הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Stereolab - על הלייב ועל הלייבל
תמי מילגרום-ישק
| שלישי | 07.06.11 |
Stereolab - על הלייב ועל הלייבל

חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של תמי מילגרום-ישק על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab

מאז שנדרשו לשלם 2000 דולר על זכות השימוש בשירם La Boob Oscilator, אותו מכרו בעבר ב-700 דולר(!), מוציאים סטיראולאב אלבומים בעיקר תחת הלייבל שלהם. בפוסט זה נספר על חשיבתו הייחודית של טים לגבי ריליסים - שיחרור הרבה חומרים שונים במעט עותקים, וגם נעסוק בנושא קריטי אצל הלהקה – ההבדל בין החומרים המבוצעים בהופעות לבין האלבומים המוקלטים. לסיום נברר האם לדעתו של טים שווה להיות עצמאי (אינדי) בכל מחיר.
 

על הלייב ועל הלייבל

ל - StereoLab חשובה מאוד העצמאות היצירתית ושמירה על זכות המילה האחרונה בחומר המוקלט ובצורת עיבודו. בראיון ל – [i]Chunklet מספר טים למראיין (הקורא לעצמו H2O) כי על כל ההקלטות של סטריאולאב שהופצו שלא דרך הלייבל שלהם (בעיקר דרך Too Pure או אלקטרה) נאמר מפורשות שהחומר שייך ללייבל אשר רק מאפשר את השימוש בו. טים מסביר שזה קרה כי בתחילה הם נתנו הקלטות למי שרצה. למשל על השיר - La Boob Oscilator הם קיבלו 700 דולר אבל כשהם רצו לכלול אותו באוסף שלהם, מי שקנה את זה מהם ביקש 2,000 דולר על זכות השימוש בו. מאז כל חומר מוקלט שייך ללייבל שלהם כדי שלא תהיה שום בעיה להשתמש בהקלטות שלהם אם לאוסף ואם כחומר גלם ליצירת משהו חדש.

צורת החשיבה שלהם כלייבל לא מקלה על מעריצים המעוניינים לקנות את האלבומים שלהם. טים מספר כי הם מעדיפים להוציא המון חומרים במעט עותקים ומבחינתו לא כולם אמורים להיות יכולים לקנות את כל מה שיוצא. למשל כשהם יוצאים להופעות רק מי שמגיע להופעה יכול לקנות את הסינגל שקשור להופעה.

הם לא מתכוונים להוציא את אותו סינגל עשור אחר כך רק כדי שאנשים יוכלו לדמיין את עצמם בהופעה.

 בכלל,  לסטיראולאב יש הפרדה בין מה שעומד לנגד עיניהם כשהם  יוצאים לנגן Live ברחבי העולם לבין החשיבה שלהם על מוזיקה כשהם נכנסים להקליט אלבום באולפן – שני תחומים שונים לגמרי מבחינתם, גם מבחינת הסאונד עצמו וגם מבחינת המחשבה העומדת מאחורי ההקלטה. בראיון שהעלו ב – you tube טים אומר[ii] :

"We're not a band in the classic sense of all rehearsing and going and knocking it out you know, the American style …I'm not a fan of it (the American production t.m.)… There are so many great bands …play live…and you get their record and it's so flat because it took you 4 days to record it. Great, but, it sounds like it took you 4 days to record it you know… you're not listening to live volume of the PA and…you have to invest something else… Ideas content imagination…"

 טים גיין הסביר בראיון משנת 2002 למגזין Choler[iii] כי הלהקה ממש לא מנסה לבצע את היצירות המוקלטות בהופעות. הם מנסים להתקרב מבחינת המלודיה והאקורדים אבל בהופעה קיימת תקשורת מאוד ישירה של הרעיונות ואם הם טועים, הרי זה יותר לכיוון של הצגה מפושטת (עד פשטנית) של הדברים. הם מצאו שהשירים עובדים ברובם בצורה המאוד עירומה הזו מאחר ונגינה בהופעה חיה היא חוויה אחרת לגמרי. יש סכנה לקחת את היצירות לכיוון של פאנק והלהקה גם באה מרקע כזה אז אלמנטים כאלה מופיעים יותר בהופעות. הלהקה גם נותנת הרבה מקום לאימפרוביזציה חופשית.

 ובחזרה לנושא הריליסים הקשוחים : לא כל האלבומים מיועדים לאספנים. טים אומר כי הוא מבין לגמרי את האנשים שמעוניינים לרכוש את האורגינלים, והלהקה לא מתכוונת סתם לעצבן או לגרום לחלק מהפריטים להיות יקרים בטירוף (מה שקורה) אבל לדעתו צריך להוציא בערך פי 6 מכמות האלבומים אשר באמת ימכרו ולהם אין צורך או עניין בכך.

למרות כל זאת גיין לא חושב שהכי חשוב להיות עצמאי (Indie) כמו שתהיה האפשרות לומר את המלה האחרונה על המוצר הסופי[iv].

בפרק הבא בסדרה נבחן  על אילו אמנים מוכרים השפיעה הלהקה ונעסוק בסיבות שהעניקו לסטריאולאב את הטייטל  'אחת הלהקות האלטרנטיבות המשפיעות ביותר של שנות ה 90' ואחת מ"להקות הבריטיות החדשניות ביותר של העשור".  

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 

[i] http://www.chunklet.com/index.cfm?section=article&IssueID=8&ID=53&mode=comments
[ii] http://www.youtube.com/watch?v=DQuh85aSAdQ
[iii] http://www.cholermagazine.com/articles/stereolab2002.shtml מינואר 2002 מראיין סין פין
[iv] http://www.sfweekly.com/1996-04-24/music/moog-swings מראיינת sally Jacob

 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab

חלק שני: Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינטיסייזרים

חלק שלישי:  על הלייב ועל הלייבל

חלק רביעי: Stereolab - השפעות על אמנים אחרים

חלק חמישי: על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב

חלק שישי: Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות