הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut
עומר טייאר
| חמישי | 14.07.11 |
תורת המשחקים – על Let Us Play  של ColdCut

חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של עומר טייאר על "COLDCUT – "Let Us Play.
היה צריך להגיע עמוק ורחוק בחקר הרקע של COLDCUT , ההשפעות שחילחלו ליצירה שלהם ותפיסת העולם שלהם, רק כדי להבין שהכל היה פרוש לפנינו עוד מהרגע הראשון, באלגנטיות ותיחכום מדוייקים.
כי הרי לפני שהצליל הראשון מהאלבום " let us play" מתנגן, מצהירים ג'ונתן מור ומאט בלאק, צמד ה-dj Producers , לאן הם מזמינים אותנו –לשחק .
בשבועות הקרובים, בכל יום חמישי, נבחן מקרוב את טכניקות היצירה השונות של קולדקאט באולפן, את גישתם לטכנולוגיה כאל יצירה, נראה מי שימש להם מקור השראה, ונמשיך להאזנה מודרכת באלבומם הראשון. אז יאללה, בואו נשחק.

 

 הצמד הבריטי COLDCUT מורכב מג'ונתן מור, מורה לאמנות שעבד גם  כ-DJ בתחנת הרדיו הפירטית (שלימים התמסדה) KISS F.M, וממאט בלאק (מתיו כהן), מתכנת מחשבים ומוסיקאי חובב.

בלאק פגש את מור לראשונה בחנות התקליטים שבה עבד בשעות הפנאי, Reckless Records, כשבלאק בדיוק עבד על טרק בשם "Hey Kids What Time Is It" . מור הציע לו להוסיף לקטע סימפול מתוך "Funky Drummer" של ג'יימס בראון, והשאר היסטוריה.

מור ניגן את הטראק בתוכנית הרדיו שלו ובמועדונים בהם היו לו קשרים, והטראק הפך להצלחה כבירה.

בשנים הבאות הצמד ביסס את מעמדו כהרכב אלקטוני מוביל, כאשר הם למעשה מתפקדים כ DJ/Producers, מקליטים אמנים שונים ליצירותיהם, בין אם הם נגנים או זמרים, ומבחינה קונספטואלית מפתחים את גישת ה CUT N' PASTE עליה נרחיב בהמשך.

 ליבי במזרח ובמערב

אפשר להתבונן ביצירה של קולדקאט דרך שני מרכיבים עיקריים:

 "האלמנט המחולל" – הגישה , תפיסת העולם שלהם שברוחה נוצר האלבום.

"האלמנט המארגן" – האסתטיקה, הצורה , המרכיבים המלודיים/ הרמוניים/ריתמיים שבהם השתמש ההרכב בכדי ליישם את תפיסת עולמו ביצירת האלבום.

 אם נלך הלאה עם אבחנה זו, אפשר לומר שבעוד שהאלמנט המארגן במוזיקה של קולד קאט הוא מערבי,

בעוד שהאלמנט המחולל במוסיקה שלהם מבוסס למעשה על תפיסת עולם מזרחית זן-בודהיסטית לחלוטין.

 איפיון הסאונד המאוד מערבי של קולד קאט בא לידי ביטוי לאורך האלבום במאפיינים רבים:  במבנה היצירה, בבניית המתח לאורך האלבום, בבניית המתח בתוך הרצועות עצמן, בהרמוניות מערביות.

מנגד עומדת הגישה של קולד קאט ביצירת האלבום , שמבוססת על משחק, חופש יצירתי והעדר תכלתיות , גישה שמקורות ההשפעה שלה הם מזרחיים, זן בודהיסטים.

בפוסט הבא נרחיב על שני האלמנטים הללו ביצירה של קולד קאט, בעיקר על המזרחי. נבין מה הנחה אותם לשחק, ולסדר את תוצרי המשחק שלהם לכדי האלבום let us play

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut

חלק שני: let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך

חלק שלישי:  COLD-CUT N' PASTE

חלק רביעי: השפעות על Coldcut

חלק חמישי: סקירת האלבום Let us play של Coldcut

חלק שישי: Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות