הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות
תמי מילגרום-ישק
| שלישי | 28.06.11 |
Stereolab - ETK | על השירים באלבום והשפעות שונות

חלק שישי ואחרון מתוך עבודת המחקר של תמי מילגרום-ישק על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab.

היצירתיות של סטריאולאב שהופכת את ההאזנה להם למעניינת, היא גם זו שהופכת את הנסיון לתאר את סגנונם המוזיקלי לקשה כל כך. הצליל של סטריאולאב מתפתח תמידית תוך כדי האזנה. ניתן לאבחן במוזיקה שלהם אלמנטים מז'אנרים שונים: פופ, פאנק, אלקטרוניקה, דיסקו, אקספרימנטאלי, אפילו גותי. בפוסט זה, האחרון בסדרה,ננתח את שירי האלבום ETK ונפרד מ - Stereolab.
 

 1. Metronomic underground 

השיר עובד לפתות אותך לתוך טרנס היפנוטי כמו של המטרונום אליו מתייחס השם. גם כשקוראים את המלים השיר אינו ברור מבחינת הטקסט. יש מספר לופים שרצים מבחינת השירה מרי הנסון שרה שני משפטים החוזרים על עצמם וזה רק מוסיף להרגשה ההיפנוטית של השיר ולטישיה נכנסת בין לבין או ביחד עם פסקה נוספת או עם גיבובי הברות). נוצר ניגוד בין הכלים האינסטרומנטאליים והשירה היפה והנעימה (כאשר צלילי המוג יוצרים רקע עשיר) לבין המלים עצמן שהן טקסט אפל ("Crazy, brutal, a torpedo") וביקורתי (who knows does not speak, who speaks does not know).

 השיר נהיה חלק מפס הקול של סרט אנגלי בשם [i]Twin town

 השפעות על השיר[ii]: ליין הבס דומה לשיר של גיל סקוט הרון: "The revolution will not be televised"

(אני מצרפת את השיר לדיסק ההשפעות שלי כשיר 1) ומשניה 23 של השיר הדמיון בינו ובין השיר של יוקו אונו  "Mind train" ברור. אגב על השיר של יוקו אונו כתבו[iii] כי הוא בין ג'ז לקראוטרוק של Can ו – Neu אז קשה לדעת מה הגיע ממה כי ידוע שהלהקה גם מושפעות מז'אנרים אלה.

 2. Cybele's Reverie 

השיר עצמו בצרפתית ונראה כי מילותיה של לטישיה מבכות על סיום תקופת הילדות הענוגה והקסומה אל מול הציניות המעשית של החיים.

 בשיר זה נראה כי או'הגן מוסיף את חתימתו במיוחד (והוא גם מופיע באופן ספציפי על השיר כקו –יוצר.

הכלים העיקרית בשיר הם גיטרות אקוסטיות והרכב מיתרים מלא, השפעה ברורה של או'הגן, והקצב של השיר הוא נינוח יותר. השיר מראה את החומר הרך יותר, בסגנון ג'ז ומושפע ממוזיקה ברזילאית.

הקולות והמיתרים מתמזגים לצליל עשיר ובעל טקסטורה.

השפעות על השיר: הושפע משירה של Brigitte Fontaine (זמרת אותה לטישיה מכבדת ומעריכה[iv]) שנקרא

Une Fois Mais Pas Deux.

השפעה נוספת שנטענה היא מהשיר The girl from Ipanema ע"י Astrud Gilbarto [v] (אני מצרפת לדיסק ההשפעות שלי את הגרסה לשיר של ג'ובים כשיר מספר 3).

3. Percolator

 מחקר או גילוי זה שם המשחק ללהקה ובשיר זה בדקו צליל חייזרי כאשר המקלדות מפוזרות לחלוטין, בין הגיטרה והבס ויוצרים אפקטים של צליל חייזרי משונה. המלים בצרפתית וכאילו אינן קשורות למוסיקה המלווה אך למעשה בצורה זו מעשירות את היצירה הכוללת.

 4. les Yper sound

 

השם לקוח מתוך שם של שיר של זמר בשם Pierre Henry אחד מהאבות המייסדים של ה -  musique concrète שהתעניינו בחקר הצליל.

 אבל השיר עצמו מושפע מבחינת המנגינה והקצב משיר אחר לגמרי שיר מ1976 של  Chico Buarque הנקרא "Passaredo" (ואני מצרפת אותו לדיסק ההשפעות כשיר מספר 4).

המקלדות המפיקות צלילים מוזרים מהולות הפעם יותר מאחורי הקולות כך שניתן להבין את השירה. השיר באנגלית ומדבר על הרציונליזציה (באופן הציני ביותר) להתחיל מלחמה.

5. Spark Plug

גרוב מובל על ידי  גיטרות/מקלדות עם קולות חוזרים יותר ומלודיים יותר של לטישיה ומרי. השיר מאוד קליט ונעים ואם טורחים להקשיב מספר פעמים אפשר להבין את רב המלים ואז קולטים כמה הן פילוסופיות ומעוררות ויכוח ומחשבה: "אין הגיון בלהתעניין בילד, בקבוצה או בחברה אם לא רואים אותם מעל לכל". אין הגיון בלהתעניין באדם חולה או חברה חולה אם לא מאמינים ברצונם ויכולתם להבריא".

6. Olv 26

גרוב גיטרות/מקלדות מונוטוני, החוזר לצליל מוקדם יותר של סטריאולאב פרט להפקה המופלאה והעשירה. מלודיות קטנות חוזרות עוברות בשיר ומוסיפות לצליל המפואר שלו וכך מחזיקות אותך מאזין.

נאמר עליו שה - drone האינסופי בו מפתה שימשיך לעולם[vi].

שיר שהשפיע מאוד הוא שיר של Kraft Werk שנקרא Autobahn (ואני מצרפת אותו לדיסק ההשפעות כשיר מספר 5).

7. The Noise of Carpet

 חזרה מסוימת לצליל המוקדם של סטריאולאב. מונע על ידי הצליל המטרטר של הגיטרה שהוא מלוכלך יותר ומזכיר את Velvet Underground,  בשיר גם מככב קו קולי בעל עוצמה רבה מהרגיל של לטישיה סדייר השקטה בד"כ, כמו גם שכבות מרובות של קולות ללא מלים של סדייר, מרי הנסן ומוגן לוטה וסולו גיטרה. השיר הוא חזרה מפתיעה לצליל הגולמי של הלהקה.

 אציין ש – Pearl Jam  עשה cover לשיר באחת מההופעות שלו[vii].

 8. Tomorrow is already here

נפתח במקטע גיטרה איטי חוזר. צליל מקלדת איטי חוזר מצטרף. בס, צליל תוף איטי אבל עיקש. אורגן ואז הקולות. זוהי מוזיקה בנויה בזהירות והיא נשמעת נפלא.

על השיר נכתב באתר של Cd universe [viii]:

"The spacing of instruments has taken on a whole new dimension (listen to how the interplay of syncopated guitars, shaker and organ constructs the melody spreading out the band's formerly vertical sound)"

לכאורה שם השיר מרמז על קידמה אבל כששומעים או קוראים את מילות השיר מבינים שלמעשה יש ביקורת שהלכנו אחורה. אם בתחילה החברה כוננה מוסדות מנת לשרת אותה היום לטענת לטישיה החברה משרתת את אותם מוסדות.

9. Emperor tomato ketchup

נפתח עם תיפוף סוער, כשהוא הולך על הקו הדק בין אלקטרוניקה ופאנק פוסט מודרני. בדיוק כאשר חושב שהבנת את המסגרת של הצליל, לטישיה התחילה סיבוב של צליל מעושן ולוחשת "לה" ו"דה".

גרוב מהנה עם כלי הקשה אלקטרוניים רבים ואפקטים של רעש.

 יש הטוענים גם שהשיר why  של יוקו אונו וג'ון לנון גם השפיע על שיר זה (ואני אצרף אותו כשיר מספר 6 לדיסק ההשפעות).

אחד השירים האהובים על לטישיה בשם Andy שייך לזוג מוסיקאים יפנים בשם [ix]Les Rita Mitsouko ונטענה הטענה ששיר אחר של הזוג: Les Histoires Da הווה השפעה מסוימת על שיר זה (ולכן אני מצרפת אותו לדיסק ההשפעות שלי כשיר מספר 7).

 10. Monstre sacre

שיר איטי  עם מקלדת יפיפייה וקווי בס מעניינים. השיר היחיד שמבחינת המלים אפשר לטעון כי הוא שיר אהבה (או יותר נכון אהבה נכזבת: "So now you are gone, there could be nothing")

יש שטענו כי הפס קול של הסרט La Plane'te Sauvage של  Alain Goraguer השפיע על שיר זה (אך לצערי לא מצאתי אותו).

11. Motoroller Scalatron

הוא קטע גיטרה מהנה מאוד שמזכיר בתחילתו שירי שנות השישים העליזים והתמימים עם קולים וצלילים חוזרים כאשר כמובן בניגוד לכך הטקסט מאוד חריף ("על מה חברה בנויה על? היא בנויה על מלים/ על בלוף/ על עבודה בעיניים").

12. Slow Fast Hazel

סידור מיתרים וקולות (הנגיעות של או'הגן מורגשות היטב גם בשיר זה) אשר מתחילים מייד עם פתיחת השיר (ללא hook).

13. Anonymous Collective

הטקסט בשיר זה הכי מעניין מבחינתי – "אני ואתה מעוצבים/ נוצרים על ידי דברים שהם מעבר לתודעה שלנו".

לטישיה יחסית שרה גם במנעד הנמוך שלה וה –Drone המהפנט של המוסיקה מאפשר לשיר להיות הרבה יותר ארוך (בשנייה האחרונה לשיר יש את הצליל המוזר שמתחיל את השיר Motoroller Scalatron – כאילו על מנת להעיר אותנו מההפנוט)

לסיכום

היה זה מסע ארוך ומעניין בנפתולי המחשבה של הלהקה המיוחדת הזו. אני מקווה שהצלחתי להראות את הרעיונות העומדים בבסיס המחשבה של טים גיין ולטישיה סדיאר שהם לדעתי הפרונט האמיתי של הלהקה אשר מתגאה ביכולתה לחבר יחדיו נושאים מוסיקאליים, אומנותיים פילוסופים ופוליטיים מגוונים ואבסורדים לעתים  ומגיעה לתוצאות המסקרנות את האוזניים ומשאירות פתח להרהורים.

 

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


[i] לשם דוגמה http://www.amazon.ca/Twin-Town-Original-Soundtrack/dp/B000001EZS

[ii] בכל ההשפעות על שירי סטריאולב הסתמכתי על שני מקורות עיקריים: stereolab influences 8 קטעים שהועלו ל –youtube על ידי אדם הקורא לעצמו madonofrio שהועלו במהלך סוף 2007 וניתן לראות את כולם ביחד בכתובת http://www.youtube.com/results?search_query=stereolab%20influences&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1

וב –Thread מדהים של שאלות ותשובות של מעריצים של הלהקה שטרחו וחפשו השפעות על כל התקליטים שלהם והעיקרי והמסור שם מכולם הוא מילטון פארקר אשר נראה מאוד בקיא בלהקה ומקורותיה. האתר נמצא בכתובת: www.ilxor.com/ILX/ThreadSelectedControllerServlet?showall=true&bookmarkedmessageid=71&boardid=41&threadid=59964

[iii] 21 לפברואר 2002 מט גלוויי בעיתון Now Toronto http://www.nowtoronto.com/issues/2002-02-21/cover_story.php

[iv] http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4228473,00.html, וגם באתר של ההשפעות על הלהקה ראה הערה 45 לעיל.

[v] הראיון מ – SFWeekly  ראה הערה לעיל

[vi] ג'ונתן כהן בביקורת על האלבום ב -  http://www.nudeasthenews.com/reviews/267

[vii] www.pearljam.com/songs/song.php?song=NoiseofCarpet - 2k

[viii] http://www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1095900/a/Emperor+Tomato+Ketchup.htm

[ix] נאמר בראיון לויל הודגקינס מעיתן ה –  guardianhttp://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4228473,00.html


 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab

חלק שני: Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינטיסייזרים

חלק שלישי:  על הלייב ועל הלייבל

חלק רביעי: Stereolab - השפעות על אמנים אחרים

חלק חמישי: על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב

חלק שישי: Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות