מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה
שרי דרמון
| חמישי | 08.09.11 |
מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה
חלק שלישי מתוך עבודת הסמינריון של שרי דרמון על מינימל קומפקט.
בפוסט זה ננסה להבין ממה הושפעו חברי מינימל קומפקט, וכיצד יצרו, כמעט בלי נסיון קודם, את סגנונם הייחודי, אשר הביא אותם להיות אחת הלהקות הישראליות המשפיעות בעולם.

 

 

מינימל קומפקט שמרה על סגנון אחיד וזהה לאורך השנים באלבומים שהוציאה. סמי מספר בסרט "נשמות גועשות" איך לאף אחד חוץ מברי לא היה באמת רקע וניסיון מקצועי קודם כמוזיקאים. סמי מעולם לא שר קודם, מלכה מעולם לא ניגנה על בס קודם, רק ברי ופורטיס באו עם רקע של להקות קודמות, ברי בעצם היה חוט השדרה המוזיקאלי של הלהקה. תופעה זו בוודאי תרמה לאופי המוזיקאלי של הלהקה, ועשתה אותה לייחודית. אגב אפשר לראות עוד להקות שמספרות שהתחילו בלי רקע קודם של נגינה או שירה, כמו למשל “The Pixies” (להקת רוק אלטרנטיבי[1] אמריקאית שמושפעת מפאנק רוק[2] ואינדי רוק). קים דיל הבסיסטית של הלהקה, הגיעה לאודישנים כאשר היא מעולם לא ניגנה קודם. הסגנון המוזיקאלי של הלהקה מאופיין בליינים של בס פשוטים ומונוטוניים מעט, אך כנראה שמבחינה סגנונית זה מה שחיפשה הלהקה. 
עוד דוגמאות ללהקות בעלות סגנון מוזיקאלי דומה: להקת האינדי רוק האמריקאית “SonicYouth” או להקת הפוסט פאנק[3] הבריטית “ Joy Division”. ללהקות אלא יש סגנון מוזיקאלי שלא שואף לאסטטיקה של סאונד ולא של מלודיות והרמוניות מתוחכמות אלא מאופיין בפשטות ומונוטוניות.
האופי המוזיקאלי של מינימל קומפקט מושפע מהפוסט פאנק הקודר של שנות השמונים ופחות מהפאנק בעל הצליל הגס והמרדני. מינימל קומפקט יחד עם הלהקה- "TuxedoMoon"(שהשפיעה עליה מאוד) ולהקות אינדי אחרות שפעלו בבלגיה באותה תקופה, היו תחת חסות חברת התקליטים העצמאית"Crammed" שהפיקו את רוב האלבומים של מינימל. זו הייתה חברת תקליטים שהייתה פתוחה לצלילים חדשים מכל מיני מקומות בעולם.
 
כך מתאר ניסים קלדרון בספרו "יום שני" את האופי המוזיקאלי של הלהקה: "הצליל המייצג של מינימל נשאר כל השנים מהורהר, עגמומי, רחוק מכל פרובוקציה. זה צליל לא צועק ולא צורם...... הפסימיות שלהם מתבטאת ברוק שנשמע אמנותי מאוד, שבנוי על איזונים עדינים ומתרחק מכל קיצוניות. "[4]
השירה של בירנבך מאופיינת בפאתוס שלפעמים נשמע כמו נביא או מטיף. ההגשה שלו מביאה משהו אפל ורציני. יש גם בשירה של בירנבך משהו מזרח תיכוני וכמו שכבר הוזכר השיר "אורחה במדבר" שבו הוא שר ברכות ומביא ניואנסים של סלסולים שמתחברים ליהדות ולטקסטים ששרו חזנים. הגיטרות של ברי לרוב מביאות השפעות מזרח תיכוניות בניגוד לצליל האירופי שהיה אז בפוסט פאנק. השירה של מלכה בעלת אופי מאופק, נגינת הבס שלה והתפקידים לרוב פשוטים וקליטים וחוזרים על עצמם. פורטיס מוסיף ללהקה אנרגיה שלא הייתה קיימת באלבום הראשון שלא היה נוכח בו. השירה המוחצנת שלו שונה לעומת השירה המאופקת והרצינית של סמי.
 בסרט "נשמות גועשות" מלכה מספרת על הנגינה שלה עם ברי. בהתחלה היא חשבה שהיא לא יכולה לנגן וסיפרה איך פחדה לשנות מקום בנגינה תוך כדי שיר. היא מוסיפה, שמינימל בעצם הייתה בנויה על המבנה הזה שרוב השירים היא נשארה על אותו צליל עם הבס וברי היה זה שמשתנה כל הזמן.
על הנגינה של מקס המתופף, ברי מספר בסרט איך בגלל "טעות" במקצב כמו שמקס קרא לזה, נוצר סגנון התיפוף הייחודי לו שאפיין גם את השירים של מינימל (כמו בשיר- ‘ׂNext One Is Real”). המקצב ה"עקום" מעט, שכביכול לא לגמרי יושב על הקצב נולד כך, וברי עודד את מקס לחזק את הקטע הזה ולא לנסות שישמע יותר מדויק בנגינתו.
על פורטיס, שמנגן על גיטרה וגם שר בחלק מן השירים, אפשר להגיד שיש לו נוכחות שמאוד מחברת את הצליל של הלהקה לשורשים בישראל. אופן הגשת השירה של פורטיס מאוד לא שגרתי, וגם אם הוא שר באנגלית, יש לו שימוש רב בסלסולים ומלודיות שנשמעות "מזרחיות". 
"TuxedoMoon" היא להקה אמריקאית שלא מצאה את מקומה בארה"ב של שנות ה-80. ללהקה יש אופי אקספרימנטאלי והיא משלבת הרבה סגנונות יחד. אפשר למצוא באלבומיה משנים שונות השפעות מזרחיות במידה מסוימת (במקרה הזה ללא קשר לשורשים). אך זה מעיד על איזשהו צורך של הקהל באירופה בחיפוש אחר מוזיקה קצת שונה, עם אלמנטים שנשמעים זרים לאירופה כמו אלמנטים ים תיכוניים או מוזיקת עולם שגם התחילה להיות פופולארית. בשיר- "Courante Marocain" של "TuxedoMoon" יש שירה שנשמעת כשירת המואזין של המסגדים הערביים ואלמנטים מלודיים מזרחיים מעט. אני מוצאת דמיון בין השיר הזה לבין האלבום "My Life In The Bush Of Ghosts"של Brian Eno עם סולן להקת
 "Talking Heads"- David Byrne. זה אלבום שיצא ב-1981 והוא מבוסס על סמפולים[5] מתוך פרסומות של זמרים ערבים ומרדיו.
אפשר להגיד שבשתי הדוגמאות הנ"ל יש שילוב בין מערב למזרח כמו שאצל מינימל. אך לדעתי ההבדל הקטן הוא בכך שאצל מינימל המקורות המזרחיים לא זרים להם, והם נכנסו ליצירתם לא במודע ולא מבחירה. לחברי מינימל היה דווקא את הצורך לעשות מוזיקה שהיא לא ישראלית אלא כלל עולמית. זאת אומרת היה להם את הצורך לא להישמע ישראלים, אך הצורך הזה לא בא מתוך התכחשות לזהות שלהם מכיוון שזהותם הישראלית אכן באה לידי ביטוי במוזיקה שלהם.   
 
 
לפני שקמה הלהקה, חברי מינימל קומפקט הישראלים התאגדו במטרה לנסוע לאירופה לעשות מוזיקה. כל אחד מהם בא מרקע קצת אחר והביא איתו השפעות קצת שונות.
למשל העובדה שברי סחרוף נולד בטורקיה וגדל בבת ים, אולי קשורה לכך שהוא הביא איתו את הנגיעות המזרחיות בסגנון נגינת הגיטרה שלו עם מינימל וגם בשאר הקריירה שלו כסולן או עם פורטיס (פורטיסחרוף). לפני מינימל הוא הספיק להיות חבר בלהקה שנקראה "חלום קוסמי" אותה תקופה הוא גם הכיר את פורטיס שכבר אז זכה לכינוי "משוגע" והוא מספר בסרט "נשמות גועשות" שהוא ראה בפורטיס משהו מיוחד, יוצא דופן ולא משוגע בכלל. ברי מספר בסרט שהיה לו ברור שאחרי הצבא הוא עוזב את הארץ כדי לעשות מוזיקה. בהקשר הזה קלדרון אומר שזה לא מקרי שברי ופורטיס לא עברו את שנות השירות הצבאי שלהם בלהקות צבאיות, כי הם רצו לברוח מן הצליל של הלהקות האלה, שזה צליל ישראלי.
פורטיס לפני מינימל, היה חבר בלהקה שנקראה "זבוב" וגם הספיק להוציא את האלבום הראשון שלו "פלונטר" שנחשב לפורץ דרך במוזיקה האלטרנטיבית של הארץ.
בזמן שמינימל הוציאה את אלבומה הראשון, פורטיס היה בארץ וניגן בלהקה שנקראה "כרומוזום" ואף הקים את הלהקה "ז'אן קונפליקט" והרבה להופיע במועדון הפינגווין.
בארץ אותה תקופה של שנות ה-80 הייתה סצנה במועדון הפינגווין והיא הייתה מקור מאוד חזק ומשפיע להתפתחות של המוזיקה האלטרנטיבית בישראל.
סמי בא מרקע תרבותי אחר, הוא למד בתיכון בשוויצריה, לפני שהגיע לארץ הוא הספיק להיות בלונדון ובסרט נשמות גועשות הוא מספר שבתקופת 1966 הוא היה הולך לשמוע הרבה להקות במועדונים בלונדון כגון: "The Yardbirds"."The Move". "The Small Faces".
"John Mayall's Bluesbrakers" . מלכה מספרת בסרט, איך שאהבה לשמוע את התקליטים שסמי הביא איתו מחו"ל כי זה היה מוזיקה שבארץ לא היה קל למצוא. בביקור של סמי בארץ, הוא פגש לראשונה את פורטיס לפני מינימל והשתתף בכתיבת הטקסטים באלבום "פלונטר" (כמו למשל השיר "רד מעל מסך הטלוויזיה שלי"). 
נראה כאילו עוד לפני שנולדה הלהקה, נוצר חיבור מיוחד בין ארבעת מקימיה שגם חלקו ביניהם טעם מוזיקאלי דומה.
מקודם הזכרתי את המונח "מוזיקה אמנותית" שמיוחס למוזיקה שהיא לא תלוית מקום אלא תלוית זמן. מינימל היא להקה שלא תלוית מקום, חברי הלהקה בחרו לצאת מהארץ בכדי לעשות מוזיקה בחו"ל. מה שעניין אותם היה לעשות מוזיקה, והמגבלה של מוזיקאים שיוצרים בארץ היא בכך שהמוזיקה שלהם גם נשארת בארץ. קלדרון מדבר על הדמות "פורטיסחרוף" (הלא הם ברי ורמי) ועל כך שהם זכו להצלחה רבה ונחשבים לדמויות מפתח ברוק הישראלי ובכל זאת הם זכו להכרה רק בישראל. את המוזיקה שלהם הוא מגדיר כך: "זו אמנות שמדברת בשפה אוניברסאלית ואף על פי כן היא זוכה להד רק בישראל". ואילובהמשך הוא מוסיף בהקשר זה: "לא שאין פה ושם אמן, או להקה- בשנים האחרונות בלטו אביב גפן ו"רוקפור"- שמופיעים או מושמעים מחוץ לישראל. אבל יש הבדל בין מסע הופעות לבין הטבעת חותם בתרבות".[6] (הכוונה למינימל קומפקט).
לא ברור מה גרם למינימל להיות להקה אוניברסאלית יותר מכל אמנים ישראלים אחרים שגם הצליחו "לברוח" מהצליל המקומי שמגביל אותם. כך מסביר זאת קולין ניומן שהפיק ללהקה את האלבום "Raging Souls":
 "Minimal were quite unique in the history of popular music in that they were really the only Israeli band that counted in the wider scheme of thing I mean. You have groups that make it in Israel, and you have groups that make it in the rest of the world but most of the groups in Israel are never ever gonna make it in the rest of the world, because what they do is too local. minimal did have the power and the ability to do something which was quite outside the local scheme. In fact they originally designed this project not to happen in Israel." [7]   
 
 
 
כך מגדיר פורטיס את הגישה למוזיקה שהייתה למינימל (מתוך ראיון של הלהקה בחו"ל ):
"I think in minimal we make music, we don't think 'we are from Israel so we make a different music than the European people or American people' for me, we make music that's it. It's not connected to what I am or from where I'm".[8]
 
יכול להיות שהגישה של הלהקה לעשות מוזיקה במובן הכי מופשט שלה כאמנות אינדיווידואלית העומדת בפני עצמה ללא קשר או שיוך מקומי, היא שעשתה את מינימל לאוניברסאלית יותר מהכול. זו הייתה גישה אנתרופוצנטרית, אנושית קודם כל ולא לאומית. זו גישה שמותירה את חופש היצירה ללא כל מגבלה, תהיה אשר תהיה ואולי לא יהיה זה מוגזם להזכיר כאן את תפיסת "האדם החופשי ברוח" של ניטשה; "אדם החושב באופן שונה מכפי שמצפים ממנו על רקע מוצאו, סביבתו, מעמדו וכהונתו, או על רקע הדעות השליטות בתקופתו. " [9]
 
הבחירה של הלהקה לשנות מיקום גיאוגראפי יכולה להוות כגורם שתרם לאופי הבינלאומי שלה, הבחירה שלה לשיר באנגלית אולי תרמה לכך גם אך אני חושבת שלא השפה היא המגבלה של מוזיקה שנשארת מקומית. יש מספר דוגמאות ללהקות זרות שמצליחות מאוד להיות בינלאומיות, למשל הלהקה האיסלנדית "Sigur Ros" שמושמעת וידועה מאוד במדינות רבות למרות שהשפה לא מובנת למאזינים לא מקומיים. מוזיקה אוניברסאלית לדעתי לא תלוית מקום וגם לא תלוית שפה אלא היא עצמה השפה והרי מוזיקה מאז ומתמיד עוד לפני שהתווספה לה ליריקה, כאשר עוד הייתה אינסטרומנטאלית, כמו גם המוזיקה הקלאסית, זו מוזיקה עם שפה בינלאומית שמתקשרת עם אנשי כל העולם. 
 
 לסיכום מינימל באמת הצליחה להשתלב יפה בנוף האירופי, קלדרון בספרו מגדיר זאת כך:
 " מינימל קומפקט השמיעה מוזיקה שהמקום התרבותי שלה הוא אירופה המשכילה שלאחר שתי מלחמות העולם. זו אירופה שהקשיבה לסארטר כמצפן המוסרי שלה ("I am my choices" ) שאימצה את קפקא כמי שחשף את מבנה העומק שלה..."שהומו פובר של מקס פריש ביטא בשבילה את החרדה מן השעתוק המכאני אבל גם את ההכרה שאי אפשר בלעדיו (מינימל השתמשו בסינתיסייזרים , שהשמיעו צלילים מתכתיים ומכאניים, לצד קול אנושי אמוציונאלי וכבד)...מינימל דיברה בשפה אמנותית שהייתה קרובה אל המסעות של האנשים הבודדים הפסימיים באירופה שהשתקמה מהר מדי מן הזוועה של מלחמת העולם השנייה."
חשוב לציין רק שהעובדה שהאלבומים שהוציאה הלהקה הופקו תחת חברת התקליטים הבלגית העצמאית "Crammed" שהפיקה גם להקות אלטרנטיביות דומות, וזה בוודאי השפיע ותרם לסאונד האירופי שליווה אותה לאורך כל שנות התקיימותה .

העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית ב-Muzik בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוסיקה בהנחיית ד"ר אורי לשמן

 

[1] רוק אלטרנטיבי זהו ז'אנר של מוזיקת רוק שהתחיל בשנות ה-80. זה ז'אנר שהוליד תת ז'אנרים נוספים של להקות עצמאיות.
[2] פאנק רוק זהו ז'אנר של מוזיקת רוק שהתפתח בין 1974 ל- 1976 ואופייני בגישתו האנרכיסטית ובסאונד מלוכלך ורועש.
[3] פוסט פאנק זהו ז'אנר במוזיקת הרוק שהתפתח בסוף שנות ה-70
[4] ראו ספרו של ניסים קלדרון "יום שני" עמוד 246
[5] מהמילה-sample משמע דגימה. שימוש בדגימות של סאונד אם מקורי או אם מיצירות אחרות, והכנסתו ליצירה חדשה.
[6] ראו בספר של ניסים קלדרון "יום שני" עמוד 245.
[7] מתוך הסרט התיעודי של נתן מנדלבאום שנעשה על מינימל קומפקט "נשמות גועשות".
[8] מתוך הסרט התיעודי של נתן מנדלבאום-"נשמות גועשות".
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות