הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
דפש מוד רלוונטית?
ליאור פדלון
| שני | 13.02.12 |
דפש מוד רלוונטית?
חלק שני מתוך עבודת המחקר של ליאור פדלון על אלבום הסטודיו ה - 12 של להקת האלקטרו הבריטית Depeche Mode.
בפוסט זה נוכיח כיצד הלהקה ממשיכה להישאר רלוונטית גם בימינו, ומושפעת מהתרבות המתרחשת סביבנו. כמו כן, נעסוק בזיווג המעניין שבין דייב גאהאן (סולן) לבין מרטין גור (כותב השירים הראשי בלהקה). שמועות מספרות על סעיפים משפטיים שקבעו כי גאהאן יתרום חלקו בכתיבת השירים באלבום הנוכחי, דבר שסייע להשבת השלום בין השניים.


ניתן לראות שהלהקה דפש מוד נושאת עימה היסטוריה ארוכה ומורכבת כהרכב, וכל אחד מהכוכבים באופן אישי.
דפש מוד הרכב שעבר גלגולים מוזיקליים , התפתח , למד , הושפע ,השפיע ובעיקר התבגר לתוך מציאות - מציאות שכולנו חיים בה , מציאות עם נורמות ברורות , עם תרבות מובהקת , מציאות שמסקרים ומתעדים אותה אונליין בעודה מתרחשת .
מציאות ששתלו לה את המילים שנאמרות, את הרגשות (emotions) ואת האופן שבו אנו חיים אותם.
את כל אלה דפש מוד מביאה במוזיקה שלה , דפש מוד מחוברת באינפוזיה לצוויון התרבותי המתרחש ומצליחה לעשות זאת בכל אלבום שלה מחדש בהתאם לתקופה בה יצא . אין ספק שזו אחת ממטרותיה המובהקות. ניתן לראות זאת החל מהשם של ההרכב ופירושו ועד לסאונד המרשים , לסטיילינג, לטקסטים , לאווירה שמייצרים (על כל אלה הסבר מפורט בהמשך).
דפש מוד אינה שואבת את ההשראה שלה מהאבסטרקט, מהלא נודע , מהמימדים האחרים, אלא עם הרגליים על הקרקע, ישירה, מתעדת, מחוברת ,מתקשרת ,לא מתפלספת. את כל אלה מגישה בצורה אינטלגנטית, עמוקה,מעודכנת, מנצנצת , איכותית ובועטת .
בחרתי לחקור את האלבום "סאונדס אוף דה יוניברס" משנת 2009 . בעבודה זו אנסה להוכיח איך דפש מוד עושים זאת שוב ובתוך כך אפלוש לתרבות המתרחשת בימים אלו ולקשר הספציפי ביניהן .
"צלילים של היקום" הוא אלבום אולפן ראשון ותקדימי, שעשוי לסמן פריחות מאוחרות שכאלו גם עבור להקות רוק והרכבי פופ. יש בו כל המרכיבים שהפכו את דפש מוד למי שהם. האלבום החדש עתיר בשירים מצוינים.
ההסבר ללבלובה המאוחר ויוצא הדופן של דפש טמון, בין השאר, גם באחד ההבדלים הבולטים שעושים אותם שונים מהנהוג במודלים המקובלים ללהקות עילית. גם הפעם, כפי שנעשה לראשונה בתולדותיהם לפני ארבע שנים, הסולן דייב גאהאן תרם שלושה שירים לאלבום. שמועות סיפרו אז שזו התחייבות שנוסחה כסעיף משפטי שסייע להשבת השלום ושיתוף הפעולה בין גאהאן ליוצר המרכזי בדפש, מרטין גור.
בדרך-כלל, אצל להקות ותיקות ומצליחות, כמו הוותיקה והמצליחה מכולן הסטונס, או כמו בשתיים אחרות בערך בנות גילה של דפש, יו 2 ו-REM היבול היצירתי תלוי בזיווג בין שני מנהיגים-יוצרים עיקריים. בדפש מוד, להבדיל, הוא תמיד נשען על איכויות ויכולות הכתיבה של אדם אחד בלבד, מרטין גור. זה אומר שרבות מהדינמיקות המקובלות בלהקות, של מתחים מפרים, של איזונים ובלמים, של התססות ואתגורים, מתנהלות אצלם אחרת.
בראשית ובאמצע העשור הנוכחי, כשהקרע בין גאהאן לגור נפער לעין כל, וכשהיה נדמה שעיקר חיוניותו של החבר השלישי בלהקה, אנדי פלטצ'ר, נובעת מיכולתו לתווך ביניהם, נראה שגור וגאהאן יפרשו לטובת קריירות הסולו שלהם.
בינתיים גאהאן השתפר ככותב שירים בשני אלבומי הסולו שלו, ובאלבום הלהקה החדש אחד מהשלושה שתרם, "Miles Away / The Truth Is", נמנה עם ארבעת השירים הכי טובים. גור אמנם השתדל בהקלטות הסולו שלו בעיקר לכסות שירים של אחרים, אבל הפעם במסגרת הקבוצתית הוא חוזר, כאמור, ממש לשיא כתיבתו, שכמותו לא ידע מאז 1990.
אלו הנושאים הרגילים בשירים של דפש: חשבונות נפש ואכזבות, תשוקות בלתי ממומשות ומשיכה אל האופל, אלא שהפעם הכל מנקודת מבט עכשווית נקודתית ובכך ההתחדשות.

בפוסט הבא נראה כיצד הלהקה ממשיכה לשמור על הנוסחה: מקסימום הבעה במינימום תפקידים כליים. ניכנס לתוך הפקת האלבום ונראה איך שילוב של סאונדים ישנים וחדשים יצר את הסגנון הרטרו-עתידני עליו מתבסס האלבום.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב - "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות