הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
(Kid A - Everything in it’s right place (and time
נועם לוקס
| רביעי | 22.06.11 |
Kid A - Everything in it’s right place (and time)

חלק חמישי מתוך עבודת המחקר של נועם לוקס - 'Kid A - Everything in its right place - המסע של רדיוהד אל עבר החופש היצירתי'.

כיצד התקבל האלבום כששוחרר? והאם Kid-A הוא יצירה שלמה העומדת בפני עצמה, או שהוא חלק מתנועת שחרור מוסיקלית גדולה יותר, שמבטאת את הצורך במרד ושחרור מהעבדות של החיים בעולם הקפיטליסטי?

 

על Kid-A עבדו במהלך תקופה של כשנה וחצי. המוצר הסופי היה כ 40 שירים עם אינספור גרסאות לכל אחד מהם . חלק גדול הוסב לטובת הפקת אלבומם הבא AMNESIAC, חלק נגנז, חלק הפך לb  סיידים לאספנים, וחלק שהלהקה החשיבה כשלם הפך להיות האלבום Kid A .
 
יש תחושה ש - Kid-A הוא יצירה שלמה מבחינת הקשר והזרימה בין הקטעים. גם מבחינת הטקסטים - לא ניתן להפריד את המילים מן השירים.  התמונה הנוצרת בשירים היא רגשית ולא שכלתנית בהכרח. אלמנט האקראיות המכוונת (כמו בscore- טיפוסי של שטוקהאוזן) בנושא הטקסטים היא מעניינת מאוד ומאפשרת ליורק, שהיה כאמור כבול בהרגלי יצירה שלא אפשרו לו לפרוץ, לחבר בין רגשות שונים שיש לו בזמנים שונים, ולהפוך את יצירותיו לבליל המחשבות והרגשות שלו, ללא סדר לוגי מכוון ומעושה.
 
 אולם,  במובן מסויים , קשה ל -Kid-A  לעמוד כיצירה בפני עצמה לחלוטין. האלבום Kid-A מרגיש שחלק מתנועת שחרור מוסיקלי כללית , שעובדת בד בבד עם צורך במרד ושחרור מ"נוגש העבדים" הקפיטליזם הגלובליסטי בעידן האינטרנט והעולם ככפר.
"רוקרים" יכולים לאהוב ולשמוע אלקטרוניקה. שיר "פופולארי" יכול להיות בנוי ורווי רעשים. ומלודיות והתבטאות שירה של "גיבורים" מוסיקליים יכולה להיות רגשית, רגשנית, אמורפית, "מוזרה" ושווה לציין לצד תיאורים אלו את הצלחתה של ביורק שהלכה והתחזקה בתקופה מקבילה מסוף שנות התשעים אל תוך שנות האלפיים, וכיצד עדרי מעריצים מאמצים אותה לחיקם.
 
Kid A התקבל יותר ויותר טוב עם הזמן. היו שנפתחו אליו רק אחרי AMNESIAC ובהמשך אלבומים עדכניים יותר כמו HAIL TO THE THIEF ואפילו IN RAINBOWS של ימינו.
כך שלסיכום סוגיית השלמות אומר כי האלבום עומד בפני עצמו, אך ניתן לראות אותו גם כעמוד תווך חשוב ומסייע בבניית שלם אחר, מחוצה לו.
 
בפוסט הבא ננתח כל אחד משירי האלבום – לצד פרטים פיקנטיים על השירים ( KID-Aנוצר בעצם כפלט של תוכנת הלחנה רנדומלית, ואת המילים של Idioteque חיבר יורק ע"י שליפת משפטים מן הכובע) נבדוק במה השיר עוסק, מאילו אלמנטים מוסיקליים הוא מורכב, ואילו תפיסות סאונד חדשות מוצאות בו את ביטויין. 
 
 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: Kid A – המסע של Radiohead אל החופש

חלק שני: השפעות מרכזיות על יצירת Kid A

חלק שלישי:  KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן

חלק רביעי: השפעות שהולידו את Kid A (המשך)

חלק חמישי: (Kid A - Everything in it’s right place (and time

חלק שישי: Kid A - ניתוח כל רצועות האלבום

חלק שביעי: Kid A - Radiohead | מהאולפן לבמה

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות