סמינריון מחקר - השיר הישראלי - שעתיים סמסטריאליות (5 נ
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    סמינריון מחקר - השיר הישראלי - שעתיים סמסטריאליות (5 נ"ז)

סמינריון מחקר - השיר הישראלי - שעתיים סמסטריאליות (5 נ"ז)

מטרת הסמינריון:
1. להקנות לתלמיד ידע ותובנות בנוגע למהותו של "השיר הישראלי" – שורשיו, מאפייניו, הקשריו התרבותיים והיכרות עם עבודותיהם של מלחינים בולטים שביצירתם עיצבו את דמותו;
2. לסייע לתלמיד לפתח כישורי חקר בתחום המוזיקולוגיה הפופולארית. 

מורה / מנחה: ד"ר אורי לשמן


ניתן להירשם ישירות אל הקורס עצמו, בכפוף לעמידה בתנאי הקבלה אליו, או להשתתף בו כחלק ממסלולי הלימוד הבאים:

נושאים
הנושאים הנלמדים: ה"שיר הישראלי" הוא אולי היצירה התרבותית הישראלית המשמעותית ביותר. הוא גם התיעוד החשוב ביותר שיש לנו, לא רק של ההיסטוריה הישראלית, אלא ובעיקר של הרוח הישראלית. השיר הישראלי הוא תעודת הזהות של הישראליות. חלק מהשירים הללו נוצר בשילוב יוצא דופן בין גדולי המשוררים הישראלים לבין המלחינים הישראלים ורמתם האמנותית הגבוהה של חלק מהשירים הללו משייכת אותם אף לקטגוריה של שירים אמנותיים, מעין ליד ישראלי מודרני. בסמינריון זה נעמוד על המאפיינים של השיר הישראלי בראייה היסטורית ביקורתית. נסקור את גלגולו של השיר הישראלי מתקופת תחייתה המחודשת של השפה העברית - מאמנות מגויסת מרצון, כפי שהייתה בימי טרום הקמת מדינת ישראל ובשני העשורים הראשונים לקיומה ועד לשירים האישיים ושירי המחאה, החל משנות ה- 70. הקשר בין משורר / תמלילן למלחין. יחסי טקסט וסאב-טקסט בשירים. השפעת המקום (ישראל) על הלחנים הישראליים החדשים והשילוב שעשו המלחינים בין מזרח למערב. הסמינריון יכלול ניתוח מעמיק של מלחינים רבים, ביניהם: פאול בן חיים, מרדכי זעירא, ידידיה אדמון, דוד זהבי, משה וילנסקי, סשה ארגוב, מתי כספי, יוני רכטר, יהודית רביץ, שלמה גרוניך, שלמה ארצי, שלום חנוך, שם טוב לוי, אלון אולארצ'יק ועוד.

תוצרי הסמינריון: עבודת חקר וניתוח בכתב, בהיקף של כ- 5,000 מלים, על פי העקרונות שיילמדו בסמינריון + פרזנטציה בה יוצגו מיטב העבודות בקורס. העבודה תכלול ניתוח הטקסט המילולי, ניתוח הטקסט המוזיקלי, תיאור יחסי הגומלין בין הטקסט המילולי למוזיקלי, ניתוח העיבוד, ניתוח הרמוני וניתוח של הביצוע תוך השוואה בין ביצועים מוקלטים (אם ישנם כאלה).

תנאי קבלה: שפת המוזיקה ד', הלחנה במבנים פופולאריים, עיבוד ותיווי, פרספקטיבות מוזיקליות ד'.