הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 1
ענת גוטמן
| שני | 12.09.11 |
הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 1
חלק רביעי מתוך עבודת הסמינריון של ענת גוטמן ממלכות הרוק ב"סימנים של חולשה" למלכות האלקטרו ב - "11א"
בפוסט זה ננתח את חלקו הראשון של האלבום 11 א' אותו הפיק רע מוכיח ביחד עם ברי סחרוף וננסה להבין מה הגדולה של רע ביצירה זו שבה הוא מביא את האישיות המוסיקלית המורכבת שלו לידי ביטוי מלא.

 

על האלבום:


11 א' הוא תוצאה של כשנתיים של עבודה משותפת של רע מוכיח, שעבר לגור בארצות הברית לאחר הוצאת "סימנים של חולשה", וסחרוף, בזמן ביקורים של מוכיח בישראל. האלבום הוקלט ברובו ברחוב המכבי 11 א' בתל אביב, ומציין 11 שנה מאז שיתוף הפעולה הראשון בין השניים, אלבום הרוק המצליח "סימנים של חולשה". האלבום מכיל 11 קטעים ששילבו בין נטייתו של מוכיח לאלקטרוניקה והיפ-הופ לכיוון הרוק המלודי של סחרוף.
האלבום נמכר בשבוע הראשון להוצאתו רק באינטרנט במחיר מוזל בפורמט MP3 למורת רוחו של מוכיח, שמקפיד על איכות צליל גבוהה בהקלטותיו, ולאחר מכן יצא לחנויות. לרגל הוצאת האלבום הגיע מוכיח לישראל, והשתתף בסיבוב הופעות קצר עם סחרוף, אורן לוטנברג, תם מוכיח (אחיו של רע) ויונתן אופנהיים. בניגוד ל"סימנים של חולשה", ב - "11א'" מוכיח השתתף גם בכתיבת הטקסטים ובשירה, ונחשב שותף מלא באלבום.
 

קישור להאזנה לכל שירי האלבום : http://berry.co.il/disco/11-a/playme.php

 

ניתוח עיבודי/הפקתי של האלבום 11 א':


מניתוח כל שירי האלבום "11א", עולה פרופיל של יוצר נועז, חדשני, בעל יריעה מוסיקלית רחבה שמצליח להגיע לנקודת מיצוי אמנותית ,כשהוא משתמש ליצירת האלבום בכל הצבעים שבפלטה שלו - ג'אז וקלאסי שספג מהבית ומלימודיו בקולג', היפ הופ שספג בשהותו הממושכת בתפוח הגדול, דרך לטינו, אלקטרו, ים תיכוני מהאזור בו גדל, מוסיקה תורכית משותפו ליצירה סחרוף – ויוצר מהשילוב ביניהם משהו חדש לגמרי , יצירה שמצד אחד לא מתחשבת בגבולות ובמוסכמות ,ומצד שני מצייתת לגמרי למבנה ,לחוקיות ,ולעקרונות מוסיקליים – כפי שרע שומע אותם.
כאמור , ביצירה של מוכיח לאורך כל הדרך קיימים עקרונות מכוננים ,משותפים.


● הנגדה: מעברים חריפים בין נושאים
● פיתוח של נושא עד מיצוי
● עושר – ריבוי אלמנטים
● דיוק – אין שם אלמנט שזה מרגיש שהוא סתם שם.
● ריבוי נושאים ביצירה
● הביט כמנוע
● מבנה חזק
● אלמנט ההפתעה
● שלמות – גם ליצירה בת שניים שלושה וארבעה נושאים שהוא נע ביניהם בצורה קיצונית, תוך שבירות , יש תחושה של יצירה אחת.
● סיפור עם גיבור - המקום שמקצה רע בהפקה לזמר, לפרונט, הוא מרכזי בחשיבותו. מאידך, השירה היא חלק מהסאונד הכללי של הרצועות.
 

נראה כעת ,תוך ניתוח מפורט של השירים, כיצד בשונה מב - "סימנים של חולשה", ב - "11א" עקרונות אלו לא רק באים לידי ביטוי באלבום, אלא ממש מכוננים ובוראים בדמותם את האלבום:

1. אל נעלמים
בשיר זה אפשר לשמוע את הדואליות בהתייחסות של רע לתפקיד השירה בהפקותיו –
הזמר,הסטורי-טלר, נוכח מעל לכל. זה לא טריוויאלי, בהפקה שהמוסיקה בה כל כך עשירה ומורכבת ומספרת סיפור שלם בפני עצמה עוד לפני שהטקסט נכנס לתמונה.עם זאת ,בדרך לא מוסברת, מצליח רע להטמיע את השירה בתוך הטרק כך שהיא גם עוד אלמנט במוסיקה. כך מחד ,הזמר והטקסט נוכחים מאוד ולא מעומעים- השירה מאוד ברורה אל מול כל הסימפולים ,גם הקוליים, והיא העוגן של רוב הקטעים. ומאידך השירה של ברי היא חלק מהסאונד הכללי של הרצועות, וזה לא אלבום שמשרת שירים, אלא יצירה מוסיקלית שיש בה גם שירה.
 

מבנה השיר ,העיבוד וההפקה:

אינטרו
הרמוניה מינורית. אקורד אחד.
ליין גיטרה שרץ לאורך הפתיחה
יחידה ריתמית קטנה, כמעט אפקט
בית 1
2 אקורדים ,החלפה באמצע הבית.
שירה מאופקטת, רחוקה, נעה מימין לשמאל
לופ בייס דרמי קצת של דאנס
סימפול רחוק של קול נשי
סינתי על הרמוניה אחת עם פילטר שנפתח ונסגר
מעבר טמ-טמים משמאל לימין
בית 2
הדגשת מילים בשירה עם אותה מילה ברוורס מאחורה
תוספות קטנות של הטמים
ברידג'
כמו אינטרו עם תוספות:
סאונד כמו אזעקה שבורה שנוצר מהברה בווקל המקורי
סינתי אחר בתפקיד קצת יותר צפוף
ברייק על תו ממיתר חורק
פזמון
בפזמון השירה הופכת לקרובה ,בלי אפקט.
הרמוניה הופכת מאז'ורית
ברייק ביט על תוף פח כלשהו עם מצילות אינטנסיביות
פסנתר בליין מינמלי מרחף למעלה
חשמלית עם דרייב עצבני מחליפה את ההרמוניות
יציאה מהפזמון עם הסינתי
מעבר
אחרי הפיזמון מנגינה מאז'ורית לא קשורה,גיטרה
בית 3
פזמון כפול
סיום
אאוטרו עדין, גיטרה והאמונד שמנגנים בקונטרפונקט
 

2. רוח חדשה

''זה לא מקסם שווא, זו לא שמועה
העיר הזאת היא לא שבויה בחלומה
שמע, שמע -
זה קול מן העבר, לא חזיון מוזר
הגולה תל אביב יושבת על נהר כבר
לב האבן הופך לב בשר
אם לא היום אולי מחר
שפכת ההר שולחת גלים של תקווה
אז תן לה להוציא אותך מדעתך
רוח חדשה, רוח חדשה...''
(''רוח חדשה'')

● הגאונות בעיבוד השיר הזה היא במשחק בין כלים וירטואלים (סינתי של חצוצרה ,מכונת תופים) לכלים חיים מאותו הסוג (חצוצרה אמיתית,סט תופים). הניואנס הזה מצליח לתרגם במדוייק את הטקסט, שמתעסק בהבדל בין האמיתי לשקרי, בין מקסם שווא שסחרוף מיחס לאורבניות התל אביבית, ולנבואה שלו על רוח חדשה שתקים לתחייה את לב האבן של העיר. הכלים הסינתטים מול הכלים החיים הם שני הצדדים במלחמה הזו, שמנגנים בסוף יחד, בסינתזה .
● החיות הגדולה ותחושת החיבור, הכאן והעכשיו, של האלבום, מקורם בשימוש של רע בקול האנושי, והוא עושה זאת בדרכים רבות :
1. כתוספות, תבלינים לקול הראשי
2. קול שני באוקטבה
3. כסימפולים בודדים שמגיחים ויוצאים -קריאות ספונטניות, עממיות "יאללה", "הו" , "לא" , משפטים בערבית -שהיא מוסיקה מקומית שקיימת לנו באוזן
4. סימפולים של הברות או מילים שמהווים יחידות ריתמיות של השיר
 

מבנה השיר, העיבוד וההפקה:
פתיחה
מקצב של ½,
סינתי חצוצרה
מכונת תופים
סינתי נוסף בסאונד של רוח ,בגבוהים
ברייק – סאונד של חיכוך על מיתר
חשמלית נכנסת בפאואר קורדס על וואנים
תופים אמיתיים (בתפקיד עמוס ברייד) נכנסים לצד התופים האלקטרוניים
בית 1
סאונד שירה חם וקרוב
המשך
שימוש בהברות מהשירה כסימפולים בסוף הבית
בית 2
סינתי כינורות
מעבר
חצוצרות אמיתיות
סטרינגס אמיתיים
מעבר נוסף
הקצב משתנה ל-4/4
השיר מתרוקן אל תופים ופאואר קורדס
חזרה למבנה הבית
בעצם המבנה חוזר על עצמו ,וכל פעם הליד משתנה:
החצוצרה,ליין גיטרה חדש, עד שבסוף הם כולם נמזגים זה אל זה, סימפולים מהווקל עם אפקט הדהוד, חצוצרות הסינתי מההתחלה, הכינורות.
הליין גיטרה מתפתח ונהיה כרומטי, א-טונלי, קצת מזרחי
אפקט ההדהוד (delay) של סוף השיר מוביל אל השיר הבא

3. קצב ועצב
● היחידה הריתמית מורכבת מכל הכלים, כל הכלים הם פרקשן עבור רע, הקלידים, הגיטרות
● הוא לא מסתפק ברעיון שמצא - תמיד גם (א) מעבה ומפתח אותו (ב) עובר לרעיון הבא
● הכול מרגיש מנומק , עם מחשבה, גם מה שנשמע הכי מוזר ולא קשור יש לו צידוק מוסיקלי, טקסטואלי
● עושר עיבודי והתפתחות מהירה: ב - 17 השניות הראשונות של הקטע, עוד לפני שהשירה נכנסה, קרו 9 התרחשויות מוסיקליות שונות מרתקות -

5 שניות ראשונות:
1. אפקט לא ברור בתנועה מימין לשמאל
2. קלידים בסאונד פעמונים בתפקיד ליין מהיר
3. ליין כינור קטן
4. סאונד פח קטן ולא מזוהה
12 השניות הבאות:
5. מערכת תופים
6. מפרט שורט לאורך מיתר
7. קלידים גבוהים (האמונד) בתפקיד צפוף של כמעט one note שמסמן את הקצב
8. חשמלית בפאואר קורד משלימה שמינית חסרה בתפקיד הקלידים
9. תפקיד בס צפוף נכנס
רע מצליח ליצור בלילה הומוגנית של סאונד בלי לוותר על להכניס את כל הרעיונות שלו פנימה, ובלי שזה ישמע מודבק, אלא מתוך התפתחות אורגנית – גם כשהוא משלב נושאים זרים לגמרי לכאורה.
 


מבנה השיר, העיבוד וההפקה:

בית ראשון
תופים
בס
חשמלית
-החשמלית (בסאונד קרוב לקלידים) עושה פירוקים וגם מסמנת את המלודיה של השירה
-השירה מוכפלת , ברי שר באוקטבה אחת למטה,חלש ברקע

בית שני
התופים מכפילים קצב
-החשמלית בקונטרפונקט למלודיה של השירה, לא תמיד טונלי

מעבר
הקלידים חוזרים
הגיטרה נותנת ליין חדש
תופים מתעצמים עם ריידים

פזמון
ווקל גבוה כפאד מאחורה, ככל הנראה תפקיד שמנוגן בסאמפלר
הגיטרה שניגנה 2 שש עשריות מנגנת עכשיו 4 שש עשריות
בית שלישי
ברייק והתרוקנות אל :
תופים
בס
שירה
אקורדים ארוכים על ההאמונד שמלווים את השירה ,כמו הגיטרה שעשתה את זה קודם.
הווקל הנמוך שהושתל בבית הראשון ברקע, מוגבר ושווה עכשיו לווקל המרכזי בעוצמתו- כמו שני זמרים ששרים באוקטבה

בית רביעי
חוזרת הגיטרה המפרקת, הקונטרפונקטית
את האורגן מחליפה גיטרה על שש עשריות

מעבר
קצת חלומי, תופים מפוזרים, הקלידים הפעמוניים מההתחלה מופיעים

פזמון
חזרה לקצב ,סאונד מימי ,מהסאמפלר, מופיע
דיאלוג בין שתי גיטרות משלימות: אחת בימין ,שבורה, ב12 השש עשריות הראשונות , השניה בשמאל, מלאה ב4 האחרונות,
ואחר כך,כשהשירה יוצאת, הן עוברות לאחד מול אחד לפי הקצב בו השירה הייתה,מסמנות אותה.

פארט סיום
נושא חדש - לראשונה בשיר מופיע פסנתר אקוסטי בתפקיד חדש לגמרי .
מתחתיו שאריות מהקלידים הראשונים של השיר, רק האפקט שלהם. הם הולכים ומתגברים עד שמכסים את הפסנתר
הכינור מהפתיחה גם מבליח ,בתפקיד מפותח יותר
דיאלוג בין המיתרים לפסנתר מעביר לשיר הבא
 

4. בואי נרקוד
● כל המשחקים של רע על הווקל הם תוספות ,ולא מפריעים להבנת השירה , ולווקל המרכזי .
רע יודע להבחין בין עיקר לתפל ומבין שהחוזק של שיר טוב זה הדמות הראשית: המילים והקול האנושי.
● אין לו בעיה להכניס בחלק האחרון של השיר כלי חדש לגמרי , נושא חדש

מבנה השיר, העיבוד וההפקה:

פתיחה
סטרינגס בתפקיד ריתמי על הוואנים
אקוסטית מפרקת אקורד בכל סוף תיבה
מרימבה
סימפולים נכנסים ויוצאים ברקע

בית ראשון
שירה שנייה מלווה את השירה

פזמון
תפקיד דרבוקה אלקטרוני נכנס

מעבר
ברייק- מקצב חדש נכנס, טריפ הופי, בסגנון massive attack
ארפג'יאטור בסוף החלק
סימפול קול
ושוב מעבר חד ל

בית שני
מקצב שוב מתחלף, כמו דרום אמריקאי ,של סמבה ביסודו, אבל סט אלקטרוני מנגן אותו בסאונד קשוח, של היפ הופ, וכך התפקיד מוצא מהקשרו.
גליצ'ים על השירה, בעדינות, לא מוגזמים. לפעמים חזרות של משפטים בשירה, של הברות.
נראה שהתוספות ווקל מנוגנת בקצב, על סאמפלר.

פזמון
מתווסף קול שני, גבוה, דיבורי
חליל צד

מעבר
תמונה חדשה- התרוקנות
תפקיד חשמלית מזרחי על הביט,
שברי הברות בקצב
קריאות "יאללה",מוטיב חוזר בשיר

חזרה לפתיחה
לראשונה בשיר מופיע סט תופים ישר (קיק , סנייר) ,ולייב.
הגיטרה ממשיכה
הקלימבה חוזרת
הסטרניגס חוזרים אבל בתפקיד מינימלי יותר, רק על אקורד אחד
ומסיימים את השיר
 

 העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית בהנחיית ד"ר אורי לשמן ב-"Muzik" בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה


לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק

חלק שני: מסימנים של חולשה ל-11א - הרקע והחזית מתחלפים

חלק שלישי: ברי סחרוף והרוק במרכז, רע מוכיח מתבל בסאמפלים

חלק רביעי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 1

חלק חמישי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 2


השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות