הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
על המינימליזם באומנות הפלסטית
ענת גוטמן
| שני | 30.05.11 |
על המינימליזם באומנות הפלסטית
 חלק שני מתוך עבודת המחקר של ענת גוטמן - 'המינימליזם של סטיב רייך והעדרו כפי שהוא מומחש ב - Different Trains: ניתוח היצירה ומחשבות'.

בשני הפוסטים הקרובים ננסה לברר על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם, באמנות הפלסטית ובמוסיקה. לשם כך , נבין גם כיצד פועל מנגנון התפיסה האנושית.

 

המינימליזם הוא מונח שהושאל למוזיקה מהאומנות הפלסטית. זו היתה התנועה האומנותית המובילה של שנות ה-60. בספרה על אומנות מינימליסטית מגדירה  Frances Colpitt מהי אומנות מינימליסטית: "ציורים ופסלים אבסטרקטים , גיאומטריים שנוצרו בשנות ה-60 בארה"ב. העקרונות המכוננים שלה : זוויות ישרות, ריבוע, קוביה ,מטופלים במינימום תימרונים של קומפוזיציה. האומנות המינימליסטית חותרת לחידושים צורניים שהושגו באקספרסיוניזם האבסטרקטי, אצל ג'קסון פולוק וברנט ניומן. היא שונה מפופ ארט ,שגם פרח באותה תקופה, בכך שהמינימליזם דוחה מעליו כל קשר ,ריפרור, או ייצוג של משהו, של אובייקט כלשהו."

כדי להבין למה הכוונה במשפט האחרון, נקח דוגמה הפוכה - של אובייקט שמאוד רוצה לעורר בנו דימויים ואסוציאציות מסויימות מאוד, אפילו לשלוט באסוציאציות שעולות בנו כשאנו ניצבים מולו – אלו הם האובייקטים שמייצר עולם הפירסום: סרטון או כרזה של קוקה קולה אמורה לעורר בנו אסוציאציות כמו “צעיר”, “סקסי”, “קול”.  מהעבר השני ניצבת ,רחוק מאוד, היצירת האמנות המינימליסטית, שמציגה לנו לצורך העניין "כרזה של קוקה קולה"  בלי המשקה ,הלוגו, והצעירים חסרי המנוח בתמונה .כלומר, מבלי לרצות לכפות על רוחנו את האסוציאציות הנ"ל.

מבקר האומנות Lawrence Alloway , מעלה , בצורה מתחכמת מעט לטעמי , בעיה יסודית בשימוש במונח מינימליזם: בגלל שאין קונצנזוס לגבי מה באומנות יחשב ל "די והותר", אומר Alloway, או מה נחשב ל"יותר מידי", אף אחד לא יכול לאפיין במדוייק מה זה "מינימליסטי" באומנות.   Alloway צודק בכך שאי אפשר להוציא מסמך עם קריטריונים מה זה "מספיק" ומה זה יותר מידי" ביצירת אומנות, אבל לדעתי אפשר בהחלט, לאור הגדרתה של Colpitt, להשתמש בשיקול דעת ובתחושה של מידה כשעומדים מול יצירה, כדי להבחין יצירה ששייכת לזרם הנ"ל מיצירות אמנות שאינן משתייכות אליו...

הקשר בין הדימוי המינימליסטי לאופן בו אנו תופסים את העולם שסביבנו

כיצד פועלת התפיסה האנושית ?

כדי להבין טוב יותר את מושג המינימליזם נבחן רגע את האופן שבו התפיסה האנושית פועלת . אנו נוטים לחשוב על העולם שמקיף אותנו כ"אובייקטיבי" , ככזה שהעצמים בו קיימים בצורה אחת ובלתי משתנה עבור כל האנשים, ואנו, בני האדם,  רק תופסים אותו בחושיהם בדיוק כפי שהוא. אבל המציאות ,כפי שפילוסופים ופסיכולוגים רבים הדגימו ברבות השנים, שונה לחלוטין.  הדימוי שיש לנו מהעולם ומהאובייקטים השונים שבו, הוא שילוב של תכונות האובייקט הניתפס ,של אמצעי התפיסה שלנו (על ההטיות השונות שהם יכולים לעשות) ושל הפרשנות הקוגניטיבית שאנו מעניקים להם.  במילים אחרות, התפיסה שלנו-  העיניים , האוזניים ,חוש הטעם הריח והמישוש שלנו, בשילוב ניתוח שכלי של הנתונים שהם אוספים , מבנה(re-constructs)  את תמונת העולם שלנו.

אם נחלק ,כפי שעשה הפילוסוף הבריטי דיוויד יום ,את התפיסה לתפיסות ראשוניות (שאברי החישה שלנו קולטים- למשל כשרואים עצם כדורי בצבע אדום ) לתפיסות מורכבות (תפיסות שהמוח שלנו מבנה , הבנה של רעיון מסויים שמסבירים לנו- זיהוי  העצם העגול בתור תפוח ) , הדרך בה אנחנו מבינים וקולטים את העולם שסביבנו היא פרשנות (הבניית תפיסות מורכבות) שניסמכת על שלל תפיסות ישירות.

אם כך , אז לכל מקום ,סיטואציה או עצם שנעמוד מולו יש, מלבד המאפיינים האובייקטיבים שלו, גם איזשהי "עמדה" מוקדמת שלנו לגביו ,עמדה שמורכבת מההתנסויות שלנו איתו בעבר ( אם הן היו חיוביות ,שליליות או ניטרליות ,אם לא היו כלל ,וכו') , מהאופי שלנו , מהמנטליות שלנו, מהתרבות שבה גדלנו ועוד.  כל אותן פרה דיספוזיציות מעוררות אצל כל אחד מאיתנו אסוציאציות שונות לגבי אותו האובייקט ,וגורמות לכל אחד מאיתנו לתפוס את אותו האובייקט באופן שונה.

עוד דבר חשוב לגבי התפיסה האנושית – מעצם היותה מבנה (re-constructing ) ,היא גם יודעת "להשלים" פערים וחוסרים שיש במושא התפיסה. אם למשל נראה בפתח בניין ברחוב , כרית מרופדת ,קרועה , ולידה כמה קרשים , בלי לחשוב על כך ,נשלים לעצמנו את הסיפור שחסר – שזאת היתה ספה שנהרסה, שמישהו השליך לרחוב. למרות שלא ראינו לנגד עינינו ספה = 4 רגליים, מרכב עץ , כריות ישיבה וכריות גב מסודרות עליו - מתוך ההכרות שלנו עם האובייקט הזה כשהוא שלם, ידיעה של מהם חלקיו  ומתוך הנטייה האינסטינקטיבית של מוחנו להסביר לנו את העולם, המוח שלנו בורא ספה היכן שאין ספה.

עכשיו, ככל שהאובייקט הנתפס מוכר יותר, המאמץ שאנו צריכים לעשות כדי לתפוס אותו  ולעשות ממנו הגיון לעצמנו , הוא קטן יותר. ולהפך . אם היינו רואים כמה חוטי בד על שפת הים, היה לנו הרבה יותר קשה להסיק שהם חלק מספה שנהרסה מאשר במקרה הקודם. כתוצאה מכך היינו יכולים לפרש אותו ולתפוס אותו בהרבה צורות ,להמציא עבורו הרבה מאוד סיפורים שונים בתכלית ועדיין הגיוניים (הגיוניים במובן שהעובדות בשטח לא סותרות אותם)

 

הדימוי המינימליסטי באמנות והתפיסה האנושית

לאחר שהבנו זאת ,מה הקשר בין זה למינימליזם?  במינימליזם, המחשבה היא להעמיד מולנו אובייקט כל כך ערום ,כל כך קרוב אל הכלום, עד שלא נוכל לזהות בו משהו מוכר . ובמצב זה הדרך שנצטרך לעשות עד אליו היא מסע, בו אנו בעצם מגלים יותר על עצמנו,על עולם האסוציאציות הפנימי שלנו,מאשר על המוצג .

ביצירה מינימליסטית טובה, הצופה רוצה לצאת למסע הזה. זה מה שמבדיל בינה לבין  "רמאות" במינימליזם – למשל ציור של עיגול שכשאתה עומד מולו אתה לא יכול שלא לחשוב, "הילד שלי יכול לצייר את זה" לבין יצירה מינימליסטית אמיתית – אמיתית במובן שהצופה מרגיש שיש בה משהו ,אפילו משהו רגשי, שמעורר אותו להושיט אליה יד ולנסות לאחוז בה, לנסות להבין או להרגיש מה הייצוג הזה הוא בשבילו.

הזרם המינימליסטי, מעצם הגדרתו וזהותו, בעצם מנסח מחדש את השאלה, מה הצופה אמור לקבל מאומנות? מה האומנות המינמליסטית רוצה להעביר לצופה?                         

התשובה לכך, במילה אחת, היא – את עצמו. מתוך ה"כלום" כמעט שיש בדימוי, לצופה אין מנוס אלא להביט פנימה כדי לקבל את התשובה ל'מה זה הדימוי הזה שעומד מולי'. בגלל שיצירת האומנות המינימליסטית לא מספרת לו זאת ,הוא חייב לספר לעצמו –אם זו יצירה טובה כמובן. אם זו יצירה שרלטנית, הוא לא יטרח לנסות לספר לעצמו דבר, ופשוט יבטל אותה בתור "לא אמנות". כי מתוך כל זרמי האמנות , המרחק של המינימליזם בין להיות אמנות ללא להיות, הוא הקצר ביותר.

כאמור, הרצון של היוצר המינימליסטי שלא להיאחז בסמלים כלשהם מכל סוג -  חברתיים, פסיכולוגיים , תרבותיים -  הוא קריטי להבנת הזרם הזה. אולם, אם אין שום קשר בין יצירת האומנות המינימליסטית לבין דימוי כלשהו בעולם החיצוני, מה הערך האסתטי שלה בעצם? במילים פשוטות, למה העיגול שמצוייר על הבד שמולי הוא יצירת אמנות?                                                                                       גם התשובה לשאלה זו קשורה לצופה ביצירה. התחושות שמתעוררות בצופה מתוך התפיסה הישירה שלו את האובייקט ביצירה המינימליסטית ,מכריחות את הצופה לשקול מחדש, בצורה רדיקלית, את האופן שבו הוא תופס את האובייקט.

לסיכום, האמנות המינימליסטית מתרכזת ישירות באובייקט עצמו, היא מתנסה בגבולות האומנות , משחקת בהם,ע"י כך שהיא מציבה את השאלה "כמה מהאלמנטים שבד"כ מקושרים לאובייקט אפשר להפריד מעליו, ושעדיין ישאר משהו ממנו שיוכל להחשב כאומנות".

 

ובחזרה לענייננו  - מה שייכת, אם כן,  האסתטיקה המינימליסטית מאומנות הפלסטית  לתחום המוסיקה? על כך ,בפוסט הבא.

 

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


  לכל הפוסטים בסדרה:

 חלק ראשון: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?

חלק שני: על המינימליזם באומנות הפלסטית

חלק שלישי: על המינימליזם במוזיקה

חלק רביעי: חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי

חלק חמישי: סטיב רייך - רכבות שונות

חלק שישי: different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה

חלק שביעי: 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד

חלק שמיני: סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | Consumed | על תהליך היצירה וחבר המושפעים | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות