הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
נשימה עמוקה יוצאים לדרך Voyage 34
עומר קטלן
| שלישי | 06.09.11 |
נשימה עמוקה יוצאים לדרך Voyage 34
חלק ראשון מתוך עבודת המחקר של עומר קטלן על 34 VOYAGE של PORCUPINE TREE 
התיקים ארוזים? הכל מוכן? תחזיקו חזק, בסדרה זו נצא לטריפ פסיכדלי בעקבות voyage 34 אלבומו של סטיבן ווילסון סולן להקת פורקופיין טרי המתאר התנסות עם סם האל אס די.
 

כבר מאז אמצע המאה הקודמת קיימת הקבלה בלתי נפרדת בין סמים למוסיקה, בין אם מדובר באומנים הנוטלים סמים ומושפעים מהם ביצירת מוסיקה, או בהקבלה בין מוסיקת טראנס והטענה שהאנשים שרוקדים לצליליה הם תחת השפעת סמים, אמנים אשר כותבים על הסמים וחוויותיהם תחת השפעתם וכמובן האמנים אשר נוטלים את הסמים על מנת למצוא מקום מפלט מפירסומם וחוסר היכולת להתמודד עם ההצלחה והציפייה הגבוהה מהם. הרבה ממקרים אלה נסתיימו במוות כתוצאה מהסמים עצמם,דכאון כתוצאה מהשימוש בסמים שהוביל להתאבדות או מהתאבדות כתוצאה מהזיות.

סטיבן ווילסון לקח את החיבור של סמים עם מוסיקה ויצר אלבום קונספט מנקודת מבט אחרת לגמרי, על אף שמעולם לא התנסה בסמים פסיכודליים בחר סטיבן ליצור אלבום שמתאר את החוויה של נטילת סם מסוג אל אס די דרך צלילים, מעט יומרני יש שיאמרו, הרי איך יכול אדם שלא התנסה בסם כלשהו לתאר לנו את ההרגשה ועוד דרך צלילים ומוסיקה?!
בסדרה זו ננסה לברר האם סטיבן ווילסון הצליח להביא את חווית נטילת הסם דרך מוסיקה יחסית מינימלית שנעה בין הז'אנרים אמביינט לטראנס דרך צ'ילאאוט למוסיקת רוק פסיכודלית,צלילים הזויים וקריאת טקסטים של הדמויות השותפות לחוויה באלבום זה.

על מנת לחדור עוד יותר אל תוכן הטענה עלינו להכיר את הדמויות הפועלות, במקרה הזה אך ורק דמות אחת (על אף שהאלבום נקרא על שם הרכב ונפרט בהמשך מדוע) סטיבן-ג'ון-ווילסון.
סטיבן נולד ב -  3/11/67 בקינסטון סוריי, אנגליה, גילה את אהבתו למוסיקה כבר בגיל שמונה כאשר בחג המולד של אותה שנה הוריו קנו כמתנות אחד לשני תקליטים אחד מהם היה Dark side of the moon של להקת פינק פלויד ואילו השני היה Love to love you baby של דונה סאמר.
כך יצא שאת רוב ילדותו בילה בשמיעה רפיטטיבית של שני אלבומים אלו.[1]
בגיל 11 מצא גיטרה קלאסית בעליית הגג והחל לחקור אותה כדבריו:
 

"...scraping microphones across the strings, feeding the resulting sound into overloaded reel to reel tape recorders and producing a primitive form of multi-track recording by bouncing between two cassette machines."


ובגיל 12 אביו אשר היה מהנדס אלקטרוניקה בנה לו את טייפ ההקלטה הראשון שלו איתו חקר את אפשרויות ההקלטה של האולפן הביתי [2]

עם חלוף השנים ומספר הרכבים אשר הקים ולא נחלו הצלחה גדולה סטיבן החליט לעשות מעשה,
הוא החליט להקים את ההרכב פורקיופיין טרי:
פורקיופיין טרי התחילה, למעשה, כבדיחה. ב - 1987,  ווילסון וחבר שלו, מלקולם סטוקס, כתבו ביוגרפיה מרשימה ודמיונית לחלוטין על להקה פסיכדלית משנות ה-70, כולל ביוגרפיות של החברים שלה, שלא היו קיימים מעולם. הם קראו ללהקה The Porcupine Tree, ואפילו ביצעו כמה ניסיונות במוזיקה אלקטרונית פסיכדלית מתקדמת, והקליטו כמה שעות של מוזיקה שהלהקה, כביכול הקליטה.
הם שלחו כמה קלטות כאלה לחברים שלהם, ואחת מהם הגיעה במקרה לעיתון מחתרת מוזיקלי בשם Freakbeat, שבמקרה גם הקים חברת תקליטים באותו זמן. אנשי העיתון הזמינו את הלהקה לתרום שיר לאוסף פסיכדלי מחתרתי שהם הוציאו באותה תקופה. בעקבות ההתעניינות הלהקה הוציאה כמה קלטות ניסיוניות שנמכרו יפה, אחת מהן, The Sunday Of Life, שיצאה ב- 1992, יצאה גם על גבי תקליטור. ב-1993, יצא האלבום הראשון הרשמי של הלהקה, Up the Downstair, בחברת Delerium, והתקבל בתשואות אצל המבקרים. ה-"melody maker" הכתיר אותו "יצירת מופת פסיכדלית", ו"אחד האלבומים הטובים של השנה".הסקרנות והביקוש הגואה להופעה של הלהקה הכריחו את ווילסון להיערך מחדש. הוא צירף ללהקת היחיד שלו את קולין אדווין (גיטרה בס), כריס מייטלנד (תופים), וריצ'רד בארביירי (לשעבר הקלידן של להקת Japan). השניים האחרונים עבדו אתו על Up The Downstair. בשנים הבאות עבדו חברי הלהקה על גיבוש הצליל של פורקיופיין טרי.[3]
לסטיבן ווילסון ישנם גם לא מעט side projects:
הצמד No-man יחד עם הזמר Tim Bowness,מוסיקה שנעה בין אמביינט להיפ הופ.

ההרכב Incredible Expanding mindfuck שעסק במוסיקת רוק אקספרמנטלית ושאף שסטיבן ביקש להישאר אנונימי, חברת התקליטים פירסמה את שמו כאחד היוצרים.

פרוייקט הסולו Bass communion שעסק באהבתו של סטיבן למוסיקת אמביינט,בפרוייקט זה עסק סטיבן בצד המלנכולי והעצוב של האמביינט.
בפרוייקט זה שיתף סטיבן פעולה עם רוברט פריפ (קינג קרימסון),אנדרו לילס,מוסלים גאוז,וידנה אובמנה,קולין פוטר ועוד.

ההרכב Blackfield שיתוף פעולה עם יוצר הרוק הישראלי אביב גפן,ההרכב יוצר מוסיקת רוק מלודית ומלנכולית והוציא שני דיסקים,בעקבות ההיכרות עם אביב התאהב סטיבן בארץ ישראל,בתרבות ובשפה ועבר להתגורר בתל אביב במקביל ללונדון.ההרכב שיחרר שני אלבומים ומופיע ברחבי העולם,זהו ההרכב היחיד מבין שאר הside projects של סטיבן שעדיין פעיל,עובד על אלבומים ומופיע.
מלבד הרכבים אלו וכמובן פורקיופיין טרי,שיחרר סטיבן בסוף 2008 את אלבום הסולו הראשון שלו אחרי שנים של עשייה ויצירה.

בנוסף סטיבן ווילסון התגלה גם כמפיק מבריק,פרפקציוניסט ומבוקש ,אשר יודע להוציא את המיטב מאמנים ומעצמו, בין היתר הפיק סטיבן שלושה מאלבומיה של להקת המטאל השבדית Opeth ( Deliverance ,Blackwater park ,Damnation), הפיק אלבום לזמרת הנורווגית Anja Garbarek.
וכרגע עובד על הפקת אלבום ללהקת הפרוגרסיב מטאל מישראל Orphaned Land .
כמו כן עשה סטיבן מיקסים לאלבומים של יוקו אונו ולהקת פיש.

האם אפשר לבטא חוויה כה עוצמתית בעזרת מוסיקה? סטיבן ווילסון, יוצר מוכשר ומבריק חושב שאפשר, אנחנו נבדוק את העניין בפוסטים הבאים.


המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט 


[1] Steven Wilson value on Wikipedia 

[2] Porcupine tree interview free williamsburg website,September 2002

[3] Porcupine tree value on mooma (Israeli music website)

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות