הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - חלק אחרון
נועם ספרבר
| רביעי | 14.12.11 |
השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - חלק אחרון
חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת הסמינריון של נועם ספרבר - "השפעות הביטלס על אריק איינשטיין וסביבתו בין השנים 1968 – 1973".
בפוסט האחרון, נדבר על הקשר הישיר ביותר בין אריק איינשטיין לבין שיריהם של הביטלס - העבודה שאריק איינשטיין מצהיר שהוא מושפע מאוד מהביטלס על ידי כך שהוא מבצע את שיריהם באלבומיו ומתרגם את חלקם לעברית.
 
בשלישיית גשר הירקון שבה היה חבר, ביצעו שיר שנקרא "למה את לא יוצאת איתי" שנכתב ללחן של From me to you. את השיר Yesterday של הביטלס תירגם חיים חפר וביצעו אריק איינשטיין יחד עם יפה ירקוני.
 
רק אתמול, לך בניתי ארמונות בחול
קולך שטף כגל גדול
מתי היה זה, רק אתמול

יום עבר, מן הסתיו עלה אחד נשר
רק הקמט על הכר נשאר
רק יום אחד, רק יום עבר

ובליבי נותרה עיר זרה בלי ים כחול,
בלי ארמון בחול ובלי צחוק ובלי אתמול

רק אתמול, לי לחשת על אהבה בלי סוף
אמרת את שלי מה טוב
מתי היה זה, רק אתמול

ובליבי נותרה עיר זרה שאין בה חול,
אין ארמון בחול ואין צחוק ואין אתמול

רק אתמול, לי בנית ארמונות בחול
קולך שטף כגל גדול
מתי היה זה, רק אתמול

הו... הו... רק אתמול

Yesterday, all my troubles seemed so far away
Now it looks as though they're here to stay
Oh I believe in yesterday

Suddenly, I'm not half the man I used to be
There's a shadow hanging over me
Oh yesterday came suddenly

Why she had to go I don't know, she wouldn't say
I said something wrong, now I long for yesterday

Yesterday, love was such an easy game to play
Now I need a place to hide away
Oh I believe in yesterday

 

באלבום פוזי מבצע איינשטיין את השיר "היה לנו טוב נהיה לנו רע" שהוא תרגום של השיר Balled of John and Yoko, אריק איינשטיין הוא זה שתירגם את השיר.
רצינו קצת להיות לבדנו 
פתאום היו המון אנשים 
היה לנו טוב, נהיה לנו רע 
חשבנו כבר לחזור חזרה 

אז תגידו לי למה 
הכול קורה דווקא לי 
ומה שהולך פה 
אולי זה לא בשבילי 

באנו קצת לשבת בשמש 
אז דווקא הופיע הצל 
היה לנו טוב, נהיה לנו רע 
כמעט חשבנו כבר לחזור חזרה 

אז תגידו לי למה... 

אורי היפה מדליק לו מדורה 
למה לא לשרוף, למה לא 
למה זה בא לו? 
למה זה בא לי? 
למה, למה, למה, למה, למה? 
די! 

אחר כך קצת הלכנו לבלומפילד 
הפועל תל אביב שוב מחמיץ 
היה לנו טוב, נהיה לנו רע 
כמעט חשבנו כבר לחזור חזרה 

אז תגידו לי למה... 

אורי היפה... 

ג'ון ויוקו הם על הכיף-כיפאק 
אייבי נתן גם כן נחמד 
אולי הם רק סתם שיש בהם דם 
וגם אולי זה כבר הגיע הזמן 

שתגידו לי למה...
Standing in the dock at Southampton,
Trying to get to Holland or France.
The man in the mac said, "You've got to go back".
You know they didn't even give us a chance.
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're going to crucify me.
Finally made the plane into Paris,
Honey mooning down by the Seine.
Peter Brown called to say,
"You can make it O.K.,
You can get married in Gibraltar, near Spain".
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're going to crucify me.
Drove from Paris to the Amsterdam Hilton,
Talking in our beds for a week.
The newspapers said, "Say what you doing in bed?"
I said, "We're only trying to get us some peace".
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're going to crucify me.
Saving up your money for a rainy day,
Giving all your clothes to charity.
Last night the wife said,
"Oh boy, when you're dead
You don't take nothing with you
But your soul - think!"
Made a lightning trip to Vienna,
eating chocolate cake in a bag.
The newspapers said, "She's gone to his head,
They look just like two gurus in drag".
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're going to crucify me.
Caught an early plane back to London.
Fifty acorns tied in a sack.
The men from the press said, "We wish you success,
It's good to have the both of you back".
Christ you know it ain't easy,
You know how hard it can be.
The way things are going
They're going to crucify me.
The way things are going
They're going to crucify me.
 
באלבום "יסמין" מבצע איינשטיין את Here there and everywhere של הביטלס. ההשפעה של הביטלס ניכרה גם במוזיקאים ישראלים אחרים כאשר גם חוה אלברשטיין ביצעה גרסת כיסוי להי ג'וד בתרגומה להיי רות. מישה סגל ביצע את Back to the USSR. שמוליק קראוס ביצע את Mother Nature’s son בביצוע שהוא דווקא יחסית בעל מעוף לעומת גרסאות כיסוי אחרות. יהורם גאון ביצע את זה נדבק שהוא מילים בעברית על גבי הלחן של I want to hold your hand. צוות פיקוד מרכז ביצע את אין בגני שקדיה על גבי הלחן של Here there and everywhere. להקת שבעת המינים שרה את השיר גזר שנכתב על גבי הלחן של Girl של הביטלס.
אריק איינשטיין בוחר יחד עם חבורת לול להיכנס לתעשיית הקולנוע ולעשות סרט מוזיקלי במקביל לקריירה המוזיקלית, ואלו יוצרים את הסרט "שבלול" שגם הפך לפסקול מוצלח. המודל של מוזיקאי או להקה שמייצרת סרט ופסקול שנלווה אליו שהופך לאלבום שעומד בפני עצמו הוא משהו שהיה קיים עוד מימיו של אלביס פרסלי כאשר בולט בעיקר Jailhouse-Rock. אך הפסקולים היו משהו שנלווה לסרט והפופולריות של הסרט קידמה את הזמר ושיריו קידמו את הסרט אך לא היה פסקול שעמד בפני עצמו כאלבום מופת. הביטלס שינו זאת עם A Hard Days Night, שהיה סרט משעשע וקליל אך הפסקול שהפך לאלבום עמד בפני עצמו כאלבום חשוב ומופתי. אריק איינשטיין במודע או שלא במודע מאמץ לעצמו את דרך העבודה הזו ובוחר גם הוא לייצר סרט קליל ומשעשע שהפסקול שלו יהיה אלבום שעומד בפני עצמו.
דמיון נוסף ניתן לראות בנתינת שמות לשירים. השיר הראשון ב"בדשא אצל אביגדור" נקרא שיר מספר 8. קשה שלא לעורר השוואה של Revolution-9 של הביטלס, שנפתח עם המילים number nine שחוזרות שוב ושוב במהלך השיר כמנטרה וייתכן ושימשו השראה לשם השיר "שיר מספר 8" של איינשטיין.
השפעה נוספת שניתן לראות היא האנשים שאיינשטיין בוחר שיסבבו אותו. איינשטיין לאחר שיחררו מהלהקה הצבאית וזכייתו בפסטיבל הזמר העברי הופך לכוכב גדול, דבר המקנה לו את הזכות לבחור את האנשים איתם הוא מעוניין לעבוד. שוב ניתן לראות שאיינשטיין בוחר בנתיבים שהביטלס התוו. גם לאיינשטיין יש מפיק בפועל ומפיק מוזיקלי שמלווים אותו בתקופה המדוברת (1968 – 1973) שהם אורי זוהר וצבי שיסל בדומה לביטלס עם אפשטיין ומרטין. כמו הביטלס גם איינשטיין יוצר מעין דואט שהוא הכותב והמלחין העיקרי בתחילה יחד עם שלום חנוך ומאוחר יותר עם מיקי גבריאלוב.

לסיכום:
השפעתם של הביטלס ניכרת בכול עבודותיו של איינשטיין בין השנים 1968 ו – 1973. הטקסטים, הלחנים, המבנים, הסרטים, ההומור – כל אלו מושפעים ולעיתים אף מועתקים מהביטלס. לא ניתן לקבוע אם איינשטיין עושה זאת במכוון או מתוך אינסטינקט, אך בכול מקרה ניתן לראות שהביטלס היוו מוקד השראתי חשוב מאוד עבור איינשטיין גם בכתיבת השירים והלחנתם וגם בכול ההתנהלות הסובבת את המוזיקה הכוללת את ההפקה, ואת כמות האנשים ותפקידיהם. איינשטיין גם אם אינו מלחין או כותב את כל השירים שניתן לראות שמושפעים מהביטלס הוא זה שבוחר לעבוד עם אותם אנשים ורוחו ונטייתו הם שמתווים את הדרך שמושפעת מהביטלס.

העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית ב - Muzik בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוסיקה בהנחיית ד"ר אורי לשמן

 


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: השפעות הביטלס על אריק איינשטיין וסביבתו 

חלק שני: סקירת התפתחות הרוקנרול באנגליה, ארה"ב וישראל

חלק שלישי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס

חלק רביעי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - המשך

חלק חמישי: השוואה בין שירי אריק איינשטיין לביטלס - חלק אחרון

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות