הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינתיסייזרים
תמי מילגרום-ישק
| שלישי | 31.05.11 |
Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינתיסייזרים

חלק שני מתוך עבודת המחקר של תמי מילגרום-ישק על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab

חברי סטריאולאב אוהבים סאונד אנלוגי. לטים יש אוסף כפייתי של תקליטים שונים ומשונים עם למעלה מ – 5,000 תקליטים ובקושי 3 דיסקים. הוא מאזין למוסיקה מאוד מגוונת, וכך גם מקורות ההשפעה שעיצבו את המוזיקה של הלהקה: מקראוטרוק ושטוקהאוזן עד טין פאן אלי. בפרק זה נראה כיצד הפגישו סטריאו לאב בין מוסיקה ישנה לסאונדים חדשים.
 

בתחילת דרכם הושפעו סטריאולאב מאוד מסגנון ה – Krautrock: מוסיקה אקספרימנטאלית משנות השישים המאוחרות בגרמניה שנהייתה פופולארית בשנות ה – 70 בעיקר באנגליה[i]. מקור המושג מסלנג בריטי ("קראוט" = גרמני)  ואכן מדובר יותר בצורה הסובייקטיבית שהאנגלים תפשו את המוסיקה הגרמנית ולא במקורה. עובדה שהלהקות המקוריות כגון להקת פאוסט ניסו להתרחק ממושג זה.

המוסיקה עצמה היא לרוב שילוב של רוק פרוגרסיבי ופסיכדלי עם רעיונות של מוסיקה קלאסית עכשווית במיוחד של המלחין קארל - היינס שטוקהאוזן (שחברי להקת Can למדו עמו למשל) וגם עם הג'ז בצורתו האקספרימנטאלית משנות ה - 60 וה - 70. חלק מהלהקות גם הלכו מבחינת הסאונד לכיוון האלקטרוני והמכאני. הדגש העיקרי היה להתרחק מהמקור הבלוזי של הרוק וליצור משהו אחר לחלוטין.

קצב שכיח לסוג מוסיקה שגם להקת סטריאולאב נטו להשתמש נקרא Motorik  : מונח שנטבע ע"י עיתונאים לקצב של 4/4 יציב אך מושך קדימה.

בנוסף ניתן לשמוע השפעות שונות של סוגי ז'אנרים שונים ומגוונים במוסיקה כמו מוסיקת lounge-music  מקסיקאנית., ג'ז, פאנק, מוסיקה ברזילאית. יוצרים כמו פיליפ גלאס וסטיבן רייך,  Esquivel ,Burt Bacharach עוד ועוד.

הטקסטים של הלהקה נכתבים על ידי לטישיה סדיאר ולרוב כוללים מסרים סוציו-פוליטיים רציניים אך מושרים בקול יפה וענוג (בהמשך לרעיון ההנגדה שתואר לעיל).

סדיאר וגיין אמרו בראיונות שהם מושפעים מהתנועות הסוריאליסטית (אשר אלמנטים חשובים בה הם אלמנט ההפתעה ואלמנט ההנגדה) וה –situationist (אשר שורשיה במרקסיזם ואואנגארד).

 כמעט תמיד ניתן למצוא רעיון מעניין מאחורי שם יצירה/שיר, ציור על עטיפת התקליט, מלות השיר או רעיון מוסיקלי של הלהקה. למשל שיר של הלהקה שנקרא Jenny Ondoline על שם Georges Jenny, שיצר מקלדת שנקראה Ondoline בשנת 1941 והיא האב טיפוס לסינטסייזרים של היום[ii]. או שיר אחר שלהם שנקרא John Cage Bubblegum היוצר הנגדה בין ג'ון קייג' במלחין ואמן לבין תוצר פופי ורוד וחסר חשיבות.

 קיימות עוד דוגמאות רבות ומגוונות אך אתעכב על שם האלבום שיצא בשנת 1993 נקרא Space Age Batchelor Pad Music The group played :   מאחר וזו גם תקופה מאוד חשובה שהשפיעה על להקת סטריאולאב מבחינת המחשבה על יכולות טכניות באולפן אנלוגי. מושג זה[iii] מדבר על עשור מ – 1954 עד 1964 כאשר אמנים כמו Esquivel, Enoch Light ו - Sauter-Finegan  הראו את יכולתם הטכנולוגית באולפן האנלוגי בזמנים שסאונד אלקטרוני עוד לא היה כלל מקובל. המונח עצמו נוצר באמצע שנות השמונים על ידי אמן בשם ביירון וורנר.  

 חלק מאוד חשוב בסוג מוסיקה זה היה הרעיון העומד מאחורי השוני (וגם חוש הומור בריא). לרוב היו לוקחים שיר מאוד מוכר מסטנדרטים של Tin Pan Alley והיו יוצרים מזה יצירות מוזרות ומעניינות על ידי טכניקות שונות באולפן. כששאלו את Esquivel למה להשתמש בסוג כזה של שירים הוא אמר שכשלוקחים יצירה מאוד מוכרת אז המאזין מסוגל לשמוע את ההבדלים בקצב, באקורדים, בקולות השונים ויכול להעריך יותר את מי שיצר את השוני.

 מדובר בסוג מוסיקה עם הרבה מחשבה ורעיונות מאחוריה בצירוף של עבודה טכנית ומקצוענות רבה ולכן היא נעלמה מהשטח עם הופעת עליית מוסיקת הרוק אשר החשיבה בעיקר את האנרגיה והספונטאניות והופעות       ה  -live.

מעניין לראות להקה בשנות ה -90 משתמשת במונח כזה לשם האלבום שלה כאשר אכן הלהקה משתמשת בצורה כזו בחומרים – לרב היצירות יש נושא או מלודיה או ליין בס או קצב וכדומה אשר נלקחו ממקור אחר ועל זה נבנה רעיון חדש המוגש למאזין.

למשל בראיון מול פיטר שפירו עיתונאי The Wire על האלבום ETK אומרים גיין וסדיאר[iv]:

 "The biggest thing I think we're guilty of, or maybe the area where we're on dodgy ground, is this idea that you need great knowledge [of] esoteric music to understand what we're doing. What I really want to do is to have music that operates on levels where sometimes we can include references to other kinds of music, sometimes obscure, sometimes not. Music ought to work without any knowledge of it whatsoever. Sometimes I feel that maybe there are too many reference points, too many in-jokes in a way."

"Some people can write very complex things in a simple way without diminishing the complexity of their writing," adds Sadier. "I think we have achieved a music that will make sense to a lot of people whether they know about Steve Reich or not."

 בפרק הבא נבין למה ל-Sterelab קנאים כל כך לעצמאות היצירתית שלהם ולאופציה לשמור לעצמם את  זכות המילה האחרונה בחומר המוקלט ובצורת עיבודו. עוד נעסוק בהפרדה שעושה הלהקה בין חומרים מוקלטים לחומרים מהופעות - נבין מה הרעיון שעומד בבסיסה, וכיצד הם מגשימים אותו בפועל

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 

[i] http://en.wikipedia.org/wiki/Krautrock

[ii] http://en.wikipedia.org/wiki/Ondioline

[iii] http://www.chaoskitty.com/sabpm/sapvol1.html

[iv] The wire/ laboratory secrets/ issue #149 (June 1996)  מראיין פיטר שפירו


 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab

חלק שני: Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינטיסייזרים

חלק שלישי:  על הלייב ועל הלייבל

חלק רביעי: Stereolab - השפעות על אמנים אחרים

חלק חמישי: על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב

חלק שישי: Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות