הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
איזה מין טריפ זה Voyage 34?
עומר קטלן
| שלישי | 13.09.11 |
איזה מין טריפ זה Voyage 34?

חלק שני מתוך עבודת המחקר של עומר קטלן על 34 VOYAGE של PORCUPINE TREE
סטיוון ווילסון יצר אלבום קונספט המשתמש באלמנטים מינימליסטיים ואמביינטים יחד עם מוסיקת רוק פסיכדלית, שילוב מעניין ליוצר מעניין, בפוסט זה ננסה להבין דרך הכרת המושגים, כיצד שילוב זה תורם לנושא היצירה.

הגדרת ז'אנרים -

אמביינט:
זרם של המוסיקה האלקטרונית שהתפתחה מתחילת המאה ה20 מהמוזיקה האימפרסיוניסטית של אריק סאטי והמינימליזם של טרי ריילי ופיליפ גלאס,המונח אמביינט הוטבע על ידי בריאן אינו בשנות השבעים והוא נחשב לאבי הסגנון.
בז'אנר האמביינט אין דגש על תפקיד מלודי או הרמוני ולהפך המטרה היא ליצור מוסיקת אווירה שלא תגנוב את הפוקוס מפעולות היום יום כמו ארוחת ערב או שיחה בין חברים.בריאן אינו אמר על האמביינט:
"…it can be actively listened to with attention or as easily ignored, depending on the choice of the listener"
האמביינט מתחלק לתתי ז'אנרים רבים.אחד מגלגוליו של האמביינט הוא הצ'ילאאוט שמשלב את מוזיקת הרקע עם מוזיקת קצב עכשווית.[1]


יוצרים בולטים בז'אנר:
Brian eno
Klaus Schulze

"צ'ילאאוט":
מונח סלנג אמריקאי למילה "להירגע",מוסיקה אלקטרונית בקצב איטי שמזוהה עם ז'אנרים אחרים במוסיקה האלקטרונית כגון:אמביינט,טריפ-הופ וניו אייג'.
המונח נתבע במועדוני ריקודים, ה - "chillout room" היה החדר שבו היו מנגנים סוג זה של מוסיקה לטובת האנשים שרצו לשבת ולתת לרגליהם ולאוזניהם מנוחה מרחבת הריקודים הראשית.החדר היה מאובזר בספות נוחות,אורות פסיכודליים וכריות רכות.הסגנון החל להתפתח בשנות השמונים ופופולארי מאוד גם היום.

יוצרים בולטים בז'אנר:
Portishead
Enigma
Massive attack
[2]

טראנס:
טראנס הוא ז'אנר מוזיקלי אלקטרוני שהתפתח במהלך שנות ה-90. הטראנס מתאפיין בשכבות צליל מרובות (ערוצים), החוזרות על עצמן במעין לופ ויוצרות מקצב בעל השפעה היפנוטית. כמו כן מאפיינים את הטראנס טמפו גבוה, שימוש מרובה במכונות תופים ובסינתיסייזרים היוצרים צליל פסיכדלי. לרוב נעדרת ממנו שירה אנושית, למרות שככל שהז'אנר התפתח, גם זו נוספה לרצועות ששיחררו אומנים. שורשיו של הטראנס הם במוזיקת ההאוס והטכנו, למרות שהשימוש במוזיקה אלקטרונית החל עוד בשנות השבעים שמונים.
הטראנס מתחלק להמון תתי ז'אנרים ונחשב לפופולרי במיוחד במועדונים ובמסיבות טבע,מסיבות שנמשכות שעות על גבי שעות ולעיתים ממשיכות גם ליום שאחרי תחילת המסיבה.
[3]

רוק פסיכודלי:
הרוק הפסיכדלי הוא זרם מוזיקלי שהופיע באמצע שנות השישים, יש הטוענים ב-1966 (עם האלבום Revolver של הביטלס, עם פריצת להקת ציפורי החצר או עם האלבום הראשון של פינק פלויד "The Piper at the Gates of Dawn"), כאשר להקות רוקנרול רבות החלו לחקור גבולות מוזיקליים, במקום להיצמד לתבנית הרוקנרול המקובלת של בית-פזמון-בית. הם נעו לכיוון של תבנית חופשית ומבנה שיר גמיש, רמיזות ג'אזיות ושילוב של גישות ואלמנטים בעלי אוריינטציה מזרחית-הודית. להקות רבות שילבו כלי נגינה הודים, כסיטאר, במוזיקה שלהן. המוזיקאים החלו להתנסות במיני סמי הזיה שהשפעותיהם הותירו עקבות ברורים בכתיבה ובהלחנה. הרוק הפסיכדלי היווה נקודת מפנה בין הבלוז רוק המסחרי של שנות השישים המוקדמות לרוק המתקדם של שנות השבעים, ונחשב לנקודה בה המוזיקה הפופולרית עזבה את שורשי הבלוז, ונטתה לכיוונים אחרים (מוזיקה קלאסית, ג'אז, אוונגרד, לדוגמה).
הפסיכדליה הבריטית הייתה ברובה מחתרתית, ניסיונית וסוריאליסטית.
יוצרים בולטים בז'אנר:
King crimson
Pink floyd
Jefferson airplane
[4]


לפני שאגע במושג הבא "מינימליזם" אציין שלא ניתן להגדיר את הקטעים באלבום כמינימליסטיים במדוייק,העיבוד עשיר,ישנם שימושים רבים במגוון סוגי סאונד אך סטיבן בהחלט מושפע מהמינימליזם ואנו מקבלים לכך לא מעט הוכחות במהלך האלבום אך במינונים קטנים יחסית.
סטיבן לקח מהז'אנר הצינימליסטי את ה"phasing" ואת המוסיקה כניסוי,כתהליך שנמשך ומתפתח לאורך כל האלבום.



מינימליזם:
המינימליזם הינו זרם של מוסיקה שהחל באמריקה בשנות השישים,בעיקר בסן פרנסיסקו וניו יורק ומבוסס בעיקר על הרמוניה קונסוננטית וצלילים קבועים אשר עוברים שינויים מזעריים בבפרקי הזמן של הטרק שיוצרים phasing"".
העניין במינימליזם טמון בשמה,מינימום כלי נגינה,מינימום מהלכים הרמוניים ומלודיים.
לא לחינם טוענים כי המוסיקה המינימליסטית היא הקשה ביותר ליצירה כיוון שצריך ליצור יש מאין.

יוצרים בולטים בז'אנר:
Steve reich
Terry reily
La monte young
Philip glass

[5]



 

" If you want to make someone feel emotion, you have to make them let go. Listening to something is an act of surrender. "
Brian Eno [6]
 

ואכן סטיבן ווילסון שנחשב בעיני רבים כמוסיקאי/מפיק גאון פוגע בדיוק בנקודה עליה בריאן אינו מדבר, בעזרת הצלילים והמוסיקה הוא משחרר את המאזין מכל עכבה ,בדגש על אלבום זה שבו לקח על עצמו את האתגר העצום שטמון בהעברת תחושה,רגש, מצב נתון של חשיבה תחת השפעה של חומרים כימיקליים דרך המוסיקה, דרך הרגש תוך כדי שהוא גורם למאזין להרפות ולהתמכר לכל סאונד שיוצא מן הרמקולים אליך,הוא גורם לך לחוש את הטלטלות אשר עוברות על הדמויות כאילו אתה עצמך נוכח איתם בחדר ולא מכבר נטלתם יחד קוביית סוכר טבולה באל אס די.

באלבום זה סטיבן נעזר בתאוריית ה"משך" (duration) ובעזרת תאוריה זו יוצר רצף ישיר ובלתי פוסק בין הקטעים,גם אם אלבום זה לא היה מחולק לארבעת הקטעים אלא כטרק אחד שלם המאזין לא היה חש בהבדל.למעשה לדעתי לשמוע רק טרק אחד מהארבעה זה כמו להגיע לבאר ולא לשתות ממנה, המוזיקה עדיין טובה,אך לדעתי אף טרק בודד שם לא עומד בפני עצמו.

וכאן חיזוק נוסף לטענה המוצגת, ברוב אלבומי הקונספט ישנו הסיפור אך הוא נע ומתפתח בין שירים שונים,מגוונים מוסיקלית לעתים,עם התפתחות עלילתית מורגשת, לרוב באמצעות מילים,ואילו כאן אנו חשים את כל השינויים העוברים על הדמויות באמצעות מוסיקה, באמצעות התפתחות הצלילים ותירגומן לתמונות בראש,כל אחד באמצעות דימיונו הפורה,ממש כמו האל אס די אשר גם בו כל אדם חווה "טריפ" שונה מזה של אחר ואפילו כל "טריפ" שונה מקודמו,וניתן להגיד שלפחות אצלי, כל פעם שאני מאזין לאלבום ויוצא ל"טריפ" הוא שונה מהפעם הקודמת שהאזנתי לאלבום,ממש כמו בצריכת האל אס די, זה תלוי במצב רוח הכללי באותו רגע,למקום בו אני נמצא וממש כמו האל אס די יכול להישאר גם זמן רב בראש אחרי השמיעה וכאן אצטט את הבסיסט Bill Laswell
שמדבר על מוסיקת אמביינט:
 

" If you listen to really deep ambient records that don't move too much, very still records, long after those records are finished, you might find yourself listening for hours to the sound of the room."
[7]

 


לפני שניגש לאלבום ולהוכחת הטענה המרכזית שלי עלינו להכיר עוד מרכיב חשוב מאוד במשוואה:
האל אס די הידוע גם בכינוי "אסיד" הינו סם הזיה מלאכותי חזק מאוד,האסיד מגיע כנוזל שקוף חסר טעם וריח.הסם נצרך במיני דרכים כגון בצורת גלולה,על נייר סופג, קוביית סוכר וכדומה.הסם נספג במערכת העיכול משם עובר דרך כלי הדם אל המוח השפעת הסם מתחילה כחמש עשרה דקות עד שעה מרגע נטילת הסם ושיאה כשעתיים עד ארבע שעות אחרי.הסם מתפוג מהגוף בפרק זמן שבין 6 שעות ל12 שעות.את הסם גילה הכימאי השוויצרי ד"ר אלברט הופמן באופן מקרי והוא היה שפן הניסיונות הראשון לסם זה.
השפעתו הפסיכולוגית של הLSD שנקראת גם "טריפ" משתנות מאדם לאדם וגם מ"טריפ" אחד למשנהו. [11]
 

 סמים פסיכדליים ומוסיקה פסיכדלית חולקים קשר עמוק בהשפעה שלהם על הסביבה, ביצירה זו שני הגורמים הללו משחקים תפקיד מרכזי. בפוסטים הבאים ננתח מקרוב את 4 החלקים של voyage43

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik” - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט 

 


 

[1] Steven Wilson value on Wikipedia 

[2] Porcupine tree interview free williamsburg website,September 2002

[3] Porcupine tree value on mooma (Israeli music website)

[4] Psychedelic rock value on Wikipedia (Hebrew)

[5] Minimalist music value on Wikipedia (English)

[6] Brian eno quotes by the site "Brainy quote"

[7] Bill Laswell interview by Jason Gross (April 2000),Perfect sound forever,online music magazine.

[11] LSD value on Wikipedia (Hebrew)

 

 

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | על המינימליזם במוזיקה | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | Let Us Play - COLD-CUT N' PASTE | different trains - על המינימליזם והעדרו ביצירה | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | סטיב רייך - Different Trains | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | השפעות על Coldcut | חייו של סטיב רייך ופועלו המוסיקלי | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סקירת היצירה - Life Forms של FSOL | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | נשימה עמוקה יוצאים לדרך Voyage 34 | מינימל קומפקט - הלהקה החופשיה ברוחה | Voyage 34 - The complete Trip | ?Voyage 34 | Is this trip really necessary | מיילס דייויס האיש עם החצוצרה! | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | Consumed | על תהליך היצירה וחבר המושפעים
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות