הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות
בן שלוין
| ראשון | 06.11.11 |
Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות
חלק שלישי מתוך עבודת המחקר של בן שלוין על האלבום Consumed של Plastikman.
אחרי שעברנו על רצועות האלבום בפוסט הקודם, בפוסט שלהלן נסתכל על מקורות ההשראה המגוונים ליצירתו של פלסטיקמן כולל מקור השפעה מעניין לעיצוב עטיפת האלבום.
 


כאשר מנסים להגדיר את הסגנון המוזיקלי של האלבום, ניתן לשמוע השפעות של המינימליסטים האנגלים. השפעת הסגנון של טרי ריילי, נשמעת בפולסים החוזרים והמשתנים ע"י מניפולציות אלקטרוניות אשר לעתים מגיע ל- ocean of sound. השפעתו של למונט יאנג באה לידי ביטוי בסאונדים התעשייתיים המזכירים מפעל תעשייתי מלא מכונות שכל אחת מהן עובדת בקצב משלה. בחלק מהקטעים סאונדים אלו הופכים לצלילי אמביינט משניים היוצרים אווירת נינוחות, ובקטעים אחרים יוצרים מתח.
כמו כן ניתן לשמוע השפעות אפריקאיות הבאות בצורת מקצבים עם דגש על ה- one. הדאב בא לידי ביטוי ב- reverbs הארוכים ובהפקה האולפנית של האלבום. סאונד ומקצב ה - kick מייצג את מוסיקת הטכנו המרובעת. כלומר ניתן לראות השפעה של סגנונות רבים ביצירתו.

"Well, the thing with electronic music is just inspiration and influences from all over the world and all over the spectrum of different musics and I have a kind of eclectic taste, I mean to very experimental German bands, to some jazz like Miles Davis and things like some Dub." (1)
 

אם כן, האלבום מורכב מסגנונות רבים של מוסיקה אך בעיקר ניתן לשמוע בו את הפולס המינימליסטי ואת שטיחי האמבינט. אומנם אנו מצפים לשמוע אלבום טכנואידי מאד המייצג את סגנונו של ריצ'י הוטין, אולם אנו שומעים אלבום צ'ילאאוט. אין לו כונה להיות אלבום "רחבת ריקודים" אלה אלבום האזנה ביתית ועדיף במערכת "הי דפינישן" שבה כל הסאונדים המתגלגלים יכולים להישמע.
המוסיקה מאוד מופשטת וערומה.


"I don't know if I should keep stripping away," he says. "There is a time where you're on the edge of not giving enough information, and I'm very aware of that. You have to give reference points for people to understand things. You can't understand silence if there's no sound around it. As much as sound explains and localizes silence, silence is the defining material between sounds. You've got to balance silence and sound to create interest and support the idea that less is more. I think there is a point at which less doesn't become more. It becomes an extreme or anarchic experiment." (2)
Elaborately exploring the nuances of the phrase "less is more," Consumed focuses on the empty spaces between sounds and lulls the listener away from the necessity of a continuing beat. (3)
Take the average example of modern trance music, remove the overused and uninspired beat tracks, cut the tempo in half so that it doesn't make your heart race all over looking for that elusive endorphin dance rush, and throw in some sounds that could be noises received from deep space probes. The result is closer to what the word "trance" actually means, as opposed to a random description of beat music that contains certain types of synth patches. (3)

 

מקורות ההשראה ליצירתו הם בין השאר הזרם המינימליסטי:


"I think a lot of what I do is influenced by other art mediums... such as the minimalists of the 40s and 50s. Their art took the chance to express things in a very slight manner, through subtle changes in texture and colour, and it really left the person to give time to the piece. A lot of minimalist art is built from a collection of smaller elements - once a person allows themselves to get into it, the sum of their parts is a lot greater; you realise the space they didn't use. I use these visual ideas and apply them on a sonic level, it has as much to do with the spaces between sounds." (4)


המוסיקה שלו צמחה, בדומה לכל סגנון הדטרויט טכנו, על רקע התעשיה הענפה בעיר והאינטראקציה בין האדם למכונה. הוא שואב השראה מהרעש התעשייתי, המקצבים הממוכנים, ומהשקט הקיים בחללים הריקים של הבניינים (5).

ניתן למצוא מקבילה ויזואלית ליצירתו של ריצ'י הוטין בעבודותיו של אניש קאפור:


"The Consume album was differently inspired by a lot of Anish's early works with the blue pigment pieces. A lot of my music, for the last four or five years, have had many different concepts, many ideas about a certain concept of house town* relates to each other. I've always been interested in this space between sounds and also about silence and how that reacts with sounds. When you start talking about sounds and space, you start to talk about an undefined amount of room, undefined areas, places which go further than you can perceive. A lot of these ideas start to visually become works nearly like what Anish Kapor is doing. Anish's work was nearly a way of me being able to see how I see sound in my head. Again, that became very focussed inspirational point for Consume. We'll see what will happen in the future. It could get interesting". (1)


בהיבט זה ניתן למצוא גם את הקשר בין עטיפת האלבום consumed לבין התוכן המוסיקלי: עטיפת האלבום מורכבת משתי שכבות פיזיות, העליונה שחורה ובה קיים חלון דרכו מציצה השכבה התחתונה, סגולה-כחולה. זה מקביל לשכבות המוסיקליות המרכיבות את היצירה, כמו גם החלל הפיזי בין השכבות המקביל לחלל שבין הצלילים. השכבה השחורה בעטיפה הינה חדה ומדויקת בעוד שהשכבה הסגולה היא למעשה ערפל של צבע ואין הפרדה ברורה בין גבולות השחור לבין הסגול. דבר זה מקביל לביט התחום והמדויק ההופך לסאונדים ערפילייים ואמביינטים.

תחום אמנות נוסף הטבוע ביצירתו ומעניק לו השראה הינו ארכיטקטורה. הוא מתייחס ליצירה המוסיקלית כאל יצירה ארכיטקטונית. החלל בין הצלילים הוא למעשה חלל הנותן מקום למאזין הנמצא בתוך המוסיקה, כפי שאדם נמצא בתוך חלל במבנה (2).

בפוסט הבא, האחרון בסדרה, נספר על תהליך היצירה ונמנה כמה מהיוצרים שהושפעו מיצירותיו של פלסטיקמן.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט
 
____________________________________________________________

(1) ראיון רדיו עם ריצ'י הוטין ע"י Eric Létourneau משנת 1998 מתוך האתר   www.radio-canada.ca/radio/navire/rencontres_hawtin.
(2) המאמר "Symphony of Decay" מאת Sam Witt and Sean Durkin  משנת 2000, מתוך האתר www.remixmag.com
(3) ביקורת על האלבום "consumed" מאת Scaht Hansen מתוך האתר www.pitchforkmedia.com
(4) ראיון עם ריצ'י הוטין מאת Daniel Stinton משנת 1998, מתוך האתר hedgehog.highway1.com.au/~mu/richie.html
  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | The Who’s next – חלק ראשון | The Who - ביוגרפיה | The Who – Who’s Next | סקירת האלבום חלק א | Consumed by Plastikman | Consumed' by Plastikman' | ניתוח האלבום | The Who – Who’s Next – חלק אחרון | Consumed | על תהליך היצירה וחבר המושפעים
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות