הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
סטיב רייך - רכבות שונות
ענת גוטמן
| שני | 20.06.11 |
סטיב רייך - רכבות שונות
חלק חמישי מתוך עבודת המחקר של ענת גוטמן - 'המינימליזם של סטיב רייך והעדרו כפי שהוא מומחש ב - Different-Trains: ניתוח היצירה ומחשבות'.

בפרק זה נצא עם רייך אל מסע רכבות בזמן ובמרחב , מסע שמתחיל בארה"ב של 1939, מגיע לכבשן של אירופה ושב לארה"ב של אחרי המלחמה, אולם כעת - הנוסע (המאזין) כבר נמצא בהוויה נפשית שונה לגמרי.

 

Different-trains היא אחת מהיצירות הפופולריות, אם לא הפופולרית ביותר מבין יצירותיו של רייך . זו יצירה אישית הנשענת על זכרונות ילדות, ומקשרת בצורה מדוייקת וכואבת בין הפרטי לכללי. היצירה שוחררה ב-1989, ויצאה מאז לפחות בשלושה ביצועים שונים, הראשון והידוע שבהם הוא זה של Kronos Quartet.

הרקע ליצירה
הבנתה של היצירה מחייב חזרה לביוגרפיה של רייך. בשנות ה-40', בהיותו ילד, התגרשו הוריו. אימו עברה לגור בלוס-אנג'לס ואביו נשאר לגור בניו-יורק. הילד שנותר תחת חסותו של אביו, נסע לעיתים קרובות את הדרך בין חופה המזרחי של ארה''ב לחופה המערבי ברכבות הקיטור הגדולות, בדרכו לבקר את אימו, מלווה ע''י האומנת שלו. בבגרותו, היכתה ברייך ההכרה כי באותה העת בה ערך את נסיעותיו הפסטורליות במרחביה הפתוחים של ארה''ב נעו בני גילו היהודים באירופה ברכבות אחרות לגמרי, ליעד שונה בתכלית. פרט ביוגרפי זה מהווה את הבסיס התוכניתי לכתיבת היצירה הזאת של רייך, שנטענת במשמעויות רחבות ועמוקות בהרבה עבור מאזין ישראלי-יהודי.

מבנה היצירה
''Different Trains'' מחולקת ל-3 חלקים: ''America - Before The War'', ''Europe - During The War'', ו- ''After the War''. אך למעשה מדובר ביצירה אחת שלמה. החלק הראשון עוסק בחווית הנסיעה ברכבות ברחבי ארה''ב, ובו מופיעים קולותיהם וזכרונותיהם של האומנת של רייך ושל סבל שעבד באותן רכבות אימתניות. החלק השני מורכב מקטעים מתוך עדותיותיהם של שלושה ניצולי שואה, בני גילו של רייך, שחוו את זוועות השואה באירופה בזמן מלחה''ע השניה. החלק השלישי משמש סוג של חיבור שיצר רייך בין הדי קולות מן החטיבה הראשונה לשניה, ויצק מהן משמעות חדשה היוצרת מבט אל העתיד, תוך שזכרונות העבר מהדהדים ברקע ולא מרפים.

מחשבות על היצירה
מחשבות כלליות
פעם מישהו אמר לי שכשפוגשים מישהו חדש,האינטראקציה ביניכם בדקות הראשונות שלכם יחד היא מעין מיקרוקוסמוס, דגם מוקטן של מערכת היחסים שתהיה לכם. כך, את different-trains כולה אפשר להכיר מהאזנה לעשר השניות הראשונות שלה – כל מה שקורה ביצירה זו בהמשך מקופל כמעט במדויק בעשר השניות הראשונות . פירוט על כך יבוא בניתוח החלק הראשון של היצירה.
ביצירה זו המילים חורגות מהשימוש המקובל שלהם בתוך מוסיקה וממלאות כמה תפקידים:
הן נותנות את האגרוף בבטן – הן מייצרות את המשמעות, הכואבת , המרגשת ,ובכך ממלאות את תפקידו המסורתי של הטקסט.
הן מכתיבות את המבנה – המוסיקה עוברת מתמונה לתמונה(מאווירה מסויימת לאווירה אחרת- מהלך שנעשה ע"י החלפת אקורד ושינוי סולם) כל פעם שהשורה המדוברת משתנה
הן מייצרות את הליין המלודי – כלי המיתר מחקים את הניגון של המשפט ושמים אותו במוסיקה
היצירה מחולקת גיאוגרפית (אירופה וארה"ב) וגם זמנית (לפני תוך כדי ואחרי המלחמה – סוג של עבר הווה עתיד יחסי)
הניגוד החריף בין העולמות שחלק I וחלק II ביצירה עוסקים בהם, והשילוב בין עולמות אלו כפי שקורה בחלק III, מזכירים את הדיאלקטיקה של היגל - התורה שעוסקת בהתפתחות באמצעות קונפליקט, וטוענת כי עולם הרוח או החומר מתפתחים בדרך של ניגודים (תזה ואנטי תזה) ומאבק בדרך הדרגתית או מהפכנית, עד שנוצרת אחדות הניגודים (סינתזה).


המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם?

חלק שני: על המינימליזם באומנות הפלסטית

חלק שלישי: על המינימליזם במוזיקה

חלק רביעי: חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי

חלק חמישי: סטיב רייך - רכבות שונות

חלק שישי: different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה

חלק שביעי: 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד

חלק שמיני: סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | סטיב רייך, מחלוצי המינימאליזם | Music For 18 Musicians | מה בין סטיבן רייך לאבות המייסדים? | Music For 18 Musicians | מינימאליזם??
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות