות ותחרותיות. הם יצרו אותנטיות על הבמה. ההופעה הייתה בעיניהם תהליך עוד הרבה לפני שלהקות אחרות ראו זאת כך, אך מעולם לא הגדירו זאת או קראו כך בשם. הם פשוט עשו זאת (כמו רוב הדברים בקריירה הארוכה שלהם). הזרם המינימליסטי (שהחל את דרכו בדיוק בשנה שבא Towshend שבר את הגיטרה הראשונה שלו בהופעה) ייחס חשיבות רבה לתהליך של הופעה ואף הגדירו זאת - Performance as a process”".
באלבום בו עסקה עבודה זו, Who’s Next, מגיעה החדשנות של הלהקה והחזון של Townshend לשיאים חדשים. האלקטרוניקה מוכנסת באופן בוטה כמעט אל תוך שני המנוני רוק גדולים (Baba O’riely ו- Won’t Get Fooled Again), אשר מציבים סטנדרט חדש לעולם הרוק של שנות ה-70 והלאה. שימוש בכלים אלקטרוניים בתור מוטיב ריטמי, במוזיקת רוק, לא היה קיים לפני כן (במיוחד לאור הטכנולוגיה שהייתה אז בראשית דרכה). כיום, קשה למצוא אלבום (בכל סגנון שהוא), שלא כולל בתוכו שימוש באלמנט אלקטרוני ככלי ריטמי. Townshend תמיד היה עם היד על הדופק. הוא תמיד היה ער לשינויים סביבו ולטכנולוגיות המתפתחות בעולם המוזיקה (גם היום). בשיר Goin’ Mobile”", Townshend משתמש בסאוונד ייחודי של גיטרה המנוגנת דרך סינטיסייזר. Townshend, הוא גם אחד מחלוצי האולפן הביתי המודרני.
הסאוונד של הסינטיסייזרים המהפנטים, הפך גם לחתימת הסאוונד הייחודית והבולטת ביותר שלהם כלהקה. לא הייתה אף להקה שנשמע ככה באותה תקופה. שימוש דומה בסינטיסייזר מופיע בשירים כדוגמת The Rock (מאלבום אופרת הרוק Quadrophenia) והסינגל Who Are You (השיר האחרון שהוקלט עם Keith Moon ).
עוד דבר שחשוב לציין הוא השימוש של הלהקה בסימפולים. בהקלטות האלבום Quadrophenia נעשה שימוש רב בהקלטות אותן עשה Townshend בעזרת מכשיר הקלטה איתו הסתובב במשך ימים שלמים. זוהי עוד הוכחה לניסיונותיו של Townshend להמשיך ולחדש.
 הרדיפה של Townshend אחרי סאוונד נראית לעתים אובססיבית. הלחץ על Townshend לאורך השנים היה בלתי נתפס (מצד חברי הלהקה ומצד ההפקה). תמיד נדרש ממנו להביא רעיון חדש, מוזיקה חדשה, סאוונד חדש... לא פלא שחווה התמוטטות עצבים מספר פעמים בחייו. לאורך ההיסטוריה של המוזיקה הפופולרית, הביא לחץ דומה למותם הטרגי בטרם עת של כישרונות גדולים (Jimi Hendrix, Jim Morrison ובמקרה שלנו – Keith Moon)... למרבה המזל, Townshend הצליח בצורה מסויימת לשמור על שפיות ולהמשיך להתקדם וליצור (אולי תודות לדבקות שלו באמונה ב-Meher Baba).
  
איך אני רואה את העבודה?
קשה להתייחס למהפכה שעשתה הלהקה הזו בעולם המוזיקה בהתייחסות לאלבום זה בלבד. מאורעות רבים בדרכה של The Who כלהקה, היו לא פחות משמעותיים לעולם המוזיקה בכלל ולאקטרונית בפרט. נוצרה בי תחושת מחוייבות לפרט מעבר לכך ולתת טעימה מהתמונה הכוללת אליה נחשפתי. התהליך לא היה פשוט. סביב הלהקה מסתובבים לא מעט מיתוסים אותם הייתי צריך לאמת (הודות לאינטרנט, יכולתי לחפור עמוק מספיק בכדי להפריד בין אגדה למציאות).
למרות הקושי הרב, נהנתי לגלות מחדש להקה שחשבתי שכבר הכרתי. אני מקווה שהצלחתי להעביר את המסר בעבודה זו. The Who השפיעו לא רק על המוזיקה האלקטרונית של ימינו, הם השפיעו על דור שלם ורלוונטים היום כפי שהיו אז.
The Who ידעו איך לנצל את הרגע ולחיות כאן ועכשיו. היו מודעים להווה, לא חיו בעבר ולא ייחסו חשיבות רבה לעתיד.
יכול להיות שזו היא הדרך לגדולה?
 
“Live more and more in the present, which is ever beautiful and stretches away beyond the limits of the past and the future”. (Meher Baba – 1959)
 
 

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 
ביביליוגרפיה
 
        1) The story of The Who – www.thewho.com
2) “Roger's journey with The Who” - Roger Daltrey interview for “The Sun” - 21 Dec 2007 www.thesun.co.uk
3) Pete Townshend’s interview for www.guitar.com “The Fine Art of Smashing Stuff”)
4) “Roger Daltrey” by David M. Barling – www.thewho.net
5) The Penthouse Interview with Pete Townshend – December 1974 - www.thewho.net
6) Keith Moon by David M. Barling - www.thewho.net
7) "Townshend Talking" - Issue of Sound International - from the April 1980 - www.thewho.org
8) Liner Notes by Pete Townshend from Lifehouse Chronicles box set – 2000
9) Interview with Composer Terry Riley - by Mark Towns - Feb 13 2001 – www.jazzhouston.com
10) Liner Notes by John Atkins - Who’s Next Deluxe Edition - March 25, 2003
11) EQ Magazine article: Tracking Townshend - By J.J. Blair | August 2007 - www.thewho.net
12) "The Who Puts the Bomp” interview by John Swenson – 1971 - www.thewho.net
13) שיעור "פרספקטיבות מוזיקליות" על קרל היינץ שטוקהאוזן – עמית הכט – 2010
14) שיעור "פרספקטיבות מוזיקליות" בנושא מינימליזם וטרי ריילי – עמית הכט – 2010
15) Documentary - Classic Albums – “The Who - Who’s Next” – 1999
16) Documentary - Amazing Journey: The Story of The Who – 2007
17) Meher Baba and the Path of Knowledge - www.meherbabadnyana.net
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות