הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום
עומר טייאר
| ראשון | 18.08. |
Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום

חלק שישי ואחרון מתוך עבודת המחקר של עומר טייאר על "Let Us Play" של ColdCut.

בפרק זה נמשיך ונסקור את רצועות האלבום של קולד(קאט)פליי , ובסופו ניפרד מהצמד שעירבב חתך הדביק הנגיד השפיע והושפע.



7. Noah's Toilet - עוד קטע נרטיבי, וכעת התייחסות לסצנת המועדונים, לרדידות ולשטחיות המאפיינות אותה. שוב,דיקלום בהשפעת המוזיקה הרונקרטית, מעל רקע של נגינת מועדון ג'אז ההופכת לברייק'ס וג'אנגל א-לה אפקס טווין. כל הטקסט הוא דיקלום של בחורה על ההתרחשות במועדון, הסמים, הרכילות, הכסף, וההתעסקות במראה.

הסיפור משעשע מאוד, ומכניס אותנו לתוך העולם הנכלולי שבו רוב הברנז'ה של ההרכב מכלה את זמנה, וכך אנו מקבלים מבט מפנים, על  חויית המועדון האפל דרך עיניה של צרכנית סמים ואכוהול , והמוסיקה עוזרת להעביר את התחושה העקומה הזו.

8. Space Journey – מפתיע אמנם, אבל זהו רק הקטע השני ה"קליל" באלבום. ללא מסר או משמעות צורנית,

פשוט קטע "GOOD TIME", Fאנקי וברייק-ביטי, עם עבודת פטיפונים. זהו המקום לציין את העבודה המדהימה של Bernard "Pretty" Purdie, מתופף הFאנק האגדי, שמנגן בכל האלבום. נכון שCOLCUT  מפרקים כמעט כל  גרוב שהוא מנגן, אבל הFEEL המדהים שלו מורגש מאוד בקטע הנ"ל. וכך גם עבודת הפטיפונים של DJ FOOD, שגם אחראי על אגף ה TURNTABLISM באלבום כולו ובקטע הנ"ל בפרט.

אין ספק שבחירת הנגנים הייתה משמעותית מאוד באלבום הנידון .

עוד טביעת אצבע חשובה ומורגשת באלבום היא של  The Herbaliser ,מפיק ההיפ-הופ האנגלי שאחראי על המיקסים והרמיקסים באלבום,  שכן הוא אשף בבנית ביטים דאביים וטריפ-הופיים.

9. Timber - קטע נרטיבי נוסף, על היכחדות יערות העד בעולם. הקטע בעל מאפייני אמביינט וטריפ-הופ,ומבוסס כולו על סיפולי מסור חשמלי, ואף ניתן להבחין בברייק ב 3:37 ,אשר ממש מדמה רעש של עץ נופל ע"י סינטיסייזר.

באלבום המולטימדיה המצורף לאלבום יש קליפ לקטע הנ"ל, כאמור בשיתוף עם גרינפיס. בימינו, זה נשמע לגיטימי לגמרי לדון בנושא ירוק באמנות, אבל לפני 11 שנה הנושא לא היה על סדר היום הציבורי, ויש לתת כבוד ל COLDCUT על הבחירה האמנותית הזאת.

10. Every Home a Prison – קטע Preach , ביקורת פוליטית וחברתית,הן על הגלובליזציה וה out-sourcing, והן על המבנה החברתי העגום שלתוכו הצעירים מושלכים, עם מערכת חינוך קלוקלת ועבודות חסרות טעם עבור תאגידים גדולים. יש כאן מאפיינים נהיליסטים ואנרכיסטים חזקים מאוד, כאשר הפואנטה בקטע היא להפוך כל בית לבית-סוהר, וליצור מעיין אח-גדול שיפקח על כך שהצעירים לא יתמרדו ב"עולם המושלם" שבונים הקפיטליסטים.

מעבר לציטוט הברור של 1984 של ג'ורג' אורוול, יש כאן גם השפעה גדולה של אנכיסטים כגון נועם חומסקי, בנוגע לדורסנות וחוסר ההומניזם של הפוליטיקה הקפיטליסטית, והתערבות הממשל בחיי הפרט.

המבנה הכללי הוא היפ-הופ ג'אנגל וTURNTABLISM, אבל כאמור , הז'אנר הוא למעשה עירבוב של ז'אנרים, המתערבבים ומתחלפים במהירות, כאשר על גביהם מוגש הטקסט כ preach ולא כFlow  היפ-הופי, שוב כתפיסת המוזיקה הקונקרטית ( ניתן גם לציין את ההשפעה של הקטע הנ"ל על "משוררי רחוב" כגון Soul Williams ).

11. Cloned Again – עוד קטע לארסנל עירבוב הז'אנרים, כאשר מפתיחה אמבינטית (עם נגינת צ'מבלו.) הקטע עובר לדראם'נ'בייס וגליץ' (לא מצאתי בחיפושיי את המקור המוגדר למושג, אבל נוטים לייחס אותו הן לאפקס טווין,סטראולאב וקולדקאט), וגם פה יש שפע סימפולים ועבודת פטיפונים, אבל האווירה הכללית יותר נמוכה, סיפולי הפסנתר מזכירים מאוד את DJ SHADOW, או את ההשפעות של David Axelrod עליו. ובאופן כללי, יש לקטע אווירה ג'אזית חזקה המגיעה מן סימפולי הביג בנד וסימפולי הכלים האקוסטיים.

12. I'm Wild About That Thing -  החלק הראשון של הקטע (עד 4:43) מבוסס על מבנה של Fאנק בטמפו איטי,

ומספר את הסיפור על כיצד באנו לעולם – או "כל מה שרצית לדעת על ___ ולא העזת לשאול" , הקטע כולו מבוסס על אנקדוטות קצרות של סקס, מגניחות ועד להבעת דעה על חיי מין, דרך תיאורים מדעיים של קיום יחסי מין.  בקטע הזה – יש הבחנה ברורה של ז'אנר, כאשר אנו נמצאים ב MID TEMPO Fאנק, אשר משרת את האויירה הסליזית של הקטע.

זה גם המקום לציין סוף-סוף (כך גם COLDCAT חושבים ב 3:50) את Steinski, מפיק ההיפ-הופ הוותיק אשר הביא לעולם את ה Lessons , וינילים מלאי דגימות, אשר היו בשימוש נרחב לא רק אצל COLDCUT, אלא גם אצל DJ SHADOW, Cut Chemist, the Avalanches, ועוד רבים וטובים. והמיקום של הדגימה עם שמו, דקות לפני סוף האלבום, מראים לנו עד כמה COLCUT מעריכים את עבודתו ומושפעים ממנה.

החלק השני של הקטע, אחרי כדקה של שקט (שקט של ויניל, יותר נכון... חזרה לOLD SCHOOL ) אנו חוזרים ל Voice Over,דגימה של טקסט המתארת את יצירת היש מאין, חתיכה של דגימה שהופיעה ללא INPUT, ואז הצבה במקומות רנדומליים. הטקסט (והאלבום) מסתיים בשאלה: "?How Random is Random"

ובכן... COLDCUT הם הרבה יותר מהרכב מוזיקלי אלקטרוני. הם אשפי מולטימדיה, העוסקים ללא הרף בפרוייקטים  ומיזמי וידאו (פיתחו יחד תוכנה ל VJ), מפתחים משחקי מחשב וכמובן האבות המייסדים של הלייבלNINJATUNE , ללא ספק אחד הלייבלים האלקטרונים החשובים בהיסטוריה של המוסיקה האלקטרונית. הם בוודאי דוגמה טובה ל   Performance as a Process , מונח שטבע המוזיקאי המינימליסטי טריי ריילי בהופעות ה-24 שעות שלו שהיו חוויה אודיו ויזואלית שלמה,בהן המוזיקה על הבמה שהתנגנה בלופ דרך מכשירי אפקטים שונים יצרה את עצמה מחדש לאורך ההופעה.

כמו אצל ריילי , כל הופעה קולדקאט היא למעשה מיצג אור-קולי, הלוקח את הקהל ל"טריפ" , למסע בין צלילים ותמונות.

הצמד מקפיד לשמור על גמישות בסט שלהם, ומתייחסים לנגינה לייב כסוג של אילתור מובנה:

"When you press the button, you don't know what is going to come out so that makes it a bit like improvising with a group of musicians like a jazz band. You don't really know what everybody is going to do but you know the general structure it." ^8

אם כן, הטענה שהעלנו כאן לגבי השפעות הזן במוסיקה שלהם משתקפת בבירור בעשייתם – אין חלוקה לנושאים ולתחומים,עושים הכל כי הכל הוא אחד. בעולם שבו הגבולות מטשטשים, הטכנולוגיה זמינה ויומיומית, העשייה המוסיקלית והאמנותית שלהם נשמעת אך טבעית וקוהרנטית. חיינו מוכתבים ע"י תהליכים דיגיטליים ומכניים, ולכן "להשליך" את המוסיקה שלך לתוך מחשב ולשחק בה לא שונה כלל מיצירת אפקטים לסרטים, צפייה בטלויזיה, מתיחה טלפונית, או כל שעשוע דיגיטלי אחר.

שאלה למחשבה היא האם יש אפשרות לקחת SYSTEM ולהכניס לה אלנמט של רנדומליות, דבר אשר יוסיף לה חיות (VITALITY) ואותנטיות. איך רנדומלי יכול להיות רנדומלי? איך מחשב יכול להיות Fאנקי?...

דוגמה מתוך הסבר על תוכנה (HEX) לשילוב אודיו וויזואל שCOLD CUT  פיתחו –

"Machines can be funky. Part of the idea of hex is the phrase, "dna-rom" which stands for "do no art - run our machine." that's a slogan to sum up the fact that we want to move on from the old way of doing things. Of course we want to make art as well but we want to have more fun whilst we're making it and get away from the poe-faced, over-serious idea of the artist and the musician and make it a bit more like play time…"   ^9

 

לסיכום,

הגישה ליצירת האלבום היתה כי יש "לשחק" על-מנת ליצור, ושתהליך היצירה חייב היה להשתקף ביצירה הסופית, כי רק בדרך היצירה הזו (גם לפי קייג') קיימת דרך להזכר כי אנו בחיים, "להתעורר" משגרת חיינו, לאהוב את חיינו:

"There is a possibility that people might wake up by returning to a more playful, enjoyable, loving mode of existence and some of the toys that we are building have the potential to do that just as a good game has got that or a good toy or a good piece of art."    ^4

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut

חלק שני: let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך

חלק שלישי:  COLD-CUT N' PASTE

חלק רביעי: השפעות על Coldcut

חלק חמישי: סקירת האלבום Let us play של Coldcut

חלק שישי: Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינתיסייזרים | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | Stereolab - השפעות על אמנים אחרים | Stereolab - על הלייב ועל הלייבל | let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | השפעות על Coldcut | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות | על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב | תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות