הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
צעקה חרישית בשדה הקרח הקפוא
אורלי איתן
| רביעי | 15.02.12 |
צעקה חרישית בשדה הקרח הקפוא
חלק רביעי מתוך עבודת המחקר על Silent Shout של הצמד השבדי – The Knife, מאת אורלי איתן.
בפוסט זה נצעד אל עולמם של האחים דרז'יאר ונתחיל לנתח את שירי האלבום. נתחיל עם שלושת השירים הראשונים: Silent Shout, Neverland ו - The Captain.
אך תחילה, כמה מילים על האופן בו עבדו על אלבום זה ועל הסאונד.

 
"On this new record we used a lot of new equipment and instruments. We didn’t use any old analogue synthesizers this time, just modern stuff. We’re not interested in retro and nostalgia. We want to make modern or at least contemporary music where there’s hope somewhere. If you do that with old instruments it can easily sound as if we’re reactionary .
I don't see it as a record about fear. More towards anxiety and sadness.
To me, fear is more a state where you're feeling very very small
" We have been making music for seven years and with every year you are getting close to what kind of music you really want to do. I think we are pretty close. In that song particularly: because it has all the elements that we like - it’s very sad, but hard and beautiful at the same time. And it’s cold, but it’s warm. A lot of qualities!
(K.D.)
(הדגשות שלי א.א.)
 
הם קודם מתחילים לעבוד על המוסיקה, ומשם מקבלים את האוירה לשיר רק אז קארין כותבת מילים.
היא לא חושבת עליהן הן פשוט נוצרות מעצמן, באוירה.
הם זנחו את הסינתיסייזרים האנלוגיים לטובת מחשבים ותוכנות, אולוף טוען וצוחק שזה בעקבות פלסטיקמן.

 
I learnt a new synthesis, the FM synthesis, and we have featured that on every song, ‘You can find that on the Yamaha DX7 and some others. But what I use is software for that – it can make very fragile and sensitive sounds that change during the period that you hear them. I started to use it because Plastikman uses it' (O.D.)

 
ימהה DX7 הוא סינתיסייזר שיוצר ע"י חברת ימהה בין השנים 1983-86, הוא היה הסינתיסייזר המסחרי המצליח הראשון ואפשר לשמוע אותו בהרבה מהמוסיקה שיוצרה בשנות ה - 80.
FM SYNTHESIS = Frequency modulation synthesis
טכניקה שבה ע"י שינוי התדירות משתנה צורת הגל ועקב כך הטון משתנה כל הזמן ויכול להגיע לדיסטורשן. הצליל שמתקבל מכונה "clang", "twang" or "bong", כמו למשל צליל שיכול להפיק בקבוק ריק.

האלבום באמת מאוד קר והוא לוקח את המאזין לתוך היער או שדה הקרח הקפוא בו הם הסכימו להציג עצמם.
הם מתארים אנשים וסיטואציות שונות, גם את הסאונד הם מכסים במסכות ועושים עליו מניפולציות, כמו על הקולות, כמו על הויז'ואל.
בעצם האלבום הוא מאוד אישי, הם מדברים בו על הבית ועל עצמם, על הקשר ביניהם במסווה של 'סיפור של מישהו אחר'.

נתחיל בלהתייחס לכל שיר בנפרד, ולאחר מכן נתייחס לאלבום בשלמותו:
 

 
01. Silent Shout


I never knew this could happen to me
I know now fragility
I know there's people who I haven't told
I know of people who are getting old

Wish I could speak in just one sweep
What you are and what you mean to me
Instead I mumble randomly
You stand by and enlighten me

In a dream I lost my teeth again
Calling me woman and half man
Yes in a dream all my teeth fell out
A cracked smile and a silent shout
A cracked smile and a silent shout

If I explain it once thoroughly
He'll have you later 'cause it's never free
You were at the gigantic spree
I caught a glimpse now it haunts me
I caught a glimpse now it haunts me

 
השיר מתחיל במקצב טקנו ישר, ומלווה במלודיות ארפג'יו פשוטות, מה שמעיד על כך שעיסוקו של אולוף כתקליטן טקנו, יש יד בעיצוב הסאונד והמוסיקה בצמד.
כמו כן לרחבת הריקודים, על אף שהם מעידים שהם לא עושים מוסיקה לרחבת הריקודים, ושאולוף יתקלט את המוסיקה שלהם כצמד רק כ-רמיקסים ולעיתים נדירות, זהו פלייבק רקיד לחלוטין.
ובאשר לטקסט:
לא ידעתי שזה יכול לקרות לי
אני יודע עכשיו, השבריריות
אני יודע שיש אנשים שלהם לא סיפרתי
אני יודע על אנשים שמזדקנים

הלוואי שיכולתי לדבר רק בטאטוא אחד
מה אתה ומה המשמעות שלך בשבילי
במקום אני ממלמל באקראי
אתה עומד מנגד ומאיר את עיני

בחלום אני איבדתי את השיניים שלי שוב
קורא לי אשה וחצי גבר
כן בחלום כל השיניים שלי נפלו
חיוך סדוק צעקה שקטה
חיוך סדוק צעקה שקטה

אם אני מסביר את זה פעם אחת ביסודיות
הוא יצטרך אותך מאוחר יותר כי זה לא בחינם
היית בהילולת הענק
הבחנתי עכשיו זה רודף אותי
הבחנתי עכשיו זה רודף אותי

לדעתי השיר מדבר על מכירת השיר heartbeats לפרסומת הטלויזיה של סוני.
הוא מדבר על מבוכה, ואיבוד השיניים- הוא כאיבוד חלק מהעקרונות החזקים, ללא שיניים מקוריות משל עצמך, תזדקק לשיניים תותבות- משהו לא בהכרח ייחודי שלך, משהו מסחרי.
הוא יצטרך אותך מאוחר כי זה לא בחינם- התמסחרות, הבחנתי עכשיו זה רודף אותי- בכל ראיון שקראתי, גם לאחר יציאת התקליט לא שוכחים להם את הרגע הזה.
"מה אתה ומה אתה בשבילי"- אולוף לקארין והפוך. או העקרון האנטי מסחרי.
אני אלך על אולוף לקארין וקארין לאולוף, שכן בעבודה משותפת קרוב לוודאי מגלים ומלמדים אחד את השני דברים.
היית בהילולת הענק- יכול להיות אולוף כדיג'יי מועדונים. ויכול להיות העובדה שאתWe Share Our Mothers Health, שגם עליו ארחיב בהמשך, היה ניתן להורדה בחינם מאתר iTunes (גם כקאבר לא שלהם).
הלוואי ויכלתי לדבר בטאטוא אחד- הסלידה שלהם מראיונות ודיבורים מרובים, ברב הראיונות של שאלה תשובה שמצאתי, התשובות שלהם תמיד מאוד מאוד קצרות, ציניות, וכמובן משאירות מקום להמון ספק במה שנאמר.

~ 
 
02. Neverland

Eyes are sober, this is the plan
I'm sitting in a car heading Neverland
A fancy man, a fancy man
He's pointing with the fingers that are left on his hand

Eyes are hazel, but far too cold
Looking out for love
But none of us can
Where's the monkey that I've been told of
I'm staring at the money that burns in my hand
I'm dancing for dollars
And for a fancy man

Come right over, I'll knock on your shoulder
This is a story and this is what I've planned
An angry man, an angry man
Nothing is more fatal than an angry man

Vulnerable heights
Feed the hand that bites me
Following the steam into another room
Standing in the corner
Is this my home
Showing us love that none of us can
I'm singing for money
That burns in my hand

Tell me
Will I make it home tonight

I'm doing it for dollars and for a fancy man
I've got a lot of money that burns in my hand
 
השיר מתחיל כרואד טריפ, מקצבים חדים שנותנים תחושת בריחה מהירה תוך השארות במקום, שוב עם המלודיה הרפיטטיבית הפשוטה.

העיניים מפוכחות, זו התוכנית
אני יושבת במכונית נוסעת לכיוון ארץ לעולם לא
גבר מהודר, גבר מהודר
מצביע עם האצבעות שנשארו על ידו

העיניים לוז, אבל הרבה יותר מדי קרות
מחפשים אהבה
אבל אף אחד מאיתנו לא יכול
איפה הקוף שסיפרו לי עליו
אני בוהה בכסף ששורף את ידי
אני רוקדת בשביל דולרים
ו גבר מהודר

בוא מיד, אני אדפוק על הכתף שלך
זה הסיפור וזה מה תכננתי
אדם כועס, אדם כועס
אין דבר יותר קטלני מאשר אדם כועס

גבהים פגיעים
להאכיל את היד שנושכת אותי
עוקבת אחרי הקיטור לחדר אחר
עומדת בפינה
האם זה הבית שלי
מראה לנו אהבה שאף אחד מאיתנו לא יכול
אני שרה בשביל הכסף
ששורף את ידי

אמור לי
האם אגיע הביתה הערב

אני עושה את זה בשביל דולרים ועבור גבר מהודר
יש לי הרבה כסף ששורף לי ביד

תחילה נראה כאילו הטקסט מתקשר לקונספט של האלבום הקודם Deep Cuts, שעסק בזכויות נשים, אך הפעם מצד זונת רחוב מפוחדת הסופגת אלימות, ואולי זה כך, אך לדעתי שוב מתקשר הטקסט הזה למדיה מסחרית- אני רוקדת בשביל כסף, אני שרה בשביל כסף- ששורף את ידי. היד שנושכת אותי- גבר מהודר, כועס.
כסף רעיל. כסף זול, שצריך לעסוק בדברים מביכים ע"מ לקבל אותו. חברה של אופרת סבון מוסיקלית.
איפה הקוף שסיפרו לי עליו- הגורילות. בדמותם או בדמות הגורילה גירלז הנאבקות לזכויות נשים בתעשיית המוסיקה.
אם בדמותם, The Knife, אז הם נעלמו והפכו לאנשי עורב מעופפים.. שאותם אותה חברה מחבקת, אך הם אינם יכולים להחזיר את אותה אהבה למבקרים.
 
~ 
 
 03. The Captain
 
Coming home after a long, long war
Coming home after a dozen of walks
Coming home after a long, long war
Coming home after a dozen of wars

We are out of wind
We have pockmarked chin
We have lots of water
We turn the other cheek and we win

One thousand stories and there's always more
We've been offered one more lap to go
In my hand I hold a key
It's dear to me 'cause I know where it leads

We are out of wind
We have pockmarked chin
We have all this water
We turn the other cheek with a grin
 
מתחיל כרצועה אינסטרומנטלית, ללא מילים.
אויירתית, בעלת צלילים דקים, צרודים מתמשכים, רזוננס גבוה וריוורב על דיליי.
כמו להאבד בתוך היער אחרי בריחה מהגבר מהשיר הקודם. ואולי לבהות ברוח שמזיזה את ענפי העצים או להתחבא במחילת הארנבת מהקור או מחיות טרף.
ואז נכנס שוב הביט עם מילים:

לחזור הביתה אחרי מלחמה ארוכה ארוכה
לחזור הביתה לאחר תריסר טיולים
לחזור הביתה אחרי מלחמה ארוכה ארוכה
לחזור הביתה לאחר תריסר של מלחמות

נגמרה לנו הרוח
יש לנו סנטר מצולק
יש לנו הרבה מים
אנחנו מפנים את הלחי השניה ואנחנו מנצחים

אלף סיפורים ותמיד יש יותר
כבר הציעו לנו עוד הקפה אחת
ביד אני מחזיק מפתח
זה יקר לי כי אני יודע לאן זה מוביל

נגמרה לנו הרוח
יש לנו סנטר מצולק
יש לנו את כל המים האלה
אנחנו מפנים את הלחי השניה עם חיוך

הטקסט מדבר לדעתי, על כך שנגמר להם הכח בלהפריח שמועות, בעיסוק הזה במראה שלהם, בהתמסחרות שלהם כביכול, שהשאירה צלקת, בעיקר נפשית אצלם, כי הם סולדים מהרגע הזה, אבל יש להם עוד הרבה מאוד חומר, טקסטואלי ומוסיקלי, אז הם מסתובבים ועושים את זה שוב.
חוזרים למקום שבו הם מרגישים הכי נוח, בבידוד, עם עצמם, לעבוד על המוסיקה שלהם כמו שהם רוצים.

 
~ 
 
 
בפוסטים הבאים נמשיך בניתוח השירים באלבום

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט



 

לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: The Knife \ Silent Shout

חלק שני: The Knife - האחים לבית דרז'יאר

חלק שלישי:  Fever Ray & Dj Coolof

חלק רביעי: צעקה חרישית בשדה הקרח הקפוא

חלק חמישי: The Knife - Silent Shout - המשך ניתוח האלבום

חלק שישי: The Knife - Silent Shout – לפני סיום

חלק שביעי: The Knife - למה הם מתחבאים? וממה?

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות