הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
סקירת התפתחות הרוקנרול באנגליה, ארה
נועם ספרבר
| רביעי | 16.11.11 |
השפעות הביטלס על אריק איינשטיין | התפתחות הרוקנרול

חלק שני מתוך עבודת הסמינריון של נועם ספרבר - "השפעות הביטלס על אריק איינשטיין וסביבתו בין השנים 1968 – 1973".
בפוסט השני בסדרה, נספר על התפתחות ז'אנר הרוקנרול. מארה"ב שם נולד, דרך אנגליה שחוותה באיחור של מספר שנים תהליכים דומים לאלה שהתרחשו בארה"ב, ועד לאלבום הרוק הישראלי הראשון. 

הרוקנרול הוא ז'אנר שנולד בארה"ב. הסגנונות המוזיקליים שהיו קיימים בארה"ב והובילו למהפכת הרוקנרול היו ג'אז, בלוז, מיוזיק הול, וטינ פאן אלי. ארבעה תהליכים מרכזיים הם אלו שהובילו להתפתחות הרוקנרול:
  • התכנסות ועדת ה FCC :
הועדה הזו התכנסה ב - 1921 ותהתה כיצד לקחת את כל תעשיית התרבות ולהשפיע עליה באופן חיובי ובעצם לתת כיוון להתקדמות התרבותית והחברתית של ארה"ב. הועדה חשבה שהרדיו יכול להיות כור היתוך מצוין בין כל העולים בארה"ב. הם רצו לאחד את כל התושבים של ארה"ב לאידאל ולרעיון של the American way of life. הם יצרו שלוש תחנות כלל ארציות שהיו צריכות לעמוד בחוקים ובתקנים והשמיעו בעיקר מוזיקת טינ-פאן-אלי והפכו את כל השומעים על כלל שורשיהם ומקורותיהם ל-אמריקאים. הם יצרו תדר FM ואפשרו רק לחברות שעמדו בסטנדרטים של "דרך החיים האמריקאית" להשמיע בו מוזיקה. ב-1951 הועדה מתכנסת שוב ומגיעה למסקנה שדרך החיים האמריקאית היא לא פתרון טוב, ויש לתת יותר חופש ביטוי ומקום לכל אחד לבטא ולבחור בגוונים שונים. הם יוצרים עיקרון של לאומיות מגוונת. הועדה מחליטה על הקמת תדר חדש AM. ועל יצירת תחנות מקומיות אזוריות. דבר זה מאפשר למוזיקת שוליים לפרוץ קדימה כאשר המוזיקה שבעיקר פורצת בגלל החלטה זו היא הבלוז והגוספל בדרום ארה"ב.
  • הגירה:
 השחורים שעד עכשיו גרו בגטאות בדרום עוברים לערים הגדולות על מנת לעבוד במפעלים לייצור נשק, מכיוון שנוצר מחסור בגברים שגויסו לצבא למלחמת העולם השנייה. השחורים מגיעים לערים הגדולות ומתערבבים ומתמזגים בחברה. בנוסף השחורים מתחילים להרוויח קצת כסף והם קונים כלי נגינה ומתחילים להופיע, ולהקליט, ולהכניס את המוזיקה השחורה לתודעה הציבורית ולהווי היומיומי של הערים הגדולות.
  • מהפיכת המכשירים הביתיים:
ה FCC קובעים שבכול בית צריך שיהיו מכשירים ביתיים כגון: מקרר, תנור, פטיפון, רדיו, ומכונת כביסה. קובע שבעקבות התעצמותה והתעשרותה של ארה"ב, יש לייצר מוצרים זמינים, קטנים, וזולים. דבר זה אפשר את הטרנזיסטורים, חשמול כלי הנגינה ותיבת הנגינה (jukebox). ניתן גם היה להקים תחנת רדיו בזול יותר בעקבות מוצרים קטנים וזולים יותר וכן הקמת אולפני הקלטות במחירים נמוכים יותר. נוצרה מעיין תעשיית מחתרת או שוליים שהיו מקליטים אמנים שחורים ומפיצים בזול יחסית את הגוספל והבלוז.
  • נוצר סוג חדש של צרכן - בני נוער:
בעקבות התעשרות ארה"ב לפתע לבני נוער הייתה גישה לכסף, וגישה לאמצעים מוזיקליים. בהיותם בני נוער הם רצו למרוד ולהבדיל עצמם מההורים. בני הנוער לא רצו לשמוע מיוזיק הול וגאי לומברדו אלא רצו לשמוע מוזיקה שחורה.
ארבעת התהליכים הללו הם אלו שמאפשרים את מהפיכת הרוקנרול. בשנת 1955 התקליטים המוכרים ביותר היו דווקא תחת קטגוריית מוזיקת RACE ולא בקטגוריות הראשיות. השיר rock around the clock פורץ את רשימות ההשמעה והמכירה כאשר כמה חודשים מאוחר יותר פורץ גם אלביס פרסלי לתודעה. הרוקנרול הוא בעצם הכלאה של מספר תתי סגנונות: rockabilly, high school, doo-wop, r’n’bR’n’b הייתה מוזיקה שחורה קצבית, סוערת בוטה ומינית שאליה התחברו גם צעירים לבנים ביניהם אלביס פרסלי. ה doo wop היה מעין מוזיקת r’n’b מרוככת שהתמקדה יותר בגוספליות של המוזיקה. בסגנון זה נהגו לעשות הרבה מהמוזיקה וההרמוניה באמצעות קולות אנושיים ומכך גם השם של הסגנון. הרבה מהקולות בסגנון זה בעצם נהגו לשיר את המילים doo-wop ולכן אומץ לכך השם של הסגנון. הסגנון היה מעין r’n’b לכול המשפחה. ב1952 עם הצלחת ה r’n’b הלבנים שומעים את המוזיקה ואומרים שגם הם מסוגלים לעשות את המוזיקה הזאת וכאשר הם מבצעים את ה r’n’b הלבן הסגנון מקבל את השם rockabilly. אמנים דומיננטיים לסגנון זה היו ג'רי לי לואיס, קארל פרקינס ואלביס פרסלי. ברוקבילי ישנו שימוש בהרבה סלנג וגמגום תוך כדי השירה. סגנון ה high school היה ריכוך של הרוקבילי שהיה מיועד עבור הנוצרים הפוריטנים שבה גם המוזיקה וגם התכנים מרוככים וגם האמנים המבצעים הם פחות מהפכניים ויותר מכובדים.
המוזיקה השחורה נותרה בשוליים למרות הפופולריות הרבה שלה מכיוון שהחברה האמריקאית עוד לא הייתה מוכנה לקבל אמנים שחורים כאמני מיינסטרים, ולמרות שבני הנוער היו אלו ששמעו ואהבו את המוזיקה היו אלו עדיין המבוגרים שהזמינו את המופעים ואפשרו או לא לילדיהם ללכת להופעות. מי ששינה את המצב היה אלביס פרסלי. הוא היה מעין בן טובים מהדרום שהצליח לבסוף לעשות מוזיקה שחורה ולהישמע כמעט שחור כאשר הוא שר את זה. עד אלביס כל זמר לבן שניסה לייצר מוזיקה שחורה סבל מחוסר אוטנטיות שפגע במוזיקליות שלו וכן מקול "לבן מידי" ולכן לא מתאים למוזיקה השחורה. אלביס זוכה לפופולריות אצל בני הנוער אך גם המבוגרים מוכנים לקבלו מכיוון שהוא לבן.
אמן מרכזי נוסף שתרם להיווצרות הרוק הוא בוב דילן. אם אלביס פרסלי הצליח לייצר שילוב והכלאה של r’n’b, בלוז וגוספל לכדי יצירת רוק'נרול הרי שבוב דילן יצר הכלאה בין מוסיקת הפולק האמריקאית והרוק'נרול ליצירת ז'אנר חדש שנקרא רוק. בתקליטו highway 61 revisited משנת 1965 הוא למעשה אלבום הקונספט הראשון, שהוביל מהפכה תודעתית לפיה הרוק צריך לייצר שינוי חברתי, ולנצל את ההשפעה שיש לו על בני נוער ועל אנשים רבים בכדי לייצר שינוי תפיסתי אידיאולוגי שחורט על דיגלו אחווה, שלום, אהבה וחירות.
כל התהליכים שהתרחשו בארה"ב השפיעו מאוד על אנגליה שחוותה באיחור של מספר שנים תהליכים דומים. סוף שנות החמישים ושנות השישים היוו תקופת שפל יחסית בכלכלה של אנגליה בפרט בצפון אנגליה שם הייתה תעשיית הספנות מרכזית מאוד בהכנסה של המשפחות הממוצעות. הדעיכה בכול ענף הספינות הובילה לפיטורים רבים ולאבטלה ועוני רב. מתוך העוני הנ"ל צמחה להקת הביטלס שהגיעו מליברפול. את תחילת דרכם עשו הביטלס דווקא בגרמניה ולאחר שצברו בגרמניה מספר הופעות רב, חזרו לליברפול והמשיכו ליצור בעיר הולדתם. בריאן אפשטיין שהיה מנהל חנות תקליטים שמע ממעריצים רבים ונלהבים שמעוניינים לקנות תקליט של הביטלס על הלהקה ולאחר שצפה בהופעה שלהם הציע להם להיות מנהלם וכך הפך להיות מנהל הלהקה. בריאן אפשטיין יצר את השידוך שבין הביטלס למפיק המוזיקלי ג'ורג' מרטין שהיה מפיק מוזיקלי בעל רקע קלאסי. הביטלס הקליטו 13 אלבומים לפני שהתפרקו וצילמו חמישה סרטים.
מהפכת הרוק'נרול בישראל הגיעה באיחור. בשנות החמישים פעלו בארץ מספר בודד של להקות קצב שפעלו בעיקר ברמלה וברחוב המסגר בתל אביב. להקות אלו זכו להתנגדות מצד הממסד שרצה להמשיך את מה שהיה עד אז המוזיקה הישראלית. עוד לפני קום המדינה הייתה התגייסות לאומית לייצר פולקלור ותרבות ארצישראלית שכללה בתוכה גם יצירת מוזיקה ישראלית בעלת צביון מקומי. למעשה המוזיקה המקומית נוצרה יש מאין כאשר זו שילבה בין מוטיבים מקומיים של מוזיקה ערבית ובין השפעות מערביות של המהגרים שהגיעו ועסקו בהלחנה. הממסד והממשל ראו זאת כאינטרס לאומי להמשיך ולפתח מוזיקה ישראלית לאומית ולכן התנגדו למוזיקת הרוק'נרול הבינלאומית ואף אסרו את הגעתם של הביטלס לארץ בשנת 1965. להקות הקצב בארץ היו תופעת שוליים בשנים אלו, וההתייחסות לרוק'נרול הייתה או כבדיחה או פרודיה, או פשוט לא קיימת. הייתה התעלמות כמעט מוחלטת ממהפכת הרוקנרול העולמית. בשנת 1967 שינתה מלחמת ששת הימים את המוזיקה בארץ. נכתבו שירי ניצחון רבים ולצדם שירי שכול ועצב. הלאומיות התגברה וכתוצאה מכך החלו לצבור הלהקות הצבאיות פופולריות רבה. הרדיו החל לשדר כמעט ורק את שיריהם של הלהקות הצבאיות ומכירות של תקליטי הלהקות הרקיעו. הלהקות הצבאיות הפכו לזרם המרכזי של המוזיקה הישראלית. לצידה התפתחה במחתרת מוזיקת הרוקנרול, בעיקר ברמלה שהפכה למעוז של המוזיקה. הנוער שמאס במוזיקה הארץ ישראלית רצה לעשות מוזיקה יותר נהנתנית והדוניסטית, פחות לאומית ומגויסת ובחר להחליף את האקורדיון והמפוחית בגיטרות חשמליות ובתופים. תרבות שלמה של מועדונים החלה להתפתח ואליה הגיעו בני נוער לרקוד ולבלות לצלילי מוזיקת רוק'נרול בשנים 1968 - 1970. הלהקות החשובות בתקופה זו היו הצ'רצ'ילים, האריות ו"עוזי והסגנונות". השירים אותם ביצעו במועדונים היו בעיקר גרסאות כיסוי לביטלס ולאבנים המתגלגלות, ומעט מאוד שירים בעברית. בשנת 1969 החלו הצ'רצ'ילים לנגן עם אריק איינשטיין שהיה בוגר הלהקות הצבאיות וזמר מוכר ביותר בארץ. השילוב הזה בין המוזיקה שצמחה מתוך הלהקות הצבאיות ולהקות הקצב המחתרתיות הוליד את אלבום הרוק הישראלי הראשון – "פוזי".
 

בפוסט הבא בסדרה, נערוך השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס בנושאי טקסט

העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית ב - Muzik בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוסיקה בהנחיית ד"ר אורי לשמן

 


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: השפעות הביטלס על אריק איינשטיין וסביבתו 

חלק שני: סקירת התפתחות הרוקנרול באנגליה, ארה"ב וישראל

חלק שלישי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס

חלק רביעי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - המשך

חלק חמישי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - חלק אחרון

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות