הכר את המרצה – ערן סרג'ון – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    הכר את המרצה – ערן סרג'ון

הכר את המרצה – ערן סרג'ון

  Dj וחוקר תרבות התקלוט. בוגר לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה. בעל נסיון עשיר בתקלוט, במועדונים ואירועים. לצד הוראת תחום מחקרו - בניית הסט המוסיקלי, עוסק בתחום של העצמת נוער באמצעות מקצועות המוסיקה העכשווית במסגרת תוכנית יעודית בשם – "  Muzik Is The Answer". התכנית מועברת בהצלחה במוקדים שונים ברחבי הארץ ועוזרת, בין השאר, לצמצם התנהגויות לא רצויות בקרב בני נוער כגון שימוש בסמים, אלימות ועוד.

מדוע לדעתך חשוב ללמוד לתקלט?
"לדעתי חשוב ללמוד לתקלט, מכיוון שבתקלוט, כמו בכל פרקטיקה (אמנותית או אחרת),
ניתן, דרך לימוד מסודר, לרכוש ידע מאנשים מנוסים שהעמיקו, חקרו וניסחו כללים ועקרונות מנחים הקשורים למימדים שונים של הפרקטיקה. מימדים אלו כוללים בתקלוט, בין היתר, את הפאן הטכני של שימוש בציוד, את הפאן הטכני של טכניקות מיקס ואת הפאן האנרגטי של עריכה מוסיקלית. כל אלה ועוד, יחד ולחוד, במידה והם נלמדים ברצינות הראוייה, יכולים מאד לעזור ל Dj`sמנוסים יותר, ובטח לכאלה שמנוסים פחות, לשפר את האפקטיביות של הרצפים המוסיקליים שלהם (סטים)."

מה ההבדל בין הקורסים של המורים לתקלוט? במה מתרכז הקורס שלך?
"כל מורה מתרכז במימד אחר של הפרקטיקה. הקורס שלי עוסק בהוראת העקרונות הבסיסיים (סימסטר א) והמתקדמים (סימסטר ב) המונחים בבסיס מה שאני מכנה "שפת האנדרגראונד" או "שפת הסטים מבוססי הגרוב והסאונד". שפה מוסיקלית-אנרגטית זו התפתחה (אם כי מעולם לא נוסחה בכתב) החל מסוף שנות ה 60 של המאה ה 20 במועדוני הדיסקו המחתרתיים הראשונים בניו-יורק, המשיכה להתפתח במהלך שנות ה 80 המוקדמות במועדוני ההאוס המחתרתיים בשיקאגו ומשם נפוצה, החל מסוף שנות ה 80, לרחבי העולם כולו. השפה אומצה במיוחד ע"י Dj`s וסצנות אשר התמחו ביצירת סטים מחוללי טראנס, או במילים אחרות סטים עם נטייה גבוהה למהלכים היפנוטיים הנבנים בהדרגה. די ג'ייז אלו שמו (ושמים עד היום) דגש בסטים שלהם על בניית "מתח חיובי יציב מתמשך". Dj`s אלו, לעומת ה Dj`s של הסצנות המסחריות יותר, עוסקים פחות ב"החלפת קטעים" ויותר בבניית מערכות מתמשכות (סטים) באמצעות אלמנטים מוסיקליים מוקלטים (חלקם קטעים שלמים, חלקם חלקי קטעים, חלקם ממש לופים קטנים וכיו"ב). מכיוון שכך, סטים כאלה מראים שליטה עמוקה יחסית של ה Dj במערכות היחסים המתחוללות בין המאפיינים המוסיקליים-אנרגטים של האלמנטים המרכיבים סטים אלו ובמשמעויות החווייתיות המצטברות של מערכות יחסים אלו. ככל שהסט מחזיק מתח חיובי יציב משך זמן ארוך יותר, סימן שהבנתו של ה Dj מערכות יחסים ומשמעויות אלו עמוקה יותר. מכאן לדעתי מגיע ההערכה העמוקה שמקבלים Dj`s מצויינים על סטים ארוכים במיוחד (ולאו דווקא על כך שהם מסוגלים פיסית לתקלט שעות ארוכות או על המאגר המוסיקלי הגדול שלהם...). “שפה" זו חילחלה, יחד עם המוסיקה הנגזרת ממנה, החל מאמצע שנות ה 70, במינונים כאלה ואחרים גם לסצנות ול Dj`s המסחריים יותר ולכן שליטה בה מביאה תועלת הן לתקליטנים השואפים להתמחות בתקלוט אנדרגראונד – תקלוט המרבה להשתמש ב"טראקים" (לא מוגבל לז'אנר ספציפי) והן ל Dj`s אשר בונים רצפים המורכבים ממינון גבוה יחסית של קטעים מסחריים/ "פופיים" יותר."

האם אתה רואה הבדל בין מי שעוסק בדיג'יי כתחביב ובין מי שעוסק בכך כמקצוע?
"בעקרון, ההבדל העיקרי הוא בכך שהאחד כנראה מרוויח מזה כסף והאחר לא...
מלבד זאת זה לא המישור העיקרי שמבדיל Dj`s אלו מאלו לדעתי, אלא הגישה למהות של מה זה לתקלט... מה זה סט... בין אם כתחביב ובין אם כמקצוע.
יתכן שניתן לומר, שאלו שזה המקצוע שלהם, במידה והם מעוניינים להרוויח "כמה שיותר כסף" בדרך זו, נוטים יותר לרצפים המאופיינים בעיקר בקטעים מסחריים (הם צריכים בד"כ לרצות קהל בעל מכנים משותפים רחבים יותר במסיבות/מועדונים גדולים יותר) ולכן מוגבלים, יחסית לכאלה המשוחררים מהצורך בכך, באפשרויות להביע כוונה אנרגטית כלשהי, לבחירתם, בסטים שהם מנגנים. הם יותר "מחליפי קטעים". "

איך ה"אני המוסיקלי" שלך מתבטא בקורס?
"אני רואה בעצמי, בדרכי כחוקר וכמורה לשפת הסטים, תורם באופן ייחודי לשימורה ולפיתוחה של מסורת ודרך מורכבת ומרתקת של Dj`s שהם לפי תפיסתי יוצרים - מוסיקאים-אנרגטיקנים, שהתרבות המערבית, הפוסט מודרנית, טרם התייחסה אליה כראוי, שלא לומר הבינה לגמרי.
אני תורם לשימורה ולפיתוחה של המסורת בכך שאני מנסח למילים ומורה את העקרונות המנחים שלה ובכך מנחיל אותם לדור חדש של Dj`s ויוצרים. בנוסף אני מספר את סיפור התפתחות מוסיקת הקצב מנקודת המבט היחודית של המסורת הזו.
למעשה אני חש שאני מרחיב בכך את שפת המוסיקה לשדה שעדיין לא קיבל התייחסות ראוייה מהמימסד המוסיקלי, בין אם המימסד הקלאסי ובין אם הממסד של הג'אז-רוק. לבסוף, אני מנסה לחנך לבניית סטים מוסיקליים הבנויים מאלמנטים מוסיקליים מוקלטים (מקוריים ו"מושאלים"), סטים יצירתיים, אקלקטיים, שאינם מבוססים על מכנים משותפים ז'אנריסטיים דווקא, כי אם על מכנים משותפים פיסיים – גרוב, סאונד, מבנה ועוד. אני עושה זאת תוך שילוב של דרישה להקפדה על פרטים עדינים ודיוק בהגדרת הכוונה האמנותית ובביצוע (תכנון), יחד עם תשומת לב למצב/ להקשר בו מתבצע הסט, תוך כדי זרימה אינטואטיבית עד כמה שניתן בו, כלומר התאמת הסט למצב, להקשר מרגע לרגע."
מה הופך לדעתך די.ג'יי למוצלח?
"כישרון, פתיחות, אימון, התמדה."

איזה די.ג'ייז אתה נהנה לשמוע?
"דני טנגליה (ניו-יורק), ג'וש ווינק (פילדלפיה), ריצ'י הוטין (קנדה), פרנסוואה קוורקיאן (ניו-יורק), לורנט גארנייה (צרפת), יאן פולי (גרמניה), ניק פנצ'ולי (לונדון), רוי דה סילווה (פורטוגל/לונדון)."

איפה אפשר לשמוע סטים שלך או לינקים לדברים שלך ברשת?
"בשנים האחרונות הקדשתי את עצמי למחקר, פיתוח והוראה ופחות לתקלוט וליצירה.
יחד עם זאת מדי פעם, פה ושם יש לי גיחות שטח... כשיש גיחה, יש פירסום... לאחרונה אני מעורב, כמפיק מוסיקלי, במספר פרוייקטים של יצירת טרקים, אני מאמין שבקרוב חלקם יראו אור."
 
הכר את המרצה – ערן סרג'ון – חדשות מוזיקה