הפילוסופיה של האסתטיקה – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    הפילוסופיה של האסתטיקה

הפילוסופיה של האסתטיקה

  אבי אלבז הוא בסיסט מחונן, בוגר Berklee college of music הפועל באסכולת המוסיקה הקונקרטית, מלחין ומפיק מוסיקה לתיאטרון ולמחול, יועץ, מפיק ומעצב צליל של אומנים רבים(הדג נחש, שוטי הנבואה, אינפקטד מאשרום ועוד).
אבי מלמד ומרצה בכפר הירוק, אוניברסיטת חיפה, תיכון אלון ובמיוזיק.
השנה נפתחו מספר קורסים חדשים בהנחייתו של אלבז וזאת נראתה לנו הזדמנות מצויינת לתפוס אתו שיחה קצרה על מוסיקה, סאונד, הפקה מוסיקלית ומה שבינהם.

מה לומדים בקורסים שלך ומה החשיבות של הקורסים ליוצרים ולמפיקים צעירים?
"פיתוח שמיעה טכני הוא קורס המפתח את מיומנויות התלמיד להקשיב לצליל לפי תדר ומעטפת צליל ובכך מאפשר בעצם את היכולת לנתח סאונד של כלי או מיקס כללי בצורה מעמיקה יותר. כלים אקוסטיים – דווקא בעידן שלנו, בו מוסיקה אלקטרונית מתפתחת כל הזמן, צריך ללמוד להכיר כלים אקוסטיים ברמת המנגנון, מנעדים וכיו"ב, מתוך הבנה שכלים אלה עדיין יכולים להשתלב במוסיקה עכשווית. מבנה וצורה – קורס בו נלמדות צורות מוסיקליות בתרבות המערבית תוך כדי ניתוח מאפיינים סגנוניים והרקע להיווצרות צורות מוסיקליות, מתוך הנחת יסוד שהבנת מבנים אלה הכרחית ומהווה מפתח למימוש יצירה מוסיקלית מכל סוג. מבוא להפקה – קורס שעוסק בעולם ההפקה מנקודת הראות החוץ מוסיקלית – ברמת הארגון, הניהול והדגשים ובקושי האישי והבין אישי שבניהול הפקה. הקורס נותן כלים בסיסיים על מנת להימנע מקשיים ומתסבוכות מיותרות בניהול הפקה. קומפוזיציה במאה ה21 – הקורס עוסק בחשיבות ובטכניקות ליצירת מוסיקה המשוחררת מסגנון ומתוך מחויבות לתקופה. הקורס מתקיים תוך למידה של פרמטרים חשובים בקומפוזיציה, סקירה של הנעשה בהם ובדיקת אפשרויות לפיתוח בעתיד. סינטזה – קורס העוסק במיומנות עולם הסינטזה, הקניית כלים לניתוח מערכות סינטזה ובבניית כלי נגינה או כלי עיבוד על בסיס הידע הנרכש. ריכוז פרויקטים - המתווה של ריכוז הפרויקטים הוא להבטיח את קיומם של פרויקטים בבי"ס ולתכנן את הפרויקטים לפי יכולות ביה"ס וע"פ יעדים לימודיים."

האם אתה צופה שינויים בחינוך המוסיקלי בישראל ומהם יהיו לדעתך?
"אני צופה שינויים בחינוך המוסיקלי בעולם וגם בישראל. למרות שאנחנו עדיין אי של שמרנות לגבי חינוך מוסיקלי, עם השנים תפישות העולם המנהלות את בתי הספר למוסיקה ישתנו משום שהמוסיקה מחפשת לפרוץ צורות וטכניקות חדשות והשפה המוסיקלית זועקת לחדשנות."

איך אתה משלב את הניסיון שלך בעבודה עם אמנים עכשוויים בתוכנית הלימודים?
"השילוב של הניסיון בעבודה מתבטא בעיקר בכך שבזכות הניסיון אפשר ללמד טכניקות איך להימנע מבאגים מיותרים.
כל מי שצבר ניסיון צבר גם טעויות שאפשר למנוע אם לומדים איך. מי שמלמד מתוך ניסיון בשטח, יכול להביא את אוסף הטעויות שצבר, כמובן שזה תקף גם לגבי דברים חיוביים שאפשר ללמד – איך להפיק תוצרים טובים. מתוך הניסיון אפשר ללמד אנשים איך להתמקד ולהתמקצע."

למה לדעתך קיימים פערים באיכות הסאונד בין ישראל לחו"ל? והאם עכשיו כשהפערים מצטמצמים תהיה אפשרות למוסיקה ישראלית להצליח בחו"ל?
"אני עושה הבחנה גדולה בין פערים באיכות הצליל לבין הסיכוי של מוסיקה ישראלית בחו"ל. פערים באיכות הסאונד לא נובעים מציוד פחות טוב וכו אלא מההבדל באסתטיקה בה אנו חיים. סאונד טוב הוא תוצר של תרבות אסתטית המתחילה מאיך שמנהלים שיחות בחיי היום יום, מקצב החיים ומהתנאים בהם פועלים. במציאות הישראלית הלחוצה והדחוקה בזמן פנוי ובמשאבים, סאונד טוב הוא בגדר נס. עם זאת בשנים האחרונות יש יותר יצירות עם סאונד טוב והסיבה לכך היא שמוסיקאים עובדים לבד בסביבה הביתית וזה מאפשר סביבת עבודה פחות לחוצה ויותר נוחה לאמן ושומעים את זה. לגבי הסיכוי של מוסיקה ישראלית בעולם - לדעתי מוסיקה ישראלית תפרוץ בעולם רק כשתהיה מוסיקה ישראלית ולא מוסיקה שמחקה מוסיקה אנגלית או מוסיקה אמריקאית. אין לי ממש הגדרה למוסיקה ישראלית אבל אני משוכנע שעל מנת ליצור תרבות מקורית יש לצבור מספר שנים של תרבות מקומית ולא חיקוי תרבותי לעולם, אם נמשיך לחקות את העולם מבחינה תרבותית נאלץ כנראה לוותר על הזכות להגדרה תרבותית עצמאית בכל התחומים, כולל מוסיקה."
הפילוסופיה של האסתטיקה – חדשות מוזיקה