הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?
ענת גוטמן
| שני | 23.05.11 |
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?
חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של ענת גוטמן - 'המינימליזם של סטיב רייך והעדרו כפי שהוא מומחש ב - Different-Trains: ניתוח היצירה ומחשבות'.

Trains Different היא מהיצירות הפופולריות של סטיב רייך, מלחין בן זמננו הנחשב לאחד מאבות הזרם המינימליסטי במוסיקה. בשבועות הקרובים, בכל יום שני, ננסה להבין מקרוב מהו מינימליזם, ונצלול לאחת מיצירותיו הממגנטות של רייך , Trains Different , המספרת סיפור אישי וקולקטיבי גם יחד, ומדגימה היטב את הטענה בדבר היותו של רייך מינימליסט, ובו בזמן – גם את היפוכה.

 

 “I don't care how much people understand what it is that I'm doing, except if they're players in my ensemble or other ensembles [Laughs]. I just want people to be moved by the music. If you're not moved by the music, then everything else falls away. You're not interested in the text, you're not interested in how it was done, and you're not interested in interviewing the composer and all the rest of it” (Steve Reich)

Trains Different היא אחת מהיצירות הפופולריות, אם לא הפופולרית ביותר מבין יצירותיו של  סטיב רייך . זו יצירה אישית הנשענת על זכרונות ילדות, ומקשרת בצורה מדוייקת וכואבת בין הפרטי לכללי. הבנתה של היצירה מחייב חזרה לביוגרפיה של רייך. בשנות ה-40', בהיותו ילד, התגרשו הוריו. אימו עברה לגור בלוס-אנג'לס ואביו נשאר לגור בניו-יורק. הילד שנותר תחת חסותו של אביו, נסע לעיתים קרובות את הדרך בין חופה המזרחי של ארה''ב לחופה המערבי ברכבות הקיטור הגדולות, בדרכו לבקר את אימו, מלווה ע''י האומנת שלו.  בבגרותו, היכתה ברייך ההכרה כי באותה העת בה ערך את נסיעותיו הפסטורליות במרחביה הפתוחים של ארה''ב נעו בני גילו היהודים באירופה ברכבות אחרות לגמרי, ליעד שונה בתכלית. פרט ביוגרפי זה מהווה את הבסיס התוכניתי לכתיבת היצירה הזאת של רייך, שנטענת במשמעויות רחבות ועמוקות בהרבה עבור מאזין ישראלי-יהודי.              עוד מוקד משיכה ביצירה, הוא השימוש שרייך עושה ביצירה בהקלטות קול (באופן המזכיר את טכניקת העבודה על יצירותיו המוקדמות מהסיקסטיז, It’s Gonna Rain(1965)  ו- Come Out (1966)) ביצירה זו, המוסיקה שבדיבור ובקול האנושי, יוצרת את החומר המוזיקלי המנוגן. סטיב רייך,  יחד עם פיליפ גלאס, טרי ריילי, ג'ון קייג' ולה-מונטה יאנג, נחשב לאחד מאבות הזרם המינימליסטי במוסיקה. אולם,  בדומה לשאר עמיתיו המלחינים, גם הוא אינו מקבל את ההגדרה של המוסיקה אותה הוא כותב כמינימליסטית. ובכל-זאת המונחים מינימליזם, מוסיקה רפיטטיבית, Process Music, מוסיקה סטרוקטורלית ודומיהם, דבקו בהקשר של סגנון הכתיבה שלו ושל גרעין המלחינים האמריקאים שהחל לפעול בראשית שנות ה-60'. את מה ניסו להדביק לרייך ? מהו אותו מינימליזם שרייך וחבריו התעקשו להדוף כמונח שמגדיר את עבודתם? והאם צדק כשטען שאינו כזה? בשבועות הקרובים ננסה להבין מקרוב מהו מינימליזם באמנות בכלל ובמוסיקה בפרט, נכיר את פועלו של רייך והמינימליזם הניו יורקי של שנותה-60', ונצלול לאחת מיצירותיו הממגנטות של רייך , Different Trains, המספרת סיפור אישי וקולקטיבי גם יחד, ומדגימה היטב את הטענה בדבר היותו של רייך מינימליסט, ובו בזמן – גם את היפוכה.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


  לכל הפוסטים בסדרה:

 חלק ראשון: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?

חלק שני: על המינימליזם באומנות הפלסטית

חלק שלישי: על המינימליזם במוזיקה

חלק רביעי: חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי

חלק חמישי: סטיב רייך - רכבות שונות

חלק שישי: different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה

חלק שביעי: 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד

חלק שמיני: סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות