הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה
Muzik
| רביעי | 13.07.11 |
עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה
בואו נשתמש בדמיון שלנו לרגע וננסה לתאר לעצמנו מצב של שקט מוחלט. אף צליל לא נשמע, איש מאתנו אינו מוציא הגה. אם נתמקד במצב דמיוני זה לרגע, נרגיש איך הגוף
שלנו הופך לאט נינוח יותר, שקט,רגוע.

מצב כזה של שלווה ורגיעה אינו בנמצא במציאות היום יומית הרועשת ועמוסת הגירויים והלחצים שלנו. צלילים ורעשים, חלקם צורמים, חלקם מטרידים, רובם לא בשליטתנו, מקיפים אותנו מבוקר עד ערב.

היום שלנו מתחיל עם בוקר בצלצול השעון המעורר וממשיך עם רחש מבזקי חדשות, רעש התנועה בחוץ, צעקות הילדים בדרכם לבית הספר, רחשי העיר הסואנת, צפירות המכוניות, סירנות, צעקות, פלא פונים, קולות צעדיהם של אלפי אנשים. ומוזיקה.

מוזיקה ברדיו, מוזיקה במרכזי הסחר והקניות, מוזיקה באוטובוס, בחדרי המתנה, בבתי קולנוע, במסעדות, מוזיקה הבוקעת מחנויות ומשרדים, מוזיקה במסיבה, מוזיקה בסוף שבוע רגוע, מוזיקה במהלך יום הזיכרון. וזאת רשימה חלקית בהחלט.

אין ספק, מוזיקה וצלילים סובבים אותנו ביום יום, עוטפים אותנו עד שבסוף אנו שוכחים מהם, איננו שמים כלל לב לקיומם ולהשפעתם על מצב הרוח שלנו.

לצלילים ולמוזיקה הסובבים אותנו כוח רב והשפעה. הם יכולים לסייע לנו לצחוק, לבכות, להתרגז או למצוא שלווה. מכאן נשאלת השאלה האם ניתן לשלוט בכוח משמעותי זה?
האם אפשר לנתב אותו ולעשות בו שימוש לצורך מטרות מסוימות? התשובה היא חד משמעית כן. ואם נדע איך לעשות זאת נגלה שבידינו כלי רב עוצמה אשר ביכולתו לכוון
את מצב רוחנו ולהקל עלינו ליצור את המציאות הרצויה עלינו בכל מקום, בכל שעה.

בואו נעשה עוד ניסיון קטן. אם נעצום את העיניים במהלך הקרנתו של סרט בטלוויזיה או בקולנוע, נגלה כי ברוב המקרים פס קול הסרט, המוזיקה העוטפת אותו, מספרת לנו את עלילת הסרט בצורה כה בהירה ומדויקת שנוכל לנחש בכל שלב בסרט מתי רואים את הגיבור ומתי את הנבל, מתי עוברים לקטע רומנטי ומתי טרגדיה עומדת להכות בדמויות הראשיות.
נוכל לדמיין לנו בבירור את מהלך המרדפים בסרט, את השתלשלות האירועים ואת אופיים הדרמטי. כל זאת אך ורק באמצעות האזנה למוזיקה המלווה אותם.

בניסוי שנערך באוניברסיטה מובילה בארה"ב במהלך שנות השבעים הוקרן לקבוצת צופים סרט ובו מטוס מרחף מעל אוקיינוס ומפגיז אוניה. סרט זה הוקרן לצופים כמה פעמים כאשר במהלך כל הקרנה ליוותה את ההתרחשות על המסך מוזיקה שונה. לאחר ההקרנות נדרשו הצופים לזהות את גיבורי הסרט ואת הנבלים שלו.

מסתבר שנטיית הצופים להצביע על גיבור או נבל מסוים הייתה כרוכה לחלוטין באופי המוזיקה שליוותה את האובייקטים בסרט. כאשר מוזיקה הרואית ליוותה את פעולת הטייס, מיהרו הצופים להזדהות עם המטוס ופעילותו. השימוש במוזיקה הרואית לאפיון האנייה הביא כמובן לתוצאות הפוכות. במקרה הזה נטה קהל הצופים להזדהות עם האנייה וגורלה המר. בשני המקרים הכתיבה מוזיקה את תחושות הצופים בסרט. צלילים כיוונו בעצם את כוח שיפוטו של הקהל במהלך הצפייה.

גם בתחום הפוליטיקה נלקחת השפעתה של המוזיקה בחשבון. רק צריך לשים לב לשימוש האגרסיבי במסרים המוזיקליים המאתרים את תשדירי הבחירות ומסייעים ברוב המקרים יותר מכל דבר אחר להצלחתם.

שרת התקשורת של מדינת ישראל למשל, נקבה ללא היסוס במוזיקה כאחת התרומות המשמעותיות להצלחת מסע הבחירות האחרון של מפלגת הליכוד. צודקת כבוד השרה.
רוב האנשים יתקשו להיזכר בתמונות ספציפיות ממסע הבחירות סוער וגורלי זה. אבל
כולם יזכרו את הג'ינגלים של הליכוד, וגם של המפד"ל ומרץ.

דוגמא נוספת. ב1992- במהלך המרוץ על כס הנשיאות בארצות הברית עליו התמודדו הנשיא המכהן ג'ורג' בוש ומושל מדינה דרומית נידחת בשם ביל קלינטון, רצה בוש ליצור לעצמו תדמית ממלכתית וסמכותית, ואילו ביל קלינטון כיוון לתדמית צעירה, עכשווית, מחוברת לתקופה בה אנו חיים.

כל אחד מהשניים השקיע מאמצים רבים ומכוונים מאוד בבחירת הקטע המוזיקלי הנכון להגדרת הדימוי העצמי בו חשק. בוש בחר בקטע קלאסי השם דגש על ממלכתיות והדרה באמצעות השימוש בכלי נשיפה ממתכת ובתופים. קלינטון לאומתו בחר בשיר פופ עכשווי
FLEETWOOD MAC" , "DONT STOP DREAMING ABOU T TOMORROW".

עצם ההאזנה לשני השירים האלה, ללא כל מידע מראש על כוונות שני הנבחרים, יכולה ללמד אותנו במדויק על האופי בו בחר כל אחד משני הפוליטיקאים לייצג את עצמו בפני
ציבור הבוחרים האמריקאי. כלומר המסר המוזיקלי הוא אחד המסרים הברורים והאפקטיביים ביותר העומדים לשימושו של איש ציבור זה או אחר. יתרונו הגדול נעוץ בעובדה שהוא עושה את מלאכתו באמצעים רגשיים ולכן ישירים יותר מכל אמצעי אחר. מוזיקה פונה ישירות לרגשות שלנו, ללא הסברים מיותרים או תיאוריות חברתיות מורכבות, וקשות לעיכול. לכן השימוש בה חשוב לכל איש ציבור המנסה להעביר תדמית.

ובכן, מוזיקה יכולה להשפיע על כל דבר, לחדד כל מסר, לשפר או כל אווירה. מוזיקה היא כלי בידינו. היא מאפשרת לנו לכוון כל חוויה משמעותית בחיינו, להפוך כל אירוע לחוויה.
 
  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות