הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
הפרקטיקה של הטכנו
יפעת לוין
| חמישי | 23.06.11 |
הפרקטיקה של הטכנו
חלק חמישי ואחרון מתוך עבודת המחקר על הדטרויט טכנו מאת יפעת לוין. 
אז איך, בפועל, יוצרים טכנו? מה מרכיבי הגרעין המוסיקליים שלו? מה הכלים והסאונדים הספציפיים שמזוהים עם הז'אנר? הפרק הנוכחי ,האחרון בסדרה, נותן את המתכון.   
 
הפרקטיקה של הטכנו  

 באופן כללי טכנו הוא מאוד "ידידותי" ל - DJ   שמשתמש בו כיוון שהוא בעיקר אינסטרומנטלי (הכוונה לכלים אלקטרוניים בדר"כ) והוא מיועד לשימוש ב - DJ-set  מתמשך בו ה-DJ עובר מתקליט אחד לשני, או מ-CD אחד לשני על ידי תוכנה או מכשיר שמסנכרן בין הטראקים כדוגמת CDJ .רוב האינסטרומנטליות בטכנו באה לבדגיש את חשיבותו של הקצב הרבה מעבר לחשיבות הפרמטרים המוזיקליים, אבל חשיבות עיצוב איכות הסאונד הסינתטי והשימוש היצירתי בכלים הטכנולוגיים, הם אספקטים חשובים של האסתטיקה הכללית.   

 

פירוט המרכיבים

חלק התופים העיקרי הוא הארבעה רבעים(4/4) האוניברסלי בדרך כךך. זוהי הצורה הפשוטה ביותר, בכל רבע יש kick(bass drum beats) . snare או clap (מחיאת כף) ברבע שני ורביעי בכל תיבה עם hi-hat פתוח כל שמינית שניה.

זהו מקצב תופים סטנדרטי בדיסקו ונפוץ מוזיקת האוס וז'אנרים שהושפעו מהאוס כמו טכנו.

בחלק מתכנותי התופים בדטרויט טכנו המקורי, היה שימוש בסינקופות ובפוליריתמיות,

דבר שמהווה ללא ספק השפעות אפריקאיות עוד מהריטואל השבטי. אבל עדיין ברוב המקרים, מקצב תופים הבסיסי של הדיסקו שימש את היסודות של הטראק ומעליו לעיתים היה שימוש בהרחבות פולירתמיות ממכונות תופים שונות.

דריק מיי מגדיר את הסאונד הזה כ-"Hi-tech Tribalism":

"Something very spiritual, very bass oriented, and very drum oriented, very percussive. The original techno music was very hi-tech with a very percussive feel…it was extremely, extremely Tribal. It feels like you're in some sort of hi-tech village."   

הוא בעצם מתאר את הקשר של הטכנו הראשוני לריטואל השבטי, לחשיבות התוף. ואם חושבים על זה יש לנו בעצם שילוב מאוד ברור בטכנו, של מוזיקה מערבית עם מוזיקה שיבטית, שחורה. התפיסה של הארבעה רבעים ושל מוזיקה מבוססת טכנולוגיה, אירופאית,כל אלו מוטיביים מערביים ברורים. במקביל להדגשת חשיבות הקצב על פני המוטיבים המוסיקליים האחרים, חשיבות התופים וההרגשה השבטית, שאלו מוטיבים ברורים מהריטואל השבטי.

 טכניקות קומפוזיציוניות

EDM בדרך כלל מופק באמצעות כלים (סינתיסייזרים ומכשירים אחרים) שעוצבו לפי מיטב המסורת המוזיקלית המערבית. אבל EDM לא תמיד דבק בפרקטיקה של הרמוניה קונבנציונאלית ולעיתים קרובות אף מתעלמים ממבנים ברורים אלו לטובת מניפולציות ועיצובי סאונד איכותיים בלבד. השימוש במוטיבים מתפתחים מתוך עולם המוזיקה המערבית הקונבנציונלית, נעשה בדרך כלל יותר בטכנו מסחרי,למשל כמו ב-  Euro-trance , שם נהוג לשמור על מבנה מקובל של שיר בצורת: AABA. יש דרכים רבות ליצור טכנו, אבל רוב יוצרי הטכנו יעשו זאת באמצעות בניית לופ או לופים ב-step sequencer. רבים מיוצרי ומפיקי טכנו, במקום להשתמש בשיטות קומפוזיציה והלחנה מסורתיות, יעדיפו לעבוד בצורה מאולתרת, כאשר הם בדרך כלל יתייחסו לאולפן המוזיקה האלקטרוני שלהם ככלי מוזיקלי אחד גדול. אוסף המכשירים והציוד האלקטרוני שימצא באולפן טיפוסי יכלול יחידות אלקטרוניקה אשר מסוגלות להפיק גוון ואפקטים הייחודיים להן, אבל נדרשת מיומנות טכנית של היוצר או המפיק על מנת לנצל את הטכנולוגיה הזאת בצורה אומנותית. כל ציוד ההפקה האולפני בדרך כלל מסונכרן באמצעות חומרה חיצונית, או מחשב, מבוסס  MIDI sequencer , המאפשר למפיק לשלב את ה-output (תוצרת) של הרבה מכשירים יחדיו. גישה טיפוסית לשימוש לשימוש קומפוזיציוני בטכנולוגיה זו היא לבצע overdubs (הכפלות) רציפות וליצור שכבות של חלקים מסויימים, תוך כדי חזרה עקבית על לופ מסויים.

 שוב יש לנו כאן שילוב של תרבות שבטית שחורה עם העולם המערבי, כיוון שהאמצעים הטכנולוגים בהם משתמשים באו מהעולם המערבי ועוצבו על פי חשיבה ופרקטיקה מערבית, אך השימוש בכלים אלו מבוסס אלתור ולופים שבדרך כלל הם מבוססי מקצב.

 Retro technology

הרבה מהכלים המוזיקליים האלקטרוניים בהם השתמשו מפיקי דטרויט טכנו, הם עכשיו מאוד מבוקשים בשוק. מכשירים כמו מכונות התופים הקלאסיות של חברת רולנד: TR-808 , TR-909,ה TB-303- סינתיסייזר באס שאחראי על צליל האסיד המצפצף שאפיין את הטכנו המוקדם וסינתיסייזרים אחרים כדוגמת: Roland SH-101, Kawai KC10, Yamaha DX7 ו- Yamaha DX100. רוב עריכת המוזיקה המוקדמת נעשתה דרך MIDI באמצעות סיקוונסרים חיצוניים של חומרה כדוגמת:Korg SQD1  ו-MC-50  , וכמות הסימפולים המוגבלת שהתאפשרה בשלב ראשוני זה, הושגה באמצעותAkai S900 .

 כיום מכונות התופים של רולנד: TR-808  ו- TR-909 הן בעלות שם אגדי, עובדה משתקפת במחירן הגבוה מאוד גם כאשר הן יד שניה או שלישית. במהלך שנות ה-80  ה- TR-808 המרכיב העיקרי לשימוש בהפקות היפ-הופ, בעוד שה-909 היווה את הכלי המרכזי בהפקות האוס וטכנו.

אלו היו חלוצי הטכנו של דטרויט שהפכו את ה-909 ליחידת הקצב הבסיסית בסאונד שלהם ובכך הפכו את חברת רולנד ומכונות התופים שלה לשם דבר.

 המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik - בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 


  לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל

חלק שני: טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה

חלק שלישי: טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים

חלק רביעי: הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו

חלק חמישי: הפרקטיקה של הטכנו

  פוסטים קשורים    הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל | מילון סגנונות וז'אנרים | פאנק מטופש | Brian Eno - Less is More | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | דאפט פאנק | סקירה היסטורית של הדאנס לסוגיו | Daft Punk - Homework | חלק אחרון | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | ReComposed, חדש וישן נפגשים | ישן מול חדש באומנות וסיכום האלבום Recompose
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות