הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 2
ענת גוטמן
| שני | 19.09.11 |
הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 2
חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת הסמינריון של ענת גוטמן ממלכות הרוק ב"סימנים של חולשה" למלכות האלקטרו ב - "11א"
בפוסט האחרון לסדרה נמשיך בניתוח האלבום 11א' אותו הפיקו ביחד רע מוכיח וברי סחרוף ונראה כיצד באים לידי ביטוי עקרונותיו המוסיקליים של מוכיח גם בקטעים אלו.

 

  

5.      מדבר מהלב

המעברים אצל רע קיצוניים ,גם דינמיקה גבוהה(גם בשירה) וגם בשינוי הנושאים.
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
פתיחה
2 גיטרות מדוסטרשות, כל אחת בסאונד אחר ,מנגנות במרווח
בית 1
משולש/פעמוני רוח
תופים ישרים
פאד קלידים
אפקט של רוח
מעבר חריף של סטרינגס (או של סינתיסייזר) לפזמון
פזמון
סאונד של רוח מלווה את הפזמון
שירה כפולה מתחבאת,באוקטבה למעלה
מעבר
לבית שקט, החשמליות נעלמות
שייקר אלקטרוני
אקוסטית
תפקיד קלידים קטן אלקטרוני
בית 2
מעבר סטרינגס לבית הבא
 בית 3
חשמלית חוזרת במינון עדין
בסוף השירה עושה מעבר האמונד + סטרינגס ,רע כאילו מסמן את המעבר המוכר לפזמון אבל הוא לא עובר, ומושך את זה עוד שלושה סיבובים (בהם חצוצרה נכנסת) ,בסוף כל סיבוב כזה יש כאילו מעבר לפזמון ואז בא עוד סיבוב, מפתיע.
פזמון
חשמליות
סימפולי קולות
רוח
חצוצרה
המשך פזמון בלי שירה
ומשם אל ברייק
קטע מקביל לפתיחה
עם הרבה יותר נויז ,רעשים אלקטרונים
תופים
 
6.      כל הפיל

רע משתמש באותו סאונד של סינתיסייזר שמן וגבוה בקטעים השונים של האלבום .זה אחד המזהים של סאונד האלבום. אחד הדבקים שמוכיח משתמש בהם באלבום המורכב ומרובה האלמנטים הזה. זה הסוד שלו, ההגיון בבלגן. עוד כלי שמסייע לו לעשות סדר בבלגן של עצמו, הוא השימוש במבנים מוגדרים , והאיזכור של ההתחלות בסופים, חשיבה שמדגימה את המקורות ההקלאסיים מהם שאב בבית.
 מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
כל השיר
סימפולי דיבורים על ביט
שיר שלא הוקלטה בו שירה . נשמע שהשתמש בקטעי שיחות ורקם את הקטע הזה.
הביט נשאר קבוע כל השיר
פזמון חוזר
סימפול קבוע "לא משנה מי צודק ומי התחיל,במקום החדק,קיבלת כל הפיל"
 
7.      מדגסקר
מבחינה הפקתית, יש שימוש בפילטרים,בפאנינג, כדי ליצור גיוון של פארט מוסיקלי שהעיבוד שלו לא משתנה
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
פתיחה 
זהה לקטע (3)- אותם קלידים באותו תפקיד, אבל משם יוצא לקטע ג'יבריש על ביט.
ג'יבריש צרפתי ערבי
סימפול כרוז בשדה התעופה
רברסים של דיבור
ביט קבוע, נע בין אלקטרוני,לסט תופים אמיתי
סימפול של טלפון
פזמון חוזר
שינוי הרמוני – מעבר למינור
סימפול קבוע בג'יבריש בסאונד ערבי, קצבי, עם טיפה מלודיה
חלק אחרון
הופך לאוריינטלי, ליין חליל, תפקיד דרבוקה צפוף מנוגן אלקטרוני,קצת בסגנון טריפ הופ
הוא מניע עליו פילטר שפותח , סוגר ומניע את הסאונד .
 
8.       רחוק ממך

- שיר ראשון באלבום שנפתח ללא ביט.
- השיר מכיל המון סאונדים קטנים של כלים שמבליחים להופעת אורח , פעם בשני בתים וזהו. כמו פסיפס. לרע אין בעיה שכלי יכנס וייצא באיזכור בודד ולא יופיע יותר משך הרבה מאוד זמן, או בכלל לא. זה קונספט עיבודי נועז.
- המון שימוש בווקל, במילים והברות, שהופכים את הדיסק האלקטרוני הזה לאנושי. עוד מה שעושה את זה זה התפקידים האלקטרונים שמנוגנים בלי "ליישר אותם", הם מרגישים מנוגנים. וכמובן מה שעוד תורם לזה הם הכלים שמנוגנים לייב, ובעיקר אלו האקוסטים לגמרי (חצוצרות, מיתרים ,פסנתר) שהחום והרגש שבהם באים לידי ביטוי במלואם כשהם מונחים על גבי האלקטרוניקה הקרה והמנוכרת.
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
פתיחה
אקוסטית
סאונד ברברס
בית 1
תחושה של בוסה
תופים מנוגנים מקלות על רים שוט,עדין
כלי הקשה
סאונד ברברס
בית 2
2 סינתים מתארחים :
הרמוניקה אלקטרונית
כלי מיתר אלקטרוני
פזמון
מהלך הרמוני שונה.
דואט עם רביץ
חשמלית עדינה בליינים
אפקט סחרור
כלים יוצאים ונכנסים לביט בודד
ליין מסיים
מעבר
קלידי אייטיז גבוהים מאלתרים
יהודית רביץ מדברת טקסט
פזמון
מהלך הרמוני שונה.
דואט עם רביץ
חשמלית עדינה ,יותר צפופה מהפזמון הקודם
אפקט סחרור
כלים יוצאים ונכנסים לביט בודד
אובר טונים בגיטרה
ליין מסיים
מעבר
שירה חרישית ברקע
מחיאת כף
יהודית רביץ מדברת את הטקסט של דליה רביקוביץ עד הסוף.
הטרק,מינורי,עדין, הופך ליווי לנאום הזה, אין יותר מידי הפתעות
 
9.      לא שוכח
 
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
גיטרה לא מאוד בטיים ,מנסרת, עמומה, קצת מרושלת
ואז הביט נכנס
ליין גיטרה ישר ,בהיר, בנמוכים
סט תופים מלא על הרבעים
שייקר

בית 1+2
גיטרה משלימה בסוף כל סיבוב
פזמון
שירה כפולה
אפקטים
בית 3
נכנסות נגיעות של פסנתר אקוסטי , זה מכניס רגש לחומת הגיטרות
פזמון
בפזמונים יש סימפול של מין נשימה , תחילת מילה שנקטעת, שמוסיף לתחושת הטלטלה והכוונה שעולה מהמילים
סיום
פסנתר
סטרינגס
סיום שמזכיר את ההפקה של בק ,יוצר ניו יורקי שהשפיע על רע, בשיר "paper tiger " מתוך האלבום sea changes”"
 
10.      ים המלח
 
אינסטרומנטלי
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
פתיחה
פתיחה ערבית, 
דרבוקות
תוף מרים
 קטע ראשון
נכנסת החשמלית
נכנס פאד אלקטרוני, הניחוח המזרחי מתערבב ברוק
את הליין המרכזי של הגיטרה מלווה לפרקים, פאד אלקטרוני, ביוניסון
טרומבון מופיע ונעלם
 קטע שני
התופים נכנסים ומבססים את הרוק הקשוח הישר, את הפיוז'ן של הקטע. משנים את התחושה 
חשמלית בליין ים תיכוני
ליינים של חצוצרה זורקים לצועני
  
11.      הדרך
 
שיר היפנוטי.
מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:
חשמלית שמנגנת מתוך מיוטים (עם כפתור הווליום של הגיטרה)
חשמלית שנייה בפרוקים
דרבוקה בשלושה רבעים
שירה מזרחית
בס בליין צפוף שמגיח פעם ב-
אמביאנס
המון reverb על השירה
כרגיל השירה מוכפלת, אוקטבה למעלה
Disturbs של החשמלית
מחיאות כפיים נכנסות ויוצאות על הקצב
חצי מהמלודיה של השירה נשמעת ארץ ישראלית רוסית ישנה, (מזכיר את השיר "בית הערבה")
החצי השני נשמע ערבי לגמרי
השיר מסתיים בקאט טוטאלי,באמצע תיבה. ההיפנוטיות נקטעת באכזריות.

שיתוף הפעולה בין המוסיקאים רע מוכיח וברי סחרוף מעיד לא רק על הפרייה מוסיקלית מוצלחת כי אם על חברות אמיתית אשר איפשרה לכל אחד מהיוצרים לבטא את עצמו בעזרתו של השני.

 העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית בהנחיית ד"ר אורי לשמן ב-"Muzik" בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק

חלק שני: מסימנים של חולשה ל-11א - הרקע והחזית מתחלפים

חלק שלישי: ברי סחרוף והרוק במרכז, רע מוכיח מתבל בסאמפלים

חלק רביעי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 1

חלק חמישי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 2


השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות