למה ללמוד מוסיקה ב Muzik ?
חפש
מלאו פרטים
וניצור איתכם קשר בהקדם
שלח
הצטרפו אלינו
 width=

 
עמוד הבית    למה Muzik

למה Muzik

 
יצירה. חדשנות. אמירה אישית. אלטרנטיבה מוזיקלית.
 

היצירה – היא העומדת במרכז הלימודים ב - Muzik. תכנית הלימודים המלאה בבית הספר מיועדת למי ששואף ליצור, לחדש, לחקור את הצליל והאפשרויות הגלומות בו; לעורר עניין באזניו של המאזין; להעיז ולפרוץ אל מעבר לתבניות המוזיקליות המקובלות; להציע אלטרנטיבה מרעננת, סאונד אחר, המרחיבים את חווייתו של המאזין; לגבש זהות מוזיקלית אישית ואמירה אמיתית; ליצור יצירה מוזיקלית ישראלית מקורית, חדשנית ואותנטית, מתוך מודעות ופתיחות לתרבויות מוזיקליות שונות ולסטנדרטים בינלאומיים עדכניים.

נגינה = קומפוזיציה בזמן אמת

Muzik קורא תגר על הקונוונציה המסורתית, המבדילה בין יצירה לביצוע. לתפיסתנו, אין הכרח להפריד באופן מלאכותי בין הנגן ליוצר, להיפך: הקו המפריד בין הנגן הבינוני לבין הווירטואוז מתבטא ביכולותיו של האחרון לא רק לבצע, אלא גם ליצור מוזיקה חדשה בזמן אמת, בין בנגינת סולו או בהרכב. על מנת להגיע לרמה זו, על הנגן לפתח מיומנות של הקשבה, יכולת אלתור אמיתית (להבדיל מ"אלתור" המושתת על חיקוי טכניקות אלתור מקובלות), ובעיקר – להשתחרר ולפתח חופש בנגינה, על מנת לייצר רעיונות מוזיקליים שיתגבשו לכדי קומפוזיציה חיה ודינאמית. לימודי הנגינה ב - Muzik מכוונים ליישומה של תפיסה זו, ושמים דגש על פיתוח כישורי הנגינה היצירתית, תוך שילוב בין כלי נגינה מסורתיים לבין כלים ממוחשבים, המרחיבים את גבולותיה של הקומפוזיציה החיה.   

שומעים תוצאות
 

אלבום ומופע. אלה הם יעדיו של פרויקט הגמר של תלמיד/ת המסלול לתואר בוגר Muzik.
כבית ספר המספק הכשרה אמנותית – מקצועית, Muzik מהווה עבור תלמידיו חממה ליצירה והתנסות. שיטת הלימוד בבית הספר מושתתת על למידה מתוך עשייה, ועשייה מתוך למידה. בנוסף לדרכי הלימוד המקובלות (שיעורים עיוניים, סדנאות מעשיות והרכבים) נמצא התלמיד, לאורך כל תקופת לימודיו, בתהליך בלתי פוסק של יצירה וביקורת עבודות. תהליך זה מואץ החל מהשנה השנייה ללימודים, בה משתתף התלמיד בפרויקטים, שבאמצעותם הוא מיישם את הידע והמיומנות שצבר, ורוכש, כבר בזמן לימודיו, את היכולת להפיק תוצרים מוזיקליים מוגמרים ולהעלותם על הבמה. שנת הלימודים האחרונה מוקדשת ברובה להפקת אלבום אישי מיצירותיו של התלמיד, ולהעלאתו על הבמה. מתווה הלימודים ב- Muzik הוא אינטנסיבי ודורשני; הודות לכך, הוא מביא את התלמיד לתוצאות.                   

עצמאות אמנותית ומקצועית

"מוזיקאי מקצועי" = מוזיקאי המתפרנס מאמנותו.  
      
ענף המוזיקה מצוי בשנים האחרונות בתהליכי שינוי והתחדשות, בכל הקשור לאמצעי היצירה וההפקה (כלים מבוססי מחשב ואולפנים אישיים), הפורמטים המוזיקליים ואמצעי ההפצה והצריכה (אינטרנט וסלולר). תהליכים אלו מביאים לשינויים גם בשוק התעסוקה המוזיקלי. במאה ה- 21, ככל שהמוזיקאי הינו בעל כישורים מגוונים יותר, בתחומי היצירה, הביצוע, הסאונד וההפקה, כך עולה מידת הוורסטיליות שלו ויכולתו להתאים את עצמו לקצב המוגבר של השינויים בעולם המוזיקה. 

הלימודים ב - Muzik מכינים את התלמיד להתמודדות עם המציאות העכשווית, עם הפנים לעתיד:
 
• Muzik מכשיר את תלמידיו לבנות לעצמם סביבת עבודה של אולפן אישי, מבוסס מחשב, ולהפכו לפלטפורמה מקצועית ליצירה ולהפקה מוזיקלית. האולפן האישי, שעלותו כיום שווה לכל נפש, מאפשר למוזיקאי לא רק ליצור, לנגן, להלחין ולעבד בזמינות מיידית, אלא גם לבצע חלק ניכר מהפעולות הדרושות לגימור יצירותיו: הקלטה, פרוגרמינג ועריכה. המוזיקאי החדש, הרוכש לעצמו יכולות אלה, נהנה לא רק מעצמאות יצירתית ומתקשורת אפקטיבית עם מוזיקאים אחרים ואנשי סאונד, אלא גם מוורסטיליות רבה בשוק העבודה המוזיקלי, ומיכולתו לספק שירותים מוזיקליים על בסיס הפלטפורמה שבנה בתקופת לימודיו.   
    
• תכנית הלימודים ב- Muzik כוללת פרק העוסק בתעשיית המוזיקה, מנקודת ראותו של המוזיקאי היוצר – זכויות והתקשרויות, הכרת השוק שבו עתיד התלמיד לפעול ולהתפרנס, דרכי ההפצה השונות של מוזיקה במסגרתו, ה- new media והנתיבים הפתוחים בפני המוזיקאי המקצועי לקידומו העצמי.
 
ההכשרה האינטנסיבית והרחבה פותחת בפני בוגרי Muzik מגוון אפשרויות תעסוקה ופרנסה בענף המוזיקה:
 
• Songwriting - כתיבה והלחנת שירים
• עיבוד ותזמור
• נגינה וביצוע
• עיצוב ותכנות צליל
• הלחנה והפקת מוזיקה למדיות ויזואליות - קולנוע, טלביזיה, תיאטרון ומחול
• הפקת מוזיקה לצרכים מסחריים – ג'ינגלים, פרסומות, רינגטונים, משחקי מחשב ואינטרנט
• עריכה מוזיקלית
• Remix & Remake
• הפקה מוזיקלית בסביבת האולפן ו/או הבמה
• תקלוט מקצועי
• עבודת סאונד - הקלטה, mix ו- mastering
• Postproduction
• A&R management – ניהול ופיתוח תוכן מוזיקלי 

Muzik Nights

Muzik מקיים מדי שנה 4 ערבים, בהם מעלים תלמידי ביה"ס על במות שונות את יצירותיהם המקוריות:
Muzik Groups - ערב הופעות של הרכבי ביה"ס, בשילוב הרכבים עצמאיים של תלמידים.
Muzik Singles – תחרות שירים מקוריים, שההשתתפות בה פתוחה בפני כל תלמידי ביה"ס.
Experimental Muzik - ערב הופעות המשלב מוזיקה אקספרימנטאלית והתייחסות ויזואלית.   
Final Muzik - ערב הענקת תעודות בוגר למסיימי המסלול לתואר בוגר Muzik, שבחלקו האמנותי מעלים הבוגרים על הבמה יצירות מתוך פרויקט הגמר שלהם.     

חממה ליצירת קשרים מוזיקליים

אחד הערכים המוספים המשמעותיים ביותר, לו זוכה התלמיד ב- Muzik, הוא האפשרות להכיר, להתחבר וליצור קשרים מוזיקליים. במהלך לימודיו נחשף התלמיד למוזיקאים בולטים ולאנשי תעשיית המוזיקה המלמדים ומבקרים בביה"ס, אך הקשרים החשובים יותר, לתפיסתנו, הם דווקא אלה שנוצרים בין התלמידים עצמם. מסגרות הנגינה, היצירה וההפקה הקבוצתיות, הכלולות בתכנית הלימודים (הרכבים ופרויקטים) מספקות לתלמידים כר נרחב לשיתופי פעולה, המלווים אותם שנים רבות לאחר תום לימודיהם ומסייעים בפיתוח הקריירה המוזיקלית. בין הרכבי התלמידים הממשיכים לפעול ולהתפתח אף לאחר סיום לימודיהם בביה"ס נמנים:

• Dual Core – הילית רוזנטל ורונה גפן
• No Moon – אן שטרייכמן, אהל עדן ומיכאל דונייביץ
• אמסטפ – עידו לדרמן וג'ינו אריאלי
• רוזי – רוני זכאי ורון סולומון
• סאבאייה – אור רווה, עידן אגוזי וסטיבן אנג'ל
• להבוטון – יותם בן שלום, שחר פליישר ואן שטרייכמן
• TekStep – עומר מסלר ותומר שמי
• Tripl – מורן לוי, ערן אורזל וליאור ברוש

תמיכה בתלמיד ובבוגר

הבחירה במוזיקה כדרך חיים אינה מובנת מאליה, גם לאנשים ברוכי כשרון מוזיקלי. כבכל תחום מתחומי האמנות, הדרך להפיכת המוזיקה לעיסוק מרכזי, פורה ומתגמל רצופה בתהיות ולבטים, עליות ומורדות, קשיים ואתגרים. התלמיד ב - Muzik אינו בודד בדרכו זו: הוא נכנס למסגרת תומכת, המלווה אותו מיומו הראשון בבית הספר ועד לאחר סיום לימודיו, ומסייעת לו לפרוץ את דרכו בעולם המוזיקה. תמיכתו של Muzik בתלמידיו מתבטאת במספר מישורים: 

• מלגות לימוד – המוענקות לתלמידים החל משנת הלימודים הראשונה, על בסיס רקע קודם, הצטיינות בלימודים, הישגים יצירתיים או קשיים כלכליים.
• ייעוץ אישי והכוונה – לרשות התלמיד ב- Muzik עומד מערך ייעוץ אישי, המלווה אותו לאורך דרכו בביה"ס ומסייע לו בבניית תכנית הלימודים, בהתאמתה לנטיותיו האישיות ובהתמודדות עם דרישותיה. 
• שימוש בחדרי החזרות ובאולפני ההקלטות של ביה"ס – לרשות התלמידים עומדים שלושה חדרי חזרות ואולפני הקלטות, המשמשים אותם לעבודה על המשימות המוטלות במסגרת תוכנית הלימוד. באפשרות התלמיד לעשות שימוש במתקנים אלה, בתשלום סמלי, גם לצורך חזרות והקלטות החורגות מתכנית הלימודים. 
• פלטפורמות לחשיפת התלמיד ולקידומו – Muzik מקיים מערך הפקה והוצאה לאור מיומן, שמטרתו לסייע לתלמידיו ולבוגריו לזכות בחשיפה רחבה, בשני אפיקים:
- תוצרים מוקלטים – Muzik מוציא לאור ומפיץ, מדי שנה, מספר אלבומים מיצירות התלמידים – החל מאוספים של יצירות בודדות, ועד לאלבומים שנוצרו והופקו במסגרת הפרויקטים הלימודיים הנערכים בביה"ס. 
- הופעות חיות – לרשות התלמידים עומד ה - Muzik Live Room – אולם המופעים של ביה"ס, המשמש אותם להעלאת יצירותיהם על הבמה. בנוסף, משתתף ביה"ס בפסטיבלי מוזיקה, שבמסגרתם מופיעים התלמידים. בין הפסטיבלים שבהם הופיעו תלמידי Muzik עד כה -  בומבמלה, מצעד האהבה, חג המוזיקה הישראלי, פשפש לילה, פסטיבל הגיטרה, מתחם התחנה, הביאנלה בבת ים ועוד.
- רדיו Muzik – המבוסס כולו על יצירות התלמידים.                          
Muzik Blog – בלוג אינטרנטי הכולל עבודות שנכתבו ע"י התלמידים במסגרת הקורס פרספקטיבות מוזיקליות וסמינריון השיר הישראלי.  
                     

קשרים אקדמיים ושיתופי פעולה

בין הגופים שאיתם מקיים Muzik שיתופי פעולה ארוכי טווח נמנים:
 
•  LIPA- ה - Liverpool Institute for Performing Arts נחשב למוסד הלימוד המוביל באירופה בתחום אמנויות הבמה בכלל, והמוזיקה וטכנולוגיות הסאונד בפרט. ביה"ס הוקם בהשקעה משותפת של פול מקרטני והאיחוד האירופאי, ולומדים בו סטודנטים מכ- 40 מדינות. החל מ- 2006 מקיים Muzik קשר אקדמי שוטף עם LIPA, המתבטא בעבודה משותפת על תכניות לימוד וביקורים הדדיים. בשנת 2008 נחתם הסכם לשיתוף פעולה אקדמי בין המוסדות, במסגרתו משמש Muzik כנציג LIPA בישראל, ושני בתי הספר מקיימים מסלול לימודים משותף, המאפשר לתלמידי מסלול התואר ב- Muzik ללמוד שנתיים במסגרתו ושנתיים נוספות ב- LIPA (בכפוף לאודישנים), לזכות בתואר ה- BA היוקרתי של מוסד זה ולהציב עצמם בנקודת פתיחה מצוינת לקריירה בינלאומית מצליחה.
• האוניברסיטה הפתוחה – האוניברסיטה הפתוחה היא הגדולה מבין האוניברסיטאות בישראל. Muzik זכה בהכרתה של האוניברסיטה הפתוחה כ"מוסד מלמד" מטעמה, ושיתוף הפעולה בינה לבין Muzik מאפשר לתלמידי המסלול לתואר בוגר Muzik לצרף לכך גם תואר BA או לזכות בנקודות זכות אקדמיות בגין לימודיהם ב- Muzik.
• המועצה הבריטית – The British Council היא הגוף האחראי על פיתוח קשרי תרבות בין בריטניה לישראל. במסגרת שיתוף הפעולה בינה לבין Muzik מארח ביה"ס כיתות אמן עם מוזיקאים בריטיים בולטים. בין האמנים שהתארחו ב- Muzik במסגרת שיתוף פעולה זה נמנים Mad Professor, ה - Vibronics ו - Dreadzone Sound System.
• מוסדות לימוד לאמנות – בפני תלמידי מסלול הלימוד לתואר ב- Muzik עומדת האפשרות להתנסות לא רק ביצירת מוזיקה לשמה, אלא גם בהלחנה והפקת מוזיקה לתחומי אמנות אחרים. לשם כך משתף Muzik פעולה עם בתי ספר אחרים לאמנות, דוגמת "תיאטרון הגוף", שבמסגרתו הועלו שני מופעים, שהמוזיקה להם עובדה ובוצעה ע"י תלמידי Muzik; ו"מנוע חיפוש", שתלמידיו חברו לתלמידי Muzik במשך 3 שנים ליצירת מיצגי תיאטרון אודיו - ויזואליים.
   

אחריות חברתית

אחד הערכים המרכזיים שתכנית הלימודים ב- Muzik מטפחת הוא החיבור לאנשים, למקום ולזמן שבו אנו חיים. אנחנו חיים בארץ מרתקת: ארץ של קיבוץ גלויות, של יהודים וערבים, של דתיים וחילוניים, של עשירים ועניים. אפשר להתעלם ממציאות זו ולהתרכז במוזיקה; אך אנו מאמינים, כי מוזיקאי שמתייחס לסביבתו, מתקשר איתה, עשוי להיות מוזיקאי משפיע ולצאת נשכר מפעילותו זו בעצמו. גישה זו מוצאת את ביטוייה בפרויקטים המוזיקליים המבוצעים ע"י תלמידי ביה"ס במהלך לימודיהם. מספר דוגמאות:
• "רכבת לונה פארק" – פרויקט שבו תלמידי Muzik הלחינו, עיבדו, ביצעו והפיקו 17 שירים, בהתבסס על טקסטים שנכתבו ע"י נערים ונערות, החוסים בבית המחסה "בית השנטי". הדיסק המסכם את הפרויקט יצא לאור ומופץ ע"י "התו השמיני", כשחלק נכבד מהכנסותיו מוקדש להמשך פעילותו הברוכה של בית השנטי להצלת נוער בסכנה.  
• "מלחמה. זה תופס אותך" - פרויקט שהוקדש ליצירה והפקה של שירים מקוריים, שנכתבו ע"י תלמידי Muzik בעקבות מלחמת לבנון השנייה.
• "דת ואהבה" – פרויקט שבו הלחינו תלמידי ביה"ס והפיקו שירים המבוססים על טקסטים משני מקורות – התנ"ך וספר הטאו.      
• "דרכך קדימה" - פרויקט הכולל עיבודים עדכניים לפיוטים ושירים יהודיים מסורתיים. הפרויקט מפיח רוח חדשה בהקלטות שירה נדירות, מתפוצות ישראל השונות, אשר לוקטו מארכיוני המוזיקה היהודית של "בית התפוצות" בתל-אביב ו"פונוטקה" בירושלים. הסטודנטים שלקחו חלק בפרויקט ליקטו את קטעי השירה מהארכיבים, העבירו אותם תהליכי דיגיטציה, עיבוד מחודש, הקלטות נוספות, פרוגרמינג, מיקס והפקה מוזיקלית עדכנית. הפרויקט זכה לתמיכתה של מועצת הפיס לתרבות ולאמנות, שהכירה בערכו התרבותי והאמנותי.
• "פר"ח מוזיקלי" - Muzik יזם, פיתח ומעמיד את האמצעים לפרויקט שבמסגרתו מפיקים תלמידי ביה"ס הרכבים מוזיקליים של נערים ונערות בסיכון. תלמידים המשתתפים בפרויקט זה, לא רק שמפתחים באמצעותו את נסיונם כמפיקים מוזיקליים; הם גם תורמים לנערים אלה וזוכים למלגת לימוד.               

מפגשים ישירים עם מיטב המוזיקאים

Muzik מקיים באופן שוטף סדנאות אמן עם אמנים בכירים מענף המוזיקה בישראל ומחוצה לה – יוצרים, מפיקים מוזיקליים, אנשי סאונד בולטים וכו'. בסדנאות אלה נחשפים התלמידים מקרוב לדרכי היצירה וההפקה של כל אחד מהאמנים, ומקבלים מהאמן 'טיפים' לפיתוח דרכם כמוזיקאים יוצרים ומפיקים. בין האמנים שהתארחו עד כה בסדנאות האמן ב - Muzik: 
 

אבי ליבוביץ  Astral Projection
אברהם טל  Astrix
אהוד בנאי  
אונילי  Balkan Beat Box (ניו-יורק)
אמילי קרפל Chad Wackerman (ארה"ב)
אסף אמדורסקי  Chris Su ו- Mindscape (הונגריה)
אפרת גוש Daddy Freddy (ג'מאיקה)
אריק חיות The Disciples (אנגליה)
פרופ' אריק שפירא Dorian Concept (אוסטריה)
גיא גרבר Eddie Lundon - China Crisis (אנגליה)
גיא מרגלית (הדג נחש) Frank Muller (יפן)
גלעד כהנא (ג'ירפות) Heather Baker (אנגליה)
דודו טסה  dj ink (אנגליה)
התפוחים Githead (Malca Spigel & Colin Newman) (בלגיה)
זיו איתן General Levy (אנגליה)
חיים לרוז Goto80 (שבדיה)
חיים צינוביץ' Infected Mushroom
טובה גרטנר Iration Stepass (אנגליה)
יואב קוטנר Dj Karizma (ארה"ב)
יוני בלוך Dj Lord (ארה"ב)
יוסי פיין Mad Professor (אנגליה)
יזהר אשדות  Mira Aroyo (Ladytron) (אנגליה)
יעל דקלבאום  Mo-shic
יעקב גלעד Dr. Alex Peterson - The Orb (אנגליה)
ירמי קפלן  Paul Sparks (אנגליה)
לואי להב Peter Philipson (אנגליה)
מאור אפלבויים Psysex
משה לוי Radio Trip
נדב רביד  Roc Raida (ארה"ב)
ניצן זעירא Sebastian Meisner (גרמניה)
סהר זנגלביץ'  Dj Shortee (ארה"ב)
סוליקו (רונן סאבו ואייל רוב)  Skazi
עברי לידר Sub6
עדי לב  Terry Poison
עמיר לב Thomas Brinkman (גרמניה)
עפר מאירי (מטרופולין) Tom Cosm (ניו זילנד)
עפר נסים  Topcat (אנגליה)
ערן צור Armin Van Bureen (הולנד)
פטריק סבג Aston Harvey (Freestylers) (אנגליה)
פילוני (שבק ס')  
פרברים רפיוג'יז  
קותימאן (אופיר יקותיאלי)  
רוקפור  
שגיא צורף ואלעד כהן בונני - הפרויקט "30"    
שי נובלמן  
שרוליק איינהורן  
תמיר מוסקט  

  

ליצור כל הדרך ל- BA

אנשים צעירים לא מעטים, ברוכי כישרון מוזיקלי, ניצבים בפני דילמה לא קלה בעת שהם עומדים בפני בחירת הנתיב להתקדמותם: מחד – תשוקתם נתונה למוזיקה, והם כמהים לפתח את כישוריהם בתחום זה ולרכוש כלים שיסייעו להם להפכו   מתחביב גרידא לתחום עיסוקם המקצועי; מאידך – הם חוששים שהעיסוק המוזיקלי לא יוביל אותם לפרנסה יציבה, והם מודעים לעובדה שבשוק העבודה, תואר אקדמי הוא כלי חיוני להתקדמות ולפתיחת אופציות נוספות. מסלולי ה- BA שמציע Muzik (בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה / LIPA) מהווים תשובה מצוינת לדילמה זו: לימודים המאפשרים לסטודנט לפתח את כישוריו המוזיקליים לרמה אמנותית ומקצועית, ויחד עם זאת – מזכים אותו בתואר אקדמי, שעשוי לפתוח בפניו דלתות ואפשרויות נוספות להתקדמות (לרבות אפשרות ללימודי תואר שני). מעתה אין צורך להתלבט בין לימודים מעשיים בתחום המוזיקה העכשווית לבין לימודים אקדמיים - ניתן לקבל את שניהם, במסלול לימודים אחד.