הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
על שיטות העבודה של BT
אמיר מרגלית וליטל שליט
| ראשון | 18.12.11 |
שיטות העבודה של BT ב - This Binary Universe
חלק רביעי מתוך עבודת המחקר של אמיר מרגלית וליטל שליט על האלבום החמישי של This Binary Universe - BT.


עד לצאת האלבום, BT כבר הפך לידוע כמתכנת מוזיקה אלקטרונית מוכשר מאוד, ובעל סאונד ייחודי. באלבומים קודמים ניתן לשמוע את טכניקת ה Stutter שלו לעריכה. טכניקה זו היא בעצם חיתוך צליל מסוים למאות "פרוסות" דקות מאוד, ועיבוד כל "פרוסה" כזאת בצורה שונה. דוגמא מובהקת לכך ניתן לשמוע באלבום הרביעי של BT - Emotional Technology , בשיר Somnabulist שבו הוא גם שר. שיר זה זכה בתואר הטראק הווקאלי עם הכי הרבה עריכות ואפקטים אי פעם.
BT על העריכות הווקאליות בשיר Pop של Nsync:
 
"When I did the track “Pop” for N’SYNC, I actually did a lot of the vocal edits on a plane. I probably did about 25 different vocal treatments. I took that along with an isolated acapella. I cut and pieced the vocal together. There's something like 2000 or 3000 edits in that three-minute song. And I did that sitting on a plane."
 
גם ב - "This Binary Universe", השתמש BT בשיטת ה - Stutter, בתחילה בדרך הרגילה, אך במהלך האלבום בדרך מתקדמת יותר. באמצעות Plug-ins מיוחדים שפיתח בחברה שהקים "Sonik Architects". BT על שיטת ה - Stutter באלבום:
 
“Some of the grids I’ve made for this go to 2,048th-notes, he grins. “The hi-hat patterns use a new thing I call 'exponential and logarithmic triplets'. It’s taking unreal note values [that is, the note values above 64th-notes that don’t have symbols in traditional music notation] and putting non-linear spacing between them. I’ll do a ‘gesture’ of, say, 512th notes slowing down to eighths, but up on the fast end, the rests between all the micro-edits get progressively longer according to a mathematical curve. You have to look at it to fully appreciate it. What you hear is like the rhythmic equivalent of portamento. Initially it was all done by hand, but we finished the plug-in midway through the record.”

ב - "This Binary Universe", השתמש BT  בטכניקות ואמצעים לא שגרתיים להפקת צלילים וארגונם, שלא השתמש בהם בעבר:
• באלבום נשמעים לא פעם כלים קלאסיים המוכרים מתזמורות ענקיות. BT השתמש ב Plug-in מיוחד של חברת East-West שבו מאות אלפי סימפולי תזמורת שהוקלטו במיוחד בכל הארטיקולציות (צורות הנגינה) המקובלות באיכות סאונד מעולה. על ידי Plug-in זה הצליחBT לייצר סאונד תזמורתי מרשים ודרמתיות בדיוק כמו בפסי קול (שאותה ייצר גם בפסי- הקול שאותם הפיק).

• כלי נגינה בעבודת יד: BT השתמש גם במספר כלי נגינה לא שגרתיים כדי ליצור חלק מהצלילים המוזרים שניתן לשמוע באלבום. דוגמא לכך ניתן לראות בראיון שערכה חברת M-Audio עם BT1
 
• תוכנות עיצוב סאונד מתקדמות: Csound, Kyma, Supercollider.- מדובר בתוכנות מסובכות מאוד אשר משתמשות לרוב בקודים ויש ללמוד באופן יסודי את שפת התכנות כדי להשיג תוצאות. דוגמא בולטת לשימוש בתוכנת Csound היא הטראק הראשון באלבום, שעליו נרחיב בהמשך.

• Circuit-bending – פירוק מעלים חשמליים בתוך צעצועי ילדים המשמיעים קולות וצלילים ושינויים על ידי ביצוע מעקפים, עיקום וכיפוף בצורה שבה המעגל החשמלי מתנהל. – על ידי שיטה זו ניתן להשיג רנדומאליות בלתי נשלטת. סביב שיטה זו ישנה גם תיאוריה פילוסופית, שעיקרה אומר שבתוך המעגלים החשמליים הללו קיימים צלילים שלא אמורים להתקיים ועל כן - יקומים מקבילים שאינם אמורים להתקיים, אבל הם אכן שם. עצם השימוש של BT בשיטה זו תומך בטענתנו כי BT הושפע מתפיסת המינימליזם ובראש ובראשונה מקרלהיינץ שטוקהאוזן שפיתח את שיטת ה - "Performance as a process" שבה הטעויות המכוונות מראש(randomness) הן עצם העניין. שטוקהואזן וקייג', לקחו את נושא זה לכיוון ההופעה והיצירה ב - "Live", ו - BT משתמש בכך כדי ליצור אלמנטים חשובים באלבום.
 
You won’t find a Barbie guitar in many pro studios, but you’ll find one in BT’s audio laboratory. “It doesn’t sound like a Barbie guitar anymore, though,” says BT. What was once a tiny pink toy guitar is now a seriously “bent” bit of circuitry crammed into a custom case bedecked with knobs and faders. “In circuit-bending you basically disassemble something that has exposed chips and tap through the circuit with a wire until the thing freaks out. Then you put in a switch to trigger the spasm or resistors to limit the range or a knob to adjust intensity. You do that a couple dozen times to a circuit and it just goes completely spastic.” Circuit-bent instruments, including a tweaked toy megaphone attached to a modified dulcimer, are featured prominently on “This Binary Universe.”
 

בפוסט הבא נתחיל בניתוח רצועות האלבום.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט
 
____________________________________________________________

(1) סרטון של M-Audio בו מתראיין BT על עשיית האלבום, שיטות העבודה והציוד בו השתמש.

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות