הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
סופיאן סטיבנס - לאונרדו דה וינצ'י מודרני
אבישי אפרת
| ראשון | 25.09.11 |
סופיאן סטיבנס - לאונרדו דה וינצ'י מודרני
חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של אבישי אפשרת על Enjoy Your Rabbit של Sufjan Steven

"Between Hipsters and God, there is Sufjan Stevens".[1]                                                                          
       (www.townhall.com)                             
 

סופיאן סטיבנס הוציא דיסק אלקטרוני בשנת 2002 בשם Enjoy Your Rabbit, דיסק סולו שני המבוסס על לוח השנה הסיני - דיסק אלקטרוני שנעשה על ידי אמן פולק. יש שיאמרו, מעשה אמיץ.
בסדרה זו נתוודע אל עולמו היצירתי הפורה של סופיאן סטיבנס, כותב שירים אך גם מוזיקאי חוקר ונתמקד לעומק ביצירתו Enjoy Your Rabbit.

 

 סופיאן סטיבנס (Sufjan Stevens) הוא אמן קונספט. סופיאן סטיבנס הוא אמן פולק המנגן על כעשרה כלים. סופיאן סטיבנס הוא מוזיקאי עצמאי שעוסק בכתביה בזמנו בפנוי. סופיאן סטיבנס מתמחה בתזמור. סופיאן סטיבנס הצהיר שיקליט אלבום לכל מדינה בארצות הברית (50). סופיאן סטיבנס מפרסם בממוצע יותר מעשרה שירים באלבום. סופיאן סטיבנס הוא נוצרי מאמין. סופיאן סטיבנס הוציא דיסק כמעט כל שנה מאז שנת 2000. סופיאן סטיבנס אדם מאוד עסוק.

 למען האמת, קשה שלא להעריך אדם שמסמל בצורה כל כך יפה את המוזיקה העצמאית בתעשייה הקיימת.סטיבנס הוא אמן מוכר בתחומי הז'אנר שבו הוא עוסק, שבין הישגיו נמנים לא רק שבעה אלבומים מאז שנת 2000, אלא גם שני דיסקים קודמים עם להקת Marzuki (הקרויה על שם אחיו, שגם היה שותף בלהקה), אלבום שהגיע למקום הראשון במצעד ה-U.S. Heatseekers (Illinois) ושני אלבומים נוספים שקיבלו מעמד מכובד במצעדים נוספים, קבלת Brendan Gill Prize בשנה שעברה ואף לאחרונה הפקה מוזיקאלית של ההרכב The welcome Wagon ושיתוף פעולה בפרויקטים נוספים רבים.אם כך, מה גורם לאמן שצמח מסצנת ה-Indie האמריקאית לקחת על עצמו בניית אלבום קונספט אלקטרוני כדיסק סולו שני?
 
סטיבנס רואה את עצמו ככותב שירים (ובצד דומיננטי זה של עשייתו נדון בהמשך) אך גם כמוזיקאי-חוקר, מעין מדען יצירתי שלא מעוניין לשים לעצמו גבולות ברורים של סגנון וקטלוג. יצירותיו הן חלק מרצף יצירתי שנוצר מחופש של אמן עצמאי המצליח לכלכל את עצמו בלא חברת תקליטים חיצונית אלא בהפקה של חברת התקליטים Asthmatic Kitty, אותה הקים עם אביו החורג עם הוצאת דיסק הכורה שלו A Sun Came בשנת 2000. ללא ספק ניתן להתווכח עם החלטותיו אך שיקוליו הם לרוב יצירתיים יותר מאשר כלכליים.
 
סטיבנס אמנם מוגדר לעיתים כ -[2] "self taught musician", אך הקו המחבר בין אלבומיו הוא התנסות של כותב שירים מודע לעצמו בז'אנרים שונים, כפי הקו המקשר בין החלקים השונים של אלבומו של סטיבנס,                Enjoy Your Rabbit, הוא בדיקה של סגנונות אלקטרוניים שונים. תפיסתו היא לא של אמן שצמח מסגנון מוזיקאלי אלקטרוני, אלא של מוזיקאי המביע התעניינות ואף יכולת הבעה בצדדים שונים של היצירה האלקטרונית ממבט של המלחין, וכאן נוחתת עלינו השפעה ניכרת של המינימליסטים הראשונים (ובעיקרם סטיב רייך, לה-מונט יאנג וממשיכי דרכם) ושל אמני Noise (בדגש על Sonic Youth) על יצירותיו באלבום (וגם באלבומים נוספים) ובגיבוש הרעיון שמאחורי האלבום.
dance floor לא תשמעו בדיסק. יצירתיות מסוג אחר, הדומה יותר לאלקטרוניקה שצמחה ממלחיני המוזיקה הקלאסית ומבוצעת על ידי songwriter, כן תשמעו.
 
“I do wonder if people aren't just interested in music that has meaning, ... Because there's been an exhaustion through forms and genres, like Rock and Electronica, doing away with melodies, and I think maybe we're always interested in songs - folk songs, hymns, whatever. Patriotic songs with strong melodies - it's the basis of what I'm doing, just focusing on traditional songwriting.” (Sufjan Stevens)[3]
(הדגשות שלי – א.א.)
                                                                                                                                      
1.                                            *ביוגרפיה מקדימה*[4]
 
סטיבנס נולד ב - 01.07.75 בדטרויט, מישיגן שבארה"ב ובילה את ילדותו בפטוסקי (Petoskey), עיירה קטנה במרכז המדינה. השם סופיאן בא ממקור פרסי וניתן לו על ידי ראש ומקים התנועה הקהילתית-רוחנית Subud שמקורה באינדונזיה,אליה השתייכו הוריו בזמן ינקותו . את חינוכו קיבל בבית הספר הדתי Harbor Light Christian School, והגדרתו העצמית בתור נוצרי מאמין חלחלה
ומשתקפת ביצירותו מבחינת טקסט ומבחינת רעיונות מכוונים: אלבומו האחרון של סטיבנס הוא עיבוד חדש לשירי חג המולד (Songs for Christmas, 2006) וברוב אלבומיו רבים מהטקסטים מזכירים נושאים דתיים, אמונה באל וערכים נוצריים שלפעמים נוגעים קלות בסגנון ה - Christian-Rock (זרם של הרוק הרך העוסק בעיקר בתכנים של אמונה בהקשר של הדת הנוצרית. יש לציין כי רבים מהאמנים בו הם עצמאיים).
דוגמאות לתכנים דתיים ניתן למצוא גם באלבומו השלישי של סטיבנס מ - 2004 Seven Swans. סטיבנס שילב טקסטים ישירים מהתנ"ך ומהברית החדשה בשיריו, בעיקר אודות סיפורו של אברהם ועלייתו לשמיים של ישו. בכתבה אודותיו באתר ה-Guardian הבריטי משנת 2005 נכתב בהקשר זה:
“His baby-boomer * parents' desire to resist conformity led to a strange kind of rebellion: Stevens became a devout Christian. His faith shines through every note of his music.”[5]
סטיבנס למד בהמשך בגרותו במספר מוסדות אקדמאיים הכוללים את InterlochenArtsAcademy,           HopeCollege ן-EugeneLangCollegeTheNewSchoolforLiberalArts.                          
הקריירה המוזיקלית שלו מתחילה באופן רשמי בשנת 1996 בהרכב Marzuki, בו ניגן בעיקר גיטרה וכלים אקזוטיים נוספים, עם הוצאת דיסק הבכורה שלהם באותו השם ודיסק שני ב-1998 בשם Nobody Like a Nervous Wreck(שני הדיסקים הוצאו תחת MS Records). בתקופה זו התוודע סטיבנס לאינדי-רוק של הקולג'ים במדינת מישיגן, סצנה שתאמץ אותו בהמשך דרכו. שנתיים לאחר מכן, כשלמד ב -Hope-College ,  הקליט את A Sun Came, שהוקלט על גבי 4-track (מכשיר הקלטה אנלוגי המבוסס על סלילים ומסוגל לעבד אל פלט השמע ארבעה ערוצים בו זמנית). דיסק זה חוקר את מפגש כתיבת השירים של סטיבנס בשילוב עם עיבודים שהוגדרו כאתניים ואף אקזוטיים. השימוש בכלים לא סטנדרטיים בשילוב תזמורתי עם הלחנה הבאה מעולם הפולק-רוק ומתכתבת עם ה - No Waveוהגראנג'** לא הרתיע את סטיבנס להשתמש בהקלטות, loop-ים ודגימות דיגיטאליות:
"…traditional pop music, medieval instrumentation with Middle Eastern inflections, tape loops, digital samples, literary vocals, manic percussion, woodwinds, sitar, amp distortion and Arabic chants."[6]
דיסק זה, שעל עטיפת ה - reissue תיאור קרב אפי מהמיתולוגיה היוונית, מייצג את הבסיס החזק והטהור של סטיבנס – דווקא כתיבת השירים חסרת התזמור והעיבוד הנוטה לאלטרנטיב-רוק מציגה כותב שירים (19 – סטיבנס, גם בהמשך, לא מצנזר) שבחר הפעם (ובפעם הראשונה בעצם) בסגנון המסוים (אלטרנטיב רוק/גראנג' – שירה טעונה, תזמור שאינו שאוב מהעולם הקלאסי אלא אקוסטי/נויז/'s90, הרמוניה משתנה על מלודיות חוזרות, מהלכים הרמוניים חזקים, הרגשה מודאלית) (יש לציין כי מדובר גם בהפקה עצמית) ואת הנושא התוכני המסוים (מיתולוגיה יוונית). אם נחליף את המשתנים נוכל לעבור על פני כל אלבומיו – זאת דרך העבודה שלו: בחר את הסגנון, בחר את התוכן טקסטואלי, כתוב את השירים, צור עיבוד מתאים.
 
*    baby boomer הוא כינוי שניתן ,לילדים שנולדו בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, בה כמות הילודה בארה"ב הייתה רבה במיוחד.
** הסבר לסגנונות המוזיקאליים שהוזכרו בדף זה: גראנג' – ז'אנר אמריקאי שמשלב בין פולק, רוק s 60s/70 ו-Punk ותכניו בעיקר עוסקים בניכור חברתי;
     No Wave - תנועת Art Rock אמריקאית שקמה ב-70s ;נויז – תנועה אמנותית פוסט מודרניסטית שבסיסה באומנות חזותית (דאדא ופוטוריזם),
      מינימליזם ומקורות האלקטרוניקה .
בראיון ב-Pitchfork משנת 2006, מתבטא סטיבנס בהקשר לעשייתו מוזיקאלית:                
…Yes. I'm getting tired of my voice. I'm getting tired of...the banjo. I'm getting tired of...the trumpet.
Pitchfork: Do you think that's because you've been so prolific over the past few years, or are you just getting restless?
 Sufjan: I'm writing too much, for sure. I think it's important to get a season of rest, and I'm not so sure I've done that. That's why I'm not touring, I'm only playing one festival this summer. I have the summer off. I need to ride my bike more."7
(הדגשות שלי – א.א.)
 
עוד בראיון זה, חושף סטיבנס מידע לגבי שורשיו המוזיקאליים:
"…I was listening to a lot of songwriting early on. I grew up on popular radio-- there wasn't a lot of diversity. And then in college somebody loaned me Sonic Youth's
Sister
, and that's when I started listening to rock and roll."
 
האלבום A Sun Came הוא המשך ישיר של השפעות הקולג' של סטיבנס.
אך סטיבנס לא נח על השמרים – חשיפתו ל -Sonic Youth  היא גם הקטליזאטור ליצירה האלקטרונית שתבוא שנתיים לאחר מכן, כאשר ישהה בניו יורק בעת לימודיו בתוכנית של כתיבה יוצרת במסגרת ה - NewSchoolforSocialResearch: enjoy your rabbit.

בפוסט הבא נתחיל בניתוח האלבום Enjoy Your Rabbit, ונדון בהשפעותיו מלוח השנה הסיני.
 

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט 


 

               interview-sufjan-stevens, http://www.guardian.co.uk/music/2005/nov/20/popandrock.sufjanstevens
               http://asthmatickitty.com/music.php?releaseID=9
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות