הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן
נועם לוקס
| רביעי | 08.06.11 |
KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן של הלהקה

חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של נועם לוקס - 'Kid A-Everything in its right place - המסע של רדיוהד אל עבר החופש היצירתי'.

טום יורק רצה לעשות משהו חדש. הוא הניא את חברי הלהקה ממחזור ושחזור. הוא התחיל לשלהב את חבריו ללהקה לכיוון חדש, וחופשי, אל תפיסת יצירה שיש בה הרבה פחות גבולות, מבנים, טאבויים וחוקים. החדשנות של יורק היוותה שחקן מפתח בין הגורמים שהשפיעו על יצירת האלבום והולידה תהליכי עבודה חדשים באולפן, אותם נתאר לפרטים בפרק זה. 
 

החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן של הלהקה

 חשוב להבין שתפיסת הפקת מוסיקה "אלקטרונית" מיסודה מגדירה כי המקור האקוסטי הינו חומר גלם בו נעשות מודיפיקציות קטנות או  גדולות עד כדי אי האפשרות לזיהוי צליל המקור. שם נמצא בעיני טום החופש (וכרטיס היציאה מכלא הדיכאון ומחסום היצירה). היה חשוב לו להעמיד סט-אפים חדשים של נגינה, חזרות, גי'מג'ום, והקלטה. כדי שזה יישמע חדש, חייבים היו רדיוהד להיפתח לשינוי המתודולוגיה של העבודה.  

 נפרט כעת, אחד אחד, את שלל האלמנטים  בהם ניכרת החדשנות של רדיוהד בעבודה על Kid A:

א. סט-אפים שונים

שילוב של מחשב בתצורות שונות, העברת הווקאלס דרך עיבודי סינתי בזמן אמת, כיווני סאונד מוזרים בהקלטה ועוד טכניקות שונות ומשונות להן תרם את חלקו רבות כמובן גם המפיק נייג'ל גודריך.

ב. כל שיר זכה לפיתוח עצמאי ובלתי תלוי

המחשבה הייתה כי יכולות להיות עשרות גרסאות לשיר. יותר לייב או יותר אולפני, יותר אקוסטי או יותר מסונתז, יותר מתוכנן או יותר מאולתר. הלהקה נתנה לשירים חופש ו"מרחב נשימה" גדול במיוחד. שירים לא הסתיימו מהר, העבודה כללה הרבה בחינות וגרסאות.

 מובאים לדוגמא ציטוטים מיומן ההקלטות אותו ניהל הגיטריסט אד אובריאן :

 "they bang out seven takes & Nigel does his thing editing together the best bits from *  different versions. Bangin' ! "

 *  Thom had a rough arrangement on cubase last night. Nige and I then do some guitar sounds using my new toy. The first Roland guitar synth – which sounds pretty different. Nige is really into this thing of throwing down random shit and then simply keeping the really good stuff.

 אין ספק שמקריאת ציטוטים אלו ובאווירה זו, מיידית עולה האווירה של העבודה האקספרימנטלית של מיילס דיוויס ותאו מאצ'רו באלבומי שלימים הוגדרו כמופת – IN A SILENT WAY, BITCHES BREW  ועוד.

הנגן יכול להיות "חופשי" ליצור לנגן ולאלתר בלי דאגה מאיך ייארז המוצר מאוחר יותר – יש לו גיבוי מהמפיק שלצורך העניין חובש כובע יצירתי ואמנותי, גם הוא אחראי ל"תסריט" של היצירה המוסיקלית.

 הגיטריסט ג'וני גרינווד מפרט כיצד הדבר יכול להביא את האמנים,דרך הפתיחות, ליעדים בלתי צפויים :

 " "It's like you hear something and you say to the others, Let's aim for that -- that sound," Jonny Greenwood explained. "And then you might aim for that, knowing your style and limitations will keep you from ever getting there -- John Lennon said this -- but they will, as a result of where you've aimed, maybe get you somewhere new and great." (Greenwood mentioned that his obsession with Miles Davis's "Bitches Brew" had set the tone when they were working on "OK Computer." )

ג. חלק מתהליך העבודה והחזרות היה האזנה לחומרים

שיחה עליהם, והסקת מסקנות להמשך העשייה .

ד. התפצלות והתכנסות מחודשת

העבודה כללה הרבה חופש ופיצול העבודה. לעיתים הגיטריסט והמתופף עבדו על סינתים בחדר אחד בזמן שטום העלה ווקאלים המעוותים ע"י ג'וני הגיטריסט בחדר אחר. היו תקופות של ימים של פיצול, ולאחר מכן חזרה לעבודה משותפת.

 מדברי הגיטריסט אד:

 " TRACKS HAD TO BE COMPLETED AND APPROACHED IN NEW WAYS SO THAT UP TO LAST WEEK WE HADN'T ACTUALLY PLAYED TOGETHER IN A ROOM SINCE THOM'S BIRTHDAY IN EARLY OCTOBER "

(דברים שנכתבו בדצמבר)

 ה. נתנו "אינסוף" זמן לכל שלב ומהלך עד שהוא היה מוכן

 או עד שהיו מרוצים. גם אם לפעמים זה הפך למעין "מלחמה בתחנות רוח" התאזרו בכמות גדולה מאוד של סבלנות ובסוף מצאו עצמם מרוצים.

ו. העבודה כללה שבירת מוסכמות טוטאלית לגביי קיומם כהרכב רוק שבו כל משתתף בעל תפקיד מוגדר

מתופף, זמר, גיטריסט וכו' -  כל אחד מהם הפך למפיק הן בעבודת אופליין של עיבוד והפקת חומרים מוקלטים, והן בנגינת הלייב שלהם. היו טראקים ללא תופים, או גיטרה, אך עדיין מצאו ברובם איך לתפקד כלהקה המנגנת חי, וכל אחד מחברי הלהקה נפתח עוד ועוד ליצירה ולנגינה החיה הנובעת ממניפולציות מחשב סינטים אפקטורה ועוד.

 המתופף פיל סלוואי מספר  : "  WE WHERE WORKING MORE LIKE PRODUCERS THEN MUSICIANS "  .

 ז. בעבודה על האלבום ניכרו אלמנטי הנגדה ברורים בין ישן לחדש

למשל סאונד כינורות עתיק כמו מסרט שנות ה 20 משולב עם אפקטים דיגיטאליים פוסט מילניום באופיים.

ח. אי תכנון, חוסר סדר מכוון מראש, אלתור והתמודדות יצירתית עם כאוס

התבצעה הרבה מאוד עבודה של שילובים בלתי מתוכננים, והדבר ניכר אפילו בטקסטים. כאשר נתקע טום בכתיבה השתמש בשיטת שליפת משפטים שהכין מבעוד מועד מתוך כובע – והתמודדות עם יציקתם לתוך היצירה ושילובם באופן ש"עובד".

ט. השפעה מנושא האנטי קפיטליזם וגלובליזציה

במהלך העבודה על ההפקה קראו חברי הלהקה את ספרה של נעמי קליין NO LOGO שעוסק בנושאי קפיטליזם וגלובליזציה והושפעו ממנו רבות באווירת הטקסטים והרגשות העזים והמורכבים אותם מביעים מוסיקלית.

י. הלהקה בהנהגת טום הלכה בטריטוריה בלתי מוכרת ובלתי ידועה

והמאמץ שעשו היה לעשות זאת ללא פחד, ולהפיק מכך את המיטב. כלומר גם כאשר לא ברור איפה השביל עומד להיגמר והאם הוא מוביל ליעד רצוי, בכל זאת הלכו בו, וניסו להוציא את המקסימום היצירתי ממה שנגלה לעיניהם בעת ההליכה בשביל. אד מתעד ביומנו כי זה לא היה פשוט ברור או מובן, אך ככל שתהליך העבודה התקדם הם התחזקו והצליחו להגיע לתוצאות בלתי צפויות אך בהחלט רצויות.

 ציטוטים התומכים באווירת החופש והחדשנות שליוו את היצירה :

  the need to change the methodology in how you actually make the music - only by doing this will we actually produce stuff that sounds any different.

  • If you really love what you're doing then that is all that matters
  • All we've ever claimed is that the records will be different
  • The whole thing, really, comes down to finding a new sound
  • You can say we've earned the privilege to do things our own way
  • על אלמנט ביצועי הלייב לחומרי האלבום עם כלים אלקטרוניים הרגישים מאוד בשליטה האנושית בהם אומר טום I like that it cannot ever be the same any night by design. I get board with the rock thing. Aren't you ? " : 
     

דרך אמרה כזו אנו רואים גם השפעה מתפיסת ה – PERFORMANCE AS A PROCCESS  אותה הטביע שטוקהאוזן לדורות.

 יא. עוד שבירות של מוסכמות בדרכי עבודה  

נתנו לגיטריסט ג'וני שרביט עימו ניצח על תזמורת של כלים קלאסיים . זה מנוגד לאופן העבודה המקובל באולפנים בבריטניה בהם התקיימו ההפקות, אך גם המנצח של התזמורת וחבריה קיבלו זאת בברכה, ואת העיבודים והעבודה הבלתי שגרתיים אותם "הנחיתו" עליהם רדיוהד מכוכבם שלהם.

יב. שימוש בכלי נגינה הזויים

כלים כמו ה"אונדה מרטנוט", כלי עתיק מתחילת תקופת האלקטרוניקה כזרם מודרני במוסיקת אולמות הקונצרטים.

 בנוסף לשלל ההשפעות האמנותיות והמתודולוגיות שהכשירו את הקרקע ליצירת Kid A, היו על הלהקה גם השפעות חיצוניות, ביניהן הפרישה מהלייבל הענק EMI, ההשתחררות מעמדת "להקת הרוק", וההשפעה שהייתה לאבות האלקטרוניקה שטוקהאוזן וג'ון קייג' על יורק וחבריו. על כל זאת ועוד, בפוסט הבא.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: Kid A – המסע של Radiohead אל החופש

חלק שני: השפעות מרכזיות על יצירת Kid A

חלק שלישי:  KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן

חלק רביעי: השפעות שהולידו את Kid A (המשך)

חלק חמישי: (Kid A - Everything in it’s right place (and time

חלק שישי: Kid A - ניתוח כל רצועות האלבום

חלק שביעי: Kid A - Radiohead | מהאולפן לבמה

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות