הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE
עומר טייאר
| חמישי | 28.07.11 |
Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE
חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של עומר טייאר על "Let Us Play" של ColdCut
בפרק זה נציץ אל שיטות העבודה ו"אירגון" המוסיקה של קולדקאט. נכיר את טכניקות העבודה שבחרו להשתמש בהן , ה - cut n paste והעבודה עפ"י עיקרון ההנגדה של קייג' (juxtaposition ) . נראה איך החדשנות שלהם באה לידי ביטוי גם ביצירת טכנולוגיות חדשות ,ובהפיכת המוסיקה שלהם מתוצר לחומר גלם עבור מוסיקאים.

קולד קאט הם חסידי גישת ה - cut N’ paste.
הם משתמשים בסימפולים של קצב,מלודיות, טקסט ורעשים "מעורבבים" יחדיו לכדי יצירה מוסיקלית שלמה.
עיקרון שמנחה אותם בעבודה בצורה זו הוא ה JUXTAPOSITION"" , עירוב של אלמנטים מנוגדים, שמי שהצביע עליו בהקשר מוזיקלי היה היוצר המינימליסטי ג'ון קייג', עליו עוד ידובר בהמשך.

 ובהמשך לעיקרון של עירבוב מה שבד"כ לא מתערבב,  קולדקאט לא פועלים תחת ז'אנר מוזיקלי אחד . ביצירותיהם אמנם ניתן לשמוע מאפיינים של ג'אז,היפ-הופ, Fאנק ,רגאיי,האוס ועוד ועוד, אבל הז'אנר מעולם לא היה מרכז היצירה שלהם, אלא העירוב והעירבוב ביניהם.

אם ניקח אמנים כגון FATBOY SLIM, או DJ SHADOW, שקרובים סגנונית לקולדקאט (גם הם אשפי CUT N' PASTE), נראה שאפשר לסווג את המוסיקה שלהם לז'אנר מסויים .

לעומתם   COLDCUT בlet us play , נעים בין סגנונות, משלבים ביניהם ויוצרים יצירה מוסיקלית גדולה מסך חלקיה (הסימפול, הכלים, הנגנים, הווקאליסטים).

בעשותם כך הם הופכים את המבנה הקלאסי של היצירה (לדוגמה : גיטרה+בס+תופים = רוק'נ'רול)  למבנה חדש, המכיל בתוכו פריטים אשר לאו-דווקא תואמים זה לזה (הוסף פנימה סמפלר ופטיפון וקבל ברייק ביט!), והם מדגישים כך את האבסורד בהצבתם יחדיו.

אבל החדשנות של הצמד לא נעצרת רק במציאת דרכי עבודה חדשות ליצירת מוסיקה.

האלבום LETS PLAY לא נמכר רק כ LP, אלא כחבילת מולטימדיה, כאשר לאלבום צורף עוד CD ובו תוכנות ש COLDCUT פיתחו על-מנת לנגן לופים ,8 קליפים עם מסרים פוליטיים פציפיסטים וירוקים שונים (בשיתוף פעולה עם "גרינפיס"),ועוד גימיקי מולטימדיה שונים,המועדדים את הצרכן לחזור ולהשתמש במוזיקה של COLDCUT ע"מ ליצור מחדש יצירה משל עצמו. כל קטע מוזיקלי יכול להוות כלי נגינה, וכאן COLDCUT מנסים לשתף את המאזין בחויית ה"משחק" שלהם – ולערב אותו בתהליך היצירה. אין ספק שהם לוקחים את המשחקים שלהם מאוד ברצינות...

 בפוסט הבא נעסוק בהשפעות על קולד קאט. נחזור לשניו יורק של שנת ה-50 ונכיר את ויליאם בורוז ואסכולת הביט פואטרי ובהמשך את ג'ון קייג' והמינימליסטים.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut

חלק שני: let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך

חלק שלישי:  COLD-CUT N' PASTE

חלק רביעי: השפעות על Coldcut

חלק חמישי: סקירת האלבום Let us play של Coldcut

חלק שישי: Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות