הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב
תמי מילגרום-ישק
| שלישי | 21.06.11 |
על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב
חלק חמישי מתוך עבודת המחקר של תמי מילגרום-ישק על Emperor Tomato Ketchup של Stereolab.
 
 תחת שם שנלקח מסרט יפני משנות השבעים מוציאים Stereolab את Emperor-Tomato-Ketchup , אלבום שהיווה את ההצלחה המסחרית הגדולה ביותר של הלהקה, בו הצליחו חברי הלהקה להטמיע את רעיונות המוסיקה האלקטרונית אל תוך המוסיקה הפופולארית. בראיונות עמם מספרים טים ולטישיה על הגישה היצירתית שהובילה להפקת האלבום, על שיתוף הפעולה הפורה עם חברים-מוסיקאים מחוץ להרכב שהעשירו את האלבום, ומתארים את הפקת הסאונד באלבום סביב סינת'ים אנלוגיים.
 

על יצירת והפקת ETK , האלבום המצליח יחסית של סטריאולאב

נראה כי ETK היווה את ההצלחה המסחרית הגדולה ביותר של Stereolab  מאחר ובו הצליחו להטמיע את רעיונות המוסיקה האלקטרונית במוסיקה פופולארית באופן המצליח להעביר את המסר אך גם להשאיר את המאזין עם רצון לשמוע עוד.

שם האלבום נלקח שם סרט יפני משנות ה -70 שנוצר על ידי Shuji Terayama ונחשב כסרט סוריאליסטי ואוואנגרדי [i] (עטיפת הסרט על גבי דיסק ההשפעות המוגש עם עבודה זו).

להפקת האלבום שימשו כלים מגוונים ,כאשר רוב חברי ההרכב ניגנו בשירים השונים על רוב הכלים: Organ, Bass, Percussion, Analogue Synthesizer, Vox Organ, Electronics, Farfisa Organ, Vibraphone, Vocals, Tambourine, Piano (Electric), Guitar, Strings.

 לטישיה מספרת כיצד היא וטים יצרו שירים באופן כללי[ii]:

 "Tim writes the songs –so he writes on a four track, he writes the chords, bass line, melodies, that’s it.  It's very basic. Then we go to the studio I write lyrics… and we record, we develop the song as it's dictating it's way… we just build the song in the studio as we go a long… and some how it seems to work and sometimes it doesn't work so well… but most of the time you say: "ah, there's a song…"

 בראיון על האלבום מדגיש טים גיין את צורת המחשבה שלו ליצירה[iii]:

 My idea about music is that there's not any point in trying to be original," says Stereolab's Tim Gane… "It's to put together several different things from different eras, different music, mix it with your own ideas, and come up with something that hasn't been done before, really….

 באותו ראיון מפרט העיתונאי כריס מוריס כי האלבום שונה מהאלבומים הראשונים בין היתר בעקבות שיתוף פעולה פורה עם עוד מספר אנשים. רב האלבום הוקלט בלונדון עם הפקה של Paul Tipler אבל גם חלק מהשירים עברו להפקה בשיקגו אצל John McEntire שהוא גם חבר בלהקת Tortoise. בנוסף למרות שכבר לא היה חבר בלהקה גם Sean O'Hagan השפיע על האלבום או במילותיהם של סדיאר וגיין:

 Sadier says, "He has put his little touch on songs that are more Steve Reichian, those sort of weird strings...But I think he's more on the pop side of things, even though his understanding of music is so wide."

"His understanding of music is so wide," Gane adds. "He's just as much into Steve Reich and Neu. He's very easily adaptable to ideas...He wants to explore things and see what'll happen. In some way we've been influenced from his playing with us, and knowing him. Correspondingly, I think he's been interested in more weird aspects to approach his pop music, hasn't he?

  בכלל גיין וסדיאר נהנו לעבוד עם McEntireועם O'Hagan. למגזין Choler מסביר טים גיין לסין פלין שהם אוהבים לעבוד עם או'הניגן מאחר והוא יודע לשמוע את המוסיקה וללא הסבר להבין את הרעיון שהם מעוניינים לבטא והוא מצוין בהוספת רבדים נוספים לרעיונות הקיימים כדי לגרום להם לפרוח. אבל זה לא שהם משתמשים בו כי רוצים הרמוניות של ה – Beach boys או ב – McEntire כי רוצים סאונד של שיקאגו או בג'ים  או'ראורק כי רוצים סאונד של ה – West Coast אלא מדובר בחברים טובים שנעים לעבוד איתם ורק הולך ונהיה קל יותר עם השנים לעבוד איתם. אין להם סט מחשבות קבוע על איך צריכים להישמע תופים או השירה וכו' אלא עושים מה שצריך כדי לבצע רעיון מסוים [iv].

על סאונד האלבום - סינטסייזרים אנלוגיים

באלבום יש שימוש נרחב בסינטסייזרים אנלוגיים. בראיון על האלבום לSally Jacob מעיתון [v]Sweetly מספר טים גיין שהוא מרגיש שהיה עוד הרבה מה לעשות עם הסינטסייזרים הללו ולכן זו לא בדיוק נוסטלגיה. הוא גם מעדיף את הכלים האנלוגיים יותר טובים מהדיגיטליים כי הם חזקים יותר, יותר ניתנים להתעללות ול"פיסול" של סאונד.

באתר אינטרנט איטלקי נאמר שטים גיין מעדיף סינטסייזרים אנלוגיים כי הו לא מרגיש שסאונדים הדיגיטאליים מספיק תקשורתיים והם לפעמים קרים מדי. לכן נעשה שימוש ברבים מהסינטסייזרים אותם אוסף טים גיין מגיל העשרה שלו ובין היתר Vox organs, Moog, Farfisa, Theremin ועוד[vi].

 ובראיון אחר[vii]  גיין מסביר כי בשנות ה - 50 ובשנות ה  -60 היו צריכים לדמיין איך מוזיקה תישמע בעתיד כמו מעולם אחר ובגלל שהמוסיקה הייתה אמורה להיות דמיונית, הם ניסו ליצור מוזיקה שלא תהיה כמו שום דבר אחר שהיה באותו זמן. הרבה מתוך המוזיקה היא צינית למדי, אבל למרות זאת, כל כך הרבה דברים מופלאים קרו בפעם הראשונה, שפתחו דלתות לאנשים מאוחר יותר לחקור את הדברים הללו – תערובות של אלקטרוניקה, תזמורתיות ודינאמיקות שונות. וזאת המוזיקה הזאת שסיפקה חלק מהחומר הסגנוני הגולמי לצליל האקלקטי של הלהקה.

 כל שיר באלבום מורכב מהרבה רבדים שעל כולם חשבו מראש. צורת עבודה זו חשובה ללהקה או במילותיה של לטישיה על האלבום ETK לעיתון  [viii]City beat :

"Thinking is very important to Sadier. In her French-soaked English she says, "Everyone has to think about what they are doing. Otherwise it's not worthwhile, you're just a machine or this alienated thing that does what their parents told them or what the general trend tells them to do. That's sad. Then life is not worthwhile. You just get so much more out of something when you have put your thought into it. When you've put a lot into it you will get a lot out of it. Kind of a simple thing really."

Simple? Yes. A common idea in popular music? Not hardly.

Stereolab is purposely oblique in order to stimulate the listener to think. The lyrics can be difficult to understand because they're low in the mix, contain dry Marxist economic observations or, simply, because they're in French.

"Tim and I like to do records that have many layers," Sadier explains. "There are levels in the music with several ideas thrown in together. Then there is the sleeve with the colors that will shape the way you are going to approach the record and listen to it. There are the titles which are very open to interpretation, and then there are the lyrics which are yet another level. It's all there, and people can dig up things as they go along. We'll leave it up to them to make their own associations or conclusions. Or to come up with their own questions."

 

הם אהבו להשתמש ב - Drones בשירים שלהם, מונח שטבע למונט יאנג. כפי שסימון רינולדס העיר על אלבומים מוקדמים שלהם:

 "an endlessly seductive body of work that sounds always the same, always different".[ix]

 או כפי שלטישיה אמרה בראיון לפיטר שפירו ב -  The Wire:

 "I like the intensity of the drone" says Sadier. "You have to maintain this incredible concentration even though you are only playing one chord"[x]

 וכנראה למרות שהרבה מבקרים טענו שהושפעו באלבום מפאנק של שנות ה – 70, הם היו מושפעים במקור מסווינג או כפי שגיין אמר בראיון על אלבום אחר שלהם[xi]:

 "We were talking about their new record, "Cobra and the Phases Group Play Voltage in the Milky Night," and I told them that I was impressed because the band seemed to use jazz on it in the same informal way that it had used funk on "Emperor Tomato Ketchup" (1996). Gane laughed. "It wasn't supposed to be funk," he said. "It was supposed to be swing, with all of the instruments playing the same riff."…..

 

בפוסט הבא, האחרון בסדרה, ננתח את שירי האלבום ETK, בו קיימים אלמנטים מז'אנרים שונים -  פופ, פאנק, אלקטרוניקה, דיסקו, אקספרימנטאלי ואפילו גותי,  ונפרד מStereolab  

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


[i] http://www.sfweekly.com/1996-04-24/music/moog-swings
[ii] http://www.youtube.com/watch?v=NK3_jxPpfh4
[iii] http://music.yahoo.com/read/interview/12052849, 08/17/1997 3:00 AM, Yahoo! Music ראיון על ידיChris Morris.
[iv] הראיון מהערה 25 לעיל
[v] הראיון מ – SFWeekly  ראה הערה 24 לעיל
[vi] digilander.libero.it/flanders1/stereolab.htm אתר איטלקי אשר תרגמתי אותו דרך גוגל:
http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=it&u=http://digilander.libero.it/flanders1/stereolab.htm&sa=X&oi=translate&resnum=58&ct=result&prev=/search%3Fq%3DStereolab%2B-%2BMetronomic%2BUnderground%2Breferences%26num%3D100%26hl%3Den
[vii] Hold The Ketchup On That Stereolab ראיון עם כריס מוריס http://music.yahoo.com/read/interview/12052849
[viii] http://citybeat.com/archives/1996/issue225/music2.html
[ix] וויקיפדיה על סטריאולאב ראה הערה 3לעיל
[x] http://www.thewire.co.uk/articles/197/print
[xi]   http://www.ilxor.com/ILX/ThreadSelectedControllerServlet?action=showall&boardid=41&threadid=59964

 


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: קטשופ בתנאי מעבדה – על ETK של Stereolab

חלק שני: Stereolab - הסאונד האנלוגי וסינטיסייזרים

חלק שלישי:  על הלייב ועל הלייבל

חלק רביעי: Stereolab - השפעות על אמנים אחרים

חלק חמישי: על יצירת והפקת ETK של סטריאולאב

חלק שישי: Stereolab-ETK | על השירים והשפעות שונות

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות