הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
Daft Punk - Homework | חלק אחרון
ליאור ברוש
| ראשון | 19.06.11 |
המשך ניתוח קטעים נבחרים מאלבום - Homework

חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת המחקר - "המעבר של דאפט-פאנק מסצנת האנדרגראונד למיינסטרים בעקבות האלבום homework"

המשך ניתוח מוסיקלי של קטעי האלבום homework, אלבומם הראשון פורץ הדרך של דאפט פאנק וכמה מילות סיכום.

 

הסינגל הראשון של ההרכב אשר נקרא "The New Wave" לאחר מכן הוא יצא שוב באלבום Homework תחת השם "Alive" מאוד דומה ל"Da Funk". גם בו הבאס מתנגן ברבעים בריתמיקה שחוזרת על עצמה. ה - Rhythm-Section גם כאן מקומפרס באותו הסגנון. אך הסינטים בקטע הנ"ל מתקשרים זה עם זה בצורה יותר מובהקת (Call-Response). והשינויים הקטנים המתרחשים בקטע מתבצעים בעיקר ע"י מכשירי אפקטים של דילאיי וריברב.

מבחינה מוסיקלית המלודיה העיקרית "הוקית" וכמו ב"Da Funk" גם הקטע הזה נגמר ב - Fade out.

 הסינגל השלישי באלבום מכיר לנו את הצד העדין וה"פאנקי" של דאפט-פאנק.

והוא נקרא "Around the World". אולי הסינגל הכי מצליח שלהם הגיע למקום הראשון במצעד להיטי הדאנס של ה"בילבורד". הקטע מיוחד מכמה סיבות, לראשונה דאפט-פאנק מכניסים ווקאל לקטע שלהם (אמנם רק 3 מילים). האפקטורה על הווקאל היא מיוחדת לתקופה ונעשית בעזרת מכשיר הנקרא "Vocoder" (מכשיר שהפך למאפיין עיקרי של דאפט פאנק בתקליטים שבאו לאחר מכן). מלבד הווקאל הקליט ישנו בייס-ליין מתוחכם שמגיע מעולם הפאנק. במאמרים אומרים הצמד שהושפעו בכתיבת  הבייס-ליין מהשיר "Chic – Good Times", השפעה ברורה ונשמעת לכל אוזן. מבחינת הסאונד הם אינם מתחכמים  אך מבחינה מוסיקלית הניגון של הבאס יוצר לנו הרמוניה המורכבת ממס' אקורדים ומס' פראזות שונות. ניתן לומר שהניגון הרבה יותר מורכב מדברים שעד כה נשמעו מדאפט-פאנק(כלומר הסינגלים הראשונים), כמו כן גם בקטע הזה אנחנו יכולים לשמוע סינטוזים מעניינים (3 במס' הפעם), והפעם גם הם מתנגנים עם פיל ומלודיה שמושכת לכיוון ה"פאנקי". בסינגל הנ"ל ניתן להבחין בפנים חדשות של ההרכב, הרבה יותר מוסיקליות בקטע כולו, יותר אלגנטיות מבחינת המיקס שילוב סגנון הפאנק ובעיקר חדשנות. וגם כאן מסתיים הקטע ב Fade out.

 הקטע הבא לא יצא בתור סינגל אבל בחרתי לפרט עליו בגלל שהוא הקטע שמציג את הצד הכי אגרסיבי הכי "כואב" של דאפט פאנק והוא נקרא "Rollin' & Scratchin".

כמו ב"Around The World" גם כאן ניתן לראות צד אחר של ההרכב. הקטע מתחיל הקיק וסנאר שמתנגנים יחדיו (לא כל כך מקובל לסגנון), לאחר מכן נכנס הי-האט פתוח שעולה בווליום (אוטומציה לפיידר) באותה הדרך נכנס גם הסינטוז הצעקני שהוא הרעיון והעיקר של כל הקטע. המלודיה שם היא פרט שולי עיקר העניין בקטע הוא המשחק עם הסאונד האכזרי של הסינט הראשי. התופים בקטע גם כן מופקים באותה שיטת קומפרסייה. ניתן לומר שזהו קטע שמכוון למסיבות "נטו", הוא "חריף" וקשה להאזנה, הסאונדים בקטע צורמים באופן מכוון. צד שונה לגמרי של דאפט-פאנק ממה שראינו עד כה.

  הקטע הבא נקרא "Teachers" והוא קטע מחווה לכל המוסיקאים שכנראה השפיעו דאפט-פאנק.

הוא יצא כחלק מהסינגל "Around The World" (בגרסת הדיסק). מבחינת הפקה הקטע יצירתי ולא כל כך מקובל. התופים מבחינת ניגון וסאונד שונים הפעם מכל שאר הדוגמאות שהבאתי. הניגון "שבור" ניתן לומר אפילו שהוא מזכיר תופים של "היפ-הופ". והסאונד של הקיק עובר בין האוזניים במהירות (מספר מילי' שניות), מה שיוצר סאונד של חלל על התופים. כלומר הקיק בסטריאו, ועוד קיצוני. דבר לא מקובל בשום סגנון ושום תפיסת סאונד. מלבד הקיק המפתיע, רוב הקטע הוא פשוט הקראה של שמות המוסיקאים בין "דר. דרה", "לואיס ווגה", "גרין וולווט" ועוד רבים וטובים. הווקאל בקטע גם כן מיוחד. הוא מבוצע על ידי כביכול 2 זמרים, אבל המשחק פה הוא עם הפיטצ'. הם בעצם הקליטו זמר אחד(סביר להניח אפילו שאת עצמם), ושינו לאקפלה את הפיטצ' באופן קיצוני כך שבצד אחד הזמר ישמע גבר ובצד השני אישה.

לסיכום, ל- homework בכלליות גוון סאונד והפקה אחיד, ניתן לומר שבעיקר בגלל התופים שמופיעים כמעט בכל טראק בווריאציה דומה יחסית, ונעשית בעזרת אותה טכניקת קמפרוס. אך גם לבאס ולשאר הסינטים שבאלבום יש קשר חזק, כמובן גם לכל החזרות של הסימפולים השונים בקטעים. הקטעים נשמעים חלק מיחידה אחת למרות שלא כוונו לאלבום משותף ונאספו רק לאחר מכן.

אפשר לומר שבעיקר בעזרת האלבום "Homework" נכנסו דאפט-פאנק לזרם המרכזי של המוסיקה (למיינסטרים) בעולם כולו. הסגנון היה חדשני, הסאונד היה מעניין, השילובים היו מנצחים, האלקטרוניקה הייתה במיטבה והצמד היה כישרוני.

במבט מהיום ניתן לומר שהאלבום הכתיר אותם כהרכב קלאסי שייזכר לעוד שנים רבות. ואת האלבום לאחד האלבומים הכי חשובים בעולם, ובעיקר בעולם המוסיקה האלקטרונית. בכדי להדגשי זאת אציין שהוא נכנס לספר "1001 Albums You Must Hear Before You Die" מאת "."Alex Rayner

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


  לכל הפוסטים בסדרה:

 

חלק ראשון: פאנק מטופש

חלק שני: אירועים שקדמו לאלבום Homework של Daft Punk

חלק שלישי: סקירה היסטורית של הדאנס לסוגיו

חלק רביעי: ?...What Da Funk

חלק חמישי: Daft Punk - Homework | חלק אחרון

 

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות