הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה
יפעת לוין
| חמישי | 02.06.11 |
טכנו: תעודת זהות (א') -הפילוסופיה

חלק שני מתוך עבודת המחקר על הדטרויט טכנו מאת יפעת לוין.

כמה עובדות על טכנו: אפרו-פוטוריזם ,המחשבה שטכנולוגיה יכולה לבטא גם משהו רוחני, עומדת בבסיס מוזיקת הטכנו; את המונח  טבע לראשונה המפיק הדטרויטי חואן אטקינס, כטייק אוף על ספר מד"ב שהשפיע עליו; הרעיון הבסיסי של הז'אנר הוא ליצור מוסיקה שמושתתת על אמצעים טכנולוגיים ללא שימוש בכלים חיים, ודווקא בשל כך , ב"הפוך על הפוך", מבטלת את הניכור שבחיים בחברה תעשייתית-טכנולוגית. על הפילוסופיה שבבסיס הטכנו , בפרק הבא בסדרה 

טכנו: תעודת זהות (א') -הפילוסופיה

טכנו היא צורה של מוזיקת ריקודים אלקטרונית, Electronic Dance Music) EDM), שצמחה בעיר דטרויט שבמדינת מישיגן שבארצות הברית, לקראת סוף שנות השמונים .

השימוש המתועד הראשון במילה "טכנו", כז'אנר של מוזיקה, היה ב-1988.

כיום קיימים הרבה תת- ז'אנרים והתפצלויות של מוזיקת טכנו, אבל דטרויט- טכנו נחשב כמקור  ואבן היסוד  שממנו הם התפתחו.

 הפילוסופיה שמאחורי המוזיקה

הסצינה הראשונית ממנה התפתח והושפע הטכנו היה השילוב של מוזיקה אירופאית מבוססת סינתיסייזרים, עם מגוון של סגנונות post-disco   ו-  pre-discoאמריקאים, כדוגמת:

Chicago house ,Funk, Electro  ו- Electric jazz. בנוסף לנושאים העוסקים בעתידנות ומדע בדיוני הרלוונטיים לחיים בחברה אמריקנית, קפיטליסטית מאוחרת- בעיקר הספר של אלווין טופלר  "The Third Wave".

המפיק חואן אטקינס ,מבין חלוצי דטרויט טכנו, ציטט את ביטויו של טופלר "techno rebels" ,

כמקור השראה עבורו לשימוש במילה "טכנו" על מנת לתאר את הסגנון המוזיקלי  שהוא עזר ליצור. השילוב המיוחד הזה של השפעות שונות שם את הטכנו כחלק מהרעיון הפילוסופי-אסתטי

שנקרא "Afro-futurism". למפיקים כמו דריק מיי, הרעיון של  "העברת הנפש מהגוף למכונה"  הוא לעיתים קרובות רעיון מרכזי שמנסים לבטא במוזיקה כמה שיותר, המחשבה היא בעצם שטכנולוגיה יכולה לבטא גם משהו רוחני. רעיון זה בא לידי ביטוי בצורות שונות.

 ב-"Afro-futurism"  וחלוצי הדטרויט- טכנו אימצו אותו לעבודתם שבמרביתה היה שימוש באמצעים טכנולוגיים שונים ולאו דווקא שימוש בכלי ניגנה מסורתיים, דבר הנחשב חדשני.

McLeod, K, סופר וכותב מאמרים בנושא עתידנות ומדע בדיוני, כתב בספרו"Space oddities: aliens, futurism and meaning in popular music"   בנוגע לרעיון "הנפשת הטכנולוגיה":

"techno dance music defeats what Adorno saw as the alienating effect of mechanization on the modern consciousness"  

 כלומר, מוזיקת הטכנו מבטלת את מה שאדורנו ראה כאפקט המנכר של המיכון על התודעה המודרנית.

 קארל קרייג כמי שהושפע רבות מדריק מיי, ספג את רעיון ומרבה לדבר עליו ולשלבו בעבודתו.

"Parliament-Funkadelic, Prince, all that stuff was major here. And the way those guys used synthesizers was human. The robot funk of George Clinton was played by a real drummer playing like a drum machine. …You can use the 808, and what is produced around it can inevitably make it feel more human than just an 808 machine by itself. The human aspect that comes from Detroit techno comes from the idea of trying to actually get an 808 to not sound like a typical 808." (Carl Craig)

עיתונאי מוזיקה ומעריצים של טכנו בדרך משתמשים בצורה בררנית במושג "טכנו", על מנת ליצור הבחנה ברורה בין ז'אנר זה לבין ז'אנרים קרובים אך שונים ממנו כדוגמת:

Tech house  ו- trance. "טכנו" הוא גם מושג שאנשים נוטים לבלבל עם מושגים כללים יותר כמו: מוזיקה אלקטרונית ו- מוזיקת ריקודים (dance music).

 

הפוסט הבא יעסוק ברביעית חלוצים מדטרויט שייבשו את ביצות השיקגו האוס והפכו את הטכנו לסגנון קיים ומוכר בזכות עצמו. מה השפיע עליהם, איך פעלו, ומה לתת התרבות של הרייבים ההמוניים בניינטיז ולכל זה.

המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט


 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל

חלק שני: טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה

חלק שלישי: טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים

חלק רביעי: הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו

חלק חמישי: הפרקטיקה של הטכנו

השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות