הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד
ענת גוטמן
| שני | 04.07.11 |
Different Trains - ניתוח מוזיקלי (לא) למוסיקאים בלבד

חלק שביעי מתוך עבודת המחקר של ענת גוטמן - 'המינימליזם של סטיב רייך והעדרו כפי שהוא מומחש ב - Different-Trains: ניתוח היצירה ומחשבות'.

בשני הפרקים האחרונים בסדרה , ננתח מוסיקלית את different trains. נבין כיצד אצל רייך השפה קובעת את המוסיקה, וכיצד יצירה שלמה יכולה להיות מקופלת בעשר השניות הראשונות שלה.
 

חלק ראשון: America - Before the war 

כאמור, בעשרים השניות הראשונות מקופל כמעט במדויק, כל החלק הראשון של היצירה, ובמידה מעט פחותה יותר של דיוק – מקופלת היצירה כולה. הדוגמאות הבאות מדגימות את האלמנטים שמוצגים כבר בשניות הראשונות של היצירה ורצים כחוט השני לאורך היצירה כולה:

האוסטינטו הזה -

הצופר שמנגן בקווינטה משורש הסולם

שכבות המיתרים  – 00:00 שכבה ראשונה; 0:08 שכבה שניה; 00:12 שכבה שלישית

הצבעים – השכבה השלישית מכניסה מינור לתחושה המאג'ורית

הפייזינג של הלמות הברזל בברזל. הוא אמנם מופיע רק בהתחלה ונעלם ,אבל הוא מציג את אלמנט הפייזינג שיתרחש במיתרים לאורך כל חלקה השלישי של היצירה.

העדר תנועה הרמונית בתוך תמונה - שינוי אקורד (וסולם) בכל תמונה, והישארות על אותו אקורד לאורך כל התמונה- כל עוד השורה המדוברת חוזרת על עצמה. כששורה משתנה, התמונה ההרמונית משתנה.

 

 

 תמונה 1 – בלי מילים

יש תחושה של עליצות ,של יציאה לדרך ,לנסיעה מרגשת מלאת הרפתקאות.

רביעיית המיתר פותחת – כינור אחד מתחיל באוסטינטו מג'ורי – קוורטה בעלייה ובירידה (מינימליזם –שני תווים) . עוד שכבה נוספת– קווינטה מעל, באותה תבנית. כשהשכבה השלישית נכנסת מתחת -  נכנס המינורי המבשר רעות . סולם פה מאג'ור מתחלף למינור המקביל, לרה מינור . העליצות מתפוגגת כבר אחרי 10 שניות.

הפייזינג של מכושי הברזל  - מכות ברזל שהופכות למכה כפולה ,מזכיר קרקוש גלגלי רכבת. הברזל, רק בתמונה זו ובבאה אחריה.  מכות הברזל מתחילות מפעמה אחת, אבל אז מסתבר שהקצב של שתי המכות שונה- שהן נעות על גלים שונים , אחת ממשיכה קדימה באותו מפעם ראשוני, בעוד האחרת לאט לאט מפגרת ונשרכת אחריה -  מהמרחב שמתחיל להפער ביניהם עולה הצליל של הרכבת . אבל לי זה מזכיר שתי רכבות “,רכבות שונות" ,שנעות במקביל והנתיב שלהן מתפצל, אחת נקרעת מעל השנייה ,לכל אחד יעד וגורל שונה בתכלית, שוני מצמרר – אלו הן הרכבות ה'שונות' - Different trains

תמונה 2from Chicago to new york

מעבר סולם חריף לפה מינור . הקצב יורד טיפה, כאילו יוצאים מהעיר, מכושי הברזל נפסקים , הנוף countryside, הטקסט בהתאם – בין 2 ערים – "משיקגו לניו יורק". כפי שיקרה לאורך כל היצירה , כינור מנגן יוניסון עם הדיבור, מתמלל את הטקסט.

תמונה 3 - Fastest trains

מעבר סולם לדו מינור. "הרכבות המהירות ביותר" -  אבל שוב יש תחושה של קצב יורד, עצב נכנס, הצופרים צועקים מעל, בסקונדה גדולה בעלייה אל הקווינטה של הסולם . הכינור מקדים את הניגון של הדיבור Fastest trains  ומלווה אותו. הדיבור כאן הוא כרומטי, הסקונדות הקטנות יוצרות תחושה של סכנה, מתח .

תמונה 4 - The crack train from new York

מעבר סולם ללה מינור/דורי. הצופר מעביר אותנו לתמונה הבאה. הוא נשאר במרווח שלו, אבל עכשיו הוא חלק מסולם אחר. הרגשה של הגעה לתחנה, הקצב מאט עוד, תחושה של תקווה, של משהו חדש שמגיע, העולם החדש על הרציף הזר.    הדיבור יוצר אקורד מינורי .הצופרים מחזיקים את ה7 של האקורד . "The crack train from new York"" - בסוף היצירה ,בחוברת שמצורפת לדיסק מוסבר,שהכוונה ב"קראק"  ל"הכי טוב". הרכבת הכי טובה לניו יורק.

תמונה 5 - from new York to Los Angeles

לראשונה יש מעבר לסולם מאג'ורי, לה במול מאג'ור.הקצב יורד עוד. הכינור שמלווה את הקול האנושי נסתר  בתמונה זו  .

תמונה6  – different trains

מעבר לסולם מי במול מינור.הצופר החד שמתערב בדיבור , הצ'לו שנכנס ויוצא נשמע מאגו'רי כי הכינורות מנגנים קוורטה בעלייה מה-V של הסולם (חמישית- ראשונה) הצופר נכנס ומנגן דרגה V

תמונה 7 - from Chicago to new york

מעבר לסולם פה מינור .הקצב שוב מתגבר, העיבוד נעשה עשיר יותר, הדינמיקה גוברת. 

תמונה 8in 1939

מעבר לסולם  סולם דו מינור.תחושת בהילות נכנסת, חרדה, מהר, הכינור הגבוה בקוורטה בירידה מהשורש .שוב הצופר בקווינטה. פה, בפעם היחידה ביצירה (חוץ מבתמונת הפתיחה), יש תנועה הרמונית בתוך תמונה. עד עכשיו כל תמונה מורכבת מאקורד אחד (בסולם כלשהו) .פה יש מעבר מבס דו(מינור) לבס רה (SUS2), שמקצין את הדרמה

 תמונה 91939

מעבר נדיר לסולם מאג'ורי, מי מאג'ור. הצופר נע בסקונדה גדולה אל סול דיאז, לראשונה אל התרצה (ולא הקווינטה, כמו בד"כ)

תמונה 10 –  1940

תנועה לסולם המינורי המקביל, דו דיאז מינור.הצופר נשאר על סול דיאז ,ובסולם החדש הוא חוזר למקומו המוכר , קווינטה מהשורש.

תמונה 111941

כמו בתמונה 8 , מעבר לסולם  סולם דו מינור. הצופר נע בתרצה קטנה אל הקווינטה

תמונה 121941 I guess it must have been

יש הרגשה של בי טונליות, אנחנו כאילו  בסולם דו מינור , אבל בעצם אנחנו במי במול מינור. בפעם הראשונה הכינור לא מלווה מלודית בדיוק את הדיבור, רק נע סביבו, משלים אותו. תמונה 12 דומה לתמונה 6 ("different trains ") – אותו סולם. אבל עולם אחר – פה יש הרבה כרומטיות, טונאליות רעועה, לא בטוחים מה הקרקע, הכינור העליון עושה כאן  קוורטה בירידה מהשורש ומוסיף גוון מאג'ורי, אבל זה לא מרגיש מאג'ור. גם הצופר מבלבל אותנו ועובר מדו (רומז שהשורש דו) לסי במול (קווינטה ממי במול- רומז שהשורש מי במול)

מחשבות כלליות על America - Before the war

אותם אלמנטים בכל הקטעים ,אין הוספה, יש שינוי תפקיד, שינויים מינימלים, של אותם חומרי גלם. רייך רק מרמז על צבע הסולם, לא מנגן את התרצה שלו.  בתמונות שהמשפט שלהם מדבר על מקומות ספציפיים יש יותר קלילות , מהירות ,uplifting. לעומת זאת , במשפטים שלא, העמימות של "איפה בעצם אנחנו נמצאים?" מתחילה להיכנס. הדיבור מכונן את הקטע, כל משפט = תמונה. לאורך כל החלק הראשון של היצירה ,  "  “America - Before the war , הפראזה המוסיקלית שחולצה מכל ניגון דיבור פותחת את התמונה- רק אחריה בא הדיבור עליו היא מבוססת – רעיון פילוסופי שהמוסיקה של המילים  (במובן של הצורה, האופן שהם מוגשים) באה לפני התוכן .

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


  לכל הפוסטים בסדרה:

 חלק ראשון: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?

חלק שני: על המינימליזם באומנות הפלסטית

חלק שלישי: על המינימליזם במוזיקה

חלק רביעי: חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי

חלק חמישי: סטיב רייך - רכבות שונות

חלק שישי: different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה

חלק שביעי: 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד

חלק שמיני: סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון

 

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | Consumed | על תהליך היצירה וחבר המושפעים | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות