ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק
ענת גוטמן
| ראשון | 22.08. |
ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק

ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק
 

חלק ראשון מתוך עבודת הסמינריון של ענת גוטמן ממלכות הרוק ב"סימנים של חולשה"  למלכות האלקטרו ב"11א"
בסדרה זו נביא את סיפורם של שניים מהיוצרים המשפיעים ביותר בעשייה המוסיקלית בארץ, ברי סחרוף ורע מוכיח, ושיתופי הפעולה ביניהם, אשר ביטאו צדדים שונים במוזיקה הישראלית.
בפוסט זה נכיר את הנפשות הפועלות בייחוד זו של רע מוכיח שבעשייתו נתמקד בסדרה זו.

 

ב - 1993, בשיתוף הפעולה הראשון בין ברי סחרוף לרע מוכיח הצעיר , רע תיבל את המנה העיקרית של ברי, רוק מלודי ישיר, בתבליני האלקטרוניקה שלו. יחד יצרו את אלבום הרוק החדשני פורץ הדרך "סימנים של חולשה" , אלבום הרוק הראשון שהתאפיין בעבודה עם סאמפלרים במוסיקה הישראלית.
11 שנים אחר כך, התבלינים של רע הפכו למנה עצמה, כשבשיתוף פעולה נוסף עם ברי ,יצרו השניים את "11א" , אלבום אלקטרו-רוק-פיוז'ן מבוסס ביט, בו הסאמפלר והכלים האלקטרונים הופכים לשחקנים ראשיים בכל אחד מהקטעים, קטעים מוסיקלים שאמנם עדיין ניתן לקרוא להם שירים, אבל הם בפירוש חורגים מהפקה קונבנציונלית של שיר לכדי יצירות מוסיקליות שהשירה היא עוד אלמנט בהם.

רע מוכיח
ממתופף צעיר ומבטיח בסוף שנות ה-80 הפך רע מוכיח, תוך זמן קצר, לאחד הכוחות היצירתיים המפתיעים והחדשניים בתחום ההפקה המוסיקלית ברוק הישראלי בשנות ה-90. כישרונו של מוכיח כנגן חרג מהתופים אל כלים רבים נוספים (בעיקר גיטרה וקלידים), והוא אחד המוסיקאים הישראלים הראשונים שהפכו את הסמפלר, מכשיר לדגימת צליל, לכלי נגינה אפקטיבי ברוב ההפקות בהן השתתף. הוא תרם מיכולתו תוך זמן קצר להפקות רבות יחסית, כשהוא מעורב לעיתים קרובות בכמה הפקות ביחד.


הבית
כבנו של המוסיקאי אילן מוכיח נשם רע מוכיח מוסיקה מגיל צעיר מאוד. אביו אילן , אחד היוצרים המחוננים בישראל, הוא מלחין, מעבד, מנצח, נגן סקסופון ומחנך, בוגר מכללת "מאנס" ואוניברסיטת ניו יורק. מוכיח, יליד תל אביב, הוא ממייסדי בית הספר לג'אז ולמוסיקה בת זמננו "רימון", ומהמורים הבכירים בו. הוא מלמד גם באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל אביב. בעל היקף עבודה נרחב ,במיוחד נקשר שמו בעבודות עיבוד וניהול מוסיקלי של הפקות בקול ישראל ובטלוויזיה הישראלית בשנות ה-70וה-80. בתחום הג'אז היה מוכיח מעורב עוד בשנות ה-60, בימי מועדון הג'אז בר-ברים. במשך שנות עבודתו כמוסיקאי מקצועי הלחין מוכיח מוסיקה לתיאטרון ולקולנוע. בשנות ה-90 היה המעבד והמנצח במופעים של אמנים מהשורה הראשונה (יהודית רביץ,אחינועם ניני) עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
ב-1987, כשהיה בן 17, החל רע לנגן בתופים בצורה מקצועית. הוא השתתף בהופעות הרכב הרוק-בלוז של מיקי שביב אחוות כחולי העין ובסוף השנה השתתף ב"מסע הבחירות של מאיר אריאל" (עם יהודה עדר בגיטרה, שביב בבס ויואב קוטנר בכלי הקשה). אחר כך המשיך להופיע עוד חודשים אחדים עם אריאל ולהקת קאריזמא . ב-1988 ,הולך בדרכי אביו, נסע מוכיח לארה"ב, למד שם מוסיקה וניגן בהרכבי ג'אז ופיוז'ן שונים.

תחילת הקריירה
ב-1991 הוא חזר ארצה והצטרף כמתופף ללהקת בלאגן (עם דנה ברגר בשירה, דן תורן בגיטרות ושירה, יובל מסנר בצ'לו, פסנתר, קלידים, כלי הקשה ושירה, יאיר גת בבס ודרור מרגלית בקלידים). הוא ניגן בהופעות ובחלק מהקלטות אלבומה של הלהקה גן עדן מקומי, שיצא ב-1992.
עוד בתקופת בלאגן החל מוכיח לנגן (בגיטרה) גם עם להקת רעש (אמיר קרטס בשירה וגיטרה, ג'וני שועלי בבס ושירה ועודד פרח בתופים) והשתתף בתחילת 1992 בהקלטת אלבומם הראשון, שנגנז.
מוכיח הצטרף כמתופף גם ללהקת זקני צפת (שכללה אז את מאור כהן בשירה וגיטרה, יוני בן-טובים בבס ואורן לוטנברג בגיטרות). זו הייתה התקופה המופרעת ביותר של הלהקה, ששילבה בהופעותיה חומר מקורי מכוסח, ביצועים לקטעי בלוז ורוק מחו"ל ונגינה חופשית לגמרי של קטעים ארוכים ועשירים באלתורים. רק חלק מהתפרצות האנרגיה הזו תועד בסוף 1992 באלבומה הראשון של הלהקה, זקני צפת.
ב-1993 פרש מוכיח מזקני צפת (ואחיו, תם מוכיח, הצטרף אליה כנגן בס) והצטרף במלוא המרץ ללהקת רעש, שהקליטה באותה שנה שני אלבומים במקביל: אחד, "רעש... רק רעש...ק", של הלהקה, והשני אלבום הסולו של שועלי.

 

שיתוף הפעולה הראשון עם ברי סחרוף – סימנים של חולשה 
 

את עיקר זמנו וכישרונו ב-1993 השקיע מוכיח בשיתוף פעולה עם ברי סחרוף. השניים הפיקו מוסיקלית ביחד את אלבומו המהפכני של סחרוף "סימנים של חולשה",עליו יורחב בהמשך. באותה שנה הוא גם הופיע עם אסף אמדורסקי וחיים לרוז בהרכב דאנס בשם "הגיג".


מכובע הנגן לכובע המפיק
בראשית 1994 יצא האלבום "רעש... רק רעש...ק". מוכיח השתתף בו בעיבוד ובהפקה המוסיקלית, הלחין בו עם קרטס את "ים", "מדברים" ו"תהום" ולבדו את "את מופיעה" ו"כי רב" וניגן בהקלטות בגיטרה, כלי הקשה, סינטיסייזר וקולות.
ב-1994 הוא הפיק מוסיקלית את אלבום הבכורה המפתיע (בצליל המכוסח שבו) של דנה ברגר, דנה ברגר. מוכיח עיבד את השירים (ביחד עם שועלי, סחרוף ופרח), הלחין יחד עם ברגר שניים מהם ("נופלת" ו"אולי") וניגן בבס, גיטרות, טמבורין, סמפלר ודיסקים.
בראשית 1995 יצא אלבומו של שועלי "האלף ואחד". מוכיח, יחד עם חבריו ל"רעש", השתתף בנגינה. כשיצא האלבום עזב מוכיח את הלהקה ונסע להתגורר בניו יורק. מאז הוא עובד חליפות בניו יורק ובישראל.
ב-1995 הפיק מוכיח עם אלון כהן (שהיה מתופף נושאי המגבעת) אלבום בשם סליחות, ששילב לחנים עממיים ודגימות חזנות (בנוסח יהודי ספרד) עם לחנים של השניים. בהקלטות ניגן מוכיח בקלידים, גיטרה, תופים ותכנותים וכהן ניגן בתופים ותכנותים. מוכיח גם הקליט ומיקסס באולפן בניו יורק. סליחות יצא בישראל בהוצאת "בננה".


קו תל אביב ניו יורק נפתח
באותה שנה עבד רע בניו יורק עם מאור כהן על הקלטות קטעים שהשניים כתבו, הלחינו וביצעו יחד. מוכיח ניגן וסימפל וכהן שר ודיקלם. ההקלטות יצאו באלבום רק חמש שנים לאחר מכן.
ב-1996 הופיע מוכיח (בתופים וקלידים) עם אורן קפלן (בגיטרות ואפקטים) כצמד בשם 609 TOSHIO. המופע כלל נגינת מוסיקה ללא מילים, מלאה בדיסטורשנים ורעשים. שלושה קטעים של הצמד הוקלטו (בהופעה ב"חומוס בר" ובאולפן "נויז") ויצאו באלבום Music For Babies בהפקת הצמד עם יובל שפריר ובהוצאת "האוזן השלישית".
ב-1997 יצא תקליטון של יובל בנאי ומוכיח ובו שירו של בנאי "רחוב העצב החד סטרי" עם תוספות לחן ורמיקס שערך מוכיח בניו יורק.
ב-2000 יצא האלבום "צעצועים מבית הספר הישן" של צמד ראות. מוכיח וכהן כתבו, הלחינו, עיבדו והקליטו את האלבום חמש שנים לפני כן בניו יורק, כשמוכיח מספק את רוב המוסיקה באלבום בנגינה וסמפולים. בין הקטעים באלבום, ששילבו רוק, ג'אז, טריפ-הופ ודאנס, בלטו "שקט שקט בייבי", "טיסה נעימה" ו"בלוז".
באותה שנה הופיע באוסף נענע מספר 4 קטע בשם "הבולבול והקרחן", שהיה רמיקס לקטע הפתיחה בסרט "בסמה מוצ'ו", אותו הלחינו וניגנו סחרוף ומוכיח.
בשנת 2001 ניגן מוכיח עם המוסיקאי אליוט שארפ, והצטרף ללהקת גוגול בורדלו.


11א – האלקטרוניקה בקדמת הבמה
ב-2005 הוציא מוכיח עם ברי סחרוף את האלבום המשותף " 11א'". האלבום, שציין 11 שנה מאז צאת שיתוף הפעולה הגדול הראשון בין השניים, "סימנים של חולשה". 11א' כלל 11 קטעים ששילבו בין נטייתו של מוכיח לאלקטרוניקה והיפ-הופ לכיוון הרוק המלודי של סחרוף. האלבום הוצע להורדה בתשלום באינטרנט, שבוע לפני צאתו לחנויות, ונרכש בכ-800 עותקים בתוך שבוע.


סיכום - אלקטרוניקה אצל רע
כפי שאפשר לראות מסקירת פעילותו המוסיקלית, השימוש בסאמפלר, בסינתיסייזרים,יצירות הרמיקס שלו ועבודת התיכנות עוברים כחוט השני בפרוייקטים המוסיקלים בהם היה מעורב. אחרי שנים ראשונות של יצירה כנגן, יריית הפתיחה של שילוב האלקטרוניקה בעבודתו היתה בשיתוף הפעולה הראשון שלו עם סחרוף, בהפקת "סימנים של חולשה". ככל שעבר הזמן השימוש באלמנטים אלו ביצירתו תפס יותר ויותר נפח , והשיא –באלבום 11א.
החיבור בין השניים ,סחרוף הרוקר ומוכיח המפיק הצעיר בעל המטען המוסיקלי העשיר עם הנטייה לאוונגרד, אפשר לפיוז'ן בין שני העולמות לקרות לראשונה במוסיקה הישראלית. 

 

ברי סחרוף

הקריירה המוסיקלית של ברי סחרוף היא סיפור מרתק של התפתחות ,ומעבר מעמדה של מוסיקאי שוליים אל השורה הראשונה במוסיקה הישראלית. סחרוף נולד בטורקיה ועלה לישראל יחד עם הוריו בינקותו. הוא החל את הקריירה המוזיקלית שלו עוד בגיל צעיר, כאשר בגיל 16 כבר היה חבר בהרכב שנקרא "חלום קוסמי" . בהמשך פגש את חברו רמי פורטיס, שאף הוא הופיע עם הרכבים שונים במועדונים.

 

ברי סחרוף -  שנות השמונים

מיד לאחר שירותו הצבאי נסע סחרוף לבלגיה, שם הקים את להקת הרוק האלטרנטיבי "מינימל קומפקט" יחד עם מקס פרנקן, סמי בירנבך, מלכה שפיגל ורמי פורטיס, שהצטרף מאוחר יותר. הלהקה זכתה להצלחה באירופה, והוציאה שישה אלבומים.
ב-1988 הגיעה מינימל קומפקט לסוף דרכה.פורטיס וסחרוף החלו לעבוד בחו"ל על שירים להרכב חדש שנקרא Foreign Affair, ובמקביל המשיכו לעבוד על אלבום עברי בשם "סיפורים מהקופסא". לאור הצלחת האלבום החליטו סחרוף ופורטיס להישאר ולהמשיך בקריירה המוזיקלית בישראל.


ברי סחרוף - שנות התשעים

בשנת 1990 הוציאו סחרוף ופורטיס את האלבום "?1900". באלבום זה זכה סחרוף לקרדיט מלא, והוא יצא תחת השם "פורטיסחרוף".
בשנת 1991 הוציא סחרוף את אלבום הבכורה שלו, "הכל או כלום". האלבום כלל להיטים רבים, ובהם "לחץ", "חלליות", "אינני אוהב אותה",. את רוב שירי האלבום הלחין סחרוף.
בין 1991 ל-1992 היה סחרוף חבר בהרכב שכלל את גיל סמטנה, יובל שפריר ורמי פורטיס. ההרכב הופיע בישראל במסע הופעות ארוך ומצליח, שסיומו ב-1992 סיכם את פעילותו עם פורטיס עד אותה שנה, והוליד את אלבום ההופעה "כשהגיטרה מנסרת את הלילה" שהוקלט באפריל בצוותא.
בשנת 1993 הוציא סחרוף אלבום סולו שני "סימנים של חולשה" , עליו יורחב בהמשך.
אלבומו השלישי "חם על הירח" ב-1995 נבדל מ"סימנים של חולשה" בצליל יותר רוקיסטי וחי. לאחר צאת "חם על הירח" יצא סחרוף למסע הופעות ארוך ומצליח, שמשך יותר ויותר קהל ככל שעבר הזמן, והפך את סחרוף לאחד מכוכבי הרוק המוכרים ביותר בישראל.
בשנת 1996 כתב סחרוף פסקולים לסרטים הישראלים "קלרה הקדושה" ו"לנגד עיניים מערביות. בתקופה הבאה עבד סחרוף בהפקה מוזיקלית והלחנה של היוצרים אביב גפן, מיכה שטרית, אריק איינשטיין, שם טוב לוי וזהבה בן.
בסוף 1998 יצא אלבומו של סחרוף "נגיעות", שבמהרה הגיע למעמד של אלבום זהב, בזכות מכירה של למעלה מ-20,000 עותקים בשבועות ספורים, וגרר אחריו מסע הופעות מצליח.


ברי סחרוף - שנות האלפיים


בשנת 2001 יצא אלבומו של סחרוף "האחר". את השם לאלבום הביא סחרוף מעולם הפילוסופיה, שבו החל להתעמק, ובעיקר בתפיסת "האחר" של הפילוסוף הצרפתי עמנואל לווינס
בשנת 2005 יצא האלבום 11א עליו יורחב בהמשך.


אם כן מדובר בשני יוצרים בעלי רפטואר מוזיקלי עשיר וסגנון הייחודי לו שלכאורה לא מתאימים במיוחד אך עלולים להוליד מפגש מעניין...
 
העבודה נכתבה במסגרת סמינריון מחקר במוסיקה ישראלית בהנחיית ד"ר אורי לשמן ב-"Muzik" בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה 



לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: ברי סחרוף ורע מוכיח - דוקטור אלקטרו ומיסטר רוק

חלק שני: מסימנים של חולשה ל-11א - הרקע והחזית מתחלפים

חלק שלישי: ברי סחרוף והרוק במרכז, רע מוכיח מתבל בסאמפלים

חלק רביעי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 1

חלק חמישי: הפרונט והבקגראונד מתחלפים | 11 א' - חלק 2

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות