הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
השפעות שהולידו את Kid A (המשך)
נועם לוקס
| רביעי | 15.06.11 |
עוד השפעות שהולידו את  Kid A

 חלק רביעי מתוך עבודת המחקר של נועם לוקס - 'Kid A-Everything in its right place - המסע של רדיוהד אל עבר החופש היצירתי'.

פרק נוסף בסקירת הגורמים שהובילו ליצירת Kid A , האלבום המהפכני של רדיוהד. בפוסט זה נדבר על הפרישה מהלייבל הענק EMI והחופש היצירתי שהתלווה לה, ההשתחררות מעמדת "להקת הרוק", וההשפעה שהייתה לאבות האלקטרוניקה שטוקהאוזן וג'ון קייג' על יורק וחבריו.

 

עוד השפעות שהולידו את  Kid A:

 

הפרישה מעבודה משותפת מחברת EMI הגדולה

כך יכלו חברי הלהקה לפעול בעצמאיות מבחינת לוחות זמנים. אם בעבר היו דחוקים כולם מול החברה, הרי שעכשיו לא היו הגדרות זמן ויעדים מ"בחוץ" חברי הלהקה היו דחוקים אחד מול השני במקום וכך התמוגגו עם מקסימום יצירה אמנותית נטו – מחזק את טענתי שהאלבום מתפקד כאלבום משחרר עבור יוצריו.

ההשתחררות מעמדת "להקת הרוק"

רדיוהד, נחשבה להקת רוק. אמנם להקה בעלת סאונד מיוחד, אך עדיין במסגרת שתולה בה מערכת ציפיות לגבי האופי המבני של השירים, כמו גם הנוכחות המאסיבית של גיטרות.

העבודה על האלבום כללה כאמור תהליך חשוב של שחרור מן המוסכמות – וכך גם מן הגיטרות ומבני השירים ה"ידועים מראש" .

חברי הלהקה אומרים על טום שלפני האלבום – HE JUST DIDN'T THINK GUITAR BANDS WHERE "RELEVANT" ANYMORE.

השפעות של קייג' ושטוקהאוזן

מורשות של אבות המוסיקה האלקטרונית ג'ון קייג' ושטוקהאוזן משפיעים מאוד על עבודת ההפקה. נושא האנטרופיה (מדד סדר של האי סדר, וההנגדות והאבסורדים כביטוים היצירתי) בא לידי ביטוי באופני העבודה אשר הצגתי. כמו כן ההתעסקות ב"אלמנט חמישי" – "אתר" במשמעות הנסתרת שבין העולם גלוי והברור לבין הסמוי, גם בה יש עיסוק נרחב מבחינה הפקתית והן סאונדית. אדון בכך לעומק בניתוח השירים ספציפית, אך חשוב ומומלץ לציין כי הנושאים של מציאת חופש יצירתי כבסיס תפיסת היצירה האלקטרונית עבר כחוט שני בין אמנים שונים במהלך של כ 50 שנים דרך אמנים כמו ג'ון לנון ודי ג'יי שאדו והגיעו לרדיוהד ביצירת מילניום זו הקרויה Kid A

ביטויים ספציפיים של JUXTAPOSITION  (הנגדה)

ניתנים לאבחנה בשילוב הז'נריסטי בין רוק, ג'ז אינסטרומנטאלי ואלקטרוניקה אקספרמנטלית. כאשר כל אלו מובאים ביחד כפסיפס, המאזין בהכרח עובר תהליכים של שילוב אזורים שונים של גירוי מוחי – בין ה"אמיתי" והמוכר (אקוסטית) לבין עולם הדמיון, החופש והפנטזיה (באלקטרוניקה חסרת הגבולות הברורים)

ההפקה מתאפיינת בהשפעות מוסיקליות שונות ומגוונות

אותן מתארים חברי רדיוהד ספציפית וביניהן

ג'ון קולטריין –  השפיע על השיר האחרון מושן פיקטר סאונדטראק

מיילס דיוויס

DJ SHADOW

בריאן אינו

ציטוט ממאמר עיתונאי אינטרנטי :

" Treefingers" is the other side of the coin. A sprawling ambient soundscape, the song is as much reminiscent of Eno as it is Aphex Twin's "Selected Ambient Works Vol. II". "

  • APHEX TWIN
  • DAVID BOWIE'S HUNKY DORY
  • הלהקות קראפטוורק וקאן

 

It's true. Can and Kraftwerk were the bands we've been listening to a lot, but also Charlie Mingus. We wanted to show some new angles in our work. It felt a bit like we were in a dead-end street and that was really frustrating

 
  • ג'ון לנון והביטלס שתמיד היוו מקור השראה לרדיוהד.
  • Beasty boys
  • ג'ון קייג' –

 Forty years after the Beatles, Radiohead has reinvented the idea of the rock group -- with as much John Cage as John Lennon.

(כותרת כתבת הניו יורק טיימס)

  בפוסט הבא: האם Kid-A  הוא יצירה שלמה העומדת בפני עצמה, או שהוא חלק מתנועת שחרור מוסיקלית גדולה יותר, שמבטאת את הצורך במרד ושחרור מהעבדות של החיים בעולם הקפיטליסטי?

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: Kid A – המסע של Radiohead אל החופש

חלק שני: השפעות מרכזיות על יצירת Kid A

חלק שלישי:  KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן

חלק רביעי: השפעות שהולידו את Kid A (המשך)

חלק חמישי: (Kid A - Everything in it’s right place (and time

חלק שישי: Kid A - ניתוח כל רצועות האלבום

חלק שביעי: Kid A - Radiohead | מהאולפן לבמה

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות