Home Recipe
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    יצירות תלמידים    Home Recipe

Home Recipe

 

Home Recipe – גם ההפך הוא נכון - מיקה מעוז ואבי אלבז

מתוך ביקורת של גיא טנא,  20.06.13
 
זה כבר ברור, המקום בו מחנכים ליצירתיות ותעוזה מוסיקלית וממנו יוצאים בזה אחר זה עוד ועוד אלבומים בעלי זווית ופרספקטיבה חדשניים הווא בית ספר "מוזיק" וזו אינה הפעם הראשונה שאני כותב זאת. לאחר פרוייקט "עבודה שחורה" המצויין, האלבום המסתורי של "Proud Madam " וההבטחה המתרקמת והולכת של גרמן רייטרמן ולונה אבו נאסר, מגיע האלבום הזה.
הצמד אבי אלבז ומיקה מעוז, המנהל הפדגוגי של "מוזיק" וסטודנטית, מוציאים בעקבות פרוייקט לימודי משותף אלבום יוצא דופן בכל קנה מידה. הם מייצרים את כל צלילי האלבום מלבד הופעת אורח של הגיטריסט אמיר בן עמי, אקס "הדג נחש" .
מצד אחד, רוב הסאונד הוא ממוחשב אך מצד שני, הגישה של ההקלטות היא של לייב סשן וכך נוצר אלבום בעל סאונד מיוחד במינו.
אחרי כמה דקות סוריאליסטיות ולא ברורות של פתיח, שרה בכוח מפתיע מעוז את שתי המלים "נפתח לי". החזרה על הפראזה הטעונה הזו מרתקת ומצמררת. בשיר "אהבה", מעוז שוב מתגלה כמבצעת ייחודית בעלת עוצמה שמשתלבת היטב עם הצליל הממוכן והקשה של שיר שעל אף שמו, משדר ניכור וקור. השורה האחרונה בשיר, "ולוקחת עוד נשימה" מושרת על רקע סאונד מרוסק במעין קונטראסט של טקסט מול הפקה.
"חילופי עונות" הוא סוג של שיר המשך ל"אהבה": "וכשקשה להתמודד עם החסר/ אתה מצהיר/ אני שלם". השיר הזה מפתח ומגלה גם צד רך יותר, שהזכיר לי (בעל כורחי, מוכרח להודות) בנקודות שונות לאורכו ובעיקר בשירתה של מעוז, מבצעות אחרות במוסיקה הישראלית לדורותיה כמו מיקה קרני ונורית גלרון (הדמיון לגלרון בשירה ובעיבוד בולטים במיוחד ב "בכאילו" הביקורתי). גם כאן, משהו טבעי מאד מתעמת עם סאונד מתוכנת- גיטרות א-לה גילמור מול משחקי אפקטים, שירה רציפה מול קולות מקוטעים וכן הלאה.
העברית היא קלף מנצח באלבום של Home Recipe ודבר ניכר דווקא בטקסט של "Emotions " שנופל למלכודות של קלישאתיות וחריזה בעייתית. המוסיקה והעיבוד דווקא מעניינים מאד, שוברים תבניות ולא מתחנפים, מה שהגביר אצלי את תחושת ההחמצה.
"שמיים" מספק לנו חווית האזנה מרתקת: שיר שבנוי משורות הכוללות רק מלה אחת: נוף, זמן, מים, יודעים,שקט וכן הלאה. ההשפעה של השירה העברית, ביודעין או שלא ביודעין, מוולך ורביקוביץ' עד אבידן וביטון מתבטאת גם בצורת ההלחנה והנגינה שמעמידה את הטקסט במרכז ברוח המסורת של הרוק הישראלי לכבד את הטקסט המשוררי ולהעמידו בפרונט. לאחר שתי המלים "בטוח,דם" מופיעה המלה "שמיים". לרמז על האובדן המובטח מוודאות מופרזת? על ההתעלות שבהקרבה? איני יכול להיות בטוח אך נדמה לי שהאפשרות הראשונה תקלע יותר..
צליל כלי המיתר הערבי בפתיחת "Young " שמשתרג לאיטו עם ווקאליזה מרחפת של מעוז ושל אורחים (סאני דהרי, אדם יפרח, אורי כהן, חי אלקובי) מביא בפעם הראשונה את החום והמדבריות הישראלית לידי ביטוי באלבום.עם זאת, בחלקו השני של הקטע, השורה החוזרת "People we are people we are young" מושרת שוב באנגלית והצליל הממוחשב משתלט מחדש על האוזן. הבחירה של אלבז ומעוז מודעת ויש בה גם מן היופי וגם מן האמירה הסגנונית הייחודית להם. אני הייתי מעדיף לשמוע יותר מדבריות בקטע הזה.
ב"בכאילו" וב"צבעוני" יש פוטנציאל קצבי להצלחה בקרב קהל רחב יותר. היכולת למצות גם פוטנציאל פופי מאלבום כה אוונגרדי היא בגדר בונוס. כמובן שמדובר בבונוס מוגבל..
הרצועה האחרונה, "טיול", היא קטע spoken word לא פשוט שמילותיו רשומות בצורה בלתי קריאה לחלוטין בחוברת המלים. זהו הקטע היחיד באלבום שאינו ערוך מטייק אחד בלבד ואני מותיר לכם אותו לשמיעה בתולית משלכם.
Home Recipe מגישים לנו יצירה קוהרנטית ומגובשת שטמונים בה גם זרעים של התנגדות, של רצון לחשוף את התרמית התדמיתית, המוסיקלית, הטקסטואלית - שגם ההיפך הוא נכון.


 להאזנה לאלבום לחצו כאן
__________________________________________________________

 Facebook   YouTube
 
__________________________________________________________


 
Home Recipe