ד''ר אורי לשמן ב - Muzik – חדשות מוזיקה
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    חדשות    ד''ר אורי לשמן ב - Muzik

ד''ר אורי לשמן ב - Muzik

  ד''ר אורי לשמן מצטרף לצוות ההוראה ב- Muzik
 
ד"ר אורי לשמן, מהבולטים מבין המלחינים והמנצחים הישראליים הצעירים, מצטרף לצוות ההדרכה ב- Muzik.
אורי הוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת בר אילן, בוגר האקדמיה למוזיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל אביב בניצוח וקומפוזיציה, תלמידם של פרופ' נעם שריף ופרופ'יצחק סדאי. הוא מנצח על תזמורות רבות בארץ ובעולם, ביניהן הפילהרמונית הישראלית, הפילהרמונית של יוהנסבורג, הפילהרמונית ובית האופרה של קייפ-טאון, תזמורת הקאמרטה הישראלית, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית החדשה חיפה ועוד.

על אף גילו הצעיר, לשמן הוא אחד המוזיקאים הישראלים המעוטרים ביותר: זוכה מלגת "קרן התרבות אמריקה ישראל" להשתלמות במחיצתו של זובין מהטה ב-Bayerische Staatsoper במינכן. זוכה מלגת נשיא אוניברסיטת בר-אילן לדוקטורנטים מצטיינים למחקרו על המוזיקה של קורט וייל. זוכה תעודת הצטיינות מיוחדת מכנסת ישראל לדוקטורנטים מצטיינים. ייצג את ישראל מטעם איגוד הקומפוזיטורים בכנס הבינלאומי של אגודת הקומפוזיטורים של יבשת אסיה שנערך בפיליפינים, שם ניצח על יצירתו "דברי שיכחון ושלווה". זכה בפרס מטעם "קרן רבינוביץ' לאמנויות" על יצירתו "לאה"; זכה בפרס ראשון בתחרות הקומפוזיציה של האקדמיה למוזיקה ת"א על יצירתו "כתר מלכות". זוכה פרס "מארק יגודה" על יצירתו למקהלה "בעין דור".

אהבתו של לשמן לשירה העברית הובילה אותו להלחין יצירות שנכתבו על ידי גדולי המשוררים העבריים. "פסטיבל ימי המוזיקה בגליל העליון, כפר בלום 2007" הזמין ערב שלם מיצירותיו לשירי משוררים. בשנים האחרונות הוזמנו ממנו בקביעות גם יצירות ושירים לערבי ההוקרה למשוררים ישראליים בתיאטרון "צוותא" ובוצעו על ידי טובי האמנים. בארבע השנים האחרונות מופיע אורי עם השחקן דרור קרן בקברט השירה "קצה של חוט" ברחבי הארץ. יצירותיו מנוגנות בחו"ל ובאולמות רבים ברחביי הארץ.

אורי, אתה מגיע מרגע קלאסי עשיר. מה מושך אותך דווקא ל- Muzik?

ראשית, חלק מהעיסוק שלי הוא ב"איזור הדמדומים" בין מוזיקה קלאסית לפופולארית (כמו במופע שאני מעלה בצוותא בימים אלו), כולל ג'ז ורוק. בכלל, אני מעדיף שלא לתייג מוזיקה בז'אנרים, בייחוד בתקופה שבה הקווים המפרידים בין מוזיקה "קלאסית" למוזיקה "קלה" הולכים ומיטשטשים. לדעתי, זרמים מודרניים במוזיקה הנחשבת 'אינטלקטואלית', בעלת מאפיינים א-טונאליים, אינם המשכה הישיר של המוזיקה הקלאסית כמקובל בתפיסת האקדמית, ודווקא הרבה דברים שנעשים במוזיקה הקלה (כמו למשל בתעשיית המוזיקה לסרטים) הם המשך של המוזיקה הקלאסית.
שנית, דווקא המקום שנותן Muzik לתקלוט מעניין אותי. כמנצח, אני מוצא שקיים קשר בין הניצוח לבין עבודתו של ה- dj. מנצח אמיתי למעשה "מנגן" על התזמורת שלו, על משפחותיה השונות (כלי מיתר, נשיפה, וכו'). אמנם יש לך פרטיטורה ידועה מראש, אך בפועל מתוקף תפקידך כמנצח לקבוע איך יישמע התוצר הסופי. כך גם ה- dj: מפעיל את הסאונדים, הטראקים והמחשב כדי להשפיע על הקהל.
 

איזה קורס אתה עומד ללמד ב- Muzik?

הקורס מיועד לתלמידי שנה ג', ועוסק בצורה במוזיקה.
אני מתכנן להעניק לתלמידים כלים סביב הנושא של מבנה ופיתוח. אני מתכוון להראות ולהמחיש "צורות" מוזיקליות מבניות. צורות אלו לא בהכרח מובנות אינטואיטיבית ע"י הנגן והיוצר לעומת אלמנטים שהינם ברורים יותר כמו מלודיה וקצב.
נושא הפיתוח מודגש וחשוב במוזיקה הקלאסית. אני חש כי יוצרים צעירים רבים בז'אנרים אחרים, כמו גם כותבי שירים, "נתקעים" סביב צורות פשוטות. כך, למשל, אם תלמיד הכותב שירים במבנה של A-B-A יבין מהי סונטה, ייתכן כי הוא יוכל לשאוב מכך כלים לפיתוח שיריו.
 
מה חשוב לך להעביר לתלמידים ?
 
כיוון שאני חי ונושם מוזיקה, אני מחפש תלמידים עם ברק בעיניים וראש פתוח להתנסות. אני נורא סקרן ואני אוהב תלמידים סקרנים. לצערי, הרבה חבר'ה צעירים כיום מתנתקים מאלמנטים מוזיקליים חשובים, כי הם תחת הכותרת של "מוזיקה קלאסית", שהיא יקרה וכבדה.
אני חושב שבמוזיקה זו יש מסר רב, אמת נצחית שעוברת מן המלחין למאזינים. אם מדובר ביצירות של מאהלר, שבתפיסתי הינן מוזיקה המתאימה מאוד לצעירים, ויש בה רגשות אמיתיים וחזקים, או ביצירה כמו "הים" של דביוסי, שאחרי שמיעתה המאזין כבר לא יודע מה נשמע יותר כמו הים, היצירה או הים עצמו ...
אני מתכוון בשיעורים לקפוץ ממאהלר לג'נסיס, מברליוז וליסט לפינק פלויד, וכך לחבר את התלמידים לאלמנטים מסוימים שאינם כרוכים בזמן או בסגנון מסוים.

אז הרב-תחומיות מבורכת מבחינתך?

כן, אני מאושר שיש לי האופציה להתעסק באופרה, מוזיקה סימפונית, מוזיקה לתיאטרון, הלחנה כמו גם שירה עברית. ראיתי למשל בלוג בנושא רוקנ'רול, של מישהו שנהנה מהעבודה ה"פופולארית" שלי בשיתוף אבי גרייניק ואלון אולארצ'יק. זו סדרה שמתעסקת בשירה ומוזיקה , וכולה בגובה העיניים. זה מאוד משמח מבחינתי.

מה יחסך לאולפן ההקלטות, המחשב וסביבת העבודה הטכנולוגית?

אני בעד טכנולוגיה. בעצמי חוויתי תקופות שעשו אותי "חיית אולפנים". אני משתמש במחשב, ואני מאמץ נגני מחשב אל תוך מופעים חיים.
עם זאת אני חושב שקיימים אלמנטים בהם המחשב לא יכול להחליף נגינה מעשית עם אנשים. אני אוהב את האינטראקציה עם בני אדם סביב המוזיקה, ואני חושב שלמשל יצירה שנכתבת למחשב שמשמיע דגימות פסנתר לעולם לא תישמע כמו יצירה לפסנתר. הפסנתר החי, יש לנגינה בו מגבלות פיזיות, ואני חושב שהרבה פעמים ליוצר ולמבצע דווקא מגבלות אלה יוצרות את התוצאה האמנותית המעניינת.