מרצה חדשה: נועה וקס – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    מרצה חדשה: נועה וקס

מרצה חדשה: נועה וקס

  מרצה חדשה ב Muzik: נועה וקס
מורה למיומנות ריתמית, מנחה הרכב כלי הקשה.
נגנית כלי הקשה. בוגרת רימון, מכללת לוינסקי ולימודי מוסיקה בהודו. מתמחה בנגינה בכלי הקשה הודים, אפריקאים, ערביים ולטיניים . נועה הייתה הפרקשניסטית הראשונה בצה"ל, ניגנה בפסטיבלים מאוסטרליה ועד ניו יורק. היום מנגנת בין היתר בתוכניות טלוויזיה ועם מגוון אמנים כגון מיכל אמדורסקי, דנה אינטרנשיונל, דקלה, שלומי סרנגה, דן תורן ומאור כהן. נועה עוסקת כמו כן ביצירה מקורית בהרכב אתנו-ג'אז אינסטרומנטאלי בשם קדולה, הרכב רוק אירי שנקרא פיונולה, פרויקט רב תחומי המשלב מחול ומוסיקה מקורית, ועובדת על חומרים מקוריים.

איך ומתי התחלת לתופף? ולמה כלי הקשה ולא תופים?
"דווקא התחלתי בתופים, התחלתי לתופף בגיל 10 בתזמורת של ביה"ס. חיפשו נגני תופי צד לתהלוכות בעיר (כפר-סבא). בבוקר של בת המצווה שלי קמתי וחיכתה לי הפתעה - מערכת תופים – וכך החלה תקופת הסט שלי. בגיל ההתבגרות ניגנתי בלהקות רוק כבד ורוק ישראלי. בגיל 17 התחלתי לנגן על כלי הקשה כדי לחפש אתגרים חדשים כי הבנתי שבתחום זה הסאונד רחב יותר ומעניין יותר עבורי. בסוף התיכון ניגשתי לבחינות ללהקות הצבאיות, התקבלתי והפכתי לפרקשניסטית הראשונה בתולדות צה"ל. שירותי בחיל החינוך במסגרת הלהקות הצבאיות היה תקופה של התנסות שהביאה אותי להבנה שאני במקום ובכלי הנכונים. אחרי הצבא טיילתי במזרח הרחוק ובאוסטרליה במהלך הטיול למדתי וניגנתי. במהלך הטיול באוסטרליה נגנבו לי כל החפצים (כולל התופים שלי), מה שהביא אותי להתקיים באמצעות הנגינה. ניגנתי ברחובות הערים, שיתפתי פעולה עם מוסיקאים מקומיים, לימדתי הקלטתי ואף הופעתי בפסטיבל המוסיקה הבינלאומי ב-Magnetic Island. אחרי שחזרתי לארץ התחלתי ללמוד ברימון, מכללת לוינסקי ובאונ' בר-אילן שם למדתי מוסיקה שורשית. העמקתי את לימודיי אצל מורים כמו זוהר פרסקו ויינון מועלם. בתקופה הזו ,בעצם, התחלתי ממש לחיות מהמוסיקה, ליוויתי אמנים מוכרים יותר ופחות ולימדתי בעצמי. במהלך השנים הופעתי עם דיקלה בפסטיבל מוסיקת עולם בלינקולן סנטר בניו-יורק, אתי אנקרי באנגליה והתנסתי במוסיקת רגאיי בג'מייקה.
לפני מס' שנים נסעתי להודו בפעם השנייה והפעם מתוך עניין מקצועי – נסעתי לחבל קרנטקה במטרה ללמוד את רזי המוסיקה המקומית תוך שימוש בכלי ההקשה הקרנטיים (גאטאם וקנגי'רה). לאחר חיפושים מתישים מצאתי את שחיפשתי – מורה אמיתית, סוקנייה רמגופל – מוסיקאית מהמובילות בתחומה היום בהודו שהפכה לחברה ואמא בו זמנית. מתגעגעת! ..."

מה החשיבות של שליטה באלמנטים ריתמיים עבור יוצר אלקטרוני?
" הריתמוס (קצב) הוא הבסיס לכל סוגי המוסיקה, ע"מ להבין ולשלוט בו יש להרגיש אותו. כדי להרגיש קצב צריך להתנסות בו אם באמצעות הגוף או בנגינה. אחרי שנלמד להביע את הקצב ולחוות אותו נוכל לשלוט בו לצרכנו – גם במחשב. כשמתעסקים בקצב רק דרך המחשב הכול בעצם מתרכז בלחיצה על כפתור. בנגינה אין קוואנטייז מושלם, והניסיון לשלוט במקצב ואף האפשרות הסבירה לטעות היא שתפתח בפני האומן אפשרויות ריתמיות חדשות. התנסות במשקלים א-סימטריים , פוליריתמיקות והבנה ריתמית מעולמות תוכן שונים משלנו (הודו אפריקה וכיוצ"ב) ימומשו לתוך היצירה של המוסיקאי האלקטרוני ויעשירו את יצירתו. "

 תומך בגישה המשלבת את תרבות התוף ותרבות הכינור, איפה את רואה את עצמך משלבת בין שתי התרבויות?
"הנקודה שנגעת בה היא בדיוק כל מה שיפה בארץ, אנחנו תוצאה של עירוב תרבויות, ועל כן התהוות התרבות הישראלית בעיצומה כעת בזמננו.לעולם לא ננגן כמו נגן קונגס קובני או נגן דרבוקה מיצרי אך נגן ישראלי ינגן על מגוון רחב של כלי הקשה בטכניקות מעורבות ובמקצבים שאינם אופייניים לכלי. השילוב בין כלים , השפעות וטכניקות וערבובם יביא ליצירת תוצר מקורי לחלוטין. אני חציי טורקיה וחציי פולניה מנגנת מקצבי רוק על קחון (Cajon- כלי הקשה המזוהה עם הפלמנקו הספרדי) ומשתמשת בטכניקת אצבעות הודית בנגינה על דרבוקה מיצרית... "

מה דעתך על המגמה הרווחת של שילוב אלמנטים אתניים במוסיקה פופולארית?
"השילוב בין האתני והפופולארי הוא אך טבעי. עדיין בזמננו אני יכולה לראות הופעה אותנטית של חבורת נגנים עיראקיים ביפו ולמחרת המוסיקה שלהם יכולה לזלוג לתוך ה-Main Stream. אמנים משלבים את התרבות השורשית של אבא ואמא ביצירה העכשווית – פשוט מקסים."

יש טענה הגורסת כי לבנות יש שרירים פחות מפותחים בשורש כף היד ועל כן קשה להן לשמור על קצב – מה דעתך?
"לא שמעתי על זה בחיים. לדעתי בנות מתייחסות לקצב ממקום יותר רגשי ועדין ופחות של אגו וכוחניות, ויש בזה משהו נכון ויפה. "

האם לדעתך ריאלי ואפשרי להתחיל ללמוד לתופף בגיל מאוחר יחסית ולהגיע לרמה מקצועית?
"כן לגמרי. צריך להיות משהו בסיסי שקיים ואותו יש לטפח ולפתח. זה דורש השקעה ואימון אבל בהחלט אפשרי".
לאתר של נועה וקס
 
מרצה חדשה: נועה וקס – חדשות מוזיקה