קבלו את אלברט בגר – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    קבלו את אלברט בגר

קבלו את אלברט בגר

  איך מפתחים כישורי נגן – יוצר? קבלו את אלברט בגר
  
  
בשנת הלימודים תשס"ט נפתח נתיב חדש ב - Muzik , במסגרת המסלול לתואר בוגר:  נגן - יוצר. עם פתיחתו של הנתיב פגשנו את מי שעומד בראשו – המוזיקאי אלברט בגר.
 
אלברט נולד בטורקיה ב- 1959 ועלה לישראל בגיל 3. הקריירה המוזיקלית הבינלאומית שלו מושפעת מהיסטוריה מגוונת, מהרכבי רוק והשפעות אלטרנטיביות שונות בשנות ה- 70, דרך גילוי החליל וסגולותיו, לימודים לתקופה קצרה בבית הספר "רימון" בשנות ה- 80, אימוץ הסקסופון סופרן, לימודים על בסיס מלגה מלאה בברקלי בארה"ב, תקופה שכללה יצירה ושיתופי פעולה רבים. אלברט שב לישראל ומאז הוא עוסק בנגינה, הקלטה והפקה של אלבומיו, מופיע עם הרכביו ברחבי העולם, והספיק גם ללמד באקדמיה למוזיקה בירושלים ובאוניברסיטת חיפה.
 
אלברט, למה "נגן – יוצר"? אי אפשר להסתפק בלהיות פשוט "נגן"?
אחד הדברים המאפיינים את היצירה בת זמננו, הוא טשטוש של גבולות והגדרות שהיו ברורים בעבר. למשל, נגני ג'ז מאלתרים, שבעבר הגדרתם ושיטת הפעולה שלהם היו מאוד ברורים, מחפשים כיום דרכים חדשות לביטויים העצמי, לא להישאר רק בנישת ה"ביצועיסט". הם מחפשים אנשים ליצור עימם אמירה חדשה. מי שבאמת שואף להפיק את המירב מכלי הנגינה שלו, צריך להיות למעשה מלחין בזמן אמת, ולייצר את הבמה, או "התירוץ" לאלתור שלו, וזה חלק חשוב במהות היצירה העכשווית. העולם מציע אפשרויות רבות, אינספור ז'אנרים מוזיקליים, ויש צורך להיות קשוב למה שקורה סביב.
ומה נדרש מנגן שרוצה לפתח את עצמו בכיוון זה?
צריך להיות Open minded, להטות אוזן ולהתייחס להתפתחויות חברתיות בארץ ובעולם. חשוב מאוד יהיה לייצר סאונד שהוא מיוחד, מובחן ו"שלך". ככל שאני פתוח ועשיר יותר מבחינה תרבותית, התוצר המופק הינו עדכני יותר, וזה נכון מבחינת קומפוזיציה ואלתור.
 
על איזו מתודה לימודית מושתת הנתיב החדש?
שיטת הלימוד ה"מסורתית" מושתתת על למידה במתודה של חיקוי. להוציא סולואים וכו'. בתפיסתי, זו לא הדרך המרכזית ללימודים. חשוב אמנם ללמוד היסטוריה ולהפיק ממנה ידע, אך במאה ה- 21 חשוב ליצור ולייצר סאונד חדש. ההשתנות היא תדירה מאוד. אם אתה נתקע על סגנון מסוים ניתן לומר כי אתה חופר לעצמך "קבר אמנותי". לכן, אשמח לעבוד במסגרת הנתיב לא רק עם נגנים בכלים מסורתיים, אלא גם כאלה שכלי הביטוי שלהם כוללים למשל מחשב או כלי תקלוט.
 
יש יוצרים לדוגמה שמקיימים את מה שאתה מתאר?
ג'ון זורן למשל, שנע בין עיבודי מיתרים ל- free jazz ועד אלקטרוניקה מבוססת מחשב. גם שמות אחרים כמו פראנק זאפה יכולים להיכלל בתחום. אם תהיה "סתם רוקר", זה לא יספיק. קיבלנו דברים נהדרים מגדולים כגון הנדריקס, ביטלס, קינג קרימזון, ויש צורך לקחת אותם הלאה.
 
ובארץ ישנן דוגמאות?
אני חושב שאם מסתכלים על העבודה של ברי סחרוף, אביב גפן וגם אסף אמדורסקי ניתן לראות דוגמאות מובהקות לאמנים המשלבים מתודות וז'אנרים בצורה מוצלחת וזוכים להערכה. באותו הקשר אפשר גם לציין את הג'ירפות, שמבחינתי מוגדרים כמהפכניים.
מהם מרכיבי פיתוח יכולות הנגינה בנתיב החדש?
ראשית חשוב להבהיר כי פיתוח יכולות הנגינה במסגרת הנתיב יתבצע בד בבד עם תחומי הלימוד האחרים במסלול – שפת המוזיקה, פיתוח שמיעה, הלחנה, עיבוד, סאונד, הקלטה, פרוגרמינג ומיקס, המיועדים לפיתוח יכולות יצירה והפקה. החלק המוקדש לנגינה מתחיל מהיום הראשון ללימודים עם סדנת "מיומנויות בנגינה", המיועדת לפתח את שליטתו הטכנית של הנגן בכלי האישי שלו ולקשר בין מיומנויות הנגינה המעשיות לבין השפה המוזיקלית התיאורטית. בסמסטר ב' נוספת לכך גם סדנת אלתור יצירתי. בשנה ב' אנחנו ממשיכים עם מסגרת אישית לפיתוח טכניקות הנגינה, מסגרת קבוצתית של קומפוזיציה מתוך נגינה ב- real time, שמטרתה לשלב בין יכולות הנגינה, היצירה וההפקה. במקביל לוקחים התלמידים גם חלק בהרכבים המוזיקליים של ביה"ס. בשנה ג', כל היכולות שפותחו מתנקזות אל תוך רסיטל סיום אישי, ובמקביל יעסקו הסטודנטים גם בפרויקט הגמר הכולל, יחד עם תלמידי הנתיבים האחרים.  
 
איך משתקף ניסיונך האישי בדרך העבודה שלך עם תלמידים?
כאשר החלטתי להיות נגן, החלטתי לא לספק "שירותי נגינה". קריאת התגר שלי היא שכל נגן צריך להיות בעל אופי וקול מוזיקלי עצמאי. אם מישהו מקבל אותי להפקה כנגן, אני לא אשתנה עבור התפקיד, הוא לוקח אותי כי הסאונד והמוזיקה שלי הם מה שאני. תלמידים שונים שלי נשמעים אחרת אחד מהשני. אני אתן דוגמא אישית ואביא דוגמאות של אנשים שונים מהעולם אך הטיפוח הוא של ייחוד אישי.