הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
Brian Eno - Less is More
שרי דרמון
| ראשון | 24.07.11 |
Brian Eno - Less is More

חלק שני מתוך עבודת המחקר "Brian Eno - Before and after science".

כלי הנגינה הראשון של בריאן אינו היה, לא פחות ולא יותר, טייפ ריקורדר. מתוך הסביבה הפורה של ביה"ס לאמנות בו למד, ותוך שהוא מושפע מהמלחין המינימליסטי סטיב רייך, החל אינו הצעיר את ניסיונותיו הראשונים בסאונד וטכנולוגיה. בהמשך לכך, פיתח את רעיון ה-generative music : הרעיון שמוזיקה מאוד מורכבת יכולה להיוולד מחומר גלם מוזיקלי מאוד פשוט. 

 

שמו המלא של בריאן אינו :Brian Peter George St. John le Baptiste de la Salle אינו. הוא נולד בוודרברידג' (אנגליה) בשנת 1948. מקום מגוריו בצעירותו, היה מקורב לבסיס של חיל האוויר האמריקני, עקב כך בילדותו גדל לאהוב את מוזיקת ה-doo-wop והרוק'נרול המוקדם ששודר אותה תקופה ברדיו של הכוחות האמריקאים.  בהמשך למד בבית ספר לאמנות- "Ipswich Art school" (Art school היה מרכז פופולארי וקונספט מהפכני בחברה הבריטית שעד אז הייתה נוקשה מאוד),

שם הוא נחשף ליצירות של מלחינים בני אותה תקופה;  John Tilbury ו- Cornelius Cardrew  שהיה מלחין אוונגרדי אנגלי וממקימי –" Scratch Orchestra" ( Tilbury היה מקורב לקורניליוס בשנות ה-60 והיה חבר באנסמבל האקספרימנטאלי-'Scratch Orchestra' שבריאן אינו גם היה מעורב בו) ויוצרים מינימליסטים כ-John Cage Lamonte Young, ו- Terry Rileyשהשפיעו על אינו רבות ולכן ארחיב על-כך בהמשך. ההתנסות הראשונה של אינו הייתה ב-tape recorder, אותו החשיב ככלי הנגינה הראשון שלו. יצירה שהשפיעה עליו במיוחד היא-

It’s gonna rain”   של המלחין סטיבן רייך 2 "שנחשב יחד עם אינו אולי לנציגה הרהוט ביותר של תנועת המינימליזם".  היצירה הזו של רייך, היא בעצם לופ של מטיף שאומר “It’s gonna rain”  כאשר הלופ מתנגן בו זמנית משני מקורות שונים וזה מביא לתוצאות ואפקטים שונים הנובעים כתוצאה מחוסר הסנכרון והפער שגדל ביניהם.

בהרצאה שנתן בריאן אינו בסן-פרנסיסקו (1992), הרצאה שבה דיבר על “generative music” הוא נותן את הקרדיט לאותה יצירה של רייך כבעלת חשיבות להבנת הרעיון שמאחורי "מוסיקה מולידה":

  “The piece is very, very interesting because it’s tremendously simple. It’s a piece of3 music that anybody could of made. But the results, sonically, are very complex. What happens when you listen to that piece is that your listening brain becomes habituated in the same way that your eye does if you stare at something for a very long time… your eye very quickly cancels the common information, stop seeing it, and only notices the differences. This is what happened with that piece of music .quite soon you start hearing very exotic details of the recording itself. […] Most of all, if you know how this piece is made, what you became aware of is that you are getting a huge amount of material and experience from a very, very simple starting point.”

 באמירה זו ,מתגלם הרעיון של מינימליזם בכלל, ובמוזיקה בפרט.

המינימליזם הינה תנועה מוזיקלית שהתפתחה בתחילת שנות ה-60 שמהותה המרכזית היא 'האטת התהליך המוזיקלי' באמצעות חזרה קצבית על אלמנטים מזעריים  ופיתוח היפנוטי שלהם בזמן אמת באמצעות מניפולציות סאונד שונות. המינימליזם מושפע במוצהר מתרבויות לא מערביות כגון התרבות האפריקאית או דת ההינדו בכל הקשור לטכניקות פיתוח והלחנה.

 הרב תחומיות עוברת כחוט השני באישיותו האמנותית של אינו . בפוסט הבא נראה כיצד מחבר להקת רוקסי מיוזיק עבר לשיתופי פעולה מוזיקלים עם רוברט פריפ וניקו, ניהל קריירת סולו , הגה דעות מרתקות לגבי תפקיד המילים בסאונד הכללי של השיר, עסק במדיה חזותית, פעל כחלוץ בז'אנר האמביאנט, ובעצם ,מה לא?

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  בריאן אינו כוכב עליון

חלק שני: Brian Eno - Less is More

חלק שלישי:  Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי

חלק רביעי: המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר

חלק חמישי: על האלבום Before and after science

 

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מה ההבדל בין רמקול למוניטור אולפני? | מילון סגנונות וז'אנרים | פיתוח שמיעה טכני | הפרקטיקה של הטכנו | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מהו מידי (MIDI)? | מונחים במוזיקה אלקטרונית | התאמת מגבר למוניטור באולפן הביתי | חיווט אודיו | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | הפקת גיטרות באולפן הביתי בעזרת מדמי מגברים | מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | כללים בסיסיים לשיפור האקוסטיקה באולפן הביתי | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | מיילס דייויס האיש עם החצוצרה! | המדריך לרכישת מיקרופון לאולפן הביתי | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | Consumed | על תהליך היצירה וחבר המושפעים | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות