הרשמה לניוזלטר
מידע והרשמה ל -Muzik
שם
טלפון
מייל
נושא
שלח
פוסטים קשורים:
הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל
יפעת לוין
| חמישי | 26.05.11 |
הכול אודות

חלק ראשון מתוך עבודת המחקר על הדטרויט טכנו מאת יפעת לוין
 

מגרסה מקומית לז'אנר השיקגו ההאוס, ה"דטרויט טכנו" הפך בתחילת שנות ה-90  לז'אנר מוסיקלי בפני עצמו.  בהשפעת ההתפתחויות הטכנולוגיות של התקופה החלו "שלישיית בלוויל", חלוצי הז'אנר, ליצור מוזיקה חדשה המושפעת מעיר מגוריהם התעשייתית, מהרכבים אלקטרונים דוגמת קרפטוורק, מאבי האלקטרוניקה שטוקהאוזן, וממדע בדיוני. ה"דטרויט טכנו" התפשט וזכה לפופולריות בינ"ל, מוליד בעצמו ז'אנרים חדשים (מינימל,אינטליג'נט) ותת תרבויות חדשות – תרבות המועדונים, הרייבים והMDMA, והיווה סמל לתיעוש ולניכור העירוני של התקופה.
בפרק הראשון בסדרה נכיר מקרוב את דטרויט, העיר בה הכול החל – עירן של שלוש ענקיות הרכב האמריקאיות ,עיר עם מתח בין גזעי שהתפוצץ בתחילת הסיקסטיז, העיר בה נולד המוטאון בפיפיטיז, והטכנו בניינטיז.

 

העיר בה הכול התחיל

 
דטרויט היא העיר העשירית בגודלה בארצות הברית והגדולה ביותר במדינת מישיגן. העיר מהווה השפעה מכרעת ביצירותיו של כל אמן שיצא ממנה, בפרט אומני הטכנו שביססו את הז'אנר בין השאר על מאפייני העיר ואווירתה.
 היא שוכנת על גבולה הצפוני של ארצות הברית לגדותיו של נהר הנושא את שם העיר, המקשר בין ימת אירי ואגם סיינט קלייר. על הגדה שממול שוכנת העיר וינזדור שבאונטריו, קנדה.
בתחומי העיר נמצאים שלושה מעברי גבול בין שתי המדינות.
 דטרויט מהווה את מרכז תעשיית הרכב האמריקאי. למעשה, הרכב הראשון בעולם אשר יוצר בצורה מסחרית, פותח והורכב בדטרויט. באזור המטרופוליטני של העיר ממוקמים המשרדים הראשיים של שלוש מחברות הרכב הגדולות בעולם: ג'נרל מוטורס, פורד ודיימלר-קרייזלר.
לדבר יש השפעה רבה על אופיה התעשייתי והמסחרי של העיר, ואלו השפיעו רבות גם על המוזיקה שיצאה ממנה.

 

Detroit's an industrial city. It's a wasteland of ideas. Detroit is the type of place"
 (where you can only dream of what the rest of the word is like." (Derrick May
 

סצנת המוזיקה  בעיר בעשורים האחרונים

תרומתם של מוזיקאים בני העיר למוזיקה הפופולרית הייתה, ועודנה, רבה ביותר. דטרויט נחשבת למולדת סגנון המוטאון (Motown) וסגנונות נלווים אחרים במוזיקה השחורה; סגנונות הג'אז והבלוז שאבו אף הם רבות מאומנים שפעלו בדטרויט. המוטאון עצמו קרוי על-שם חברת תקליטים שהוקמה בעיר ב-1959; החברה נקראה כך כמחווה לעיר הרכב-  Motor Town, דטרויט. כמה מהמוזיקאים הידועים ביותר בשנות ה-60 וה-70 החלו את דרכם בחברת מוטאון, ורובם היו אף תושבי העיר: סטיבי וונדר, דיאנה רוס, מרווין גיי, אריתה פרנקלין ורבים אחרים. גם בשנים מאוחרות יותר הייתה העיר ביתם של מוזיקאים רבים מסגנונות שונים, חלקם מהחשובים והידועים בעולם המוזיקה: מדונה, אמינם, הטמפטיישנס, איגי פופ, אליס קופר, The White Stripes, ג'ורג' קלינטון ועוד.
סגנון הטכנו שהתפתח בעולם לקראת סוף שנות ה-90 שאב את מקורותיו מהדטרויט טכנו שהושפע רבות משלושה אמנים מבלוויל, פרבר של דטרויט: חואן אטקינס, דאריק מיי וקווין סאונדרסון. הדטרויט טכנו התפתח לצד ההאוס של שיקגו, אך שורשיו נבעו בעיקר מחלוצי המוזיקה האלקטרונית Kraftwerk ומיצירות האלקטרו המוקדמות של חואן אטקינס. ההשפעה המוזיקלית של סגנון הטכנו הייחודי מדטרויט תרמה רבות להתפתחות המוזיקה האלקטרונית ולטכנו בפרט.

 

דעיכתה של דטרויט כמרכז עירוני
על אף שזו לא פגעה בדטרויט בלבד, הפכה העיר לסמל הדעיכה העירונית בארצות הברית. בימי הזוהר של תעשיית הרכב, בשנות ה-50, מנתה העיר 2  כ- מיליון תושבים; כיום מספרם נמוך משמעותית משיא זה. דטרויט היא העיר הגדולה ה"שחורה" ביותר בארצות הברית: למעלה מ-80% מתושביה הינם אפרו-אמריקאים. בשנות ה-60 התחוללו בעיר מהומות רבות על רקע גזעי; בשנות ה-70 סבלה העיר מיתון קשה, ובשנות ה-80 דעכה תעשיית הרכב, בין השאר כתוצאה מתחרות קשה עם רכבים מיפן. כל אלו הביא לנהירה המונית של תושבים, בעיקר לבנים, אל מחוץ לעיר.
בשנות ה-70 וה-80 כיכבה העיר בראש רשימת ערי הפשע בארצות הברית; סרטים רוויי פשע המתרחשים בדטרויט, כדוגמת "רובוקופ" ו"השוטר מבברלי הילס" תרמו לחלחול התדמית הקודרת של העיר בתודעה האמריקאית .
ההגירה השלילית המסיבית הותירה שכונות שלמות ואלפי בניינים ריקים ונטושים; בינתיים התפתח בעיר הנוהג המפוקפק של הצתת בניינים נטושים בלילה שלפני ליל כל הקדושים (מנהג זה מכונה Devil's Night, ליל השטן; בשנים האחרונות התאגדו משמרות אזרחים המסיירים בשכונות העיר בליל האמור ומנסים למנוע את ההצתות. אלו מכנים את פועלם Angels' Night, ליל המלאכים).
סרטו של הקולנוען הידוע מייקל מור ("פרנהייט 911"), "רוג'ר ואני", עוסק בדעיכתה הדומה של עיר הולדתו, פלינט (Flint), הנמצאת באזור המטרופוליטני של דטרויט. דעיכתה של דטרויט השפיעה אם כן רבות על ערי הסביבה, על אופיה של העיר וכיוצא מזה גם על מוזיקאיה.
 
אז מה לכל זה ולטכנו? בפוסט הבא ובאלו שאחריו נמשיך לתפור את הקצוות, וניכנס לנבכי נשמתו של הטכנו:  רקע, השפעות, חלוצי הז'אנר, ועוד.stay tuned.
המאמר נכתב במסגרת קורס פרספקטיבות מוזיקליות ב- "Muzik – בית ספר גבוה ליצירה והפקת מוזיקה", בהנחיית עמית הכט

 

 לכל הפוסטים בסדרה:

חלק ראשון: הכול אודות דטרויט טכנו | העיר בה הכל התחיל

חלק שני: טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה

חלק שלישי: טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים

חלק רביעי: הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו

חלק חמישי: הפרקטיקה של הטכנו

  פוסטים קשורים    מילון סגנונות וז'אנרים | Brian Eno - Less is More | הפרקטיקה של הטכנו | הדטרויט טכנו - (לא) כולם היו בניו | המחשבה שהשפיעה על בריאן אינו, המחשבה שיצר | הסאונד העתידי של לונדון, ישר ממנצ'סטר | על האלבום Before and after science | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שלישי | 1515 מילים על ביורק ועל מדולה - חלק שני | בריאן אינו כוכב עליון | Brian Eno סולן. בעצם מפיק. לא, סופר. סופית - וי ג'יי | Future Sound Of London -תפיסת עולם והשפעות | Future sound of London - ציטוטים נבחרים | טכנו: תעודת זהות (ב') -החלוצים | טכנו: תעודת זהות (א') - הפילוסופיה | על המינימליזם באומנות הפלסטית | על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על מינימליזם? | Let us play | Coldcut - סקירת האלבום חלק ב' וסיכום | 'רכבות שונות' - ניתוח היצירה (לא) למוזיקאים בלבד | סקירת האלבום Let us play של Coldcut | סטיב רייך - רכבות שונות | מונחים במוזיקה אלקטרונית | עיצוב אוירה באמצעות מוזיקה | איזה מין טריפ זה Voyage 34? | Consumed' by Plastikman' | ניתוח האלבום | Consumed by Plastikman | חלק שלישי – ההשפעות | ReComposed, חדש וישן נפגשים | ישן מול חדש באומנות וסיכום האלבום Recompose
השאירו תגובה

לחצו על הכפתור על מנת להכנס באמצעות הפייסבוק שלכם בכדי להשאיר תגובה

Connect

לפוסט זה יש 0 תגובות