הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Spirit Of Eden by Talk Talk - החזון ויישומו
טל תדמור
| שני | 25.07.11 |
Spirit Of Eden by Talk Talk - החזון ויישומו

חלק שני  מתוך עבודת המחקר של טל תדמור על "Spirit Of Eden" של  Talk Talk.

Talk Talk  קיבלה מ-EMI תקציב עתק להפקת  “Spirit of Eden” ודרשה (ואף קיבלה) שליטה מלאה על ההפקה, ללא התערבות של חברת התקליטים, אותה שמרה בדיוק היכן שרצתה  - הרחק מאולפן ההקלטות. בתוך האולפן ,עבדה בדייקנות כדי להגשים את חזון הסאונד שלה, וליצור אלבום המתכתב עם אלבומי הג'אז של שנות ה-40' וה-50'. בפרק זה נראה מה היו ההשפעות המוסיקליות על ההרכב ביצירת האלבום, ונראה מקרוב כיצד הם עשו זאת.

 

 פיל בראון, האדם שהופקד על הסאונד של האלבום, מספר שהחזון היה ליצור אלבום בצורה דומה לזו של אלבומי ג'אז משנות הארבעים והחמישים. הם השתמשו בשני מיקרופוני מנורות בקדמת האולפן (גישה קלאסית אשר עודכנה לסטראו), והקליטו הכל בשני המיקרופונים הללו, מבלי לשנות את האיקווילייזר, בזמן שהם מזיזים את הנגנים בחדר למיקום המושלם בתמונה הסטריאופונית. במשך כל ארבעת חודשי ההקלטה, לא נגעו במיקרופונים הללו – לא שינוי איקיו, לבל או קומפרסיה. הכוונה הייתה קבלת דינמיקה טבעית של הכלים. הציוד היה ישן ומסורתי כשהתאפשר להם, ועיקר ההקלטה בוצעה בציוד אנלוגי.

  היו כמה חריגות מאווירת שנת '67 כמו נוימן Head"" וסט מיקרופוני מגע למערכת התופים, ובנוסף טייפ דיגיטלי בעל 32 ערוצים של חברת מיצובישי.

הם לא אהבו את הסאונד של קונסולת הSSL, ולכן עקפו אותה מתי שיכלו, והשתמשו בה כמוניטור שולחן להאזנת אוזניות, מוניטורים וכו'. הם שכרו מגברי מיקרופון מכשיר Equilizer של Focusrite ו- Neve, וחיברו את המיקרופונים ישירות ליחידות אלה במקום לקונסולה.

ברגע שכל ששת השירים היו מוקלטים, הם יצרו עותק בטחון והעבירו את עשרים וארבעת ערוצי האנלוג  לטייפ הדיגיטלי. הם הקליטו את השירים בסדר אשר יופיעו באלבום, והשאירו שתי דקות של שקט בין שיר לשיר, אשר ישמשו לפתיחים או קטעים קצרים.

"We mixed using only an old spring echo, an EMT echo plate, and a DDL. All sounds were obtained from source, with little or no added eq. All instruments recorded individually." (Phill Brown, The Colour of EQing)

הוליס מסביר מה עמד לנגד עיניהם של חברי הלהקה בעת הפקת האלבום:

" I never knew what is was going to sound like, although I knew what the vibe of the album would be. Before we started, everything was there as a basic structure, but the tracks themselves were all put down in a live format and then the overdubs were done at ridiculous length. Because you see, the most important thing with this album was just for it to have the right feel, for it to have an absolute calm, but for it to have an absolute intensity inside of that."

  כאמור , הוליס, כותב הטקסטים העיקרי באלבום נחשד בהתמכרות לסמים קשים, עדות לכך ניתן לראות באחד משירי האלבום, שהוגדר כשיר מחאה על שימוש בהרואין:

 

"On a street so young laying wasted Enough ain't it enough Crippled world I just can't bring myself to see it starting...."

 

מילים אלה מתוך "I Believe in You", מתארות את איבוד השליטה של הוליס במהלך היותו מכור, בעוד הוא מרשה לעצמו ליפול אל תהום הכל-יכול.

כשנשאל אם המילים קשורות לחוויה מנסיונו האישי, השיב הוליס  :

 

"No, not at all. But, you know, I met people who got totally fucked  up on it. Within rock music there's so much fucking glorification of it, and it is a wicked, horrible thing."

 

טוני וודסוורת', מנכ"ל Capitol and Parlophone Record's, מספר על ההאזנה לאלבום:

"when I heard it first in it's finished form, thought, Mmm, this is interesting, then got into it very quickly. Technology aside, it could have been made 20 years ago. I see it as even earlier than that. It's like a cross between classical music and jazz with a modern perspective. I don't see it as directly related to acid house but I see the phenomenon as having the same sorts of roots. There's common interests. They're both free-form with an insistent rhythm. I think it'll be well received. People are looking something a little more open-minded."

 

השפעות מוזיקליות  על Spirits of Eden

ההשפעות על היצירה של Talk Talk עצמם בתחילת הדרך היו להקות פופ מפורסמות, כדוגמת דוראן דוראן, אותה ניסו חברי Talk Talk "לחקות".

Spirit of Eden מושפע מסוג מוסיקה שונה לחלוטין, לא מוסיקה פופולרית וקופצנית, מוסיקה של סינטיסייזרים, אלא מוסיקה חיה, נסיונית, אשר מרכיבה כמעין פס – קול, שכן האלבום משרה על המאזין בו תחושה של פסק זמן, כאילו נכנס המאזין אל תוך עולם אחר, השואב אותו מבין עיסוקיו ומשאיר אותו בלית ברירה פעור פה אל מול יצירת מופת, אשר חולפת מבלי לשים לב, ואשר יכולה להתנגן עוד ועוד מבלי שיימאס.

ניתן לשמוע במוסיקה הזאת השפעה מהג'אז (ובעיקר מיילס דייוויס וג'ון קולטריין), ג'ימי הנדריקס, השפעות מן המוסיקה המינימליסטית וממוסיקת האמביינט, פסיכודליה (חלקים מהאלבום נשמעים ממש כאילו הם שייכים לאלבום מופת של פינק פלויד), השפעות מוסיקה קלאסית (בלה בארטוק וקלאוד דבוסי), דאב ורוק.

  

בפוסט הבא נציץ אל הסכסוך בין הלהקה לחברת התקליטים שלה, EMI בעקבות הפקת האלבום. נראה מה המחיר ששילם כל אחד מהצדדים (ובעיקר EMI) על המידור מאולפן ההקלטות, ובאיזה תירוץ יצירתי ניסתה EMI  להשתמש כדי לכבול את הלהקה להמשך חוזה.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


 

לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: Spirit Of Eden by Talk Talk - (לא) הכול דיבורים

חלק שני: Spirit Of Eden by Talk Talk - החזון ויישומו

חלק שלישי: Spirit Of Eden by Talk Talk - מי הבוס?

חלק רביעי: Spirit Of Eden | הצלחה בביקורות, פלופ במכירות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות