הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
סקירת האלבום Let us play של Coldcut
עומר טייאר
| חמישי | 11.08.11 |
סקירת  האלבום Let us play של Coldcut

חלק חמישי מתוך עבודת המחקר של עומר טייאר על "Let Us Play" של ColdCut

בפרק זה ובבא אחריו נסקור את האלבום LETS PLAY , שיר שיר: הסיפור שמאחורי כל רצועה, תובנות מעניינות, וקישורים להאזנה.

 

  1. Return to Margin – חזרה לשוליים – וכמו עבודתם על האלבום, הכל מתחיל בהדלקת המחשב... מכאן אנו נכנסים לגרוב הראשון, המכוסה סימפולים ונגינה של כלים חיים וסינתי'. למרות התחושה הדאבית, או הטריפ-הופית, זהו למעשה מעיין ג'אז עתידני, כאשר כל  הקטע מלווה ב DROP THE BOMB, וקטעי סולו של קסילופון, מכונת תופים וסמפלרים. יש כאן JUXTAPOSITION במיטבו, כאשר לתוך תצורת ג'אז קלאסית, אנו נתקלים בצלילים אשר אופיינים לעולם הטכנו והארד-קור.

  2. Atomic Moog 2000 – קטע נרטיבי, ביקורת על שימוש בארגיה גרעיני, כשרגע ה"פיצוץ" בקטע מבדיל בין הפתיחה הטריפ-הופית, לקטע הג'אנגל "מלחמתי", שגם בו ישנו שימוש בכלי אלקטוני בגישת רוק'נ'רול – סולו  MOOG ויטואוזי – שממש מדמה סולו גיטרה. עקרון ההנגדה ברור מאוד בקטע, שמתפתח ומשתנה מסגנון לסגנון, בהתאמה לביקורת על שינוי השימוש באנרגיה גרעינית.

3. More Beats n' Pieces – מעבר לציטוט של קטע קודם שלהם -  Beats n' Pieces , מאלבום הבכורה "?What's That Noise", הקטע ההולם היותר לכותרת האלבום – זוהי פשוט השתוללות על פטיפונים, סמפלרים וסינתיסייזרים. קטע ברייק'ס ,Fאנק, ביג-ביט ו- turntablism ,כשהמבנה והאסתטיקה הכללית שלו מושפעים לחלוטין מ OLD SCHOLL היפ-הופ, ועקרון ההנגדה וה-JUXTAPOSITION, כאשר COLDCUT פשוט מלהטטים בין סימפולים,גרובים וסגנונות. ממש כמו ג'ון קייג', גם פה לא חסר הומור וקלילות דעת ( סימפולים של אן – דן – דינו,דיקסי ג'אז ופטר והזאב, המחזקים את תחושת ה"משחק ילדים" הכוללת של הקטע). ניתן גם לציין כאן השפעות של הרכבי היפ-הופ כמו MANTRONIX, אשר הפכו את השימוש בסמפלרים ופטיפונים לכלי המרכזי ביצירתם, ועשו שימוש בדגימות שונות ובצורה ויטואוזית (וכמובן השפיעו על DJ FOOD המנגן באלבום).

4 . Rubyaiyat – קטע תמטי, צורני. למעשה,שם הקטע הוא עיוות קל של המילה Rubaiyat, שמשמעותה "שיר בן 4 שורות". לרוב מייחסים את פיתוח הצורה הזאת לעומר חאיים, משורר (וגם מתמטיקאי ואסטרונום) פרסי מן המאה ה 10,אשר כתב כ 1000  Rubaiyat בחייו. בדומה מאוד ל"קואן" בזן, גם ב Rubaiyat יש חשיבות לצורת השיר, למבנה שלו, ולא רק לתוכן. זוהי גם הסיבה שלאורך ההיסטוריה תמיד היו קשיים לתרגם את שיריו של חאיים לשפות אחרות (וניתן לציין ששייקספיר,ועוד משוררים רבים לאורך ההיסטוריה, נמשכו למבנה הסימטרי הזה).

בהקשר לקטע – למרות שרוב הביקורות לא התיחסו לקטע הזה, אני מאמין שהוא מייצג את עולם ההשפעות של COLDCUT     בצורה מאוד מעניינת, החל מן הפתיחה, כמחווה לוויליאם בורוז, אל תוך קטע טריפ-הופי ג'אנגלי, שבתוכו מופיעים דיקלומים, VOICE OVER (שוב כמו בהקלטות של מוסיקה קונקרטית) , דרך ווקודר, כך שממש קשה להבין את משמעות הטקסט – אך הטקסט תמיד מופיע ל 4 שורות בכל פעם.

COLDCUT   , כחובבי שבירה של סדר והיגיון, משתמשים פה במבנה של שיר מלפני 1000 שנים, ונותנים לו פרשנות אישית, בתוך עולם "ספייסי" וחללי, ולמרות שברגעים מסויימים הדיבור הופך לאפקט טהור, כך שממש לא מבינים מילה, המבנה של ה Rubaiyat נשמר תמיד.

5. Pan Opticon – עוד קטע נרטיבי, והפעם ביקורת כללית על מצבו של העולם, דרך סמפולי הפגנות ומצבי מצוקה (סימפולים של קריאת עזרה, סירנות שונות, נאומים ועוד). במידה רבה מזכיר את "Revolution #9" בעבודה עם הסימפולים, אך זהו אינו קטע אוונגרדי- אלא ממש קטע סיפורי. על רקע ביט דאבי וטריפ- הופי מופיעות דגימות שונות מסיטואציות שונות היוצרות קולאז' של רגעי חרדה ומצוקה מן ההיסטוריה האנושית. COLCUT מביעים ביקורת על הסטטיות שבה אנו שרויים, כאשר בכל רחבי העולם מתרחשות זוועות (ניתן לשמוע עדויות של סיפורים אשר "הושלכו" לתוך הקטע) אך- עולם כמנהגו נוהג, לפי הדגימה המסכמת את הקטע : ""and things go cycles.

6. Music 4 no musician – פראפראזה על Music for 18 musician של סטיב רייך, ולא רק בשם אלא גם במבנה. כל האלמנט המארגן את הקטע שאוב מתפיסתו של רייך ליצירתו שלו, ואולי עדיף שניתן להם להסביר:

"…Inspired by systems music. A music style where important elements of the composition

or arrangement are dictated by a system. For example, Music for 18 Musicians by Steve Reich utilises a systems whereby a basic figure is played until a player has to take a breath. At each breath, the next step of the progression of the music is taken, i.e. the arrangement consists of cycles which rather than being of fixed length are defined by a system based on the player's breathing pattern, which is organic and variable."  ^7

כלומר – הקטע הינו תמטי לחלוטין, ומשמש כמטאפורה לעולם המודרני. אם ביצירתו הוא התבסס על מכניזם שמבוסס על הנגן (18 כאלה), הרי שCOLDCUT מתבססים על 0 נגנים. הרעיון הוא שהמחשב "קובע" את שכבות הצליל והתפקידים שינוגנו, ומוביל לתוצאה מוזיקלית קוהנרטית, מוכיח שהעולם המוזיקלי הגיע לשלב שבו האמן יכול ללחוץ על PLAY ולתת לכל השאר לקרות מעצמו. מינימליזם במיטבו. חשוב לציין שכמובן אין זוהי רנדומליות מוחלטת (על נקודה זו עוד בהמשך,בטרק האחרון) שכן המחשב עובד לפי כללים שהוכתבו לו מראש. אבל האמנים לא יודעים כיצד תישמע התוצאה הסופית,הם יודעים רק מהם הפרמטרים שהוזנו מראש למחשב.

המשך השירים והסיפורים עליהם, וכן מילות סיכום לאלבום פורץ הדרך של קולדקאט –בפוסט הבא.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב - "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון:  תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut

חלק שני: let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך

חלק שלישי:  COLD-CUT N' PASTE

חלק רביעי: השפעות על Coldcut

חלק חמישי: סקירת האלבום Let us play של Coldcut

חלק שישי: Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | let us play - COLDCUT | התכלית היא הדרך | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | תורת המשחקים – על Let Us Play של ColdCut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות