מיהו העסוק ביותר ב-Muzik? – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    מיהו העסוק ביותר ב-Muzik?

מיהו העסוק ביותר ב-Muzik?

  מיהו המורה העסוק ביותר ב- Muzik?

התחרות על התואר קשה, אך אין ספק שאחד המועמדים העיקריים לזכייה הוא לני בן בשט, העסוק מאד בימים אלו. ב-  Muzikהוא מלמד הפקת שירה, מדריך את הרכב האלקטרו (שימו לב מה יצא מההרכב הזה השנה - http://myspace.com/lebouton), ועורך את אוסף היצירות החדש של תלמידי ביה"ס – selected works 6. אבל ללני יש חיים גם מחוץ לביה"ס, ובעיקר עבודה כאחד מהמפיקים המוזיקליים המבוקשים ביותר בישראל.

הצלחנו לתפוס את לני באחד מרגעי הפנאי המעטים שלו, באולפנו הביתי, לשיחה מרתקת על הפרויקטים האחרונים בהם נטל חלק. קטעים מהפרויקט הגדול האחרון שהפיק בודאי שמעתם מעל גלי האתר לא פעם ולא פעמיים אלבומו האחרון של נועם רותם – "עזרה בדרך".
נראה כאילו כל פעם שאני פותח את הרדיו לאחרונה אני שומע את נועם רותם מתראיין בתכנית זו או אחרת ומספר אודות האלבום. התגובות המחבקות מהמבקרים ונתוני המכירות המוצלחים (המהדורה הראשונה, 1200 עותקים, אזלה לאחר שבוע! וכן, אנשים אשכרה עדיין קונים אלבומים… ) מעידים על כך שאכן מדובר באלבום שמצליח לרגש ולגעת באנשים רבים וזהו בהחלט הישג לא מבוטל.

כיצד הכרת לראשונה את נועם?

בשנות ה- 90 הייתי המתופף בהרכב שנקרא Knack Pop, והיינו מופיעים ביחד עם קרח תשע. היו מגיעות מעריצות של קרח תשע וחושבות שזה אנחנו ואנחנו היינו חותמים להן. יש לנו הרבה חברים משותפים.

איך התחילה העבודה על האלבום?

נעם פנה אליי ואמר שהוא עובד על אלבום. הוא התחיל לעבוד על השירים עם אלדד גואטה, שגם הפיק עבורו את אלבום הסולו הראשון שלו "חום אנושי". חודשיים לפני הכניסה להקלטות ישבתי ביחד עם נועם ועבדנו ביחד על השירים, שעברו שינויים בלחן ובהרמוניה, כשהם עדיין בצורה הבסיסית ביותר שלהם (גיטרה קלידים ושירה). הכנו סקיצות ששימשו אותנו אחר כך כ- guide line בהקלטות הסופיות.


מה היה הקונספט?

לא היה תקציב גדול מדי, והרעיון היה להיכנס לשבוע לאולפן ופשוט לעשות את זה. נכנסנו נועם (גיטרה ושירה), אדם שפלן (באס) ואני (תופים, גיטרה, פסנתר וקלידים) לחדר של אורן להב בהרצליה ופשוט התחלנו לנגן. רוב השירים בדיסק נוגנו בלייב כטריו, ועל גבי הבסיס הזה העלנו את השירות. זה חדר מדהים, עם כ- 15 גיטרות, מלא מגברים, סינתיסייזרים (נורד ליד בין השאר) ופסנתר. יש לו אוסף מטורף של מיקרופונים, מה שהוביל אותנו לניסויים מעניינים במיוחד במהלך ההקלטות.

כמו למשל...?

כמו להקליט שירה עם מיקרופון של קיק ופסנתר עם chain של Hi Hat... באחד השירים העברנו את כל הערוצים של השיר דרך הפסנתר בווליום חזק, ממש לתוך הפסנתר, ומישהו לחץ על הפדל השהייה שלו והקלטנו את הסאונד שיצא דרך הקלידים. מאוחר יותר השתמשנו בערוץ הזה כ- .Reverb.

ספר לי קצת על יחסי המפיק-אומן, איך זה עבד?

בשיחה הראשונה נעם אמר לי שהוא לא רוצה לעשות "בית-מרקחת", "אני לא רוצה לעמוד 8 שעות מול קונדנסר", שום "תעלולי הפקה" ולא רוצה גם "סאונד שכבות". נועם נתן לי לעשות את ההחלטות, הוא רצה לעשות תקליט אותנטי וסמך עליי שאני משרת את אותה המטרה. הוא היה מאוד מפרגן ופתוח ומאוד מפוקס בתור אמן על איך להרגיש ולבצע את השירים הכי נכון.

איך הייתה חווית ההקלטות עצמה?

היינו חמישה גברים (נועם, אדם, אורן, אחיו של אורן ואני), תקועים בסביבה לא סימפטית למשך שבוע. אני חושב שזה הוציא גם את הטוב וגם את הרע שבכל אחד מאיתנו. עבור אדם זו הסביבה האידיאלית, מה שמאוד הרגיע אותי כמפיק וזרע תחושה של ביטחון על הפרויקט כולו. אדם נתן מלא רעיונות לליינים, וללא ספק חלק מהסאונד של האלבום הזה שייך לו. את המיקסינג סיימנו אצלי בבית כ- 3 חודשים לאחר מכן.

במונחים מקומיים ואפילו בינלאומיים זו ללא ספק הפקת-בזק, מה נדרש מהאמן והמפיק ביצירת אלבום שכזה?

זה דורש מהמפיק לדעת שהוא נכנס לעבודה עם אמן וחומרים טובים שיכולים להחזיק את האלבום. אם חומר הגלם לא מספיק טוב זה דורש הרבה יותר עבודה. צריך להאמין באמן ובביטחון שלו בך, זה דורש עבודה אינטנסיבית על החומרים עצמם לפני הכניסה להקלטות. ככל שהשלב הזה נעשה יותר ביסודיות, האמן יהיה יותר מוכן. כמובן שהמפיק חייב לדעת מה הוא רוצה, אין דמוקרטיה, אתה צריך להשרות תחושה של ביטחון.

אני התאהבתי בחוויה של לעשות הפקות באופן הזה, אנשים יוצאים מרוצים והתהליך הרבה פחות קשה ושוחק. עבדנו באופן דומה ובציר זמן כמעט מקביל על אלבומה של הזמרת איילה אשרוב (ייצא כנראה בדצמבר). שני האלבומים הרגישו לי כמו גבר ואישה, מאחר ושניהם נעשו במהירות ואינטנסיביות, בשניהם היו אותם הנגנים. שני האלבומים בעלי אופי ספונטאני ואישי, זה של נועם מאוד גברי ומחוספס ושל איילה מאוד נשי ורך.

חלק מהתוצאות ניתן לראות ולשמוע ב- http://www.myspace.com/noamrotem
או ב- http://www.noamrotem.co.il/
 

הבנתי שאתה גם בתהליכי סיום של עבודה על אלבום חדש של אבישי כהן?

בהחלט, אנחנו כבר עובדים עליו שנה וחצי. האלבום הוקלט בחלקו בשבדיה ובימים אלה ממש אנחנו נוסעים חזרה לשבדיה לעשות לו מיקסינג באולפן ".Nilento"


במה זה יהיה שונה משאר האלבומים של אבישי?

הרבה מאוד נגנים מדהימים משתתפים בפרוייקט הזה, שהולך להיות שילוב של ג'אז ונגינה וירטואוזית. יופיעו בו ווקלס והוא יורכב בעיקר משירים עם תפקידי שירה ויהיו בו מוטיבים של מוזיקה ספרדית עתיקה ולאדינו. זה אלבום של מוזיקת עולם המשלב בתוכו הרבה עבודה עם תכנותים בשילוב עם נגינה חיה עם תוכנת "אבלטון לייב". אנחנו גם עובדים על הופעה כשהרעיון הוא ללכת ולעשות סיבוב הופעות עם החומרים האלה בפסטיבלים של ג'אז ומוזיקת עולם בחו"ל.

ואחרי כל זה יש לך עדיין זמן גם לפרויקט קוסאמחשי... לאלה שהשם לא אומר להם הכל ולמי שעוד לא ביקר במיי ספייס שלכם KUSAMACHSHI7000 - על מה מדובר בעצם?

טוב אז אני אפתח ואגיד שאני במקור מקיבוץ חצור וגדלתי על המוזיקה הזאת – התרנגולים, נעמי פולני, זיקו גרציאני והלהקות הצבאיות הראשונות. הכל התחיל בעצם מהשיר "אוהבי הטבע" של להקת התרנגולים שהיא בעיני הלהקה הכי טובה שהייתה פה. השיר מספר על זה שהם התגייסו לחיל השריון כי הם אוהבים את הטבע... יש לי חיבור רגשי עם השיר הזה מעברי הרחוק. זה שיר עם מקצב צבאי מאוד ומאז ומעולם פינטזתי לעשות אותו מחדש רק עם גיטרות של New Metal. אז באתי עם הרעיון הזה לגיא שמי (אינפקציה) שהוא גיטריסט בחסד, והקלטנו על זה גיטרות.

אז מה הקונספט של הפרויקט בעצם?

לקחת שירים ישנים של ארץ ישראל ולחבר אותם עם הפקות שהן הכי תלושות מהשיר. אם יש "קאבר" ו"רמיקס" ו"רימייק" אז אנחנו המצאנו גרסה נוספת וקראנו לזה גרסת "חירוב". אני מאמין שהגרסאות שעיבדנו משרתות את השירים המקוריים יותר טוב מרמיקס. אמנם, בחלק מהמקרים הלחנו הרמוניה חדשה, עד כדי החלפה לסולמות אחרים לגמרי, אך מבחינת המקצב והטמפו השתמשנו בשירים כמו שהם עם כל השינויים.
זה לא עוד תקליט שבא לעשות גירסאות רמיקס/דאנס לשירי צביקה פיק משנות ה-70. זה תקליט הארדקור לגמרי במובן הכי אמיתי של המילה. מדובר בחומרים רדיקליים, הכול נעשה בקיצוניות. אין כאן שום מחשבה מסחרית, למעשה אנחנו עשינו בכוונה דברים שידענו שיפריעו לאנשים.


מאיפה הבאתם את כל החומרים?

הייתה לי גישה חופשית לספריית גלי צה"ל, הייתי מביא כ- 80 שירים מתוך המאות שנמצאים שם ומתחיל למיין. לאחר מכן הייתי יושב ביחד עם גיא והיינו מאזינים ביחד לחומרים ומעלים רעיונות עיבוד לשיר ומה שהכי הצחיק אותנו ונראה לנו הכי מופרך עשינו.
מספר "מפגשים" מעניינים מהאלבום שבדרך:
חווה אלברשטין ומוזיקת מערבונים.
התרנגולים בסגנון טום וויטס.
אסתר עופרים בסגנון וויליאם אורביט/ מדונה.

מה היה תהליך העבודה לאחר בחירת השיר?

דאגנו לבחור רק שירים שמקור הפלייבק כמה שיותר מבודד. יש שירים שמכילים רק שירה ועוד כלי נוסף (אקורדיון, גיטרה או פסנתר) ובאמצעות "פרוססניג" מדויק בודדנו את השירה. כל זאת כדי שיהיה לנו הרבה מקום לעבד את השיר מחדש, כשלפעמים השארנו חלק מה"ליינים" המקוריים. יש הרבה מאוד נגינה מוקלטת באלבום ושיתפנו פעולה עם רבים וטובים: אבישי כהן – באס, אדם שפלן – באס, אורי כינורות – גיטרה, גיא שמי – גיטרות ועיבודים, אני – תופים, תכנותים והפקה מוזיקלית. מה שלקח הרבה זמן היה למצוא את ה- Grid של השיר המקורי ולעבוד על ה- Tempo Map שלו.

כמה שירים "חירבתם"?

עבדנו במקביל על כמה קטעים וחשבנו שנסיים כ 9-10, בסופו של דבר יש כבר 20 שירים ואת כולם אנחנו רוצים בדיסק.



איך התגובות עד כה?


מאוד מפרגנות. אנחנו מאוד מרוצים שלמרות שעשינו מה שהתחשק לנו אנשים מקבלים את העיבודים החדשים באהבה. יצא לי אפילו להשמיע את הגרסה שלנו ל"אוהבי הטבע" של התרנגולים לאבי והוא קיבל את זה די בטבעיות והתחושה הכללית היא שזה לא גרע מהחוויה של השיר המקורי.

מה התכניות להמשך?

כרגע אנחנו מתרכזים בעבודה לקראת הופעה חיה עם החומרים. ההופעה הולכת להיות שונה מהדיסק, והיא בניגוד לדיסק תהיה בעיקר מפוקסת על גרוב וקצב. אנחנו רוצים שההופעה תהיה משהו בפני עצמו, מנותקת מהדיסק. כשבכל הופעה יגיעו אורחים לנגן, זה לא יהיה רק מחשב, לפטופ, גיטרה באס, ככה שבהחלט יש למה לצפות! במקביל נעשית עבודה על קליפים כשהשאיפה היא שעד סוף השנה יהיו לנו גם קליפים, גם הופעה וכמובן גם את האלבום עצמו.

לשאלת מליון הדולר – מה זה לעזאזל קוסמחשי, התחמק לני מתשובה קונקרטית והסתפק ב –

במקור אני רציתי לקרוא לזה קוסמחשי 3000 וגיא רצה קוסמחשי 9000. התווכחנו על זה שנה עד שהחלטנו על קוסמחשי 7000. השמועה אומרת שמדובר במאכל פרסי מסוג קישוא ממולא, אבל חיפושיי ברחבי האינטרנט הובילו אותי תמיד חזרה לאתר של הפרוייקט....
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=213460641