השפעות מרכזיות על יצירת Kid A
נועם לוקס
| רביעי | 01.06.11 |
השפעות מרכזיות על יצירת Kid A


חלק שני מתוך עבודת המחקר של נועם לוקס - 'Kid A-Everything in its right place - המסע של רדיוהד אל עבר החופש היצירתי'.

מה היו ההשפעות המרכזיות על Radiohead שהביאו אותם ליצירת האלבום Kid A?
בפרק זה ננסה להבין את הגורמים שהובילו את הלהקה לשנות כיוון מוסיקלי ולעבור מרוק צפוף גיטרות ומעובד היטב, אל מעבדת הניסוי של האלקטרוניקה.
 

 

המעבר מלהקה לא מצליחה להצלחה ולעבודה צמודה עם מפיק"מתערב"

המסע המוסיקלי המרתק אותו עברה הלהקה משלב מוקדם, בתור להקה לא מצליחה לה אף אחד לא מעוניין להקשיב, דרך הצלחתה באלבומיה השונים ותחילת העבודה הצמודה עם מפיקים מוסיקליים "מתערבים" – במיוחד נייג'ל גודריך המלווה אותם מתקופת אוקיי קומפיוטר.

העבודה עם מפיק מוסיקלי כ"עוד חבר להקה" – נייג'ל גודריך

משפיע והשפיע רבות על המוצר המוגמר אותו סופגים המאזינים לחומרי הלהקה. לרדיוהד באמצעות העבודה נפתחו אפשרויות שונות של נגינה בג'ם סשנים שיצרו לאחר מכן חומר גלם לעבודת המפיק, ובכלל אוזן ויד של מפיק שאינו נגן אלא מומחה טכני סאונדי טהור.

 מדברי המפיק נייג'ל גודריך : " It was more a case of a bunch of guys with microphones and tube gear going to interesting spaces, recording it, and seeing what happens. You use what works. It was a case of someone like (guitarist Ed O'Brien) playing a keyboard instead of a guitar, or Jonny recording strings with an orchestra at a 12th Century abbey."

כניסתו של טום יורק ל"עולם ממוחשב" –

טום הושפע מאוד מאמנים מבית WARP- כגון סקוורפושר ואפקס טווין. הוא קיבל השראה לכיוונים של מה ניתן לעשות עם קול אנושי, אווירות וגרובים המבוססים עיבודים סאונדיים דיגיטאליים. מספרים שהייתה זו תקופה שבה טום היה מסתובב כל הזמן עם מחשב נישא,מקליט את  עצמו שר ועושה ניסיונות הפקתיים שונים ומשונים.

 וכך סיפרו עליו חברי הלהקה האחרים בראיון : " He used his voice like an instrument and we used the lyrics like pieces in a collage, pierced something together and created an artwork out of a lot of different little things. "

החדשנות של טום יורק –

טום יורק רצה לעשות משהו חדש. הוא הניא את חברי הלהקה ממחזור ושחזור. אד הגיטריסט, היה מעוניין "לחזור הביתה למקורות" ולעשות אלבום רוק פופ המבוסס גיטרות,אך טום בכלל לא היה בכיוון זה. הוא התחיל לשלהב את חבריו ללהקה לכיוון חדש, וחופשי. תפיסת יצירה שיש בה הרבה פחות גבולות, מבנים, טאבויים וחוקים. זה היה תהליך מאוד מעניין אותו אשאף לפרט למרכיבים קטנים. חשוב להבין שתפיסת הפקת מוסיקה "אלקטרונית" מיסודה מגדירה כי המקור האקוסטי הינו חומר גלם בו נעשות מודיפיקציות קטנות או  גדולות עד כדי אי האפשרות לזיהוי צליל המקור. שם נמצא בעיני טום החופש (וכרטיס היציאה מכלא הדיכאון ומחסום היצירה). היה חשוב לו להעמיד סט-אפים חדשים של נגינה, חזרות, גי'מג'ום, והקלטה. כדי שזה יישמע חדש, חייבים היו רדיוהד להיפתח לשינוי המתודולוגיה של העבודה.

את המורכבות שברעיון הקרח הדק בין חופש לשליטה, בין חוקים לאי שליטה – טום מקדים לבאר בראיון מ -96, כמצוטט מתוך עבודת דוקטורט על פועלה של רדיוהד : the most important thing in our lives is trying to maintain enough control for us to carry on being creative"

כבר כאן יש לנו רמזים לרעיון החופש ביצירה כפי שמתבטא בKid A .

 ציטוט מאוחר יותר של דברי של טום מראיון עיתונאי בדבר יצירת האלבום :

 " We tried to treat the album like a song,  let the album develop itself rather than giving it a shape and moulding it into a shape "

  אבל במה באה לידי ביטוי, בפועל, החדשנות של הלהקה ויורק בראשה, בעבודה על האלבום? לשלל הדרכים בהם שברו יורק ורדיוהד את הקונוונציות של עצמם, נקדיש את הפוסט הבא

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט
   


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: Kid A – המסע של Radiohead אל החופש

חלק שני: השפעות מרכזיות על יצירת Kid A

חלק שלישי:  KID A - החדשנות שהכניס יורק לעבודת האולפן

חלק רביעי: השפעות שהולידו את Kid A (המשך)

חלק חמישי: (Kid A - Everything in it’s right place (and time

חלק שישי: Kid A - ניתוח כל רצועות האלבום

חלק שביעי: Kid A - Radiohead | מהאולפן לבמה

 

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות