הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני
רוני זכאי
| שלישי | 19.07.11 |
1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני

חלק שני מתוך עבודת המחקר של רוני זכאי - "1515 מילים על ביורק ועל מדולה".

ב - 2001 עברה ביורק לתפוח הגדול. בפרק זה נבין את כיצד השפיעו ההתרחשויות החברתיות-הפוליטיות הרות הגורל באותה שנה על ביורק. בהמשך נעמיק בדרך יצירת האלבום: ניסוי כלים לא מוצלח עם ההרכב matmos הוביל את ביורק להבנה מה הולכת להיות מהות האלבום. משם קצרה הדרך לאיסוף האמנים המתאימים עבורה, ולעבודה.


אסון התאומים, החזרה לאחד

מגדלי התאומים היו צמד גורדי שחקים בני 110 קומות במרכז הסחר העולמי בעיר ניו יורק. הם התנשאו לגובה של 417 מטר והיו מסמליה הבולטים של ניו יורק, וככאלה סימלו את עוצמתה של הכלכלית ארצות הברית, וייתכן אף של המערב כולו.

בבוקר ה 11 בספטמבר 2001 התבצעה מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה.

אנשי ארגון אל קעידה חטפו 4 מטוסי נוסעים. שניים מהם רוסקו אל תוך מגדלי התאומים במרכז הסחר העולמי בניו יורק ומוטטו אותם. מטוס נוסף רוסק לתוך הפנטגון, משרד ההגנה האמריקאני, ומטוס רביעי התרסק באזור חקלאי, בדרך אל הבית הלבן, לאחר שנוסעיו נאבקו בחוטפיהם.

בהתקפות הטרור נספו כ 3,000 בני אדם. הפיגועים הכו בהלם את העולם המערבי שעמד בהלם מול מה שנראה כסרט קולנוע אפוקליפטי שקרם עור וגידים.

ביורק מהרהרת באפשרות לוותר על הציווליזציה ,כדי להתרחק,להתנקות,  מכל מה שהשתבש בה:

"Where is the human soul? what if we do without civilization and religion and patriotism, without the stuff that has gone wrong?

When I first moved to New York there was room for immigrants and eccentrics and whoever, then suddenly it became the most scarily patriotic place on earth."

 המגורים בניו יורק בתקופה הרת גורל זו, בזמן אותן התרחשויות פוליטיות-אנושיות מטלטלות, גרמו לביורק להרגיש שזה הזמן המתאים לחזור אחורה, לגיל 16, ולהשלים גם את הרצון ההוא- אלבום שהוא שיר הלל לקול האנושי.

  

העבודה על האלבום

למרות שזה נשמע מתוכנן מאוד, העבודה התחילה עם ההרכב matmos, שאיתו עבדה הרבה בעבר, בניסיון למצוא מלודיות ומקצבים. הנסיונות כשלו, כשהיא מתארת שהטראקים נשארו חד-ממימדים ושטוחים. לאט- לאט, ערוץ אחר ערוץ, הושלו כולם, עד למסקנה המתבקשת - אלבום א-קפלה.

ביורק הבינה שזה הולך להיות אנושי, ראשוני, שיש בו  חזרה אל הפרמיטיבי, אל האינדיבידואל, לפני ההשתיכות אל חברה או דת. אלבום ללא כלים חיצוניים, בו נעשה שימוש אך ורק במה שכבר יש: הקול.

 כשהיה ברור שהאלבום יהיה רובו ככולו עשוי מהחומר האנושי, ביורק חיפשה אפקטים מסוימים, שיהיו רעננים, ולא שחוקים כדי להתחיל ליצור מסגרת, ובחרה שלושה.

במקביל לחקירה האישית, התחיל איסוף האמנים שמשתפים פעולה באלבום ייחודי זה, שיש לו שאיפה קיצונית, ועם זאת, רצון ההוכחה שעבודה קולית מהסוג הזה יכולה להיות תקשורתית ושימושית.

בתור התחלה, היה נראה ש להביא human beat box תהיה הבחירה הברורה מאליה, הצפויה, והיא ניסתה להימנע ממנה, לדבריה, ניסתה כל דבר אפשרי אחר. מה שהוסיף בסופו של דבר לגיוון בביטים ובבאס.

עד שמייק פאטון הציג לה את rhazel, שמבצע את רוב הביטים המדהימים שיש באלבום הזה, וגם את רוב תפקידי הבאס.

מייק פאטון מיצג פן "רוקיסטי", ועם זאת ייחודי מאוד, שקשה לצמצמו להגדרה הזו.

המקהלות קיבלו את תפקיד הכינורות, הפאדים... התדרים הגבוהיים.

חלק מהביטים תוכנתו או הוקלטו בהתחלה, ורק אח"כ עברו טרנפורמציה, בפיו האמון של rhazel.

אמן המיקס מדבר על הקושי הסופי, המובן. מכיוון שהכול קול, ונמצא בrange מסויים, אפילו אם התדרים שונים, זהו אותו כלי שמייצר את האלבום כולו, מה שמקשה מאוד לקיים את החוקים הבסיסים ביותר הדרושים להפקה.

 

בניגוד לשאר האלבומים של ביורק, בהם ניתנת תשומת לב מירבית למילים, ופחות לשירה, שהיא עבורה היצור הטבעי ביותר בקוסמוס המוזיקלי, ב"מדולה", קרה תהליך הפוך. השירה נהייתה מחושבת יותר, עם חקירה לפרטים בנוגע ליחסים הפנימיים בין קולות ותדרים של הכלי הרחב ביותר, ואילו המילים נותרו מאחור. היא רצתה שיהפכו להיות חלק אורגני, כשהמשמעות אינה הדבר הראשון במעלה.

בזמן התהוות האלבום, כרעיון ובתחילת העבודה ביורק ילדה ילד. היא מספרת, שאחרי הלידה, הייתה לה "תחושת גוף" חזקה מאוד. מודעות מוגברת לשרירים לורידים ולדם. כוח ראשוני, גרעיני, רוטט, תחושה דומה כ"כ למה שהיא מנסה להביע באלבום. תחושת לב דם בשר.

  בפרק האחרון בסדרה, יעלו כמה אבחנות מעניינות על האלבום והאמן מאחוריו. האם אפשר להיות אוונגרד ופופולרי בו זמנית? איך מחברים זה לזה יסודות שנראים זרים , כמו השורשי והמודרני? ומה לכל זה ולהריון?

המאמר נכתב במסגרת הקורס "פרספקטיבות מוזיקליות" בהנחיית עמית הכט ב- "Muzik” -  בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק ראשון | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | ביורק, אמנית פופ? | איסלנד והשפעותיה על ביורק | ביורק - ביוגרפיה | מה בין שטוקהאוזן לביורק? | homogenic, vespertine | Medulla - Bjork | Bjork, Medulla - ניתוח השירים
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות